Gå til innhold

Ønsker tips til interiør/maling i bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har et rekkehus jeg har over lengre tid prøvd og selge, og har da hatt et "kaldt" forhold til boligen, men gav opp nå og ønsker og pusse det opp for og gjøre det noe mer personlig og moderne.

Men jeg har ingen kunnskap/interesse om fargematching eller evner til og se hva som kan bli fint (ja jeg er en kar)

Så søker da tips ifra det betre kjønn for og gjøre dette ifra et hus til en hjem.

Tenker hovudsaklig stue/kjøkken gang, men spammer alle bilder ifra boligstylinga her (lånemøbler), så får dere ignorere de som ikke er interesante. Tilfelle noen bor i rogalandområdet og ønsker en "betalt oppdrag", så er jeg interessert i det for litt tips om direkte fargesammensetning, interiørhjelp og stylingtips/hjelp.

med vennlig hilsen

Bjarte

587_104070472.jpg

587_171568825.jpg

587_240724353.jpg

587_264876236.jpg

587_296725678.jpg

587_298926140.jpg

587_421162751.jpg

587_490061194.jpg

587_497628676.jpg

587_539689296.jpg

587_604928783.jpg

587_616904762.jpg

587_659586652.jpg

587_736578679.jpg

587_945049003.jpg

587_1255103342.jpg

587_1292918290.jpg

587_1352655300.jpg

587_1524708167.jpg

587_1580983507.jpg

587_1722829277.jpg

587_1725508243.jpg

587_1767313746.jpg

587_2020467119.jpg

587_2073515983.jpg

587_2147308407.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Gangen og kjøkkenet ville jeg latt være som de er i første omgang. Jeg ville først og fremst fjernet de to områdene med tapet! Og så malt i en fsrge du liker. Hvis du ikke vet hvilken farge du liker, så se litt på malingsprodusenter sine sider, og bare velg en palett. Eller gå på en byggvareforetning, bla litt i en av katalogene, og velg en serie av farger. En til stua og en til veggen på soverommet. Eller mal stuen i samme hvitfarge som gangen, eventuelt med en kontrastvegg. 

Tror mye er gjort med en gang du får vekk tapetveggene og den lyseblå fargen. 

Anonymkode: f6665...d2a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig med svaret over. Tapetveggene er ikke pene. Den lyseblåe fargen i stua gjør seg heller ikke så bra. Ville nok godt for noe «lunere», en beige farge. Gå gjennom fargekartene til malingsprodusentene, så ser du også hvilke farger som går fint med hverandre. 

Se også litt på komplementærfargene, så ser du hvilke farger som står godt til hverandre. 

Anonymkode: baff2...1b6

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med svaret over. Tapetveggene er ikke pene. Den lyseblåe fargen i stua gjør seg heller ikke så bra. Ville nok godt for noe «lunere», en beige farge. Gå gjennom fargekartene til malingsprodusentene, så ser du også hvilke farger som går fint med hverandre. 

Se også litt på komplementærfargene, så ser du hvilke farger som står godt til hverandre. 

Anonymkode: baff2...1b6

Det er vell grå stue ikke lyseblå? Synes tapet og fargene på soverommet var veldig fine. Likte egentlig veldig godt huset. 

Ville sterkt vurdert å gjøre noe med gulvene. Enten skiftet dem til enstavs eik eller pusset den ned og oljet. 

Skiftet håndtak på kjøkkenet til svarte

• Liker 1
Skrevet

Du har rett i at leiligheten din virkelig kald og upersonlig. 

Det smarteste du gjør er å sende bildene du har lagt ut her til Jotun.  De gir gratis fargeråd via denne lenken:  https://fargerad.jotun.no/

Har selv brukt dem flere ganger, og synes jeg fikk veldig gode forslag :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Får du ikke solgt? ser jo ut som fint og nytt rekkehus. :)

Sier som andre: fjern tapet, begge plasser, eller mal over i samme farger som andre vegger i rommet. Anbefaler også Jotun for fargeinspirasjon. https://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/en-hyllest-til-fargene-nytt-fargekart-fra-lady/

Men, du har jo noen møbler selv, ikke lånemøbler? De må jo passe til fargene du velger.

Jeg ville forresten malt kjøkken. Hva med Jotun Kalkgrå. (lys, nøytal farge, grå/beige). 

Anonymkode: 77c09...c12

Skrevet

Takk for mange gode tips.

Har tatt kontakt med slipefirma om sliping av parkett, så skal se hva de får til, så får jeg prøve og få tips som passer til den fargen som kommer. Noen ambefalinger angående trapp?  pusse og lakkere trinn? eller male`?

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke gjort noe med den. Hvis du virkelig vil gjøre noe kan du male rekkverket mørkere, eventuelt bare de horisontale delene mørkere. Men du kan heller la være, og se om den irriterer deg eller om du blir inspirert til å gjøre noe med den etterhvert. 

Anonymkode: f6665...d2a

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe galt med boligen din som maling og litt tapet vil fikse på, Ts. Markedet er bare borte akkurat nå. Så du må pent vente. Å kaste bort tid og penger på maling er neppe verdt verken tiden eller pengene. 

Min flrste innvending mot huset er en elendig planløsning. Men den får du ikke gjort noe med. Og heldigvis for deg ser ikke folk flest på logistikk når de kjøper. 

Dersom du er ekstremt rastløs og føler at aktivitet hjelper: mal den lyseblå stuen med den heslige feature-veggen. Men, igjen, det er ikke verdt tid eller penger, så du gjør det i så fall for å føle at du gjør noe. :vetikke: 

Anonymkode: 4a3aa...438

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe galt med boligen din som maling og litt tapet vil fikse på, Ts. Markedet er bare borte akkurat nå. Så du må pent vente. Å kaste bort tid og penger på maling er neppe verdt verken tiden eller pengene. 

Min flrste innvending mot huset er en elendig planløsning. Men den får du ikke gjort noe med. Og heldigvis for deg ser ikke folk flest på logistikk når de kjøper. 

Dersom du er ekstremt rastløs og føler at aktivitet hjelper: mal den lyseblå stuen med den heslige feature-veggen. Men, igjen, det er ikke verdt tid eller penger, så du gjør det i så fall for å føle at du gjør noe. :vetikke: 

Anonymkode: 4a3aa...438

Maling koster lite (stadig tilbud..) og tar heller ikke lang tid.

Anonymkode: 36155...b03

AnonymBruker
Skrevet

Reagerte kun negativt på tapetene, eller var alt OK.

Hadde ikke hjulpet med annen maling for min del på resten. 

Anonymkode: 8f2ca...a80

AnonymBruker
Skrevet

Enig med tapeten, få den vekk. 
Men de fleste boligkjøpere greier nå å se forbi to vegger med stygg tapet, så da er spørsmålet om boligen er for høyt priset. 

Anonymkode: a83c0...833

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...