Gå til innhold

julen starter i oktober hos oss.


ellapille

Anbefalte innlegg

Fordi det er så mye som skal ordnes , så må man begynne tidlig.

Det koster så mange tusen.

Her skal du kjøpe julepresanger til 3 unger, finklær til oss selv og dem, litt julepynt fordi noe ble ødelagt i fjor og tenk på all den gode maten man unner seg.

Jeg begynner i oktober, for jeg hakke råd til å ta alt i nov eller desember.

Man skal leve etter den 24 des også.

Så går det noen dager og da er det fyrverkeri som skal handles inn og det koster penger.

Det nytter ikke og kjøpe stjerneskudd til en 15 åring, men det gjør ikke så mye, mamma liker bomber hun også.

Så kommer januarsalget hva har du av penger da hvis du ikke planlegger.

Det som er en fin måte og få det til på som jeg har gjort i åresvis, er at du setter opp en liste for hele julen om hva slags mat du skal ha.

Bestem at 23 des er det lutefisk med tilb. den 24 des er det ribbe med tilbehør.

Lag ei utfyllende handleliste som du ser på kjøleskapet.

Så hver gang du skal handle husker du noe fra julelista som du kan kjøpe, fryse ned og stryke fra lista.

Kjempelurt, du ender opp med å sitte igjen med penger etter julen skjønner du.

Bare prøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Før jeg fikk barn begynte jeg altid tidlig med julegavene, men av en eller annen grunn har det blitt gjort litt i siste liten de siste årene. I fjor var jeg nesten desperat da fristen for å sende julegaver nærmet seg og butikkhyllene nesten var tom! Så i år har jeg startet tidlig! Kjøpte mange julegaver da vi var på ferie, bla. var jeg på Jie keramikk i Svergie og handlet mye fint der. Ellers kjøpte jeg ting som jeg falt direkte for og assosierte med mottaker. Så nå har jeg nesten kjøpt alle julegavene. Noen skal jeg lage utover høsten og de er under planlegging. Julegaven til gutten min tror jeg blir kjøpt på neste lønn, får etterbetaling etter nytt lønnsoppgjør + en del overtid så da er det bare å benytte sjansen!

Ellers fungerte det å handle litt og litt av julematen veldig bra i fjor. Vi har ikke så stor fryser, men det er jo mye tørrvarer også som går med. Planla litt hva jeg skulle bake og handla litt hver gang jeg var på Rema. Samme med servietter og lys ++. Slapp unna storhandelen de siste dagene og det var kjempe deilig!

Ellers tenkte jeg å lage julekortene (slike med bilde på) via nettet og slipper dermed stress og mas med forsinkelser på fotobutikken. Visst nok kan det bli forsinkelser på nettbutikker også, men jeg slipper å dra så langt for å sjekke hver dag...

For første gang på lenge gleder jeg meg til desember med tanke på økonomi - tror vi kommer VELDIG godt ut av det i år!

Hilsen

den ivrige

Andungen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss så flinke dere er. Dere kan planlegge! Spesielt du Ellapille, det var noen gode tips der ja. Jeg synes det med å planlegge julegaver er vanskelig jeg.

Presanger til de aller nærmeste går greit, men så har vi en hel del barn til venner og familie som vi gir gaver til. Jeg synes det er vanskelig å finne ting til både jenter og gutter på alt fra 0 til 18 år. Det går stortsett bra, men det å skulle finne presanger til dem to ganger årlig (bursdag og julepresang) er ikke bare bare, det er nesten sånn at man blir takknemlig for dem som bare ønsker seg penger (selv om jeg egentlig synes det er litt kjedelig å gi da).

Når det gjelder maten pleier jeg å begynne å planlegge menyene i god tid på forhånd. Men i år skal min kjære også være 100% med i dette stadiet (det blir nok noen diskusjoner da ja).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 17 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...