Gå til innhold

Er det bare meg, eller tar veldig mange for lett på de økonomiske konsekvensen av denne krisen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det vet vi ikke enda, vi vet ikke om coronadødsfallene faktisk er i tillegg til influensadødsfallene.

Anonymkode: 978f6...a16

Betyr ingenting. Dødsraten vil uansett være høyere. Som heller ikke betyr noe.

Anonymkode: 881e2...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke oss som ikke kommer til å ha råd til husleie, regninger og mat fremover dersom dette fortsetter. 

Og ja, ts, folk tar alt for lett på de økonomiske konsekvensene. De jeg kjenner som ønsker portforbud og det som er, er folk som sitter godt i det fra før. 

Anonymkode: 30993...828

Eller folk som faktisk forstår konsekvensene og omfanget  av smitteutbruddet i en langt større grad enn antall døde og kortsiktig økonomisk tap.  

Og et portforbud kan faktisk redusere det økonomiske tapet betraktelig. Å dvele det ut slik de gjør i dag, gjør at det vil ta mye lenge tid og økonomiske konsekvensene vil bli langt større. De fleste klarer et tap   som varer en måned bedre, enn 5 måneder, svært enkelt forklart og selvsagt med flere variabler. 

 

 

Anonymkode: ac9f0...d3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jøssda. At dette påvirkes negativt er jo utelukket....

Anonymkode: 881e2...3d9

Selvsagt er det negativt, men jeg har mye mer igjen enn de som startet med ingenting. Foreløpig har jeg ikke tapt gevinsten siden jeg begynte engang.

Anonymkode: 85054...019

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Hvordan kommer de økonomiske etterdønningene av denne krisen til å påvirke oss folk flest, sånn helt konkret? 

Anonymkode: f91f1...8c9

Dette er bare en liten prosent av reiselivsbransjen, hotellene til Stordalen står praktisk talt tomme og folk mister jobben: https://www.instagram.com/p/B94RGLEDhhG/

Anonymkode: 978f6...a16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På sikt: ja, absolutt! Hele problematikken med eldrebølgen hadde jo vært løst på et svisj. Enormt mange syke som er en økonomisk byrde på samfunnet hadde også strøket med. 

Moralsk sett helt forkastelig. Men økonomisk? Noe av det beste som kunne skjedd. 

Anonymkode: f91f1...8c9

Litt for enkel tankegang til at det ville vært realiteten, men ser poenget ditt.

Ja! Hvis vi hadde nektet så og si alle med coronaviruset å få hjelp på sykehuset så de ikke tar opp kapasiteten (allerede her vil flere unge dø) , ingen familiemedlem fikk ta seg av den syke hvis de jobber, ingen får panikk, man får maks noen få sørgedager, ingen sjefer, ledere eller andre former for eiere av bedrifter får dø eller bli alvorlig syk, i hvertfall ikke mange eller i større bedrifter med mange ansatte osv. Da hadde det nok vært økonomisk lønnsomt, men ja forkastelige. 

Anonymkode: ac9f0...d3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar ikke lett på de økonomiske konsekvensene, jeg merker de svært personlig. Men jeg tenker:

Hvis huset ditt brenner, du ikke har forsikring, og du kan slokke brannen med et brannslokningsapparat som koster 400.000, hva gjør du da? Du har overhodet ikke de pengene, så du må ta opp et dyrt lån, men du vet du har mulighet til det, selv om det vil bety striskjorte og havrelefse i uoverskuelig framtid. Jo, du kan:

1) Håpe på at brannen dør ut av seg selv, før den har gjort skade for mer enn det koster å slokke. Da har du fortsatt hus, litt svidd i kantene, men du har spart masse penger. Du har lite erfaring med brann, men  det samme skjedde med naboen uken før. Han ventet, og det gikk ikke så bra. Men det kan jo hende det brenner litt annerledes hos deg. 

2) Slokke brannen snarest mulig. Du er raka fant, men huset står. Du innser at det er veldig greit å ha et hus. 

3) Du går for nr 1, men ombestemmer deg halvveis. Da er det litt i seneste laget, så huset brenner sånn halvveis ned, OG du har svidd av 300.000 

Jeg bare håper det er 2 og ikke 3 vi har gått for. 

Anonymkode: 1f9e4...fd4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller si at folk tar for lett på antall som kommer til å dø av dette viruset. Det kommer til å bli mange millioner.

Anonymkode: cc7e6...e45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil heller si at folk tar for lett på antall som kommer til å dø av dette viruset. Det kommer til å bli mange millioner.

Anonymkode: cc7e6...e45

Ikke i Norge. 

Anonymkode: f91f1...8c9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar ikke lett på de økonomiske konsekvensene, jeg merker de svært personlig. Men jeg tenker:

Hvis huset ditt brenner, du ikke har forsikring, og du kan slokke brannen med et brannslokningsapparat som koster 400.000, hva gjør du da? Du har overhodet ikke de pengene, så du må ta opp et dyrt lån, men du vet du har mulighet til det, selv om det vil bety striskjorte og havrelefse i uoverskuelig framtid. Jo, du kan:

1) Håpe på at brannen dør ut av seg selv, før den har gjort skade for mer enn det koster å slokke. Da har du fortsatt hus, litt svidd i kantene, men du har spart masse penger. Du har lite erfaring med brann, men  det samme skjedde med naboen uken før. Han ventet, og det gikk ikke så bra. Men det kan jo hende det brenner litt annerledes hos deg. 

2) Slokke brannen snarest mulig. Du er raka fant, men huset står. Du innser at det er veldig greit å ha et hus. 

3) Du går for nr 1, men ombestemmer deg halvveis. Da er det litt i seneste laget, så huset brenner sånn halvveis ned, OG du har svidd av 300.000 

Jeg bare håper det er 2 og ikke 3 vi har gått for. 

Anonymkode: 1f9e4...fd4

Direkte skremmende at dette ( pedagogisk og 👍forklart)  rett og slett ligger for intellektuelt høyt for hundretusener av nordmenn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strutsementalitet og kollektiv galskap

Anonymkode: 97216...407

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Direkte skremmende at dette ( pedagogisk og 👍forklart)  rett og slett ligger for intellektuelt høyt for hundretusener av nordmenn.

Man kan forstå og likevel være uenig. 

Anonymkode: 97216...407

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi vi vil sulte ihjel. Selvdisiplin også. Fy faen for en overgang når vi plutselig ikke har penger til mat som før

Anonymkode: 947bd...c35

Hvorfor skulle dere sulte ihjel? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller folk som faktisk forstår konsekvensene og omfanget  av smitteutbruddet i en langt større grad enn antall døde og kortsiktig økonomisk tap.  

Og et portforbud kan faktisk redusere det økonomiske tapet betraktelig. Å dvele det ut slik de gjør i dag, gjør at det vil ta mye lenge tid og økonomiske konsekvensene vil bli langt større. De fleste klarer et tap   som varer en måned bedre, enn 5 måneder, svært enkelt forklart og selvsagt med flere variabler. 

 

 

Anonymkode: ac9f0...d3d

Si dette til de i dette landet som allerede slet før viruset dukket opp, og som kommer til å slite veldig mye mer nå, og i fremtiden. De hører ordene du sier, men for dem endrer det ingenting. De kommer fortsatt til å være fulle av angst mens de lurer på hvor pengene til husleie og mat skal komme ifra i fremtiden. 

Anonymkode: 30993...828

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida. Jeg registrerer at hvert enkelt land i verden er nå i ferd med å konke seg selv, for å opprettholde befolkningen på en allerede svært overbefolket planet.

Bare pga det grunnlaget fortjener vi all mulig pryl.

Anonymkode: 881e2...3d9

Ser du litt lengre forstår du at hvis ikke landene gjør noe vil utfallet med høy sannsynlighet bli langt verre. DERFOR settes det inn tiltak. 

La oss se på det scenarioet at vi lar viruset herje fritt. For det første vil sykehus bli overbelastet samt legekontorer og andre helseforetak. Ja, vi kan prioritere etter alder, men under en viss alder må det også prioriteres etter alvorlighetsgrad. For vi vet i dag at også unge trenger sykehusinnleggelse. Sykdom og skader som ikke er livstruende blir nedprioritert, men kan potensielt bli livstruende eller ødelegge helsen totalt. Kvaliteten på behandling og hjelp blir veldig svekket pga kapasitetmangel. Og så klart vil det være en del helsepersonell som blir rammet, spesielt etter lange stressende dager med enorm overbelastning. 

Mange vil dø. Både mennesker med og uten coronaviruset. Mange vil bli syke i ulike grader. Flere må slutte i jobben sin for å hjelpe syke familiemedlemmer da de ikke vil få den nødvendige hjelpen andre steder. Arbeidsplasser mister også ansatte både pga dødsfall, sykdom og skade. Mennesker som eier og driver arbeidsplasser kan bli syke eller dø, disse er jo gjerne litt oppi alderen. Kjøpekraften vil synke. 

Brannvesenet, politi og andre samfunnskritiske jobber kan bli svekket. Det sier vel seg selv hvordan det kan gå. 

Og så klart, panikk når ting løper ut av kontroll. Folk vil automatisk bure seg inn i redsel for både coronaviruset, influensa, lungebetennelse etc. Beskytte barna sine, familie medlem. Folk slutter å kjøpe ting, utenom det mest nødvendige. Uro og kriminalitet vil skyte i været. 

Dette er jo bare toppen av fjellet og vi har jo allerde sett glimt av dette i blant annet Italia. Langtidsvirkninger ville vært langt mer fatale, både økonomisk og helsemessig uten tiltak. Norge har ganske milde tiltak i forhold til andre land, bedre utgangspunkt for å klare oss økonomisk etterpå og et solid fundament. Vi burde være de siste til å klage.

(Det er ikke overbefolkning i verden som er problemet, det er forbruket og bruk av ressurser. Skal vi redusere befolkningen finnes det mye bedre måter å gjøre det på, som eks redusere fødsler. Men det er en annen diskusjon.) 

 

Anonymkode: ac9f0...d3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar ikke lett på de økonomiske konsekvensene, jeg merker de svært personlig. Men jeg tenker:

Hvis huset ditt brenner, du ikke har forsikring, og du kan slokke brannen med et brannslokningsapparat som koster 400.000, hva gjør du da? Du har overhodet ikke de pengene, så du må ta opp et dyrt lån, men du vet du har mulighet til det, selv om det vil bety striskjorte og havrelefse i uoverskuelig framtid. Jo, du kan:

1) Håpe på at brannen dør ut av seg selv, før den har gjort skade for mer enn det koster å slokke. Da har du fortsatt hus, litt svidd i kantene, men du har spart masse penger. Du har lite erfaring med brann, men  det samme skjedde med naboen uken før. Han ventet, og det gikk ikke så bra. Men det kan jo hende det brenner litt annerledes hos deg. 

2) Slokke brannen snarest mulig. Du er raka fant, men huset står. Du innser at det er veldig greit å ha et hus. 

3) Du går for nr 1, men ombestemmer deg halvveis. Da er det litt i seneste laget, så huset brenner sånn halvveis ned, OG du har svidd av 300.000 

Jeg bare håper det er 2 og ikke 3 vi har gått for. 

Anonymkode: 1f9e4...fd4

👏👍

Anonymkode: ac9f0...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si dette til de i dette landet som allerede slet før viruset dukket opp, og som kommer til å slite veldig mye mer nå, og i fremtiden. De hører ordene du sier, men for dem endrer det ingenting. De kommer fortsatt til å være fulle av angst mens de lurer på hvor pengene til husleie og mat skal komme ifra i fremtiden. 

Anonymkode: 30993...828

Det du skriver viser jo bare til at du ikke forstod det jeg skrev. 

Mener du virkelig at det er bedre å slite I 6 måneder enn en måned? 

Konsekvensen ved total portforbud - krisen varer kortere og lettere å komme seg på bena. 

Konsekvensene ved delvis tiltak slik som eks Norge - krisen vil vare lengre og vanskeligere å komme seg på bena. 

Konsekvensene ved ingen tiltak - uvisst, men langt verre enn konsekvensene over. 

Ergo, sliter man fra før vil man uansett tiltak slite fremover. Men med totalt portforbud vil det være potensielt lettere å komme seg på beina igjen. 

Anonymkode: ac9f0...d3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du skriver viser jo bare til at du ikke forstod det jeg skrev. 

Mener du virkelig at det er bedre å slite I 6 måneder enn en måned? 

Konsekvensen ved total portforbud - krisen varer kortere og lettere å komme seg på bena. 

Konsekvensene ved delvis tiltak slik som eks Norge - krisen vil vare lengre og vanskeligere å komme seg på bena. 

Konsekvensene ved ingen tiltak - uvisst, men langt verre enn konsekvensene over. 

Ergo, sliter man fra før vil man uansett tiltak slite fremover. Men med totalt portforbud vil det være potensielt lettere å komme seg på beina igjen. 

Anonymkode: ac9f0...d3d

Hvordan vet du at krisen blir kortvarig ved totalt portforbud? Man lever jo da i konstant frykt for at ny eksponering for viruset skal gi massespredning siden det ikke er immunitet i befolkningen. 

Eller tenker du at hele verden skal ha totalt portforbud i et par måneder, noe som ikke er realistisk i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vil heller si at folk tar for lett på antall som kommer til å dø av dette viruset. Det kommer til å bli mange millioner.

Anonymkode: cc7e6...e45

Ja jøss.. Når dødligheten er i snitt under 4 prosent på verdensbasis? Og ikke alle blir smittet en gang?

Til og med en del som blir smittet får ikke et eneste symptom på at de har corona. 

Av alle de som får symptomer er det kun noen få det blir alvorlig for ca 5 til 10 prosent ca om ikke under., av de igjen dør ikke mange. 

Hvis man ser på antall smittende per land vs dødelighet så langt så dør det flere folk av influensa hvert år. Samtidig er ikke dødligheten høy hit antall bekreftende smittende.

Dør fortsett flere i kreft på verdensbasis, også bil ulykker/andre ulykker.

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har så mange bekjente som tror at dette kommer til å blåse over om et par uker, og alt vil gå tilbake til normalen rett etterpå. Prøver å forklare dem at de økonomiske ringvirkningene av denne krisen kommer til å bli helt sinnssyke, og på toppen har vi en oljekrise som kjører i parallell. Og bare for smøre på enda mer, så bor jeg i en mellomstor by der turistnæringen er veldig stor (dog jobber ingen av mine venner med dette direkte).

Har en vond følelse at mange personer plutselig komme til å stå arbeidsledige, mens de klør seg i hodet og lurer på hva f**n som skjedde 

Anonymkode: e7807...14f

Jammen dette er det ingen som vet eller kan gjøre noe med akkurat nå så hvorfor ta den belastningen nå? Ingen vet hvordan dette utvikler seg og skal man gå mann av huse for hva som kankje skjer???

Tenk om at du bekymrer deg for skulle skje????

Men gud forby om det ikke skjer, det var mye bortkasta energi det:)

Anonymkode: b38be...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...