Gå til innhold

Dette er hvorfor du ikke går ned i vekt og holder deg der.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har selv nå gått ned over 30 kg ved hjelp av faste. Har prøvd i mange år å gå ned i vekt.  Endelig er jeg i mål, jeg har gått ned mest rundt magen, hvor jeg nok hadde mest fett. Angrer på at jeg ikke prøvde dette før. Kommer nok ikke til å ha noe problem med å holde vekten heller. 

Jeg har brukt 6 mnd på å gå ned 30 kg! 

Anonymkode: a2c65...024

Mens jeg har fastet med periodisk faste hele livet stort sett og er overvektig 😊

 

Poenget er at et fokus må nok til uansett. Ikke noe er nødvendigvis riktig eller feil! 

Anonymkode: 05bec...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Se videoen, han forklarer det veldig enkelt.

Problemet med overvekt er ikke kalorier, på samme måte som problemet med alkoholisme ikke er alkohol. ..............

Fordi man ikke tar tak i det egentlige problemet, som når det gjelder overvekt handler om hormoner, ikke kalorier.

...............

Anonymkode: 136a8...e4d

Jeg trenger ikke se videoen for å skjønne at den basale løsningen er enten å øke forbrenningen eller å kutte energiinntaket.

Vi tar hormoner for å bli sterkere, eller for å reparere skader eller mangler i kroppen. Vi tar hormoner for å unngå å bli gravide, vi tar hormoner for å fikse en hel rekke plager, eller for å gi oss fordeler.  Hvis problemet med overvekt skyldes hormoner ville legemiddelindustrien ha levert et produkt som fungerte for lenge siden.  Testobjekter finnes det jo evig nok av.

Problemet med overvekt skyldes at man putter flere kalorier inn i kroppen enn det kroppen trenger, og ikke minst mer enn kroppen kan forbrenne.  Steinalderkroppen vi har legger da overskuddet på lager til det blir dårligere tider.  I vårt tilfelle blir det ikke så dårlige tider.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Whistler said:

Jeg trenger ikke se videoen for å skjønne at den basale løsningen er enten å øke forbrenningen eller å kutte energiinntaket.

Vi tar hormoner for å bli sterkere, eller for å reparere skader eller mangler i kroppen. Vi tar hormoner for å unngå å bli gravide, vi tar hormoner for å fikse en hel rekke plager, eller for å gi oss fordeler.  Hvis problemet med overvekt skyldes hormoner ville legemiddelindustrien ha levert et produkt som fungerte for lenge siden.  Testobjekter finnes det jo evig nok av.

Problemet med overvekt skyldes at man putter flere kalorier inn i kroppen enn det kroppen trenger, og ikke minst mer enn kroppen kan forbrenne.  Steinalderkroppen vi har legger da overskuddet på lager til det blir dårligere tider.  I vårt tilfelle blir det ikke så dårlige tider.

Ikke for å være kjip, men det du sier her viser at du ikke forstår det han snakker om - men det er jo heller ikke så rart når du ikke gidder å sjekke hva han faktisk sier. Legemiddelindustrien tjener nok godt på insulin, som jo fungerer mot høyt blodsukker. Skal man være litt konspiratorisk kan man jo fundere på hvorfor leger heller gir folk med diabetes type 2 insulin i stadig større doser i stedet for å hjelpe dem til å faste, som faktisk *kurerer* sykdommen.

Vi er skapt for å lagre fett, men ikke i så store mengder at vi blir syke av det. Faktisk stiger forbrenningen betraktelig hvis du spiser mye mer enn vanlig en dag, for kroppen ønsker ikke å bli feit og treig (hvis kroppen hadde vært en så enkel maskin som du later til å tro ville det vært omtrent umulig for noen å holde stabil vekt, for vi ville vært nødt til å matche forbrenningen ned til hver minste kalori). Men hvis du pøser på med energi hele tiden blir musklene dine mindre og mindre følsomme for insulin, og kroppen har ikke annet valg enn å dytte det inn i fettcellene i stedet.

Igjen, ved overvekt er kalorier problemet på samme måte som alkohol er problemet ved avhengighet. Men det er altså ikke der det virkelige problemet ligger. No offense, men jeg tror ikke du kan dette bedre enn en lege som har jobbet med tusenvis av overvektige pasienter :) Se videoen.

Anonymkode: 136a8...e4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

.......... Legemiddelindustrien tjener nok godt på insulin, som jo fungerer mot høyt blodsukker. Skal man være litt konspiratorisk kan man jo fundere på hvorfor leger heller gir folk med diabetes type 2 insulin i stadig større doser i stedet for å hjelpe dem til å faste, som faktisk *kurerer* sykdommen.

................................

Igjen, ved overvekt er kalorier problemet på samme måte som alkohol er problemet ved avhengighet. Men det er altså ikke der det virkelige problemet ligger. No offense, men jeg tror ikke du kan dette bedre enn en lege som har jobbet med tusenvis av overvektige pasienter :) Se videoen.

Anonymkode: 136a8...e4d

Jeg har sett halve videoen.  Intet revolusjonerende nytt, men muligens manna fra himmelen for de som ønsker å overføre problemet fra seg selv til en ekstern (for så vidt intern) årsak.

Legen skriver ut insulin som legemiddel da det er langt lettere å administrere enn å passe på at klienten holder kaloriinntaket nede.  Faste er også kaloriredusert diett, men bare ikke på daglig basis.

Det er mulig jeg ser ferdig videoen senere, men jeg kan ikke forestille meg at siste halvdel skal by på annet enn de overforenklingene som fremkommer i første halvdel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt bedre å skrive ut insulin enn å forordne klassisk kalorirestriksjon, for det har en helt ekstremt dårlig effekt på lang sikt (fordi forbrenningen synker og folk bare blir mer sultne av det). Problemet med å pøse på med insulin er at man egentlig bare gjør situasjonen verre. Mer insulin gir vektøkning, selv om kaloriinntaket er det samme(!). Så man slipper å dø av høyt blodsukker, men blir enda feitere.

Faste og kalorirestriksjon er ikke det samme, selv om faste selvsagt kan innebære lavere inntak over feks en uke. Men faste gjør noe med hvordan kroppen behandler maten som kommer inn, det øker forbrenningen og gjør folk mindre(!) sultne. Hvis det er noe som bør kalles overforenkling, er det ideen om at det eneste som teller er kalorier inn og kalorier ut, som om det er det samme om man spiser egg og salat tre ganger om dagen eller har et kontinuerlig drypp av sukkervann rett i blodet hele døgnet, selv om energimengden er helt lik.

Egentlig er det misvisende å kalle det faste, for det er egentlig bare snakk om et helt naturlig, og opptil moderne tid, vanlig, spisemønster. Jeg er gammel nok til å huske da folk flest spiste tre måltider daglig, og gjerne ganske tidlig middag. Etter hvert ble det vanlig med kveldsmat i tillegg, pluss alskens mellommåltider "for å holde forbrenningen i gang" og sånt tøys.

Det blir litt som å si at det går fint å blande ut bensinen 50/50 med vann, man må bare ha dobbelt så mye på tanken :)

Anonymkode: 136a8...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er forsåvidt bedre å skrive ut insulin enn å forordne klassisk kalorirestriksjon, for det har en helt ekstremt dårlig effekt på lang sikt (fordi forbrenningen synker og folk bare blir mer sultne av det). ..........

...............................

Det blir litt som å si at det går fint å blande ut bensinen 50/50 med vann, man må bare ha dobbelt så mye på tanken :)

Anonymkode: 136a8...e4d

Siden du velger å bruke bilmetaforen så skal jeg ta en tilsvarende.  En bil som ikke har last bruker 1 liter per mil.  Den samme bilen med full last bruker 1,3 liter per mil.  Det samme gjelder kroppen din.  Veier du 100 kg er energibehovet for å holde skotten i live større enn om kroppen din veier 70 kg.  Det er helt normalt da det kreves mer energi for å fyre i et hus på 200 kvadratmeter enn i et rom på tjue kvm.
Det unnlater Messiasdoktoren å nevne i sin fremstilling.  Han bare slår fast at tjukke mennesker forbrenner mer enn tynne uten å si at det faktisk ikke er tilfelle før man har endret vekten.  Det andre punktet han tar på med forsiktige hansker er åpningsplansjen hvor han påpeker at det finnes tjukke leger på tross av at de både vet bedre og har mulighet til å gjøre noe med det.  Da blir det god stemning i menigheten.  Som hovedpoeng påpeker han at det ikke er "personal choise" eller "willpower" som er avgjørende for om man lykkes eller ikke, men kroppens produksjon av insulin.  Han sier jo at dette kan påvirkes ved å spise riktig ved å kutte drastisk i inntaket av karboydrater.  Altså en klassisk lavkarbodiett.

Jeg nevnte det i mitt første innlegg i tråden.  Muskelminnet ditt varer i minst to år.  Uansett hvilken løsning du velger må du holde på i minst to år etter at du er på målvekta før kroppen din forsøker å holde denne stabil gjennom kjemiomsetningen i kroppen.  Altså kreves det viljestyrke og personlige valg.  Kjører du på med en diett bestående av flytende baconfett og sukker blir du sikkert tynn - og kortlevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.3.2020 den 12.57, AnonymBruker skrev:

Har selv nå gått ned over 30 kg ved hjelp av faste. Har prøvd i mange år å gå ned i vekt.  Endelig er jeg i mål, jeg har gått ned mest rundt magen, hvor jeg nok hadde mest fett. Angrer på at jeg ikke prøvde dette før. Kommer nok ikke til å ha noe problem med å holde vekten heller. 

Jeg har brukt 6 mnd på å gå ned 30 kg! 

Anonymkode: a2c65...024

Hva slags faste driver du med? 5:2? 16:8? Tror jeg må legge om kursen. Har drevet kaloritelling hver dag i mange mnd og gått ned noe, men føler selv at faste kanskje må bli min løsning også. Sliter med insulinresistens.

Anonymkode: 911d1...7bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Whistler said:

Siden du velger å bruke bilmetaforen så skal jeg ta en tilsvarende.  En bil som ikke har last bruker 1 liter per mil.  Den samme bilen med full last bruker 1,3 liter per mil.  Det samme gjelder kroppen din.  Veier du 100 kg er energibehovet for å holde skotten i live større enn om kroppen din veier 70 kg.  Det er helt normalt da det kreves mer energi for å fyre i et hus på 200 kvadratmeter enn i et rom på tjue kvm.
Det unnlater Messiasdoktoren å nevne i sin fremstilling.  Han bare slår fast at tjukke mennesker forbrenner mer enn tynne uten å si at det faktisk ikke er tilfelle før man har endret vekten.  Det andre punktet han tar på med forsiktige hansker er åpningsplansjen hvor han påpeker at det finnes tjukke leger på tross av at de både vet bedre og har mulighet til å gjøre noe med det.  Da blir det god stemning i menigheten.  Som hovedpoeng påpeker han at det ikke er "personal choise" eller "willpower" som er avgjørende for om man lykkes eller ikke, men kroppens produksjon av insulin.  Han sier jo at dette kan påvirkes ved å spise riktig ved å kutte drastisk i inntaket av karboydrater.  Altså en klassisk lavkarbodiett.

Jeg nevnte det i mitt første innlegg i tråden.  Muskelminnet ditt varer i minst to år.  Uansett hvilken løsning du velger må du holde på i minst to år etter at du er på målvekta før kroppen din forsøker å holde denne stabil gjennom kjemiomsetningen i kroppen.  Altså kreves det viljestyrke og personlige valg.  Kjører du på med en diett bestående av flytende baconfett og sukker blir du sikkert tynn - og kortlevd.

Usikker på om du har sett hele videoen ut  fra hva du svarer her. Vet ikke helt hva du mener med muskelminne, men det ordet egentlig betyr har ikke noe med dette å gjøre.

Han er tydelig på at klassisk kalorireduksjon senker forbrenningen. Det er ikke fordi man veier mindre, men fordi kroppen skrur ned basalforbrenningen betraktelig fordi den "tror" den ikke får nok mat. I tillegg gjøres kalorirestriksjon også ofte ved å spise lite og hyppig, noe som bare forsterker insulinresistens og sult. Ved periodisk faste derimot, altså det spisemønsteret vi er skapt for å ha, vil man hele tiden veksle mellom sult og foring, altså mellom fettlagring og fettforbrenning. Insulin er "av-knappen" for fettforbrenning.

Poenget med at det finnes overvektige leger er åpenbart: de kjenner ikke godt nok til mekanismene bak overvekt. De mangler ikke evnen, men kunnskapen.

Klart det krever viljestyrke (spesielt for fasting i begynnelsen) og personlige valg. Problemet er at folk har blitt presentert for helt gale premisser for å velge. Den verste misforståelsen er at det ikke har noe å si hvor kaloriene kommer fra. Og det nest verste er at folk ikke vet at når/hvor ofte du spiser kan ha minst like mye å si for hva kroppen gjør med maten du spiser.

Anonymkode: 136a8...e4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
AnonymBruker skrev (På 21.3.2020 den 19.03):

 

Anonymkode: 03a83...ac7

Takk for at du delte denne! konklusjonen var jeg forsåvidt kjent med, men det var utrolig interessant å se hvordan han parkerer fullstendig alle de gamle mytene om slanking (kalorier inn-ut, viljestyrke og annet bullshit som altfor ofte blir prediket i tråder på KG.)

Anonymkode: 5680d...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2020 den 12.57):

Har selv nå gått ned over 30 kg ved hjelp av faste. Har prøvd i mange år å gå ned i vekt.  Endelig er jeg i mål, jeg har gått ned mest rundt magen, hvor jeg nok hadde mest fett. Angrer på at jeg ikke prøvde dette før. Kommer nok ikke til å ha noe problem med å holde vekten heller. 

Jeg har brukt 6 mnd på å gå ned 30 kg! 

Anonymkode: a2c65...024

Hvor mye har du fastet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2020 den 1.17):

Faste fungerer sikkert bra, det. Helt til kroppen tar skader av det, skader som ikke kan reverseres. 

Anonymkode: 0d5f1...5a3

Hva slags skader? Gjør da mer skade for kroppen med karbohydrater, sukker og annet dritt. Kom med eksempler. 

Anonymkode: 67b49...d6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei skrev (På 22.3.2020 den 13.01):

Er ikke vanskelig å holde vekten, Finn vedlikehold kalorier og hold deg der, spis 80% næringsrik mat og 20% junk/ kos innenfor kalori regnskapet ( mitt er 2800 kcal). Og Kona har vedlikehold på 1900 kcal, så da spiser hun 1900 kcal.

Heldige hun! Jeg er liten, og for å veie ca. 53-54 kg må jeg spise mye mindre kalorier enn mine venninner, selv om jeg trener mer. Men da jeg var i 20- og 30-årene kunne jeg både være mindre aktiv, og spise mer enn nå uten å bli tjukk. 

Anonymkode: a1d58...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk for at du delte denne! konklusjonen var jeg forsåvidt kjent med, men det var utrolig interessant å se hvordan han parkerer fullstendig alle de gamle mytene om slanking (kalorier inn-ut, viljestyrke og annet bullshit som altfor ofte blir prediket i tråder på KG.)

Anonymkode: 5680d...e23

Han parkerte IKKE kalorier inn/ut, da fulgte du ikke med. Han sa at det er den åpenbare grunnen til overvekt, MEN at det ikke er den underliggende triggeren til overvekt. At det finnes underliggende årsaker TIL at man spiser for mye, er det vel veldig få som nekter for. Han utdypte vel egentlig bare HVA disse underliggende faktorene kan være, som foreks. insulin og andre ting i kroppen, og nektet for at viljestyken var et problem. 

Så han har noen gode poeng, men dette er på ingen måte noe som beviser at kalorier inn/ut ikke er riktig. Kun HVORFOR noen overspiser. Jeg har sjeldent sett noen motsi dette annet enn feite folk som påstår at de ikke overspiser og likevel går opp i vekt. Det er derfor folk svarer med kalorier inn/ut. Ikke fordi det de påstår at det er så sykt lett å gå ned i vekt.. men fordi enkelte feite folk ikke eier selvinnsikt og påstår at de går opp i vekt når de kun spiser to knekkebrød og ett eple om dagen. Jeg er feit selv btw. 

Anonymkode: 7b7bb...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...