Gå til innhold

WHO rådgiver: Hytteforbud er bare tull.


Medisinsk bruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Morsomt, men nå mener altså både FHI og WHO at færre blir smittet hvis folk er på hytta. Det er ikke så rett frem som folk vil ha det til. Det er ting som taler for og imot.

Jeg synes enkelte hyttekommuner virker ekstremt lite sympatiske og gjestfrie. Spesielt Vinje. Ordføreren virker ute av kontroll og slett og trakasserer folk som oppholder seg helt lovlig på hytte (ihht unntaket). Det minner meg om panikken da HIV var nytt, folk omtrent ville lynsje den første positive som kom til bygda.

Jeg respekterer selvsagt hytteforbudet. Oppdal kommune har en høflig og vennlig tone hele veien. Man kommer veldig langt med normal høflighet, og alle i vårt felt er det ikke en sjel igjen.

Anonymkode: d5432...10a

Enig. Ser ikke ut som vedkommende er int. i løsninger. Bare hets.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Varsle god tid i forveien, og la Forsvaret bruke påsken på å bombe hyttefeltene sønder og sammen. Send regningen til virusrebellene, problem løst.

Anonymkode: 6f85f...c17

You most be fun at parties.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gul sone. Mandag slo overlege Preben Aavitsland ved Folkehelseinstituttet (FHI) fast at forbudet ikke har noe med smittevern å gjøre.

Også den svenske WHO-rådgiveren og smitteverneksperten Johan Giesecke har uttalt at det norske hytteforbudet bare er tull, mens Frp-leder Siv Jensen tirsdag ba regjeringen "utvise fleksibilitet", særlig mot påske.

I tillegg har flere hevdet at regjeringen har latt det gå prestisje i saken.

 

En Samfunnspsykolog sier: Hytteforbudet er riktig, debatten er viktig. S.Slutt. Det er to påstander:  https://www.tv2.no/a/11324187/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snødråpe

Majoriteten tar ingen hensyn og reiser på hytta som de vil. Det blir absurd når dere kommer med eksempler som er unntak for regelen. Hvordan tenker dere at dette skal fungere? Alle sender inn søknad og de rasjonelle og forsiktige i riktige kommuner får reise, mens resten som reiser til lokalsamfunnet og tar på alt, sosialiserer med andre turister, får feber men tenker det er forkjølelse og bryr seg ikke osv må bli hjemme? Det krever enda mer ressurser å få til. Det enkleste er at alle holder seg hjemme en måned i år. Alle fattige i Norge klarer dette fint 365 (366 i år) dager i året, skulle bare mangle at en bortskjemt nordmann med hjemmekino, espressomaskin og boblebad klarer det samme.

Endret av snødråpe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, snødråpe skrev:

Majoriteten tar ingen hensyn og reiser på hytta som de vil. Det blir absurd når dere kommer med eksempler som er unntak for regelen. Hvordan tenker dere at dette skal fungere? Alle sender inn søknad og de rasjonelle og forsiktige i riktige kommuner får reise, mens resten som reiser til lokalsamfunnet og tar på alt, sosialiserer med andre turister, får feber men tenker det er forkjølelse og bryr seg ikke osv må bli hjemme? Det krever enda mer ressurser å få til. Det enkleste er at alle holder seg hjemme en måned i år. Alle fattige i Norge klarer dette fint 365 (366 i år) dager i året, skulle bare mangle at en bortskjemt nordmann med hjemmekino, espressomaskin og boblebad klarer det samme.

Ser du er innom mange punkter her. Slik det ser ut nå så kommer mange til å reise på hytta i påsken. Hadde de fått påbud om og benytte lokalt (eget) helsevesen og all handel på sin vanlige butikk så hadde saken vært en annen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, snødråpe skrev:

Majoriteten tar ingen hensyn og reiser på hytta som de vil. Det blir absurd når dere kommer med eksempler som er unntak for regelen. Hvordan tenker dere at dette skal fungere? Alle sender inn søknad og de rasjonelle og forsiktige i riktige kommuner får reise, mens resten som reiser til lokalsamfunnet og tar på alt, sosialiserer med andre turister, får feber men tenker det er forkjølelse og bryr seg ikke osv må bli hjemme? Det krever enda mer ressurser å få til. Det enkleste er at alle holder seg hjemme en måned i år. Alle fattige i Norge klarer dette fint 365 (366 i år) dager i året, skulle bare mangle at en bortskjemt nordmann med hjemmekino, espressomaskin og boblebad klarer det samme.

Akkurat dette! Problemet er ikke de som vil isolere seg på hytta. Problemet er at flesteparten vil samles i skiløypene og evt slalombakkene. Det er klart at det er en hotspot for smitte! Og man kan ikke lage regler som tillater det ene men ikke det andre, det er umulig å gjennomføre. Hold dere hjemme nordmenn! 

Endret av Amananas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har full forståelse for at små kommuner ikke vil doble befolkningen i disse tider. Vår hyttekommune har bare en ambulanse og legemangel. Vi har opplevd nødssituasjon, og vet hvor sårbare de er. 

Kommunen kommer til å tape store penger på at hyttefolket blir hjemme, men velger å tenke på befolkningen. Butikker og skisenter kommer til å tape enormt. Vi er i en spesiell situasjon. Når de er villige til å ta dette offeret, bør vi hyttefolk respektere dette. Og ja, hytta er vårt andre hjem og vi kunne fint vært trygg der i en langvarig krise. Det er mange som har hytta som sin trygge base og sitt andre hjem. Om alle står på krava blir det uhåndterlig for disse små kommunene. Vi må tenke at vi er en del av noe større, og jeg vil i allefall ikke være en del av et større problem. Selv om sjansen er stor for at det ikke er min lille familie som er problemet.

Anonymkode: 68467...8f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Amananas skrev:

Akkurat dette! Problemet er ikke de som vil isolere seg på hytta. Problemet er at flesteparten vil samles i skiløypene og evt slalombakkene. Det er klart at det er en hotspot for smitte! Og man kan ikke lage regler som tillater det ene men ikke det andre, det er umulig å gjennomføre. Hold dere hjemme nordmenn! 

Jeg tror det kommer forandring før påske. Selvfølgelig er ikke dette umulig å gjennomføre. Spre dere i naturen. Bruk/baser dere på bruk av eget helsevesen. Gjør all handel hjemme. Husk dette før du reiser ut av kommunen.osv. 

Flere som mener noe.  Det er jo også lov og tippe. Hytteforbud over påske eller ikke?

Ja og selvfølgelig unngå slalombakker osv. (er vel  stengt?)

Endret av Medisinsk bruker
La til en setning.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes oppførselen til hyttekommunene er usolidarisk og at debatten er veldig polarisert. 

«bortskjemt nordmann medhjemmekino, espressomaskin og boblebad klarer det samme.»  :blink:

 

Anonymkode: 8149f...7d1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes oppførselen til hyttekommunene er usolidarisk og at debatten er veldig polarisert. 

«bortskjemt nordmann medhjemmekino, espressomaskin og boblebad klarer det samme.»  :blink:

 

Anonymkode: 8149f...7d1

:)  Setter ikke noe navn på dette eksempelet som sier litt om andre ting. Usolidarisk helt klart. Polarisering er en uting når andre ting haster og betyr mer. Jeg syntes også det er tøft gjort av Ordførerne som tør si at dette forbudet er urimelig på flere måter.

Savner flere hyttefolk i debatten. Del videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Druid said:

 

Forståelsen av at vårt absolutt sterkeste verktøy for å bekjempe smitten ligger i målrettet utnyttelse av fritidseiendommene er totalt fraværende hos regjering. Og ikke i betydelsen, vi har vurdert det og funnet at kost/nytte ikke er lavt nok, men faktisk i manglende forståelse av de statistiske tallene og deres bevegrunn. 

 

Hva er din bakgrunn, utdannings og yrkes messig? Lurer på fordi jeg, med min sterk matematisk bakgrunn, føler det samme. Vi burde spredd oss for å minske smittespreden. Oslo-gryta må være verste plassen å oppholde seg nå. Men regjering virker å tro annerledes? Enten vet de noe vi ikke vet, eller presses de av lokale politikkere på små plasser?

Nå eier jeg ikke hytte. Og bor relativt sentralt og svært barnevennlig men samtidig rett ved skogen og ikke tett. Så praktisk sett er ikke den problemstillingen relevant for meg. Det er bare at hytteforbud virker veldig ulogisk. 

Anonymkode: dc037...c8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er din bakgrunn, utdannings og yrkes messig? Lurer på fordi jeg, med min sterk matematisk bakgrunn, føler det samme. Vi burde spredd oss for å minske smittespreden. Oslo-gryta må være verste plassen å oppholde seg nå. Men regjering virker å tro annerledes? Enten vet de noe vi ikke vet, eller presses de av lokale politikkere på små plasser?

Nå eier jeg ikke hytte. Og bor relativt sentralt og svært barnevennlig men samtidig rett ved skogen og ikke tett. Så praktisk sett er ikke den problemstillingen relevant for meg. Det er bare at hytteforbud virker veldig ulogisk. 

Anonymkode: dc037...c8e

Min bakgrunn har egentlig ikke noe med dette å gjøre: Jeg vet en god del om hvordan mennesker fungerer: hvordan trigges vi , hva pågår i de tomme hodene våre, og hvilke handlingsmønstre trigges av ulike kommuniksasjonsmåter. Jeg har bakgrunn fra HR; jobben min var å bygge strukturer for hvordan du behandler mennesker som sau og geiter. Og jeg er vant til å jobbe med styring basert på KPI, hvilket er en øvelse som raskt gir deg opplæring i alle utfordringene basert på helhetlig planlegging bygd på statistiske data. Etter tre -fire brølere, begynner du å bygge opp en erfaringsbase på å dobbeltsjekke alle scenarioene som er tilgjengelige for å sikre at du faktisk styrer etter riktige tall.

Så jeg skjønner bakgrunnen for beslutningene, dette er ikke ukjente data. Poenget er at man har ikke gått igjennom dette på nytt i forhold til at resten av situasjonen er endret, og man viser ingen vilje for å gå tilbake å revurdere og informere. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Druid skrev:

Min bakgrunn har egentlig ikke noe med dette å gjøre: Jeg vet en god del om hvordan mennesker fungerer: hvordan trigges vi , hva pågår i de tomme hodene våre, og hvilke handlingsmønstre trigges av ulike kommuniksasjonsmåter. Jeg har bakgrunn fra HR; jobben min var å bygge strukturer for hvordan du behandler mennesker som sau og geiter. Og jeg er vant til å jobbe med styring basert på KPI, hvilket er en øvelse som raskt gir deg opplæring i alle utfordringene basert på helhetlig planlegging bygd på statistiske data. Etter tre -fire brølere, begynner du å bygge opp en erfaringsbase på å dobbeltsjekke alle scenarioene som er tilgjengelige for å sikre at du faktisk styrer etter riktige tall.

Så jeg skjønner bakgrunnen for beslutningene, dette er ikke ukjente data. Poenget er at man har ikke gått igjennom dette på nytt i forhold til at resten av situasjonen er endret, og man viser ingen vilje for å gå tilbake å revurdere og informere. 

 

" Så jeg skjønner bakgrunnen for beslutningene, dette er ikke ukjente data. Poenget er at man har ikke gått igjennom dette på nytt i forhold til at resten av situasjonen er endret, og man viser ingen vilje for å gå tilbake å revurdere og informere."

Interessant. Ble spesielt nysgjerrig når jeg laste denne. " jobben min var å bygge strukturer for hvordan du behandler mennesker som sau og geiter. " Godt rom for betraktninger rundt dette her for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gul sone. Pressekonferanse 24.03.2020. kl. 16.00. Statsministeren avlyser hyttepåsken, ber folk finne frem brettspill og bli hjemme. Hun begrunner forbudet med kapasiteten i kommunene og ikke smittefaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Medisinsk bruker said:

Gul sone. Pressekonferanse 24.03.2020. kl. 16.00. Statsministeren avlyser hyttepåsken, ber folk finne frem brettspill og bli hjemme. Hun begrunner forbudet med kapasiteten i kommunene og ikke smittefaren.

Noe flere av oss har prøvd å få fram i tråden òg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker said:

https://www.dagbladet.no/nyheter/who-ekspert-om-europas-lockdown---selvskading/72287312

 

 

WHO har mer midt syn på dette.

Anonymkode: 6bb77...af4

Vi har ikke kapasitet eller den sosiale kontrollen til å gjennomføre det f.eks. Kina klarte.

Synes dette var et godt poeng til debatten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/23/2020 at 2:44 PM, Druid said:

Forståelsen av at vårt absolutt sterkeste verktøy for å bekjempe smitten ligger i målrettet utnyttelse av fritidseiendommene er totalt fraværende hos regjering. Og ikke i betydelsen, vi har vurdert det og funnet at kost/nytte ikke er lavt nok, men faktisk i manglende forståelse av de statistiske tallene og deres bevegrunn. 

 

Nå er du avslørt. Du vil at smitten skal spres.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Noe flere av oss har prøvd å få fram i tråden òg.

Smittefaren har vært nevnt mange ganger som argument her også bare så det er klart. Jeg tror Erna lemper på forbudet før påske. Hun vil gjerne være landsmoder og populær leder. Påske med eller uten Erna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, T-Rex skrev:

Nå er du avslørt. Du vil at smitten skal spres.

 

Erna Solberg vil dra smitten ut over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...