Gå til innhold

Svoger som ofte finner seg nye "tanter." Når er det ok å slippe de innpå familien sin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ny svigerinne i svigerfamilien min nå, nummer 3 på under et år. Sist var svoger like seriøst på kort tid med ei annen. Hun var kjæreste, han elsket henne, hun var der hele tiden med sitt barn og rundt hans barn. Det var rett før hun flyttet inn da han plutselig bråsnudde å sa at han ikke var over eksen. 

For en måned siden fikk han ny dame som har blitt like fort like seriøs som den forrige. Forskjellen er bare at hun har en nylig fortid i rusmiljø og har frem til for en måned siden, festet ganske hardt. Han har også det siste året vist seg veldig ustabil på mange måter som har gjort at vi har tatt avstand. Sammen har disse to snudd livene sine på hodet og fått det "perfekt." 

Selv følger jeg at det er for tidlig for meg å slippe være barn innpå dette her, ennå en tante liksom? Så i tillegg har hun ligget med samboeren min ganske kort tid før jeg møtte han og det syns jeg er kleint. Men det siste er jo bare litt kleint, mens denne fortiden hennes og hans ustabile liv det siste året skremmer meg litt vekk. 

Så ble det et tema at de skulle komme til oss, men jeg syns at det ble for fort og tett på. Å ha henne på besøk i ei lita stue og rett på barna sånn, det ble feil for meg og jeg sa ifra om det. Det folk har fått med seg er at jeg har reagert på dette gamle ligget, ikke de andre tingene som jeg faktisk syns er verst. 

Jeg syns det blir vanskelig å møte henne og alle i familien der nå. Vet ikke hvordan jeg skal takle alt dette for jeg syns det er rart at jeg må bli kjent med samboers gamle ligg i tillegg. Og at alle vet om dette gjør det litt mer tilspisset nå. Jeg håpet å få slippe å forklare henne og svoger at jeg er usikker på å ha de rundt barna pga livsstilen deres. De mener jo at etter en måned så er de mer eller mindre nyfrelst og ferdig med alt det gamle. Skikkelig rosa sky på de om dagen, mens jeg trenger å se denne store forandringen over tid før jeg tror de. Om 3 mnd kan det være brudd og ei ny ei på vei inn igjen om han skal fortsette som han har gjort. 

Kom gjerne med råd!

Anonymkode: a84eb...a67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er snakk om kjæresten til onkel, ikke en omsorgsperson. Jeg hadde nok latt dem få lov å komme. Familie er av og til teite, så da lar en være å gi dem ansvaret for å passe barna osv, tviler på at et besøk vil påvirke barn så mye egentlig. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fone skrev:

Det er snakk om kjæresten til onkel, ikke en omsorgsperson. Jeg hadde nok latt dem få lov å komme. Familie er av og til teite, så da lar en være å gi dem ansvaret for å passe barna osv, tviler på at et besøk vil påvirke barn så mye egentlig. 

Jeg er enig i dette. Barn får ikke men av at onkel bytter kjærester, dere trenger jo ikke å behandle/omtale alle som "tante" selv om de er kjærester med onkel. 

Anonymkode: 9926e...60d

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

..

.............. Så i tillegg har hun ligget med samboeren min ganske kort tid før jeg møtte han og det syns jeg er kleint..........

Kom gjerne med råd!

Anonymkode: a84eb...a67

Jadaså, neidå.  Lita bygd eller?  Samboeren din ligger med rusdamer.  Hva tror du selv er lurt?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Whistler skrev:

Jadaså, neidå.  Lita bygd eller?  Samboeren din ligger med rusdamer.  Hva tror du selv er lurt?

De er fra ei lita bygd, jeg er ikke det og samboer har flyttet til der jeg er fra. Det er vist minst 3 gangen samme bror finner ekser av sine andre brødre. 

Anonymkode: a84eb...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Fone skrev:

Det er snakk om kjæresten til onkel, ikke en omsorgsperson. Jeg hadde nok latt dem få lov å komme. Familie er av og til teite, så da lar en være å gi dem ansvaret for å passe barna osv, tviler på at et besøk vil påvirke barn så mye egentlig. 

Syns du det er ok med nylig rusproblemer? 

Anonymkode: a84eb...a67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si det som d er. " Du er jo sambos gamle ligg, sa dette blir kleint. Vi holder litt avstand. Ok? "

Anonymkode: cebe2...c44

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns du det er ok med nylig rusproblemer? 

Anonymkode: a84eb...a67

Selvsagt er det ikke greit å ruse seg, men så lenge hun ikke er rusa hun kommer så er det jo lov å ha litt medmenneskelighet i to timer... 

Anonymkode: 5feed...4b4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at du synes det er ubehagelig at hun er en tidligere flamme av din samboer, MEN det at din svoger har nye kjærester hele tiden, skal ikke ha noe innvirkning på ditt liv og dine barn. Vi må ikke gjøre en fjær til fem høns her. Det er jo bare å fortelle dine barn at onkel Per har mange kjærester, og nå kommer han på besøk men ei ny ei. Det tar ikke de skade av.Har de så mye kontakt med din svoger, at det er sorg  hver gang det er slutt med en av kjærestene hans? 

Anonymkode: c004e...f76

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår godt at du synes det er ubehagelig at hun er en tidligere flamme av din samboer, MEN det at din svoger har nye kjærester hele tiden, skal ikke ha noe innvirkning på ditt liv og dine barn. Vi må ikke gjøre en fjær til fem høns her. Det er jo bare å fortelle dine barn at onkel Per har mange kjærester, og nå kommer han på besøk men ei ny ei. Det tar ikke de skade av.Har de så mye kontakt med din svoger, at det er sorg  hver gang det er slutt med en av kjærestene hans? 

Anonymkode: c004e...f76

Det har vært mas om å besøke "tante" i lang tid etterpå. Å si at vi ikke kan besøke tante mer er jo kjedelig. Jeg har gått inn for å begrense ustabile relasjoner rundt barna og er veldig forsiktig. 

 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det ikke greit å ruse seg, men så lenge hun ikke er rusa hun kommer så er det jo lov å ha litt medmenneskelighet i to timer... 

Anonymkode: 5feed...4b4

Jeg syns det er uting med barn i bildet fordi jeg har sett og følt på ettervirkninger av et sånt liv. Abstinenser kan være en ting, plutselig sinne, plutselig mye latter, fjern, urolig, etc. 

Husker dette fra egen barndom med mange onkler og ei tante som ofte fant ustabile menn med rusproblemer. 

Anonymkode: a84eb...a67

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si det som d er. " Du er jo sambos gamle ligg, sa dette blir kleint. Vi holder litt avstand. Ok? "

Anonymkode: cebe2...c44

Jeg har aldri sett for meg at jeg skal bli venninne med noen som har er et gammelt ligg. Jeg vet at han syns det er ubehagelig om vi møter på ekser av meg. Så dette går begge veier for oss. 

Anonymkode: a84eb...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2020 den 17.40, AnonymBruker skrev:

De er fra ei lita bygd, jeg er ikke det og samboer har flyttet til der jeg er fra. Det er vist minst 3 gangen samme bror finner ekser av sine andre brødre. 

Anonymkode: a84eb...a67

Det der skjer i byer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det er vanskelig jeg. Heldigvis har dere en god grunn til å ikke ha besøk hjemme hos dere på en stund nå. 
 

Har selv ikke opplevd en ex, men broren min datet og ble samboere med 3 forskjellige på 2 år etter han skilte seg. Han hadde selv voksne unger, men alle damene han traff hadde unger på alder med mine og derfor hadde de lyst på masse kontakt med oss med en gang. Både inviterte på hytteturer, inviterte seg selv hjem til oss både 17 mai, jul og nyttår, samt kom helt naturlig med hele den nye gjengen i bursdager selv om forholdet var så nytt at vi ikke hadde truffet dem før. Alle damene var helt greie de og jeg hadde ingen problemer med å bli venn med dem og mine og deres unger fikk også kontakt, men når det ble slutt ville han at vi også skulle kutte kontakten.

Måtte til slutt si at ved neste forhold så ville vi voksne treffe partneren først og bli litt kjent før vi involverte unger på begge sider. Og ikke minst, kontakten vi laget forble vår kontakt, selv om han gjorde det slutt. Vet ikke om det var en vekker, eller om han bare trengte å frese litt etter skilsmissen, men etter det ble han kjent med nok en ny dame med barn på samme alder og nå har de vært sammen i flere år. 
 

Jeg ville gitt det en sjanse jeg TS, folk kan heldigvis forandre seg, og kommer hun gjennom denne perioden rusfri så går det nok godt videre😊

Anonymkode: dd22c...ab3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare gjør som dere har gjort tidligere. De trenger ikke komm hjem til dere, men møtes på familieselskap osv. Barna trenger ikke kalle henne tante, bare kall henne ved navn. 

Merkelig at familien vet hvem mannen din har ligget med? Er du heldig så bli ikke dette forholdet noe av heller og du slipper å gå gjennom dette, om ikke så må du dessverre godta det. Du trenger ikke like henne, men du kan være hyggelig. 

Anonymkode: 10ede...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres sær ut. Slutt å dømme og moralisere. La onkel få leve som han vil

Anonymkode: 85816...4b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du høres sær ut. Slutt å dømme og moralisere. La onkel få leve som han vil

Anonymkode: 85816...4b3

Ja, jeg er sær. Jeg har mine grunner til å være sær og jeg står for det jeg mener. 

Anonymkode: a84eb...a67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare gjør som dere har gjort tidligere. De trenger ikke komm hjem til dere, men møtes på familieselskap osv. Barna trenger ikke kalle henne tante, bare kall henne ved navn. 

Merkelig at familien vet hvem mannen din har ligget med? Er du heldig så bli ikke dette forholdet noe av heller og du slipper å gå gjennom dette, om ikke så må du dessverre godta det. Du trenger ikke like henne, men du kan være hyggelig. 

Anonymkode: 10ede...08f

Har vært på andre ting med de og oppfører meg helt normalt. 

Anonymkode: a84eb...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på koronasmitte hadde jeg overhodet ikke tatt imot besøk av noen, heller ikke svoger. 

Anonymkode: 4bf12...9eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med tanke på koronasmitte hadde jeg overhodet ikke tatt imot besøk av noen, heller ikke svoger. 

Anonymkode: 4bf12...9eb

Veldig godt poeng. Dette er ikke tiden for besøk, hverken av kjente, familie eller ukjente.

Når koronatiden er over, så har kanskje onkel funnet seg en ny tante også.

Endret av Hulderen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med tanke på koronasmitte hadde jeg overhodet ikke tatt imot besøk av noen, heller ikke svoger. 

Anonymkode: 4bf12...9eb

Dette har vært en sak før korona og vil være et tema etter korona. 

Anonymkode: a84eb...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...