Gå til innhold

Hvilken forsikring har dere på bruktbilen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken forsikring hadde dere valgt på en bruktbil dere fikk kjøpt i 10 000 kr klassen. Bilen er i god stand og vil nok kunne ha den i flere år. Jeg valgte delkasko for å få dekket eventuelle steinsprutskader og ha tilgang på veihjelp, men lurer på om det virker helt fjernt å betale ca 6600 kr i året (588kr i mnd) på forsikring og veiavgift når bilen er så billig i utgangspunktet???  . Jeg kunne jo ha valgt ansvarsforsikring som er mye rimeligere, men tenker at veihjelp er alltid noe man kan få bruk for, og det er vel dyrt og skaffe veihjelp om man ikke har dette i forsikringen?

Jeg er student så sier seg selv at jeg ønsker å velge den rimeligste månedsprisen men samtidig vil jeg slippe å betale for noe ekstra dersom det skulle skje noe uforutsett.

 

Anonymkode: 0b1f9...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke har lån holder delkasko i massevis. Hvis du har lån på bilen må du ha fullkasko.

Om du vil ha ansvar eller delkasko må du nesten regne deg frem til. Du kan f.eks ha en bufferkonto til evt veihjelp om det behøves og kun ha ansvar?

Anonymkode: 9c921...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke har lån holder delkasko i massevis. Hvis du har lån på bilen må du ha fullkasko.

Om du vil ha ansvar eller delkasko må du nesten regne deg frem til. Du kan f.eks ha en bufferkonto til evt veihjelp om det behøves og kun ha ansvar?

Anonymkode: 9c921...551

Har ikke lån nei, da den var så billig.

Anonymkode: 0b1f9...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvilken forsikring har dere på bruktbilen?"

Jeg har delkasko på min og det hadde jeg på den forrige bruktbilen min også

Anonymkode: 32c26...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid hatt delkasko på rimeligere biler. Da er du dekket mot brann, tyveri og glass-skade mot egenandel. En ødelagt frontrute koster flere tusen å bytte f.eks. ca halvparten av det du betaler er jo veiavgift, så selve forsikringsbiten er ikke kjempedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å ha ansvar på mine biler i den prisklassen du nevner, og NAF medlemskap på si. Nå har NAF blitt så vanvittig dyrt, og jeg har opparbeidet meg 75% bonus, så delkasko er vesentlig billigere. Dette gjelder særlig om du kjøper biler som har få forsikringsutbetalinger som Honda og Toyota.

Anonymkode: 4ddcd...9aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleide å ha ansvar på mine biler i den prisklassen du nevner, og NAF medlemskap på si. Nå har NAF blitt så vanvittig dyrt, og jeg har opparbeidet meg 75% bonus, så delkasko er vesentlig billigere. Dette gjelder særlig om du kjøper biler som har få forsikringsutbetalinger som Honda og Toyota.

Anonymkode: 4ddcd...9aa

Det er en Subaru hvis det har noe å si..

Anonymkode: 0b1f9...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På slikt er det lite poeng i å ha noe annet enn ansvar. Man kjøper jo bare en "ny" for pengene man har spart i forsikring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilken dekning du velger så bør du ta en runde med prissammenligning hos forskjellige selskap. 

Gjensidige, If, Sparebank1, Eika etc.

Sist byttet jeg fra Gjensidige til Eika og sparte over 1000 kr i året per bil, selv om jeg har flere år med 75% bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at forsikringene ligger svært likt i pris første året (Gjensidige er litt dyrere, men betaler ut prisforskjellen med sitt idiotiske utbytteopplegg). Problemet er prisøkningen året etter. Prinsipielt bør man bytte hvert år, men det er altså litt av et pes.

Ellers er prisforskjellen mellom ansvar og delkasko ofte overraskende minimal. Og med delkasko får du som regel et par tauinger med, som er greit med dårlig bil.

Enig med AB over at bilmerke og -type utgjør en kolossal forskjell. Du kjøper jo ikke Audi eller BMW for å ha billig bil, men i tillegg til masse reparasjoner kommer altså høye forsikringspremier på slike biler. Det er en hel verden imellom en BMW 3 og en Accord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, catman skrev:

Min erfaring er at forsikringene ligger svært likt i pris første året (Gjensidige er litt dyrere, men betaler ut prisforskjellen med sitt idiotiske utbytteopplegg). Problemet er prisøkningen året etter. Prinsipielt bør man bytte hvert år, men det er altså litt av et pes.

Ellers er prisforskjellen mellom ansvar og delkasko ofte overraskende minimal. Og med delkasko får du som regel et par tauinger med, som er greit med dårlig bil.

Enig med AB over at bilmerke og -type utgjør en kolossal forskjell. Du kjøper jo ikke Audi eller BMW for å ha billig bil, men i tillegg til masse reparasjoner kommer altså høye forsikringspremier på slike biler. Det er en hel verden imellom en BMW 3 og en Accord.

Forsikringer bør man gå gjennom pris på og evt. bytte minst en gang i året. Gjensidige betaler riktignok utbytte av og til, men det er så lenge i mellom at det skal være en vesentøig prisforskjell for at det skal lønne seg. Sist var vel i 2015 eller 2016?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener vi fikk en utbytteutbetaling i fjor, har hatt Gjensidige i to år nå. For oss er det litt vanskelig å forstå forskjellene mellom forsikringene; særlig på hus. Via medlemskap i NJFF og samlerabatt får vi vesentlige avslag hos Gjensidige. Jeg har prøvd å flytte alt av forsikringer flere ganger, men det er så endeløst med avtaler å sikte at det til tider føles uoverkommelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, catman skrev:

Min erfaring er at forsikringene ligger svært likt i pris første året (Gjensidige er litt dyrere, men betaler ut prisforskjellen med sitt idiotiske utbytteopplegg). Problemet er prisøkningen året etter. Prinsipielt bør man bytte hvert år, men det er altså litt av et pes.

Ellers er prisforskjellen mellom ansvar og delkasko ofte overraskende minimal. Og med delkasko får du som regel et par tauinger med, som er greit med dårlig bil.

Enig med AB over at bilmerke og -type utgjør en kolossal forskjell. Du kjøper jo ikke Audi eller BMW for å ha billig bil, men i tillegg til masse reparasjoner kommer altså høye forsikringspremier på slike biler. Det er en hel verden imellom en BMW 3 og en Accord.

Det er en liten subaru jeg har, ikke så veldig mye som kan gå galt med den da den har veldig lite utstyr og det er vel et ganske driftsikkert merke etter som hva jeg har forstått. Jeg har den på reparasjon nå for å få fikset bremseskive slik at den går igjennom EU kontrollen, men de oppdaga ikke noe mer nevneverdig på naf testen vertfall.

Anonymkode: 0b1f9...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvis man ikke har forsikring som dekker veihjelp hvor mye vil det koste da om uhellet skulle være ute? Kjenner en som måtte ut med 2000kr for å bli tauet, det er jo ganske sure penger da (aner ikke om det var dekket av forsikringen).

Anonymkode: 0b1f9...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Men hvis man ikke har forsikring som dekker veihjelp hvor mye vil det koste da om uhellet skulle være ute? Kjenner en som måtte ut med 2000kr for å bli tauet, det er jo ganske sure penger da (aner ikke om det var dekket av forsikringen).

Anonymkode: 0b1f9...9a5

Ha i stedet medlemsskap hos de som driver veihjelp. Jeg mener at de snakket om 1800 kroner sist jeg fikk hjelp, men hadde forsikring og kom mye billigere unna.

Falck koster rett over 700 kroner i året, og dekker en assistanse.

Anonymkode: 13733...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Tarmegenbolle skrev:

Forsikringer bør man gå gjennom pris på og evt. bytte minst en gang i året. Gjensidige betaler riktignok utbytte av og til, men det er så lenge i mellom at det skal være en vesentøig prisforskjell for at det skal lønne seg. Sist var vel i 2015 eller 2016?

Hvor har du det fra, at Gjensidige betaler ut et utbytte av og til??? Selv har jeg fått det helt siden de begynte med det. Hvert eneste år. Og da seinest i fjor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tdm900 skrev:

Hvor har du det fra, at Gjensidige betaler ut et utbytte av og til??? Selv har jeg fått det helt siden de begynte med det. Hvert eneste år. Og da seinest i fjor.

Jeg har vært kunde der i flere år. Sist jeg fikk utbytte er 4-5 år siden.

Endret av Tarmegenbolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, tdm900 skrev:

Hvor har du det fra, at Gjensidige betaler ut et utbytte av og til??? Selv har jeg fått det helt siden de begynte med det. Hvert eneste år. Og da seinest i fjor.

Logget meg inn nå, og der var faktisk registrert utbetalt utbytte til min konto både i 2019 og 2018, men ikke noe var kommet inn på kontoen. Kontonr. stemmer.

Må selvsagt undersøkes nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tarmegenbolle skrev:

Logget meg inn nå, og der var faktisk registrert utbetalt utbytte til min konto både i 2019 og 2018, men ikke noe var kommet inn på kontoen. Kontonr. stemmer.

Må selvsagt undersøkes nærmere.

De betaler heller ikke det fulle beløpet som regnestykket skulle tilsi. Jeg klager hvert år fordi det er så uoversiktlig og teit dette opplegget. Det kunne heller ha hatt ærlige priser med en gang.

Anonymkode: 4ddcd...9aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...