Gå til innhold

Bør avdanka politikere bli Fylkesmenn?


Medisinsk bruker

Anbefalte innlegg

Er det riktig at jobben som fylkesmann gis til politikere på bakgrunn av partibok, fremfor kunnskap og erfaring?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Medisinsk bruker
Forandret formulering.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, ja - De lyses ut..Men det er liten tvil om hvem som trekker i trådene i Oslo.

Spørsmålet kunne heller blitt skrevet om som følger: Er det riktig at jobben som fylkesmann gis til politikere på bakgrunn av partibok, fremfor kunnskap og erfaring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AGudmundsdottir skrev:

Hehe, ja - De lyses ut..Men det er liten tvil om hvem som trekker i trådene i Oslo.

Spørsmålet kunne heller blitt skrevet om som følger: Er det riktig at jobben som fylkesmann gis til politikere på bakgrunn av partibok, fremfor kunnskap og erfaring.

Hehe, jeg holder meg til noen kommentarer jeg har i et annet forum men har ikke sjekket ut omstendighetene rundt utlysninger selv. Enig med du. Jeg legger til din formulering. Fin respons.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avdanka politikere er SVÆRT ettertraktet. Ikke bare som fylkesmenn. De dukker opp som paddehatter i alle stillinger der virksomheten ønsker politisk påvirkning, og det er jo ganske mange. Det reduserer demokratiet i Norge til å handle om nettverk og kontakter. Trist, men sant. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for

1 minutt siden, abella skrev:

Avdanka politikere er SVÆRT ettertraktet. Ikke bare som fylkesmenn. De dukker opp som paddehatter i alle stillinger der virksomheten ønsker politisk påvirkning, og det er jo ganske mange. Det reduserer demokratiet i Norge til å handle om nettverk og kontakter. Trist, men sant. 

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for og fornærme noen politisk men det er lenge siden Bent Høie opplyste at han var den nye Fylkesmannen i Rogaland. Servitørutdanning.

Telemark har akkurat blitt kvitt Kari Nordheim Larsen. (Bistandsminister Brundtland Regjeringen 1986.) Utdanning ukjent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
7 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

De blir lyst ut. 

Det har vel ikke så mye å si at stillingene blir utlyst når det uansett er de avdanka politikerne som får stillingene.  Bent Høye som er vår helseminister fikk allerede i 2018 stillingen som fylkesmann i Rogaland, men hvor de har vikar frem til 2021 når stortingsperioden hans er over. Samme gjelder for Aps Else May Botten som også ble ble utnevnt til fylkesmann i 2018, men som ikke vil begynne å jobbe før høsten 2021 fordi hun nå sitter på Stortinget. 

Det sier sitt at utlysningene ikke er reelle når man kan få stillingen selv om man ikke er villig til å begynne å jobbe før om 3 år. 

Det er avdanka politikere som har fått samtlige fylkesmennstillinger. Det er også slik at partifordelingen blant fylkesmenn omtrent tilsvarer fordelingen på Stortinget. De største partiene får flest fylkesmenn og de minste færrest. Det er vanskelig å ikke tro at dette er avtalt selv om det aldri skrives noe slikt i stillingsutlysningen. 

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
På 18.3.2020 den 22.36, abella skrev:

Avdanka politikere er SVÆRT ettertraktet. Ikke bare som fylkesmenn. De dukker opp som paddehatter i alle stillinger der virksomheten ønsker politisk påvirkning, og det er jo ganske mange. Det reduserer demokratiet i Norge til å handle om nettverk og kontakter. Trist, men sant. 

Korrupsjon er vel riktige ordet. Stillingene blir brukt som vennetjenester og takk for "lang og tro tjeneste". 

Så i stedet for at man får de best kvalifiserte så får man de som har partiboka i orden.

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Medisinsk bruker skrev:

Er det riktig at jobben som fylkesmann gis til politikere på bakgrunn av partibok, fremfor kunnskap og erfaring?

Begrepet "fått på bakgrunn av partibok" handler om en periode der Ap var landets største parti, og referer til at Ap hadde en mer omfattende registrering på sine medlemmer. Det er lenge siden dette faktisk var en ting. 

Fylkesmann embeder "gis" ikke, det søkes og det blir tildelt basert på kunnskap og erfaring, der politisk erfaring og forståelse er noen av de absolutt viktigste. De personene som er mest kvalifisert til disse stillingene er altså de politikerene som er blitt for gamle for å takle valg og stortingspresset. Det er vanskelig å se for seg bedre utnyttelse av lang erfaring. Og man ser det speile seg i hvem som er fylkesmenn rundt omkring i landet.  Generelt sett dyktige politikere som i sin karriere har vært troverdige for  partiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Druid skrev:

Begrepet "fått på bakgrunn av partibok" handler om en periode der Ap var landets største parti, og referer til at Ap hadde en mer omfattende registrering på sine medlemmer. Det er lenge siden dette faktisk var en ting. 

Fylkesmann embeder "gis" ikke, det søkes og det blir tildelt basert på kunnskap og erfaring, der politisk erfaring og forståelse er noen av de absolutt viktigste. De personene som er mest kvalifisert til disse stillingene er altså de politikerene som er blitt for gamle for å takle valg og stortingspresset. Det er vanskelig å se for seg bedre utnyttelse av lang erfaring. Og man ser det speile seg i hvem som er fylkesmenn rundt omkring i landet.  Generelt sett dyktige politikere som i sin karriere har vært troverdige for  partiet.

Jeg er født og oppvokst i en liten kommune i Telemark der alle kjenner alle som de sier. Etter min erfaring som kommuneansatt bla. så er Telemarkinger en ned-skremt befolkning. På bakgrunn av faktiske forhold er folk livredde for diktatorer (Rådmenn, Kontorsjefer, Sosialsjefer) som herjer akkurat som de vil til en hver tid. Sykehusskrekken er altoppslukende og uten støtteapparat så er det direkte livsfarlig og havne på sykehus. Personlig erfaring.

Fylkesmenn og Fylkesleger har null tillit i forhold til lovpålagte oppgaver. Selv har jeg fått livet ødelagt av korrupsjon i full offentlighet. 

Avdanka politikere har ingenting å bidra med i denne forbindelsen etter min klare oppfatning.

I følge FN så er Norge det mest korrupte landet i Norden.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Medisinsk bruker skrev:

"I følge FN så er Norge det mest korrupte landet i Norden."

Dette er en ekstremt spisset påstand, gitt at vi ligger på 7 plass i verden, og vi snakker om skille på det meste av 3 poeng av 100. 

Men det var morsomt å komme inn på https://www.transparency.org og se at de ikke er det : ja, de vurderer de ulike landene og gir dem poeng, men dokumenterer ikke hva poengene er gitt på, slik at man kan vurdere verdien av poengsummen. Kansje Sverige har BETALT for å bli rangert bedre enn Norge 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Druid skrev:

 

Det er tragikomisk at du tolker transparency på denne måten. Jeg finner ikke linken min igjen men Norge ligger faktisk på 7 plass når det gjelder frykten/skepsis for korrupsjon blant 190 land.. Men det som korrupsjonen liker og fokusere på er den 7 plassen du refererer til.  Tenkte du hadde litt bedre å bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Medisinsk bruker skrev:

Det er tragikomisk at du tolker transparency på denne måten. Jeg finner ikke linken min igjen men Norge ligger faktisk på 7 plass når det gjelder frykten/skepsis for korrupsjon blant 190 land.. Men det som korrupsjonen liker og fokusere på er den 7 plassen du refererer til.  Tenkte du hadde litt bedre å bidra med.

Grunnen til at jeg gikk inn på lista, var for å kunne si noe fornuftig om korrupsjon i Norge ; hvilken type korrupsjon er det og hvor ligger problemet. Og jeg er enig, den typen politisk korrupsjon er antagelig det som er mest problematisk i Norge, siden stort sett alt annet er så gjennomsiktig, og kombinert med at vi er ett fysisk stort land med en nærmest ubetydelig befolkning; det er nærmest umulig for oss å hindre politisk korrupsjon på det nivået du snakker om.  Og med det, er det helt naturlig at vi skårer dårligere enn våre naboland. Ingen andre av dem har så lav reell befolkningstetthet.

Det var lite hjelp å få hos Transparency ; fokuset dere var mye større korrupsjonssaker, og det faktum at vi har flere korrupsjonssaker pr innbygger enn Danmark, betyr jo naturlig nok ikke at vi er mer korrupte enn Danmark, snarer tvert i mot. 

Ja, og Transparency betyr gjennomsiktig, og kampen mot korrupsjon begynner og slutter med klar forståelse av det begrepet. Selv for korrupsjonsjegere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Druid skrev:

Grunnen til at jeg gikk inn på lista, var for å kunne si noe fornuftig om korrupsjon i Norge ; hvilken type korrupsjon er det og hvor ligger problemet. Og jeg er enig, den typen politisk korrupsjon er antagelig det som er mest problematisk i Norge, siden stort sett alt annet er så gjennomsiktig, og kombinert med at vi er ett fysisk stort land med en nærmest ubetydelig befolkning; det er nærmest umulig for oss å hindre politisk korrupsjon på det nivået du snakker om.  Og med det, er det helt naturlig at vi skårer dårligere enn våre naboland. Ingen andre av dem har så lav reell befolkningstetthet.

Det var lite hjelp å få hos Transparency ; fokuset dere var mye større korrupsjonssaker, og det faktum at vi har flere korrupsjonssaker pr innbygger enn Danmark, betyr jo naturlig nok ikke at vi er mer korrupte enn Danmark, snarer tvert i mot. 

Ja, og Transparency betyr gjennomsiktig, og kampen mot korrupsjon begynner og slutter med klar forståelse av det begrepet. Selv for korrupsjonsjegere.

Du forsvarer noe. Jeg legger ikke skjul på at jeg er korrupsjonsjeger. Noe annet hadde hvert løgn ut i fra mine erfaringer og nåværende livssituasjon. Jeg er stor fan av Universitetet i Bergen inkludert Norges lover med sine 200 jusprofessorer som jeg har lest meg opp på i alle år.  Å bortforklare dette med geografiske historier og lav befolkning er helt latterlig. Jeg vet hva jeg prater om. Gjør du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Nimbus2000 skrev:

Det har vel ikke så mye å si at stillingene blir utlyst når det uansett er de avdanka politikerne som får stillingene.  Bent Høye som er vår helseminister fikk allerede i 2018 stillingen som fylkesmann i Rogaland, men hvor de har vikar frem til 2021 når stortingsperioden hans er over. Samme gjelder for Aps Else May Botten som også ble ble utnevnt til fylkesmann i 2018, men som ikke vil begynne å jobbe før høsten 2021 fordi hun nå sitter på Stortinget. 

Det sier sitt at utlysningene ikke er reelle når man kan få stillingen selv om man ikke er villig til å begynne å jobbe før om 3 år. 

Det er avdanka politikere som har fått samtlige fylkesmennstillinger. Det er også slik at partifordelingen blant fylkesmenn omtrent tilsvarer fordelingen på Stortinget. De største partiene får flest fylkesmenn og de minste færrest. Det er vanskelig å ikke tro at dette er avtalt selv om det aldri skrives noe slikt i stillingsutlysningen. 

Korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.3.2020 den 22.26, Maskot skrev:

Avdanka politikere burde bli hjemme med den heftige etterlønna

De kan velge hva de vil. De skulle hatt forbud i staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...