Gå til innhold

Øvelseskjøre med automat og el. parkbrems

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan tenker dere å ta kontroll på bilen når den har automat og elektrisk håndbrekk betjent på venstre side av rattet. Som veilender har man da ingen mulighet til å gripe inn i kjøringa. Hva tenker dere om dette?

Det var tryggere før med tilgang på håndbrekk, gir og tenning.

Anonymkode: e408d...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Eneste kravet til bilen er

Bilen som skal brukes til øvelseskjøring må:

• Være merket med en godt synlig rød L på en hvit bakgrunn.
  • Ha ekstra speil til bruk for ledsageren.

Anonymkode: 42a6a...1b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at du får kjøpe en vanlig bil :P Hehe

Anonymkode: 3a6d4...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tenker dere å ta kontroll på bilen når den har automat og elektrisk håndbrekk betjent på venstre side av rattet. Som veilender har man da ingen mulighet til å gripe inn i kjøringa. Hva tenker dere om dette?

Det var tryggere før med tilgang på håndbrekk, gir og tenning.

Anonymkode: e408d...d03

Manuelt håndbrekk i en krisesituasjon er noe av det mest idiotiske jeg kan tenke meg. Regner med du har Mercedes siden det er håndbrekk på venstresiden? Da kan du vel bare dra ut keyless knappen og bruke nøkkelen vanlig? Men lykke til med å gjøre noe som helst vettugt med et gammeldags håndbrekk, da er det like hensiktsmessig å dra hardt i rattet slik at man krasjer.

Elektrisk håndbrekk er faktisk brukbart til en nødstans i motsetning til manuelle håndbrekk. På (de fleste) nye biler vil å trykke inn og holde parkeringsbremsknappen inne gi deg nødbrems med full ABS. Dette er dessverre lite nyttig hvis du har Mercedes siden du må ha djævelsk lange armer for å få det til. 

Det skal normalt sett ikke være noe behov for å bryte inn i kjøringen når man øvelseskjører. Man øver i områder og på tidspunkt der personen som øver har tilstrekkelige ferdigheter. Hvis vedkomne har kjørt lite før holder det i massevis å øve på parkering for eksempel. Kjør i boligfelt i lav fart, snakk mye om  å holde farten lav og holde GOD avstand til fotgjengere eller gangfart. Alt for mange idioter som bare svinger litt unna. 

Hvis du er veldig nervøs ville jeg lånt meg en bil med elektronisk parkeringsbrems med knapp i midten. Men hvis du får behov for det velger du mest sannsynlig feil områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...