Gå til innhold

Nå skjønner jeg hvordan uføre klarer husarbeid.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er for tiden langtidssykemeldt, og har endelig klart å pusse vinduer, vaske og stryke gardiner og henge de opp. Rundt meg er det til en forandring rent og ryddig.

Når jeg jobber så har jeg hverken krefter og energi til husarbeid, det kan gå 2 år mellom hver vindusvask, rett og slett fordi jeg ikke klarer.

Jeg sier ikke at jeg er så mye sprekere nå, men all energien min går ikke lenger til jobb. 

Anonymkode: 88309...a5f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Okey? Mange uføre er for syke til å klare det. Skjønner ikke sammenligningen med uføre. Du burde heller skrevet "hjemmeværende" altså friske som er privilegert nok til å ikke behøve å jobbe.

Anonymkode: 72c7f...17d

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ufør og klarer husarbeid i perioder. I de periodene har vi besøk. Derfor ser det kanskje ut som jeg alltid klarer det, men i dårlige perioder handler det om å holde hodet over vann...

Anonymkode: 926da...b1a

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sykemeldt og har en sykdom Og plager med det som kan gjøre at jeg blir ufør. Jeg orker ingenting av husarbeid. Har mer enn nok med å passe tre åringen min. Det er såvidt det går nå. 

Anonymkode: 367e9...e32

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okey? Mange uføre er for syke til å klare det. Skjønner ikke sammenligningen med uføre. Du burde heller skrevet "hjemmeværende" altså friske som er privilegert nok til å ikke behøve å jobbe.

Anonymkode: 72c7f...17d

Men mange uføre klarer jo samtidig dette?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er da ulike, med ulikt energinivå.

Jeg og mannen jobber normalt 10-30 overtidstimer hver uke. Er alltid rent og ryddig her, vi er ikke utslitt etter jobb, så tar unna et som trengs løpende. 

Anonymkode: 32e03...b3e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ufør, og kan som regel ikke stå oppreist lenge nok til å få gjort så mye husarbeid. Hyggelig å høre at mange får det til, man kan helt fint være for syk til å jobbe, men mestre husarbeid, også.

Anonymkode: bc3f7...d74

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ufør, og kan som regel ikke stå oppreist lenge nok til å få gjort så mye husarbeid. Hyggelig å høre at mange får det til, man kan helt fint være for syk til å jobbe, men mestre husarbeid, også.

Anonymkode: bc3f7...d74

Da tar du vel husarbeidet i etapper? Jeg har ikke tatt disse vinduene kjapt og effektivt, prosessen har gått over flere dager.

Jeg klarer heller ikke å stå over lenger tid. Bare det å stå ved kjøkkenbenken og lage middag eller fylle/ ta ut av oppvaskmaskinen er drepen for meg og gir store smerter.

ts

Anonymkode: 88309...a5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det lettere husarbeidet kan også deles opp i microøkter på noen få minutter og når/hvis man klarer å få lagt inn noen slike i løpet av en dag så er mye gjort. En annen ting er at når kreftene er begrenset så lærer man seg temmelig fort at det ganske enkelt ikke går å la ting hope seg opp fordi skippertak er utelukket. Man må for eksempel bare tørke over vasken, kjøkkenbenken eller hva det måtte være med en gang man har sølt fordi det blir for mye når man har rukket å søle flere ganger. Og selvfølgelig rydde opp med en gang i stedet for å utsette det samt fjerne alle unødvendig tungvinte løsninger. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Men mange uføre klarer jo samtidig dette?

Ja noen gjør det. Men ts får det til å høres ut som at uføre er så heldige som får masse av tid og ork til å føre husarbeid. Sannheten for mange uføre er at ting som husarbeid gjør de mye sykere i dagesvis etter med sterkere smerter osv så de må holde sengen. Det er ikke sånn at uføre har all verdens tid til å gjøre ting folk i arbeid ikke rekker, uføre har mange færre timer i døgnet og mange færre dager i måneden enn friske, og det krever veldig mye bare det å få lagd seg mat eller tatt seg en dusj. Husk at når du ser uføre utenfor huset har de en sjelden god dag og det viser ikke noe om hvor syke de er til vanlig.

Anonymkode: 72c7f...17d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja noen gjør det. Men ts får det til å høres ut som at uføre er så heldige som får masse av tid og ork til å føre husarbeid. Sannheten for mange uføre er at ting som husarbeid gjør de mye sykere i dagesvis etter med sterkere smerter osv så de må holde sengen. Det er ikke sånn at uføre har all verdens tid til å gjøre ting folk i arbeid ikke rekker, uføre har mange færre timer i døgnet og mange færre dager i måneden enn friske, og det krever veldig mye bare det å få lagd seg mat eller tatt seg en dusj. Husk at når du ser uføre utenfor huset har de en sjelden god dag og det viser ikke noe om hvor syke de er til vanlig.

Anonymkode: 72c7f...17d

Dette er da helt individuelt?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja noen gjør det. Men ts får det til å høres ut som at uføre er så heldige som får masse av tid og ork til å føre husarbeid. Sannheten for mange uføre er at ting som husarbeid gjør de mye sykere i dagesvis etter med sterkere smerter osv så de må holde sengen. Det er ikke sånn at uføre har all verdens tid til å gjøre ting folk i arbeid ikke rekker, uføre har mange færre timer i døgnet og mange færre dager i måneden enn friske, og det krever veldig mye bare det å få lagd seg mat eller tatt seg en dusj. Husk at når du ser uføre utenfor huset har de en sjelden god dag og det viser ikke noe om hvor syke de er til vanlig.

Anonymkode: 72c7f...17d

Poenget mitt er at også jeg klarer disse tingene når jeg ikke jobber. Når jeg jobber så kan det ta opptil 2 år mellom hver vindusvask. Jeg ser at jeg klarer og gjøre litt hver dag, men ikke mye, å da er det ikke rart at husarbeid ikke blir gjort i det daglige. 

Anonymkode: 88309...a5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt er at også jeg klarer disse tingene når jeg ikke jobber. Når jeg jobber så kan det ta opptil 2 år mellom hver vindusvask. Jeg ser at jeg klarer og gjøre litt hver dag, men ikke mye, å da er det ikke rart at husarbeid ikke blir gjort i det daglige. 

Anonymkode: 88309...a5f

Og jeg klarer det selv om jeg jobber. Fordi jeg er ulik fra deg.

Og som du virkelig bør forstå - du er ikke lik alle uføre. 

Anonymkode: 32e03...b3e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, alle har ulike sykdommer og ulike nivåer av sykdommene sine, så fint at du fikk et lite innblikk i hvordan de har det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sånn at uføre har all verdens tid til å gjøre ting folk i arbeid ikke rekker, uføre har mange færre timer i døgnet og mange færre dager i måneden enn friske, 

Anonymkode: 72c7f...17d

Det stemmer ikke. Jeg jobber som nattevakt i helsevesenet, og en jobbehelg fra fredag til søndag, koster meg minimum 5 dager. Jeg må sove meg opp før vakt, samt at det tar etpar dager å komme seg etter det. Når jeg da begynner å virke igjen så skal jeg på jobb igjen.

ts

Anonymkode: 88309...a5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tarmegenbolle skrev:

Dette er da helt individuelt?

Nei, hvis uføre kunne klare å få like mye ut av et døgn som friske så ville de ikke være uføre. Jeg mente mer metaforisk enn bokstavelig, mtp hvor lite ytelsesevne man som ufør har.

Anonymkode: 72c7f...17d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ufør er ufør, altså? En type menneske.

Er kineser kineser også? Alle er like?

Hva med barna dine? Utbyttbare?

 

Det ble skrevet tidligere i kveld at ingen velutdannede mennesker med god utdanning og karrierer snakker sånn om uføre. De vet bedre.

Endret av Rotemor
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okey? Mange uføre er for syke til å klare det. Skjønner ikke sammenligningen med uføre. Du burde heller skrevet "hjemmeværende" altså friske som er privilegert nok til å ikke behøve å jobbe.

Anonymkode: 72c7f...17d

Mange uføre presterer likevel å få mange barn.

Anonymkode: 38619...d7c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rotemor skrev:

Ufør er ufør, altså? En type menneske.

Er kineser kineser også? Alle er like?

Hva med barna dine? Utbyttbare?

Nå synes jeg du er veldig krass mot trådstarter. Hun, han eller hen har åpenbart fått en åpenbaring, en ny forståelse for hvordan andre mennesker har det. Det synes jeg vi skal gratulere TS for! TS illustrerer med dette at hun, han eller hen har en viss kapasitet for empati, og vi kan ikke annet enn å konkludere med at TS ikke er en sosiopat (eller lider av antisosial personlighetsforstyrrelse om du vil bruke rådene definisjon) og det skal man absolutt ikke kimse av!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kaptein Klein skrev:

Nå synes jeg du er veldig krass mot trådstarter. Hun, han eller hen har åpenbart fått en åpenbaring, en ny forståelse for hvordan andre mennesker har det. Det synes jeg vi skal gratulere TS for! TS illustrerer med dette at hun, han eller hen har en viss kapasitet for empati, og vi kan ikke annet enn å konkludere med at TS ikke er en sosiopat (eller lider av antisosial personlighetsforstyrrelse om du vil bruke rådene definisjon) og det skal man absolutt ikke kimse av!

Sant nok at det ikke er helt mørkt. Det skal vi være glade for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...