Gå til innhold

- Det er tydelig at det er mange som fortsatt ikke forstår alvoret.


Gjest AthenaRavenLuna

Anbefalte innlegg

Gjest AthenaRavenLuna

https://www.nettavisen.no/nyheter/tror-dere-det-som-skjer-i-italia-ikke-kan-skje-her/3423937607.html

Nordmenn er naive og tenker ikke lengre enn nesetippen. Hører ikke på myndighetene eller helsepersonell, nå er det på tide å ta av silkehanskene, og straffe de som begår karantenebrudd.

Av med silkehanskene. Det er tydelig at det er mange som fortsatt ikke forstår alvoret. Vi ser idag at nordmenn strømmer til Strømstad, at det fortsatt arrangeres bursdagsvors og større familiemiddager. Tror dere ikke på at dette kan bli alvorlig? Tror dere det som skjer i Italia ikke kan skje her? Om du velger å «bare ta en tur til Sverige» eller samle folk å drikke øl, er det nå ikke usannsynlig at du bidrar til at noen dør. Om en slik handling fører til ett smittetilfelle, vil ett bli til ti - alt fordi du valgte å ikke tro på det myndigheter og vi som står i dette i akuttmottakene hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror at mye kunne ha vært unngått hvis helsemyndighetene hadde vært litt mer krasse i språkbruken. På en side så sier de at de aller fleste vil bare få milde symptomer og at de ikke vil merke noe som helst, og på den andre så ber de folk om å holde seg hjemme. 

Man burde ha gått ut tidlig med et worst case scenario og opplyst folk om hvor ille det potensielt sett kan bli. Kanskje folk da hadde oppført seg mer ansvarlig. Litt frykt i en slik situasjon ville bare være sunt. 

Endret av 000VF000
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i disse dager vi lærer mye om folk,hva de 'står for',rent moralsk sett. Det er de som tar hensyn,og det er de som kun tenker på seg selv. Jeg og flere av mine nærmeste er i høyrisikogruppen, bor i et område hvor det finnes lite helsepersonell og hvor hyttene er smekkfulle av 'feriefolk'.

Nå tvinges hyttefolket hjem,og takk for det. Når man hører tilreisende hyttefolk som uttaler at de ikke er 'engstelige',fordi de har god helse og ikke er redd for smitte,blir jeg bare forbannet. De har åpenbart ikke forstått noen ting. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
1 time siden, Chantielle skrev:

Det er i disse dager vi lærer mye om folk,hva de 'står for',rent moralsk sett. Det er de som tar hensyn,og det er de som kun tenker på seg selv. Jeg og flere av mine nærmeste er i høyrisikogruppen, bor i et område hvor det finnes lite helsepersonell og hvor hyttene er smekkfulle av 'feriefolk'.

Nå tvinges hyttefolket hjem,og takk for det. Når man hører tilreisende hyttefolk som uttaler at de ikke er 'engstelige',fordi de har god helse og ikke er redd for smitte,blir jeg bare forbannet. De har åpenbart ikke forstått noen ting. 

Ja, det er nå menneskets sanne natur kommer frem, ren egoisme. Stygt å si det men sånne idioter skulle blitt send på en øde øy eller i et fangehull. blir så provosert av disse idiotene.

Myndighetene må handle ta et kraftig tak, slik at disse folka får opp øynene.

Endret av AthenaRavenLuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

justisministeren sa nettopp at, fra og med i dag, så kan man straffes med bøter eller fengsel ved brudd på karantenen.

Anonymkode: 793f6...d50

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

justisministeren sa nettopp at, fra og med i dag, så kan man straffes med bøter eller fengsel ved brudd på karantenen.

Anonymkode: 793f6...d50

Det er bra, men burde blitt gjort tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fallabella

Jeg tenker at ting blir gjort slik de blir gjort med tanke på å ikke skape for stor uro blandt befolkningen. Hysteriske folk er skummelt... Men jeg ønsker meg tydelige regler og at der brukes hard straff mot de som ikke klarer å oppføre seg slik man bør nå. 

Sild i tønne adferd på butikken for å «redde seg selv er så idiotisk at det finnes ikke ord.. Hold avstand, unngå store folkemengder? Nå viser enkelte sin sanne side ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 000VF000 skrev:

Jeg tror at mye kunne ha vært unngått hvis helsemyndighetene hadde vært litt mer krasse i språkbruken. På en side så sier de at de aller fleste vil bare få milde symptomer og at de ikke vil merke noe som helst, og på den andre så ber de folk om å holde seg hjemme. 

Man burde ha gått ut tidlig med et worst case scenario og opplyst folk om hvor ille det potensielt sett kan bli. Kanskje folk da hadde oppført seg mer ansvarlig. Litt frykt i en slik situasjon ville bare være sunt. 

Er enig i det som du skriver her. Se bare på helsedirektoratet, hele toppledelsen er i karantene...  Men på samme tid er en stor del av befolkningen en gjeng med kunnskapsløse egoister. Det går an å følge med på hva som skjer ute i verden og opplyse seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så starta alt med at regjeringen som var avslappet og ikke tok tak da. Å forvente at hver eneste nordmann snur på flisa på en dag fordi de brått sier noe annet går jo ikke. 

Anonymkode: 25f7e...f2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke helt å la vær å lure på hva som skjer i det kriminelle miljøet og gjengene nå. Sitter de og skjelver av frykt over toalettrulllageret sitt? De får vel knapt solgt de vanlige russtoffene og hva de enn holder på med av kriminelle ting nå som de må beskytte seg mot Korona fra sine egne også? Kan ikke huske at jeg har sett narkomane hamstre på butikken, eller Hells Angels fylle opp motorsykkel henger med doruller?

Bare lurer jeg altså. De er jo mennesker som kan bli syke de også.

Anonymkode: 4a9a5...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarer ikke helt å la vær å lure på hva som skjer i det kriminelle miljøet og gjengene nå. Sitter de og skjelver av frykt over toalettrulllageret sitt? De får vel knapt solgt de vanlige russtoffene og hva de enn holder på med av kriminelle ting nå som de må beskytte seg mot Korona fra sine egne også? Kan ikke huske at jeg har sett narkomane hamstre på butikken, eller Hells Angels fylle opp motorsykkel henger med doruller?

Bare lurer jeg altså. De er jo mennesker som kan bli syke de også.

Anonymkode: 4a9a5...16a

Narkomane rundt meg fortsetter som de alltid har gjort. Verre når tiden de ikke får tak i noe, kommer. 

Anonymkode: 25f7e...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drittlei av "anbefalinger" og "fraråder". Regjeringen bør FORBY innenlands og utenlandsreiser, samt stenge av alt en periode. 🙂 Innenlands reising bør kun være tillatt feks ved behov for sykehus reiser eller for at noen skal komme seg til/fra jobb. Mange nordmenn kommer til å gjøre som de vil inntil da. 

 

Anonymkode: 7ec2e...667

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår bare ikke karantene reglene for de som har vært i utlandet og som føler seg friske. De har de samme reglene som oss andre andre å forholde seg til, det vil si at de kan gå på butikken og handle, gå tur ut, drive med aktiviteter for seg selv så lenge de holder avstand på 1 meter. Siden det ikke er testing så vet man jo ikke om de har Corona hvis de blir forkjøla eller om det bare er en vanlig forkjølelse. Merkelige greier🤔

Anonymkode: c7807...a82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange dagene siden fullastede fly med turister fra Nord-Italia landet i Norge. Er det da rart at nordmenn nå sliter med å ta tiltakene fra staten seriøst? Dette kunne staten stoppet/begrenset ekstremt mye mer effektivt dersom de hadde satt i gang tiltak raskere. Nå er det for seint både med tanke på å få med seg befolkningen på denne dugnaden, og om det faktisk er mulig å stoppe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...