Gå til innhold

Informasjon vedrørende tråder om koronaviruset


Anglofil

Anbefalte innlegg

Lomvi skrev (1 time siden):

Hei, 

Vi lar trådene stå så lenge det ikke er vaksinedebatt, men i alle trådene dere nevner har vi måttet rydde for vaksinedebatt (antivaksine) og da blir også trådene stengt. 

Dersom det er en god debatt rundt f.eks. skjevfordeling av vaksiner i verden ønsker vi gjerne å tillate det, men dessverre ødelegges slike tråder av mange regelbrudd. 

Lomvi, mod.

Så hvis det kommer en hvilken som helst tråd man ikke liker kan man bare skrive et eller annet negativt om vaksiner og så stenges tråden. Notert.

Synes det rett og slett er litt tragisk med et diskusjonsforum der man ikke kan diskutere en pandemi som berører oss alle i svært stor grad.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fungerende skrev (3 timer siden):

Så hvis det kommer en hvilken som helst tråd man ikke liker kan man bare skrive et eller annet negativt om vaksiner og så stenges tråden. Notert.

Ikke sant. rimelig spesielt.. Merkbart færre folk i koronaforumet allerede. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke retningslinjer brøt jeg under trådtittelen "Et annen perspektiv på sykehuskrisen"? 

jeg husker ikke ordrett hva jeg skrev, men var noe alla "Det er greit å være kritisk til og å oppfordre de uvaksinerte til til å ta vaksinen, men bare ikke glem at det er myndighetene/helsevesenet som har hovedskylden hvis kreftbehandlinger osv. blir utsatt nå."

 

På hvilken måte er dette vaksinemotstand? Er jo ikke rart at moderatorteamet her får mye å gjøre når dere holder på sånn som det her.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevner en ordet vaksine så blir det slettet. Min tråd hvor jeg spurte ang novavax ble slettet den og. 

Skjønn det den som kan.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (På 23.12.2021 den 18.52):

Kan dere ikke løse dette på en annen måte? Det er som regel de samme brukerne som gang på gang kommer med slike antivax-innlegg. Hvorfor ikke heller reagere mot dem (i større grad enn nå)?

Hvis det ikke er mulig å diskutere vaksiner overhodet, slik det ser ut nå, lukker KG fullstendig døren for kanskje den mest dagsaktuelle saken vi har akkurat nå, og sannsynligvis også i månedene som kommer. 

Koronaforumet blir da irrelevant. 

 

NorthernLight skrev (På 23.12.2021 den 18.56):

Helt enig. Mange har jo holdt på i flere mnd uten at man ser at de har blitt utestengt, (iallefall ikke i lang tid)

 

NorthernLight skrev (På 23.12.2021 den 18.54):

Helt enig. Klart det er mye jobb, men da kunne man fått inn flere moderatorer så det faktisk kan være ett skikkelig koronaforum og ikke ett forum hvor man bare kan diskutere noen få ting.. Nå blir jo tråden stengt bare det dukker en antivaxer opp. 

Hva er deres definisjonen på et antivax innlegg? Dette vil jo være ren sensur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (På 24.12.2021 den 12.19):

Hvilke retningslinjer brøt jeg under trådtittelen "Et annen perspektiv på sykehuskrisen"? 

jeg husker ikke ordrett hva jeg skrev, men var noe alla "Det er greit å være kritisk til og å oppfordre de uvaksinerte til til å ta vaksinen, men bare ikke glem at det er myndighetene/helsevesenet som har hovedskylden hvis kreftbehandlinger osv. blir utsatt nå."

 

På hvilken måte er dette vaksinemotstand? Er jo ikke rart at moderatorteamet her får mye å gjøre når dere holder på sånn som det her.

Deilig at kvinneguiden er privateid. Så kan de slette tråder, innlegg og sperre ute brukere på hvilket grunnlag de bare vil 🥰

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (1 time siden):

Deilig at kvinneguiden er privateid. Så kan de slette tråder, innlegg og sperre ute brukere på hvilket grunnlag de bare vil 🥰

Nå ble faktisk innlegget mitt gjenopprettet, så godt å se at de kan ta litt selvkritikk selv om de er privateid 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig frustrerende å kommentere på Koronaforumet nå. Er det ikke lov å diskutere tiltaksbyrden for unge? Er det ikke lov å skrive at man håper at skoler ikke åpner på rødt nivå, når til og meg Helsedirektoratet anbefaler gult nivå? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lomvi skrev (På 23.12.2021 den 17.47):

Hei, 

Vi lar trådene stå så lenge det ikke er vaksinedebatt, men i alle trådene dere nevner har vi måttet rydde for vaksinedebatt (antivaksine) og da blir også trådene stengt. 

Dersom det er en god debatt rundt f.eks. skjevfordeling av vaksiner i verden ønsker vi gjerne å tillate det, men dessverre ødelegges slike tråder av mange regelbrudd. 

Lomvi, mod.

Mener dere at vaksinedebatt automatisk betyr antivaksine? Jeg så noen tråder der noen hadde spurt om noen erfaringer, overhodet ikke noe som var antivaksine. Men likevel blir det stengt? Hva slags konklusjon er det? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludovica- skrev (15 timer siden):

Mener dere at vaksinedebatt automatisk betyr antivaksine? Jeg så noen tråder der noen hadde spurt om noen erfaringer, overhodet ikke noe som var antivaksine. Men likevel blir det stengt? Hva slags konklusjon er det? 

Når alt blir stoppet så gjør nok ikke de som har tenkt å ta vaksinen nå mindre skeptiske!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske spesielt at det å diskutere vaksiner (som tross alt er helt frivillig å ta) er ulovlig her inne. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nobile skrev (På 2.1.2022 den 22.21):

Ganske spesielt at det å diskutere vaksiner (som tross alt er helt frivillig å ta) er ulovlig her inne. 

Det har blitt alt for strengt her inne... Rett og slett latterlig... De burde heller fått inn flere moderatorer. Jeg la inn en tråd om at kreftforeningen ba om at folk skulle vaksinere seg i julen, den tråden ble slettet også.. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lomvi skrev (På 23.12.2021 den 17.47):

Hei, 

Vi lar trådene stå så lenge det ikke er vaksinedebatt, men i alle trådene dere nevner har vi måttet rydde for vaksinedebatt (antivaksine) og da blir også trådene stengt. 

Dersom det er en god debatt rundt f.eks. skjevfordeling av vaksiner i verden ønsker vi gjerne å tillate det, men dessverre ødelegges slike tråder av mange regelbrudd. 

Lomvi, mod.

Hvorfor ble min tråd om lyving av vaksinestatus stengt? Det er da på ingen måte en vaksinedebatt og selv om jeg er uvaksinert er jeg på ingen måte antivax. Dette blir for dumt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (På 23.12.2021 den 16.04):

Hva er det som skjer nå egentlig? Hvorfor stenges for eksempel tråder som "WHO advarer mot at boosterdoser forlenget pandemien" og "når kommer  Novavax til Norge?". 

Hvis ikke dette er spørsmål som går an å diskutere, da kan man egentlig legge ned hele underforumet. 

Man kan ikke diskutere vaksine så lenge det er ulovlig å diskutere noe som helst negativt ved vaksiner. KG skiller nemlig ikke mellom konspiratorisk antivaxx-propaganda, og mild kritikk eller opplysninger om negative sider ved vaksiner, med seriøse kilder.

Lærke skrev (På 23.12.2021 den 16.09):

Reagerte også på at WHO-tråden var stengt. Skjevfordeling av vaksiner er et utfordrende og interessant tema. Og det er verken konspirasjon eller hentet fra YouTube….. 

Men det åpner for at det kan komme kritiske tilsvar, både seriøse og useriøse. Og KG ønsker å sensurere all vaksinekritikk, både med linker fra WHO og FHI, og linker til youtube og «AllVaccinesArePoison.com» (oppdiktet nettside).

Lunarstone skrev (På 23.12.2021 den 17.21):

Hvorfor går det ikke an å snakke om når Novavax blir tilgjengelig i Norge? At kreftpasienter frykter for behandlingen under pandemien? Uttalelser fra WHO ang boosterdoser? Hva er poenget med korona-underforumet da, egentlig? 🤔

Fordi Novavax er en vaksine, og KG har bestemt at vaksine ikke skal diskuteres.

NorthernLight skrev (På 23.12.2021 den 17.35):

Helt enig. Man kan jo nesten ikke skrive noe før tråden stenges lenger. Makan til sensur.  Jeg skrev en tråd om at kreftforeningen skriver at vi står overfor tidenes mest akutte trussel mot norske kreftpasienter, og de ba folk være så snill å vaksinere seg. Til og med den tråden ble stengt.  Hva er poenget med koronaforumet om man nesten ikke kan skrive noe der lenger? 

Hva er det du ikke skjønner? Hvis du oppfordrer folk til å vaksinere seg åpner set selvsagt for at folk svarer at de ikke ønsker det, hvis de er uenige. Det er sånn en diskusjon eller debatt fungerer.

Lana01 skrev (På 23.12.2021 den 18.36):

 

Helt enig. Dette er viktig tema som er nevnt over. 

Kun 29 % av innlagte uvaksinerte hadde underliggende sykdommer

Denne sto en time, før den ble stengt? Hvorfor ble den stengt? og så raskt? 

Det fungerte  bra da @Elaine Marley modererte. Skjønner at det er mye jobb, men da kan man heller slå hardere ned på de som til stadighet poster antiwax, /og eller får  trådene stengt, og at flere deler på jobben. Enig om at slik det fungerer nå, kan man like gjerne stenge hele koronaforumet. 

Man kan også stenge underforumet hvis  kun en side får lov å uttale seg - da er det jo ikke noen diskusjon uansett?

Athod skrev (På 24.12.2021 den 12.19):

Hvilke retningslinjer brøt jeg under trådtittelen "Et annen perspektiv på sykehuskrisen"? 

jeg husker ikke ordrett hva jeg skrev, men var noe alla "Det er greit å være kritisk til og å oppfordre de uvaksinerte til til å ta vaksinen, men bare ikke glem at det er myndighetene/helsevesenet som har hovedskylden hvis kreftbehandlinger osv. blir utsatt nå."

 

På hvilken måte er dette vaksinemotstand? Er jo ikke rart at moderatorteamet her får mye å gjøre når dere holder på sånn som det her.

Enhver diskusjon om vaksine åpner jo for kritiske tilsvar, og er dermed vaksinedebatt, som i praksis også er antivaksine-debatt.

zemer skrev (På 24.12.2021 den 12.29):

Nevner en ordet vaksine så blir det slettet. Min tråd hvor jeg spurte ang novavax ble slettet den og. 

Skjønn det den som kan.

Fordi med en gang noen nevner vaksine åpner det for at andre kan si noe om vaksinene som kan oppfattes vagt kritisk, og dermed i følge KG går under konspiratoriske antivax holdninger.

Ludovica- skrev (På 1.1.2022 den 19.34):

Mener dere at vaksinedebatt automatisk betyr antivaksine? Jeg så noen tråder der noen hadde spurt om noen erfaringer, overhodet ikke noe som var antivaksine. Men likevel blir det stengt? Hva slags konklusjon er det? 

Hvordan tenker du at folk skal kunne svare på spørsmålet ditt hvis det ikke er lov å nevne noen negative erfaringer? 

 

Hvis det skal være ulovlig å diskutere i mot vaksine må det jo være ulovlig å diskutere vaksiner i det hele tatt, ellers er det jo ingen diskusjon. 

Jeg er uenig i at vaksine burde være ulovlig å diskutere, men når det først er sånn er det jo mye mer fornuftig at alle innlegg og tråder om vaksine slettes, enn at kun de som sier rent positive ting om vaksiner får skrive.

Hvis en person får lov å skrive at absolutt alle bør ta booster dose og nesten ingen får bivirkninger, ville det være veldig ugreit om ikke en annen fikk lov å linke til FHI sin informasjon om menstruasjonsfortyrrelser og at kvinner som opplevde det etter 1-2 dose kanskje bør avvente booster-dose. For eksempel. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

velociraptor skrev (2 timer siden):

 

Hvordan tenker du at folk skal kunne svare på spørsmålet ditt hvis det ikke er lov å nevne noen negative erfaringer? 

 

 

Jeg har ikke opprettet noen tråder eller stilt noen spørsmål.

I trådene som ble stengt hadde ts spurt om konkrete opplevelser. typ "har andre opplevd at bla bla". Da kan folk svare ja, eller nei. Jeg ser ikke at det er det samme som vaksinemotstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludovica- skrev (28 minutter siden):

Jeg har ikke opprettet noen tråder eller stilt noen spørsmål.

I trådene som ble stengt hadde ts spurt om konkrete opplevelser. typ "har andre opplevd at bla bla". Da kan folk svare ja, eller nei. Jeg ser ikke at det er det samme som vaksinemotstand. 

Nei, men det er vaksinekritisk, og det er rådet ikke lov å være på kg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig på tide å legge ned hele underforumet. Enhver fruktbar diskusjon blir stengt. 

Det er grunn til å tro at regjeringen vil knytte flere tiltak opp mot vaksinasjonsstatus fremover også, og da havner jo diskusjon om tiltak også på svartelistet.

Et underforum som dette er et diskusjonsforum, ikke en informasjonskanal. Da må man ha rom for diskusjon. Hvis ikke, har ikke underforumet noen funksjon overhodet.

Det blir litt som å ha et forum for fotball, men det ikke er lov til å diskutere kamper eller dommeravgjørelser. Da kan man like godt droppe det. 

Jeg mistenker jo at det i grunn er det man egentlig går for her, da dette underforumet åpenbart har vært en verkebyll og krevd mye jobb. Samtidig må KG spørre seg om de ønsker å være relevant. Pandemien er, og kommer til å være, den største saken i tiden fremover. Slik modereringen er nå tvinges de som vil diskutere noe med den å gjøre over til andre kanaler.

Og ja, det faktisk litt småkjipt å bruke ti minutter på et innlegg, og at tråden et stengt i det man skal sende det inn. Det er begrenset hvor mange ganger man gidder det. Det er ikke godt å bli klok på hva som faktisk blir fjernet og ikke. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (4 minutter siden):

Det er vel egentlig på tide å legge ned hele underforumet. Enhver fruktbar diskusjon blir stengt. 

Det er grunn til å tro at regjeringen vil knytte flere tiltak opp mot vaksinasjonsstatus fremover også, og da havner jo diskusjon om tiltak også på svartelistet.

Et underforum som dette er et diskusjonsforum, ikke en informasjonskanal. Da må man ha rom for diskusjon. Hvis ikke, har ikke underforumet noen funksjon overhodet.

Det blir litt som å ha et forum for fotball, men det ikke er lov til å diskutere kamper eller dommeravgjørelser. Da kan man like godt droppe det. 

Jeg mistenker jo at det i grunn er det man egentlig går for her, da dette underforumet åpenbart har vært en verkebyll og krevd mye jobb. Samtidig må KG spørre seg om de ønsker å være relevant. Pandemien er, og kommer til å være, den største saken i tiden fremover. Slik modereringen er nå tvinges de som vil diskutere noe med den å gjøre over til andre kanaler.

Og ja, det faktisk litt småkjipt å bruke ti minutter på et innlegg, og at tråden et stengt i det man skal sende det inn. Det er begrenset hvor mange ganger man gidder det. Det er ikke godt å bli klok på hva som faktisk blir fjernet og ikke. 

Jeg er helt enig med deg. Jeg syns ikke dette er noe korona-forum lenger. Man får ikke diskutere mange viktige ting i en pandemi. Man kan ikke nevne ordet vaksine i ett innlegg en gang noe som er ett stort tema i hele verden. Men de lar alle andre mulige tulletråder på KG få stå. Skjønn det de som kan.... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...