Gå til innhold

Vedlikeholde vekt-diskusjonstråd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tråden for alle som enten har vært medlem av "ned i vekt-diskusjontråd" eller som vil være med i en tråd hvor diskusjonen omhandler å vedlikeholde nåværende vekt :)

Her kan man diskutere alt av tanker,bekymringer,oppturer,nedturer, tips og generelle tanker både når det gjelder trening,mat og annet. 
Husk grupperegel om minimumsinntak på 1500 kcal i døgnet. 

Anonymkode: a1069...fd3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig bra med en slik tråd :)

Hvordan ser planen deres ut i helgen med tanke på trening/aktivitet og mat? 

Jeg har gått ned en del i vekt og vil være der jeg er nå. (55kg og 162 høy) har funnet veldig mye glede og interesse av hjemmelaget mat blant annet, så i kveld blir det hjemmelaget "halvgrov" pizza med hjemmelaget pizzasaus, lettost og kylling. 
Ellers i helgen blir det nok taco i morgen med masse grønt og takoskjell i morgen, hjemmelaget kjøttkaker på Søndagen.
Målet er å gå 1t tur hver dag, og også styrke på hele kroppen i dag. 

Anonymkode: a1069...fd3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned til ca 59 og tenker å holde meg der et par måneder nå. Når det gjelder mat så prøver jeg å spise mindre porsjoner til måltidene eller fjerne et måltid dersom jeg feks spiser snop en dag. 

Anonymkode: 709a1...eb0

Skrevet

Bra at det finnes en slik tråd. Jeg har alltid vært veldig dårlig til å holde vekten stabil. Jeg pleier å veie 75-80 kg på slutten av året, og deretter slanker ned til 70-74 kg etter nyttår. Hvert eneste år. Nå er jeg allerede i målet mitt (mellom 70-72 kg). Jeg håper at denne tråden hjelper meg å holde vekten stabil :) 

Jeg spiser for øyeblikket litt over 2400kcal, men jeg tror jeg må øke inntaket litt ettersom jeg løper cirka 4 ganger i uken og går fortsatt litt ned i vekta. Jeg må bare finne ut hva riktig kaloriinntaket er (i forhold til treningen). Det har jeg ikke funnet ut av enda :) 

Skrevet
1 time siden, matrobot skrev:

Bra at det finnes en slik tråd. Jeg har alltid vært veldig dårlig til å holde vekten stabil. Jeg pleier å veie 75-80 kg på slutten av året, og deretter slanker ned til 70-74 kg etter nyttår. Hvert eneste år. Nå er jeg allerede i målet mitt (mellom 70-72 kg). Jeg håper at denne tråden hjelper meg å holde vekten stabil :) 

Jeg spiser for øyeblikket litt over 2400kcal, men jeg tror jeg må øke inntaket litt ettersom jeg løper cirka 4 ganger i uken og går fortsatt litt ned i vekta. Jeg må bare finne ut hva riktig kaloriinntaket er (i forhold til treningen). Det har jeg ikke funnet ut av enda :) 

Antagelig har du relativt økt muskelmasse med tanke på at du løper såpass mye, det gjør at du forbrenner mer :) (ekstra bonus med økt muskelmasse=høyere forbrenning i utgangspunktet) Prøv å gå opp 100-150 kcal fra proteinrike kilder på dagene med løping (kylling, magert kjøtt,egg, fisk, meieriprodukter) å se om vekten da holder seg stabil :)

Skrevet
12 minutter siden, fru.Smae skrev:

Antagelig har du relativt økt muskelmasse med tanke på at du løper såpass mye, det gjør at du forbrenner mer :) (ekstra bonus med økt muskelmasse=høyere forbrenning i utgangspunktet) Prøv å gå opp 100-150 kcal fra proteinrike kilder på dagene med løping (kylling, magert kjøtt,egg, fisk, meieriprodukter) å se om vekten da holder seg stabil :)

Ja, løping 4 ganger i uken er «nytt» for meg (spesielt i denne vekten), så jeg regner med å måtte øke kaloriinntaket litt etter litt til jeg finner en riktig mengde. Litt deilig å få lov til å spise litt ekstra, hehe :) 

Skrevet

tips: hvis du løper 4 dager i uken og legger på 100 kcal for hver dag i kaloriregnskapet, så ta de på en Lørdag for eksempel :)
Det gjør at du har 400 kcal ekstra en av dagene i helgen, som vil si en middels porsjon lasagne, sjokoladeis, en del melkesjokolade etc :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, matrobot skrev:

Ja, løping 4 ganger i uken er «nytt» for meg (spesielt i denne vekten), så jeg regner med å måtte øke kaloriinntaket litt etter litt til jeg finner en riktig mengde. Litt deilig å få lov til å spise litt ekstra, hehe :) 

Jeg spiser ca 250 kalorier ekstra for hver halvtime jeg løper. Løper 3-6 ganger i uken. Vedlikeholder vekten da :) veier 59

Anonymkode: 709a1...eb0

• Liker 1
Skrevet

Nå begynner snart opptrening igjen til ultrasessong 😄 
På grunn av operasjon og sykdom så har jeg nå ikke trent på en liten stund. 
Imidlertid har jeg fått klarsignal til å begynne igjen nå! 😄 

Det er imidlertid relativt vanskelig å holde vekten uten at jeg går ned noe særlig i vekt, ikke minst de siste 4-5 ukene før konkurranse. 
Jeg er normalvektig og har forsåvidt ingen plan om å gå ned i vekt. (53 kg og 162 høy) 
På dager med langkjøring (over 30k i kupert terreng) ligger jeg på 3500 kcal minnimim, som bør komme fra så næringsrike kilder som mulig. 
Har laget meg en genial oppskrift på energitette karbonader som er gull verdt på slike dager. (eller alle andre dager for den saks skyld :)
deler oppskriften: 
0,5 Avokado
100g karbonadedeig
1 egg
10 fetaost (terninger fra apetina) 
Bittelitt vann (2 ss) 
1/3 rødløk 
salt
pepper
hvitløkskrydder

Mikses sammen og stekes som kjøttkaker. Nok til en person :)

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, fru.Smae skrev:

Mikses sammen og stekes som kjøttkaker. Nok til en person :)

Det høres ut som oppskriften kan også brukes til å forme hamburger?

(hilsen en som er glad i hamburger) :) 

Skrevet
På 16.3.2020 den 21.00, matrobot skrev:

Det høres ut som oppskriften kan også brukes til å forme hamburger?

(hilsen en som er glad i hamburger) :) 

Det kan du absolutt 😄 de fungerer til det aller meste 😄

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...