Gå til innhold

Melde noen som ikke overholder karantene? Isåfall, hvordan?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Håper på innspill her. 

En person jeg kjenner har oppholdt seg i utlandet en tid. Langtidsferie utenfor Norden. Ikke i et område med svært stor smitte, men likevel i en by som har fått 15+ Koronatilfeller de siste par ukene. Han kommer tilbake nå til helgen, og har gitt utrykk for at han kanskje ikke vil overholde reglene om 14 dagers hjemmekarantene. ("folk er paranoide, jeg er ung og frisk og må få leve livet mitt", og så videre.)

Akkurat nå prøver jeg alt jeg makter å overbevise vedkommende om at det er pålagt og nødvendig å overholde karantenereglene. Selvfølgelig. Men  - dersom jeg finner ut at han ikke gjør dette, kan og bør jeg rapportere dette noe sted? Jeg vil ikke overreagere og oppta ressurser unødvendig. Jeg regner med at helsevesenet og andre myndigheter allerede er overbelastet.  Vedkommende har ingen symptomer og er etter alt å dømme frisk. På den annen side er smittefaren så stor nå, at det kanskje er best å være føre var... Noen innspill om hvordan jeg bør gå frem?

På forhånd takk for all hjelp!

Anonymkode: f50cb...d40

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rapporter meg også da.

Ble satt i karantene fordi min stefar, var i kontalt med en som har vært i kontakt med en som kanskje har Corona, og siden min søster var i kontakt med meg og min stefar, ble jeg også satt i satt i karantene - sykt😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet, dersom han har bryter karantenen. Minn han på at strafferammen er bot til 2 år i fengsel, så kutter han gjerne ut tullet sitt. 

Anonymkode: e91bc...25b

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunnen til at det er portforbud i Italia nå. Fordi idioter ikke evner å følge pålagte retningslinjer fra myndighetene. De er ikke verdt den tilliten vårt samfunn bygger på. Det eneste som fungerer på sånne er kinesiske metoder, der folk overvåkes og tvinges med hard og brutal makt.

Jeg har lest om flere tilfeller av dette og det er derfor vi vil ha en jævlig tid fremover med et overbelastet helsevesen og mye unødvendig lidelse for ekstremt mange mennesker.

Alt pga egoister og idioter som nekter å droppe skiferier og å holde hjemmekarantene. 

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på nettsiden til politiet.no, og velg "tips politiet". Der kan du skrive ned alt du vet og sågar sende tipset inn anonymt om du ikke vil ha navnet ditt koblet med dette. Er nok at politiet blir varslet om han og kan ta forholdsregler når han ankommer. Brudd på smittevern straffes med bøter og fengsel nå.

Alle som vet at noen bryter karantenen er pliktet til å tipse de riktige instanser om slike ting.

Anonymkode: 59b39...bec

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Gå inn på nettsiden til politiet.no, og velg "tips politiet". Der kan du skrive ned alt du vet og sågar sende tipset inn anonymt om du ikke vil ha navnet ditt koblet med dette. Er nok at politiet blir varslet om han og kan ta forholdsregler når han ankommer. Brudd på smittevern straffes med bøter og fengsel nå.

Alle som vet at noen bryter karantenen er pliktet til å tipse de riktige instanser om slike ting.

Tusen takk for svar og råd

Så med andre ord; dette er noe jeg bør, og må, melde fra om?

Jeg vil virkelig ikke oppta politi/helse -ressurser unødig i denne perioden...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar og råd

Så med andre ord; dette er noe jeg bør, og må, melde fra om?

Jeg vil virkelig ikke oppta politi/helse -ressurser unødig i denne perioden...

Ja. Det tar politiet bare sekunder å lese tipset ditt, og avgjørelsen om de skal følge opp selv eller sende det videre til annen instans skjer ganske fort. Det er ikke snakk om at de kommer til å bruke tid på det om de mener dette ikke er noe å bry seg om. Men, i min kommune slår de ganske hardt ned på slike personer som han nå. 

Tenk på at du faktisk gjør han en tjeneste ved å rapportere han inn iom at han har denne holdningen og trenger en realitetssjekk. Før han vet ordet av det kan han selv ligge i respirator. For unge blir faktisk syke de også.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som kom hjem fra et land utenfor Norden på torsdag kveld og er skikkelig sur på meg fordi jeg ikke kommer på besøk og mener det ikke er å bryte reglene for hjemmekarantene. Jeg blir helt matt 

Anonymkode: cf62b...d44

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ei venninne som kom hjem fra et land utenfor Norden på torsdag kveld og er skikkelig sur på meg fordi jeg ikke kommer på besøk og mener det ikke er å bryte reglene for hjemmekarantene. Jeg blir helt matt 

Jeg ville glatt tipset politiet om henne.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kastet bort politiets tid på disse eksemplene. I trådstartens tilfelle har han ikke en gang brutt karantene, bare uttrykt misnøye...Og dette er jo lov. Hjemmekarantene er heller ikke det samme som hjemmeisolering. Hvis vedkommende er i hjemmekarantene, kan vedkommende gå ut og ta en spasertur, for eksempel, men nøkkelen er å unngå nær kontakt med andre. 

Men jeg synes det er verdt å tipse politiet hvis vedkommende f.eks. drar på en fest eller hvis du ser at hen tar offentlig transport. 

Anonymkode: 04de8...aeb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angiveri også nå, herregud dette er jo blitt et galehus.

Anonymkode: fbf3e...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal man angi noen som er en trussel mot nasjonal folkehelse.

Anonymkode: c018c...99a

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper på innspill her. 

En person jeg kjenner har oppholdt seg i utlandet en tid. Langtidsferie utenfor Norden. Ikke i et område med svært stor smitte, men likevel i en by som har fått 15+ Koronatilfeller de siste par ukene. Han kommer tilbake nå til helgen, og har gitt utrykk for at han kanskje ikke vil overholde reglene om 14 dagers hjemmekarantene. ("folk er paranoide, jeg er ung og frisk og må få leve livet mitt", og så videre.)

Akkurat nå prøver jeg alt jeg makter å overbevise vedkommende om at det er pålagt og nødvendig å overholde karantenereglene. Selvfølgelig. Men  - dersom jeg finner ut at han ikke gjør dette, kan og bør jeg rapportere dette noe sted? Jeg vil ikke overreagere og oppta ressurser unødvendig. Jeg regner med at helsevesenet og andre myndigheter allerede er overbelastet.  Vedkommende har ingen symptomer og er etter alt å dømme frisk. På den annen side er smittefaren så stor nå, at det kanskje er best å være føre var... Noen innspill om hvordan jeg bør gå frem?

På forhånd takk for all hjelp!

Politiet, det er straffbart å ikke overholde karantene

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om en potensiell syk person ikke følger loven men går f.eks butikken under en karantene periode så utsetter han andre for potensiell smitte. 

Så jo når det er en pandemi så bør en være angiver for å hensyn ta de av oss som er kronikere, gravide, gamle, kreftsyke osv.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal man angi noen som er en trussel mot nasjonal folkehelse.

Anonymkode: c018c...99a

Noen gikk glipp av å analysere « bølgen» og lignende filmer på skolen... virkelige kriser får fram det beste i folk, potensielle kriser det aller aller verste....

Anonymkode: a93e6...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Omg a pony.

Selvfølgelig er det brudd om du hadde besøkt henne. Du kunne få.eks ikke gått hjem igjen siden du automatisk hadde blitt påbudt karantene.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville glatt tipset politiet om henne.

Det er ikke anmeldelse grunn men om venninna her bryter karantenen ved å ta offentlig transport, gå på butikken e.l bør en anmelde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man kunne få stoppet denne smitten veldig mye fortere og mer effektivt og med mindre tap av menneskeliv hvis folk respekterte instrukser og isolerte seg. Men på grunn av dumhet og egoisme vil dette dra ut i tid. Det er for mange folk som mener at akkurat de kan bryte reglene og at akkurat de ikke kan være en smittespreder eller bli syke.

Unnskyldningen med at man bare lever en gang er vel den aller dårligste. Når man lever bare en gang skal man ikke da forsøke å gjøre det livet lengre og bedre både for seg selv og andre?

Folk som ikke respekterer karantener skal selvfølgelig straffes uansett om de er friske eller ikke. Erna snakker nå om å bruke Heimevernet. Et scenario hvis folk ikke klarer å styre seg er selvfølgelig totalt portforbud og at politi og soldater sørger for at folk holder seg innendørs.

Anonymkode: 942e8...f58

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ha vært obligatorisk for alle som synes at karantene er kjeeeedelig å lese dette , så ville de kanskje ha skjønt alvoret i karantenen.

Dette handler om liv og død.

Anonymkode: c2d35...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Galehuset er de som går ut når de skal være hjemme. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det burde ha vært obligatorisk for alle som synes at karantene er kjeeeedelig å lese dette , så ville de kanskje ha skjønt alvoret i karantenen.

Dette handler om liv og død.

Anonymkode: c2d35...4f8

Jeg tviler på at mange forstår et alvor i skrevne ord alene. De forstår kanskje kun handling. 
(Personlig hadde jeg vært for langt mer enn bot og fengsel ved brudd av karantene...)

Når folk på Jodel sier at det er «naturlig seleksjon» å hamstre inn allergivennlig mat, da ønsker denne Peanøtten død og begravelse! :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...