AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #1 Del Skrevet 12. mars 2020 Først og fremst, dette er ikke en tråd for å hetse uføre. Da får de heller opprette en egen tråd. Nå som barnehager og skoler er stengt, så lurer jeg på hvordan andre som er arbeidsuføre håndterer dette? I vår kommune er det mulighet for barnehageplass for de med samfunnskritiske yrker, så jeg som er langtidssykemeldt har jo da ikke rett på barnehageplass nå når det er stengt. Det er jo tross alt unntakstilstand for hele landet, så da tenker jeg at jeg i en periode må gi «alt jeg har», ha rolige dager hjemme med barnet og passe på å få hvile meg når jeg kan iløpet av dagen og ha lav standard på husarbeid, mat og annet. Jeg tenker derfor at dette skal nok gå greit, å være i jobb hadde vært mye tyngre. Det skal også sies at jeg den siste tiden har hatt en gradvis bedring, og det er ikke lenge til jeg skal prøve meg i arbeid igjen, men nå merker jeg jo at dette kommer nok til å ta en god del av overskuddet mitt fremover og derfor påvirke arbeidsevnen min en stund fremover. Jeg har jo tross alt ikke betalt for å være hjemme med barnet mitt, men for å være hjemme og gjøre alt jeg kan for å bli frisk, men nå er det vel ikke akkurat så mange andre alternativer. Vi har heller ikke besteforeldre eller andre som kan passe, da de enten er eldre og syke, eller at de arbeider i samfunnskritiske yrker eller andre yrker med mye menneskekontakt og derfor stor smitterisiko. Dette varierer jo veldig etter hva som er årsaken til sykemelding/ufør, men jeg lurer allikevel på hva andre i lignende situasjon tenker og gjør nå? Noen tips til å gjøre denne tiden best mulig for oss som allerede har nok med å bare ta vare på oss selv? Anonymkode: 3b5a9...66d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #2 Del Skrevet 12. mars 2020 Det blir tøft. Jeg regner med kraftig forverring av min helsetilstand. Men man må jo bare. Anonymkode: 8d151...883 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #3 Del Skrevet 12. mars 2020 Vi klarer det vi må... Prøver jeg å overbevise meg selv om. Anonymkode: 9d651...9bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #4 Del Skrevet 12. mars 2020 Jeg har to barn i barnehagealder. Jeg blir alltid sykere etter ferier og andre perioder hvor de er hjemme over tid, men merker det ofte best når de er tilbake i barnehagen. Er heldigvis i bedre form enn på lenge nå, men pappaen skal ha litt hjemmekontor for å avlaste. Så får vi bare se hvordan det går. Litt redd for å få corona på mitt slitneste. Jeg har en autoimmun sykdom. Anonymkode: d8939...0d3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #5 Del Skrevet 12. mars 2020 Dette gjelder jo for to uker i første omgang, så man må prøve å huske at det ikke trenger være langvarig. Ellers synes jeg det høres ut som du har en god plan, husarbeid mm. må bare nedvurderes litt. Rolig aktiviteter med barns inne om du klarer det, her er vell rett tid for å tillate litt ekstra skjermtid også. Barna kan være med å lage mat etc, gjøre det til en koserlig aktivitet sammen. Om barnefar er frisk er det fin tid å kunne ta med ungene ut på fysisk aktivitet, da vil de også kunne bli mer sliten og rolig inne etterpå Videre ser jeg allerede på FB at mennesker spør om noen trenger barnevakt, så noe sant kan man vurdere om man har råd til det om man har absolutt behov for avlastning. Anonymkode: e0e95...d5e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #6 Del Skrevet 12. mars 2020 Dra på tur i skogen. Og tenker dette bare må gå bra. Anonymkode: be5fb...a8f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #7 Del Skrevet 12. mars 2020 To uker er 13 dager mer enn man kanskje klarer. Er selv alene og har en autoimmun sykdom og ingen medisin. Er helt død etter i dag bare og gruer meg for fremtiden på denne måten Anonymkode: 26b09...f88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morhjertegod Skrevet 12. mars 2020 #8 Del Skrevet 12. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: To uker er 13 dager mer enn man kanskje klarer. Er selv alene og har en autoimmun sykdom og ingen medisin. Er helt død etter i dag bare og gruer meg for fremtiden på denne måten Anonymkode: 26b09...f88 Hva gjør du om barnet ditt blir syk da? Vannkopper feks, hva gjør du da? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 12. mars 2020 #9 Del Skrevet 12. mars 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: To uker er 13 dager mer enn man kanskje klarer. Er selv alene og har en autoimmun sykdom og ingen medisin. Er helt død etter i dag bare og gruer meg for fremtiden på denne måten Anonymkode: 26b09...f88 30 minutter siden, morhjertegod skrev: Hva gjør du om barnet ditt blir syk da? Vannkopper feks, hva gjør du da? Enig med mor’ her. Man må ha en slags beredskapsplan for seg selv og sin egen familie. Man må Bygge nettverk rundt seg selv og barn og være forberedt på sykdom. Alle barn blir syke og når man som voksen vet man vil slite så er man gitt en mulighet til å forebygge krise. Jeg hevder ikke at det er lett, men det er fortsatt eget ansvar. Staten har omsider tatt ansvar og mer kan man ikke hverken kreve eller forvente. At de burde gjort det tidligere er jo ikke relevant akkurat her. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #10 Del Skrevet 12. mars 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: To uker er 13 dager mer enn man kanskje klarer. Er selv alene og har en autoimmun sykdom og ingen medisin. Er helt død etter i dag bare og gruer meg for fremtiden på denne måten Anonymkode: 26b09...f88 Det blir knallhardt for mange, helt klart. Vi er ikke ute av arbeidslivet fordi vi er litt slitne, vi er ute av arbeidslivet fordi vi har energinivået til en overvintret vott... Har du ingen du kan be om hjelp? Anonymkode: 9d651...9bb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #11 Del Skrevet 12. mars 2020 54 minutter siden, morhjertegod skrev: Hva gjør du om barnet ditt blir syk da? Vannkopper feks, hva gjør du da? Mange har vel besteforeldre som kan trå til ved sykdom ellers. Noe av det spesielle nå er jo at dette er aldersgruppen tiltakene settes i verk for å beskytte, så mange vil heller ikke ha tilgang til det vanlig ‘nødnettet’ sitt. Siden en oppfordres til å ikke bruke personer over 65 år til barnevakt. Anonymkode: 21784...467 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #12 Del Skrevet 12. mars 2020 Jeg er ufør. Flere kroniske (fysiske) diagnoser inkludert fatigue. Nå er jeg i tillegg veldig forkjøla og nedkjørt fra før. For at vi ikke skal bruke opp sykt barn dager så må mannen på jobb framover. Vi har ikke råd til å miste de dagene til senere da vi også har kronisk sykdom på begge ungene (Astma). Jeg vet av erfaring at jeg har mer enn nok med å overleve dagen med ungene, og er helt tom når mannen kommer hjem fra jobb når de er syke. Nå har jeg skolegutten som da i tillegg er syk med forkjølelse og skal følges opp med hjemmeundervisning. Og jeg skjønner rett og slett ikke hvordan jeg skal få det til å gå rundt energimessig. Anonymkode: fbb68...8b1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #13 Del Skrevet 12. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Først og fremst, dette er ikke en tråd for å hetse uføre. Da får de heller opprette en egen tråd. Nå som barnehager og skoler er stengt, så lurer jeg på hvordan andre som er arbeidsuføre håndterer dette? I vår kommune er det mulighet for barnehageplass for de med samfunnskritiske yrker, så jeg som er langtidssykemeldt har jo da ikke rett på barnehageplass nå når det er stengt. Det er jo tross alt unntakstilstand for hele landet, så da tenker jeg at jeg i en periode må gi «alt jeg har», ha rolige dager hjemme med barnet og passe på å få hvile meg når jeg kan iløpet av dagen og ha lav standard på husarbeid, mat og annet. Jeg tenker derfor at dette skal nok gå greit, å være i jobb hadde vært mye tyngre. Det skal også sies at jeg den siste tiden har hatt en gradvis bedring, og det er ikke lenge til jeg skal prøve meg i arbeid igjen, men nå merker jeg jo at dette kommer nok til å ta en god del av overskuddet mitt fremover og derfor påvirke arbeidsevnen min en stund fremover. Jeg har jo tross alt ikke betalt for å være hjemme med barnet mitt, men for å være hjemme og gjøre alt jeg kan for å bli frisk, men nå er det vel ikke akkurat så mange andre alternativer. Vi har heller ikke besteforeldre eller andre som kan passe, da de enten er eldre og syke, eller at de arbeider i samfunnskritiske yrker eller andre yrker med mye menneskekontakt og derfor stor smitterisiko. Dette varierer jo veldig etter hva som er årsaken til sykemelding/ufør, men jeg lurer allikevel på hva andre i lignende situasjon tenker og gjør nå? Noen tips til å gjøre denne tiden best mulig for oss som allerede har nok med å bare ta vare på oss selv? Anonymkode: 3b5a9...66d En ting lurer jeg da på: om noen ikke kan ta vare på barna sine når skolen er stengt pga Corona.. hva gjør dere med barna i helger og ferier da? For uansett grunn så er jo ikke skolen åpen 365 dager i året ellers heller... Anonymkode: c6e59...47b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #14 Del Skrevet 12. mars 2020 Jeg er så heldig at jeg kun har ett barn på 9 år, så det er ikke noe stress. Han er veldig fornøyd om han får spille online med venner, og jeg får slappe av så lenge jeg har samvittighet til å la ham holde på med det. Den største utfordringen hos oss blir nok hjemmeundervisningen. Men læreren har gitt uttrykk for at det meste skal gjøres på pc, og da er han hakket mer motivert enn når det skal skrives på papir. Og det er vel ingen krise om vi ikke kommer oss gjennom alt heller. Anonymkode: 9a0dc...60d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #15 Del Skrevet 12. mars 2020 Kjenner jeg gruer meg. Men jeg er heldig at mine barn begynner å bli så store at de kan hjelpe med mye. Men redd det blir mye krangling (mellom søsken) og styr for å gjøre lekser. Og jeg blir så mye verre av stress, men skal holde ut (på et vis). Men spørs om de må legge seg kl 20.. selv om de er for stor til det. Anonymkode: c65a1...afa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #16 Del Skrevet 12. mars 2020 Dere som ikke er alene - partneren deres kan være hjemme? Hvis partneren har en samfunnskritisk jobb så forstår jeg det bedre. Men om man kan ha hjemmekontor en dag, så kan man ha det flere dager? Dette er dramatisk for mange, men alternativet er mye, mye verre. Det betyr ikke at jeg ikke forstår at det er tøft, ønsker dere masse energi og gode dager. Anonymkode: c10d1...e24 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #17 Del Skrevet 12. mars 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ting lurer jeg da på: om noen ikke kan ta vare på barna sine når skolen er stengt pga Corona.. hva gjør dere med barna i helger og ferier da? For uansett grunn så er jo ikke skolen åpen 365 dager i året ellers heller... Anonymkode: c6e59...47b Da er jo mannen hjemme. Og besteforeldre. De skal ikke brukes nå. Og mannen må jobbe. Gjerne ekstra. Ta på seg mer snleggsoppdrag. Har jo hele tiden trodd at så lenge medisinen virker så skal jeg komme meg og klare feks enten å jobbe igjen og eller fungere som meg selv igjen. Men ingen medisiner har virka lenge nok. Og nå måtte jeg av den pga alvorlige bivirkninger... pluss at jeg ikke får lov å på den igjen siden den senker immunforsvaret. Anonymkode: 26b09...f88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morhjertegod Skrevet 12. mars 2020 #18 Del Skrevet 12. mars 2020 Om man som foreldre ikke er i stand til å være hjemme med dem i to uker, så må jo andre tiltak settes inn. Da må dere jo kontakte kommunene deres, få hjelp i hjemmet, avlasting osv.. Det er jo ikke skolen/bhg sitt ansvar at dere ikke klarer ha barna hjemme, det er ganske alvorlig at dere er for syke til dette. Da ville jeg selv ring bv/ helsestasjon/familiens hus ol, sakt at dere ikke klarer ta vare å barna og fått hjelp. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #19 Del Skrevet 12. mars 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ufør. Flere kroniske (fysiske) diagnoser inkludert fatigue. Nå er jeg i tillegg veldig forkjøla og nedkjørt fra før. For at vi ikke skal bruke opp sykt barn dager så må mannen på jobb framover. Vi har ikke råd til å miste de dagene til senere da vi også har kronisk sykdom på begge ungene (Astma). Jeg vet av erfaring at jeg har mer enn nok med å overleve dagen med ungene, og er helt tom når mannen kommer hjem fra jobb når de er syke. Nå har jeg skolegutten som da i tillegg er syk med forkjølelse og skal følges opp med hjemmeundervisning. Og jeg skjønner rett og slett ikke hvordan jeg skal få det til å gå rundt energimessig. Anonymkode: fbb68...8b1 Om det ikke hadde vært korona, hadde gutten gått på skolen nå? Eller er han for syk til en vanlig skoledag? For hvis han er det så trenger han jo ikke å få undervisning hjemme! Er han syk så er han syk! Anonymkode: 8997d...1b4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #20 Del Skrevet 12. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er jo mannen hjemme. Og besteforeldre. De skal ikke brukes nå. Og mannen må jobbe. Gjerne ekstra. Ta på seg mer snleggsoppdrag. Har jo hele tiden trodd at så lenge medisinen virker så skal jeg komme meg og klare feks enten å jobbe igjen og eller fungere som meg selv igjen. Men ingen medisiner har virka lenge nok. Og nå måtte jeg av den pga alvorlige bivirkninger... pluss at jeg ikke får lov å på den igjen siden den senker immunforsvaret. Anonymkode: 26b09...f88 MÅ jobbe eller "må"? Hvis han har en samfunnskritisk jobb så kan dere be skole/barnehage om hjelp. Hvis han ikke har det så får han vel omsorgspenger for å være hjemme med barna? Anonymkode: c10d1...e24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg