Gå til innhold

Er man garantert å bli smittet ved nær kontakt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått påvist viruset.

Jeg er bekymret for at jeg kan ha smittet folk da jeg hadde få symptomer. Folk på butikken, pizza-levering.. i det sistnevnte så snakker vi jo i døren litt og jeg slår inn kode, da er man nærme.

Helt seriøst, kan jeg ha smittet folk i de situasjonene? Eller smitter det ikke SÅ lett?

Jeg er så redd for meg selv, da jeg er i risikogruppen. Og jeg er like redd for å ha bidratt med smitte..

Anonymkode: 01489...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da bør du ha munnbind hvis du ferdes ute. Man er nok ikke garantert, men du bør ta forhåndsregler og holde deg vekk fra folk, i hjemmekarantene. I hvertfall i to uker. Det klarer du. Er man syk som forkjølet eller vannkopper går man jo ikke ut. Samme med dette viruset.

Anonymkode: 61c4c...f5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan i verste fall det, men det er jo ikke din skyld. Nå gjelder det å oppføre seg som om du har en kraftig influensa.

Anonymkode: 5e3f4...0fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bør du ha munnbind hvis du ferdes ute. Man er nok ikke garantert, men du bør ta forhåndsregler og holde deg vekk fra folk, i hjemmekarantene. I hvertfall i to uker. Det klarer du. Er man syk som forkjølet eller vannkopper går man jo ikke ut. Samme med dette viruset.

TS sier hen har fått påvist viruset.

Med bekreftet påvist smitte så skal kommuneoverlege ha satt deg i hjemmeisolering (dersom du ikke er så syk at du må legges inn på sykehus). 

Forskjellen på hjemmekarantene og hjemmeisolasjon finner dere her: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/helsepersonell/hjemmekarantene-og-hjemmeisolering-i-forbindelse-med-covid-19/

Anonymkode: e475b...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg hjemme, det er det vigtigste.

Anonymkode: deac0...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er bekymret for at jeg kan ha smittet folk da jeg hadde få symptomer. Folk på butikken, pizza-levering.. i det sistnevnte så snakker vi jo i døren litt og jeg slår inn kode, da er man nærme.

Helt seriøst, kan jeg ha smittet folk i de situasjonene? Eller smitter det ikke SÅ lett?

Jeg er så redd for meg selv, da jeg er i risikogruppen. Og jeg er like redd for å ha bidratt med smitte..

Først og fremst, dette går nok bra. Selv om du er i risikogruppen så må du huske på at det går helt fint med de aller fleste der også.

Og det er flott at du tenker på andre (vi har jo sett endel tegn til det motsatte hos mange i det siste). Og etter det vi vet så langt: ja, de kan ha blitt smittet. De fleste av dem er vel neppe det, men de bør jo i spores opp, varsles og testes.

Dette er noe enkelte land i Asia er veldig dyktige på. Om du for eksempel hadde praiet en taxi i Singapore før du fikk påvist smitten, ville et team nå umiddelbart sporet opp taxien ved hjelp av overvåkningskameraer osv og tatt ting videre derfra igjen.

Hadde norske myndigheter behandlet denne krisen med samme seriøsitet kunne vi selvfølgelig spart oss for enorme utgifter fremover. Og vi kunne spart liv. Det er sånt man må gjøre for å få bukt med viruset. 

Endret av Akhenaton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du har fått påvist virus vil jeg jo tro at du vil få de råd og den hjelpen du trenger fra profesjonelle. All den tid du etterspør råd her vil jeg tro at du rett og slett juger på deg en diagnose. 

Anonymkode: ef4e1...98e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seinest igår kveld var det ei kjerring som snufsa og hosta på rema 1000. Blei litt irritert ass...

Anonymkode: 14d19...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har påvist smitte får råd og ordrer hos legen, så da søker man ikke råd på nettforum der folk lager sine egne regler! 

Anonymkode: c768e...4d6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man er ikke garantert å bli smittet ved nærkontakt, men det er selvsagt høy risiko.

Anonymkode: dbd40...252

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får visst ikke så gode svar på spørsmålet ditt, og det tror jeg kommer fra at de ikke vet. Jeg er ganske sikker på at det ikke er garantert, men sannsynligheten er nok større enn for mange andre sykdommer. Mer svar enn det tror jeg det er vanskelig å gi for tiden. Lykke til!

Anonymkode: b6050...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal pizzaen på forhånd (feks i Pizzabakeren sin app) og be de banke på og sette den igjen utenfor. Matleveranse fra meny med samme metode.

Anonymkode: a435c...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går ikke ut nå, selvsagt, jeg er redd for at jeg kan ha smittet folk FØR jeg ble testet. Man smitter jo selv når man er assymptomatisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går ikke ut nå, selvsagt, jeg er redd for at jeg kan ha smittet folk FØR jeg ble testet. Man smitter jo selv når man er assymptomatisk. 

Du får uansett ikke gjort om på noe nå, pust med magen og hold deg hjemme. Ta godt vare på deg selv, og be om hjelp om du har behov for det.

Anonymkode: 34d8e...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Akhenaton skrev:

Først og fremst, dette går nok bra. Selv om du er i risikogruppen så må du huske på at det går helt fint med de aller fleste der også.

Og det er flott at du på over andre (vi har jo sett endel tegn til det motsatte hos mange i det siste). Og etter det vi vet så langt: ja, de kan ha blitt smittet. De fleste av dem er vel neppe det, men de bør jo i spores opp, varsles og testes.

Dette er noe enkelte land i Asia er veldig dyktige på. Om du for eksempel hadde praiet en taxi i Singapore før du fikk påvist smitten, ville et team nå umiddelbart sporet opp taxien ved hjelp av overvåkningskameraer osv og tatt ting videre derfra igjen.

Hadde norske myndigheter behandlet denne krisen med samme seriøsitet kunne vi selvfølgelig spart oss for enorme utgifter fremover. Og vi kunne spart liv. Det er sånt man må gjøre for å få bukt med viruset. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du får uansett ikke gjort om på noe nå, pust med magen og hold deg hjemme. Ta godt vare på deg selv, og be om hjelp om du har behov for det.

Anonymkode: 34d8e...089

Tusen takk.

Heldigvis har jeg hatt lite kontakt med andre. Får bare håpe at alt går bra. Det er veldig vanskelig å slappe av i en situasjon som dette, vanskelig å ikke bekymre seg over ting man ikke har kontroll over. Selv om det ikke hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...