AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #41 Del Skrevet 11. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: "Mangler personale" sier de på TV. Ja, nå kan de angre på "effektiviseringen" sin og lave lønninger for et så viktig arbeid som helsefag. Sikkert mange av dem som bryr seg i krisen 😬 Anonymkode: 5e094...076 Vel, høyere lønn til helsepersonell = høyere skatt til alle uten å øke lønna = mindre salg (relativt dyrere varer) = Forbruket går ned = mindre skatteinntekter pga konkurser og nedbemanninger = enda høyere skatter osv osv. ? Man kan ikke konstant bemanne for at det kommer en krise hvert jubelår - da er det mer effektivt å gjøre tiltak som forsinker/forlenger utviklingen av korona såpass at man har kapasitet i eksisterende helsesystem. Det er dessuten mengder av ekstra personell i administrasjon, på universiteter og på privathospitaler som kan kalles inn - så kan man utsette forskning, plastikkoperasjoner mm i en periode. Anonymkode: 4d038...e1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #42 Del Skrevet 11. mars 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Har 3 barn. To i 5 trinn og en på 8 trinn. Blir jeg da sykmeldt? Anonymkode: e53f9...81e Nei. Jeg har en fjerde klasse som klarer seg fint alene, så jeg ser ikke hvorfor man skulle bli sykmeldt for så store barn? Jeg jobber bare 50 % så jeg hadde tilbudt meg å passe barn de dagene jeg ikke jobber, om den skulle bli stengt. Mange i klassen har småsøsken i barnehage eller i første klasse. Anonymkode: d67e2...305 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #43 Del Skrevet 11. mars 2020 Verre med barnehager og de små barna. Anonymkode: 252dd...afa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #44 Del Skrevet 11. mars 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det blir som i gamle dager. Barn passer barn, og naboen kikker i vinduet. Alt går. Anonymkode: 6bd9b...c97 Tja, det var jo mye som ikke gikk så bra før da... Anonymkode: 893d7...99e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #45 Del Skrevet 11. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fordi alle besteforeldre er dritgamle, har kols, alzheimer og hjertesvikt. Anonymkode: b2be3...573 Trenger ikke være «dritgamle,» holder å være over 60 for å være i risikogruppen. Anonymkode: 893d7...99e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 11. mars 2020 #46 Del Skrevet 11. mars 2020 (endret) Man er sykemeldt for egen sykdom, eventuelt karantene. Endret 11. mars 2020 av minister-mio Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 11. mars 2020 #47 Del Skrevet 11. mars 2020 Man må søke ulønnet permisjon eller evt bruke av ferie. Alt må gjøres i samråd med arbeidsgiver selvsagt. Skulle barnehagen bli stengt her så må min mann ha hjemmekontor. Jeg kan nok av og til ta en fridag (har en del avspasering til gode), evt ta ut noe ferie eller jobbe sent. Slik jeg kan avlaste min mann så han får jobbet mer effektivt. Det er jo viktig at begges arbeid forsøkes å bli utført på best mulig måte selv om kun han har hjemmekontor. Jeg har ikke anledning til det og «barnepasset» i tillegg til jobb samtidig vil falle mest på han. Vi vil også ha anledning til å få hjelp av familie innimellom. De som ikke har nær familie eller venner i nærheten bør alliere seg med noen. Naboer, foreldre til barnas venner i barnehagen/skolen feks. Dette gjelder ikke kun pga koronarisikoen nå. Men det et greit å ha noen i bakhånd dersom det skulle være nødvendig i ulike situasjoner. Da har man det avklart og slipper å bekymre seg unødig hvis ting først står på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #48 Del Skrevet 11. mars 2020 20 minutter siden, Luckiness skrev: Man må søke ulønnet permisjon eller evt bruke av ferie. Alt må gjøres i samråd med arbeidsgiver selvsagt. Skulle barnehagen bli stengt her så må min mann ha hjemmekontor. Jeg kan nok av og til ta en fridag (har en del avspasering til gode), evt ta ut noe ferie eller jobbe sent. Slik jeg kan avlaste min mann så han får jobbet mer effektivt. Det er jo viktig at begges arbeid forsøkes å bli utført på best mulig måte selv om kun han har hjemmekontor. Jeg har ikke anledning til det og «barnepasset» i tillegg til jobb samtidig vil falle mest på han. Vi vil også ha anledning til å få hjelp av familie innimellom. De som ikke har nær familie eller venner i nærheten bør alliere seg med noen. Naboer, foreldre til barnas venner i barnehagen/skolen feks. Dette gjelder ikke kun pga koronarisikoen nå. Men det et greit å ha noen i bakhånd dersom det skulle være nødvendig i ulike situasjoner. Da har man det avklart og slipper å bekymre seg unødig hvis ting først står på. Hva hvis stenging av skolen og barnehagen vedvarer? Folk blir jo nødt til å sette seg i gjeld og gå fra hus og hjem. Rart hvordan staten pålegger folk å være hjemme, men det er privatpersoner som blir sittende mer regningen. Anonymkode: b7c8e...0a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #49 Del Skrevet 11. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Unge og spreke besteforeldre er vel som oftest fortsatt i jobb? Anonymkode: 4d038...e1a Jeg trodde det var selvforklarende at man ikke ber besteforeldre som må jobbe om å ta seg fri for å passe egne barn. Siden det tydeligvis ikke er det så mente jeg selvsagt de som ikke jobber, eller de av dem som jobber i skole og barnehage som må stenges. Ellers har mulighet til å hjelpe til ved å ta seg en dag hjemmekontor eller som vil hjelpe til ved å ta seg avspasering en dag (jeg jobber feks i en jobb hvor jeg opparbeider masse avspasering) eller til og med tar seg en feriedag eller to for å hjelpe til. Det er masse muligheter, ikke vær så fastlåst! Anonymkode: 50557...54d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #50 Del Skrevet 11. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva hvis stenging av skolen og barnehagen vedvarer? Folk blir jo nødt til å sette seg i gjeld og gå fra hus og hjem. Rart hvordan staten pålegger folk å være hjemme, men det er privatpersoner som blir sittende mer regningen. Anonymkode: b7c8e...0a4 Det blir nok løsninger om stengingen varer i ukesvis. Det er ikke vits i å krisemaksimere. Ja, så ryker kanskje sommereferien i år. Men har barnet to foreldre, så kan man potensielt være hjemme med barnet i tilsaman 50 skoledager om noe av ferien er tatt ut fra før. Og det er ikke rart at kommunene stenger skolene for å hindre spredning. For mange er viruset dødelig. Anonymkode: 50557...54d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #51 Del Skrevet 11. mars 2020 Jeg er heldig og kan ha hjemmekontor, men jeg ser for meg at ungene kommer til å gå på veggen, så det ville blitt mye lettere med noen ekstra unger. Vinn vinn. Anonymkode: 2537c...70f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg