Gå til innhold

Hva har du handlet inn i tilfelle korona-karantene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke handlet inn noe ekstra, og pleier ikke gjøre det heller. Bor sentralt i Oslo mellom 3-4 butikker et par minutter unna, så jeg er jo vant til å småhandle hele tiden.

Vil ikke bidra til noe hysteri eller tømme hyllene uten at det er grunn til det. Men nå er jeg snart tom for toalettpapir og har jo hørt om hamstring, så det er klart panikken brer seg. 

Vi er pålagt hjemmekontor av jobben, og ettersom jeg er ledig på dagtid kommer jeg nok til å handle litt ekstra.

Anonymkode: 25b22...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hentet ut ny forsyning av livsviktig medisin 3 uker før behovet hadde oppstått. Ligger inne med smertestillende, hostesaft og nesespray på fast basis (fordi at de få gangene jeg blir dårlig så skjer det alltid på lørdagskvelden etter at apotekene har stengt). Kjøpte toalettpapir i sekk siste Europris hadde kampanje (før coronaviruset var allment kjent), har sørget for å ligge inne med brød, knekkebrød, smør og pålegg (sardiner, makrell i tomat, leverposte, litt syltetøy og sånt som er forbruksvarer og vil vare i tilstrekkelig tid. Har mel, tørrgjær, linser, krydder, kokosmelk, hermetiske tomater, oliven, olivenolje og kikerter i inneboden. Har mat og sand til katten (kjøper alltid i bulk), litt frosne grønnsaker, vaskepulver og noen flasker essens til SodaStreamen. 

14 dager - 3 uker i karantene skulle gå helt greit. Ferske grønnsaker kan bestilles både fra Meny og Kolonial (begge leverer til min adresse).

Anonymkode: e04e7...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi så mange smittede på så få døgn at det begynner nå, vi vil nok snart se tomme butikker veldig snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt  på akkurat det, merkelig nok. Men jeg tror dette kommer til å roe seg og gå tilbake snart nå.

Har de klart å få kontroll i Kina så klarer vi det her også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm. Nei. Får familie til å handle om det er krise 😉 

Anonymkode: 9abd3...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stenger de vannet hos de som sitter i karantene der du bor?

Anonymkode: 404e0...00f

Nei, men det står ni liter per person på den beredskapsplanen staten sendte ut til alle husstander. 

Vi handler ikke noe ekstra, men vi har kjøpt in det som står på den lista. I tillegg bor vi på småbruk, så vi prøver så langt det lar seg gjøre å klare oss selv, så vi har en fryser full av kjøtt og fremdeles masse grønnsaker som vi dyrket i fjor. 

Anonymkode: f8669...f21

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Apocalypte skrev:

Nå er vi så mange smittede på så få døgn at det begynner nå, vi vil nok snart se tomme butikker veldig snart.

La oss gjør det enkelt og si det er 400 smittede som går i karantene, og at vi er 5 millioner mennesker i landet vårt. Det betyr at det du synes er så mange at det vil påvirke vareproduksjon og -leveranse er 0,01% av befolkningen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler ekstra for å slippe å gå på butikken så ofte nå mtp smitte. Handler ting vi uansett ville ha kjøpt ca annenhver dag normalt, men nå ukes/to ukeshandler jeg. Paracet har jeg kjøpt en ekstra av. Ellers har jeg alltid mye ekstra såpe osv kjøpt på salg og skap/fryser full av mat til vanlig. 

Anonymkode: 30324...149

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Zikkzakk skrev:

Det hjelper ikke om alle hamstrer masse mat. Da blir det i alle fall fort tomt. Jeg merker jeg er glad jeg kan fikse min egen mat i naturen og kan fint overleve på kjøtt og fisk i noen uker frem til det blir vår og jeg kan spise litt vekster osv, så jeg stresser ikke i det hele tatt. 

Det er ikke krise helt ennå. At folk hamstrer er egentlig bare positivt. Hvis man ikke allerede har et kriselager, som staten har anbefalt i mange år.

DSB | Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap

Anonymkode: 20976...072

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke handlet inn noe mer enn vanlig, men det er trippeltrumf på torsdag så kommer til å utnytte det å handle inn litt ekstra av tørrvarer, kaffe, dopapir og håndsåpe. Men ingen hamstring eller ekstreme tiltak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La oss gjør det enkelt og si det er 400 smittede som går i karantene, og at vi er 5 millioner mennesker i landet vårt. Det betyr at det du synes er så mange at det vil påvirke vareproduksjon og -leveranse er 0,01% av befolkningen. 

Om under en måned er det over 7000 smittede om vi ikke får bremset dette nå. Dette kan merkes både på nettverk venner/familie til å handle og personale i butikker.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Undermann skrev:

Har ikke tenkt  på akkurat det, merkelig nok. Men jeg tror dette kommer til å roe seg og gå tilbake snart nå.

Har de klart å få kontroll i Kina så klarer vi det her også.

Kina er diktatur og brukte tvang, de sveiset igjen dørene til de som ikke overholdt karantenen. Vi i Norge er dumsnille og kommer ikke til å få like kontroll om ikke myndighetene blir strenger og tydeligere. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingenting! Så lenge folk ikke er hysterisk, blir ikke dette noe problem. 

Anonymkode: c7f9a...aec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasox
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva har du gått til innkjøp av dersom det blir karantene? 
Jeg vurderer å handle litt, men ikke overdrive. Hente ut litt ekstra medisiner, en ekstra pakke Paracet. Handle inn litt tørrvarer, knekkebrød, toalettpapir, håndsåper, sjampo/balsam. 
Dette er jo noe som er greit å ha liggende uansett. 

Anonymkode: a7518...aa3

Ja, jeg har handlet i små mengder hermetikk og tørrvarer som å kunne lage brød med bare vann, brun lapskaus, kjøttdeig (har det i fryseren) og meksikansk gryterett og tomatsuppe. Så vi har mat i noen dager. Ved er det eneste som er litt på kanten på om vi skal hamstre inn eller ikke, men virkelig glad for at vi har våpen i huset i tilfelle det blir 'lock-down' i landet. Man vet aldri hva skjer når panikken tar over til folk og når enkelte folk er smittet og ikke har noenting å tape.

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kina er diktatur og brukte tvang, de sveiset igjen dørene til de som ikke overholdt karantenen. Vi i Norge er dumsnille og kommer ikke til å få like kontroll om ikke myndighetene blir strenger og tydeligere. 

Er vi dumsnille hvis vi ikke sveiser igjen dørene til folk? Hva er verst å dø på; av sykdom, eller av å være innesperret, med klaustrofobi, fortvilelsen null kontakt med omverden, familie og uten muligheter til å skaffe mat??

Da velger jeg å dø av viruset - hvis jeg skulle være så mikroskopisk uheldig å ikke tåle det!!

Mye hysteri ute å går! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva har du gått til innkjøp av dersom det blir karantene? 
Jeg vurderer å handle litt, men ikke overdrive. Hente ut litt ekstra medisiner, en ekstra pakke Paracet. Handle inn litt tørrvarer, knekkebrød, toalettpapir, håndsåper, sjampo/balsam. 
Dette er jo noe som er greit å ha liggende uansett. 

Anonymkode: a7518...aa3

Har ikke handlet inn noe ekstra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lasox skrev:

Ja, jeg har handlet i små mengder hermetikk og tørrvarer som å kunne lage brød med bare vann, brun lapskaus, kjøttdeig (har det i fryseren) og meksikansk gryterett og tomatsuppe. Så vi har mat i noen dager. Ved er det eneste som er litt på kanten på om vi skal hamstre inn eller ikke, men virkelig glad for at vi har våpen i huset i tilfelle det blir 'lock-down' i landet. Man vet aldri hva skjer når panikken tar over til folk.

Vi kan reise ut med båt å fiske.... men håper folk flest er oppegående og ikke tar helt av på hamstring og kun tenker på seg selv.... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasox
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi kan reise ut med båt å fiske.... men håper folk flest er oppegående og ikke tar helt av på hamstring og kun tenker på seg selv.... 

Hahaha! Ikke lett om 50-70,000 mennesker skal gjøre det i mjøsa? Da blir det fort ingen fisker igjen! :P

Ja, nei - viktig å ikke ta det helt av. Handlet bare inn til å ha noen dager med mat dersom det blir 2-3 dager med 'lock-down' til menneskene får hjelp av myndighetene med levering av mat eller at man har fått klare og tydelige beskjeder om at nå kan man gå kun til matbutikken for å handle. Italia har gitt tillatelse til innbyggerne sine om å gå til matbutikken, men bare til det. Alt annet er stengt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting. Har vært godt forberedt i mange år. Liker å være forbredt til lange strømbrudd, arbeidsledighet, sykdom, matriser, krig and U name it. Så har alt det jeg trenger av mat, drikke, medisiner og hygieniske artikler for et år fremover.

Sist det kom til nytte var da bedriften jeg jobbet i sa opp 300 ansatte. Og jeg ble arbeidsløs.  

Anonymkode: cbeab...e9b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...