Gå til innhold

Velkommen til KORONADUGNAD!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal selvfølgelig ikke drive med barnemishandling. Men vi skal gjøre så godt vi kan å unngå smitte... Og det hadde vært hyggelig om flere gjorde. Vi kommer til å gjøre det vi må, som besøke familie og venner som er forsiktig. Trening og bursdagsselskap barna er invitert i etc. Kjøpesenter er uaktuelt, det samme er utesteder, treningssenter, kino etc. Men for all del, ta alt i verste mening... Det man ikke kan unngå, kan man ikke gjøre noe med. Men skal strekke oss langt for å unngå å møte idioter og egoister, også være svært nøye med hygienen.

Anonymkode: 3054e...617

Vet ikke om du trener på treningsstudio, men treningsstudio er noe jeg ville holdt meg langt unna fremover. Masse kroppsvæsker overalt og pesende mennesker.

Anonymkode: a896d...8a3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal selvfølgelig ikke drive med barnemishandling. Men vi skal gjøre så godt vi kan å unngå smitte... Og det hadde vært hyggelig om flere gjorde. Vi kommer til å gjøre det vi må, som besøke familie og venner som er forsiktig. Trening og bursdagsselskap barna er invitert i etc. Kjøpesenter er uaktuelt, det samme er utesteder, treningssenter, kino etc. Men for all del, ta alt i verste mening... Det man ikke kan unngå, kan man ikke gjøre noe med. Men skal strekke oss langt for å unngå å møte idioter og egoister, også være svært nøye med hygienen.

Anonymkode: 3054e...617

Ikke bry deg om slike kommentarer. Det er ikke barnemishandling å skjerme barn for smitte i noen måneder eller år. Bursdagsselskap med mer enn 3 barn er unødvendig. Jeg ville vært enda mer streng enn det du beskriver. 

Smitten kan være overalt. Og man kan ta vare på de sosiale behovene mye med telefon og ellers med noen få (1-2) utvalgte. 

Anonymkode: b12e6...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som er flinke med håndvask. Meg inkludert. Men nå har jeg begynt med å skifte klær når jeg kommer hjem også. Spesielt etter å ha tatt offentlig transport. 

Anonymkode: eb950...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig godt råd: Ikke del kjedemailen om råd som nå deles på FB i stort tempo - den er falsk. Jeg er astmasyk og i faresonen. Ser dere dette, vennligst gi beskjed til avsender så de kan slette og varsle videre. Det er for godt til å være sant - hadde det vært sant så ville alle verdens myndigheter delt det.. Tenk litt på det, i slike tider dukker det ofte opp slike kjedemailen, vær snill og faktasjekke først.(faktasjekk gjerne før dere deler dette videre..)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Pakker varene i pose etterhvert som jeg handler. Handlevogner er vanvittig ekle greier, de vaskes jo aldri. 

Anonymkode: 27e75...880

Korrekt.

Og la oss heller ikke glemme maskinene man bruker til å skjære opp brødet i butikken; for å sitere en side med 20 råd:

6. Bruk aldri en oppskjærsmaskin til å kutte opp brødet i butikken, da de som regel aldri vaskes; skjær opp brødet hjemme. Brødet beholder man i brødpapiret, og legger det i en eller to plastposer.

og:

8. Smågodt i løsvekt er heller ikke så lurt; de fargerike plastskuffene blir sjeldent vasket, heller ikke når de faller på gulvet eller tas på med skitne hender. Kjøp enten godteri i pose, eller ha et lite sjokoladelager liggende hjemme.

Anonymkode: fc91b...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil gjerne oppfordre folk til å betale med å legge kortet oppå kortterminalen, hvis du betaler for under 400,-. Da slipper du å taste kode (som regel), og unngå å betale med kontanter.

Når du har vært ute og kommet hjem og tatt av deg uteklær; vask hendene dine under rennende vann og såpe. Vask godt og i varmt vann, før du gjør noe mer i huset ditt.

Jobber i matbutikk, og håper flere og flere bruker kort, ikke drar ut når de er skikkelig snørrete og i generelt dårlig form. Må man, så må jo man, men hør om noen kan kjøpe noe for deg og du vippser over.

Anonymkode: 3c241...e82

Jeg har tenkt på det samme og etter at du skrev dette innlegget så fikk jeg en idé: hva om folk bare etterlyser korona-tiltak på de butikkene de pleier å bruke dersom de ikke har det? Appellere til samfunnsansvar fra mat-butikkenes side og spørre om de f.eks kunne hatt et oppslag på døren med punkter som:

-hold litt avstand til kunder og ansatte pga smittefare i Norge

-vask hender godt før du går på butikken og når du kommer hjem

-bruke kontantløs-betalings metode om du har mulighet

-ikke gå på butikken i de travleste timene ved luftveissymptomer

Jeg tror mange butikker ville vært mer en villig til det. De taper jo ikke penger på det, og har et problem om alle ansatte må i karantene.

Anonymkode: a2c24...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Mrs Robinson skrev:

Bruk en fuktig klut som har vært i klorvann for å vaske telefon 👍

Smart! Hvilket blandingforhold mellom klor og vann er greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kysser ikke i disse tider. 

Anonymkode: 2e8d8...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger syk hjemme med luftveisinfeksjon av noe slag. Har ingen grunn til å tro at det er corona, men holder meg likevel innendørs og sørger for god hygiene slik at mannen skal få minst mulig smitte på seg. 
Det er han som er ute med hundene, det er han som går i butikken, det er han som sjekker posten, osv. 
Hvis jeg plutselig MÅ ut av en eller annen grunn så kommer jeg til å bruke munnbind for å unngå dråpesmitte til andre (har fått opplæring av venninne som er helsepersonell før jeg ble syk), vaske hender grundig, sprite overflater jeg har vært i kontakt med, og holde god avstand til folk.

Jeg har nok mest sannsynlig vanlig influensa, men jeg ønsker ikke ta noen sjanser på noen andre sine vegne, så jeg holder meg hjemme. 

Anonymkode: a1280...bad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man taster inn PIN-kode, kan man vel også gjøre det med spissen av en kulepenn med lokk på - uten å måtte bruke fingrene.

Anonymkode: fc91b...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ligger syk hjemme med luftveisinfeksjon av noe slag. Har ingen grunn til å tro at det er corona, men holder meg likevel innendørs og sørger for god hygiene slik at mannen skal få minst mulig smitte på seg. 
Det er han som er ute med hundene, det er han som går i butikken, det er han som sjekker posten, osv. 
Hvis jeg plutselig MÅ ut av en eller annen grunn så kommer jeg til å bruke munnbind for å unngå dråpesmitte til andre (har fått opplæring av venninne som er helsepersonell før jeg ble syk), vaske hender grundig, sprite overflater jeg har vært i kontakt med, og holde god avstand til folk.

Jeg har nok mest sannsynlig vanlig influensa, men jeg ønsker ikke ta noen sjanser på noen andre sine vegne, så jeg holder meg hjemme. 

Anonymkode: a1280...bad

Det du gjør ble faktisk oppfordret til på Debatten i går av han som var fra OUS. Jeg var på butikken i går å handlet mat. Jeg blir så provosert av de folkene som går rundt i butikker og andre steder med stygg hoste og blanke øyne i den tiden det er mest folk. Alle må ha mat, men man trenger ikke oppsøke steder med masse folk når man er syk samme om det viser seg at man har Korona, Influensa eller en slem forkjølelse. Det er så utrolig egoistisk. Skulle ønske folk flest hadde vett som deg. Men det er tydelig at det ikke er tilfelle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en mann som hamstret toalett papir på butikken i går og flere pakker falt på gulvet fordi kurven var overfylt. Så instinktivt var jeg på vei bort for å hjelpe han å ta de opp og så gikk det opp for meg at han kanskje ville blitt redd for at noen tok på det og potensielt kunne overføre smitte.. Jeg kom uansett ikke bort i tide.. 

Anonymkode: de6dd...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man lage munnbind av noe andre ting man har tilgjengelig i huset? Så det ble nevnt å klippe opp ett tett laken i en avisartikkel i dag, vil det fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest In absentia

Jeg synes at vanlige matbutikker bør innføre følgende system: Du sender en mail med handleliste til dem, de finner fram alle varene og legger posene klare på kjølen, du henter, betaler og går. Da unngår man at butikken blir full av folk og alle tar på varer og potensielt sprer sykdommen. For å hindre smitte på kortterminalen bør det kanskje også kunne forhåndsbetales på nett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...