Gå til innhold

Er toll grensa på varer under 350 kroner borte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kommer den ikke likevel? Dette sjokkerer meg

hvorfor har de ombestemt seg plutserlig?

 

987DFC12-94E5-4F9C-9F02-704AC26213CE.png

Anonymkode: b2893...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva? :sjokkbla: Er den ikke iverksatt?        *venter på opplyste folk som er helt sikre i tråden*

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står følgende på tolletaten sine sider:

"Men fra 1. januar 2020 ble 350-kronersgrensen fjernet for alle næringsmidler, varer som har særavgift og varer med restriksjoner. Dette betyr at du må betale merverdiavgift og eventuell toll og særavgift fra første krone for slike varer."

 

"Fra 1. april trer VOEC-ordningen for utenlandske nettbutikker og e-markedsplasser i kraft. Da krever disse opp norsk merverdiavgift (mva) samtidig som du betaler for varen du handler på nett."

"Overgangsordning fra 1. april: 350-kronersgrensen består inntil videre for sendinger fra nettbutikker som ikke er registrerte i VOEC. Overgangsordningen gjelder ikke for næringsmidler eller for varer med restriksjoner eller særavgifter hvor 350-kronersgrensen ble fjernet 1. januar 2020"

Gjelder kun butikker som ikke er registrert i VOEC.

Endret av abc123detvardet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Det står følgende på tolletaten sine sider:

"Men fra 1. januar 2020 ble 350-kronersgrensen fjernet for alle næringsmidler, varer som har særavgift og varer med restriksjoner. Dette betyr at du må betale merverdiavgift og eventuell toll og særavgift fra første krone for slike varer."

 

"Fra 1. april trer VOEC-ordningen for utenlandske nettbutikker og e-markedsplasser i kraft. Da krever disse opp norsk merverdiavgift (mva) samtidig som du betaler for varen du handler på nett."

"Overgangsordning fra 1. april: 350-kronersgrensen består inntil videre for sendinger fra nettbutikker som ikke er registrerte i VOEC. Overgangsordningen gjelder ikke for næringsmidler eller for varer med restriksjoner eller særavgifter hvor 350-kronersgrensen ble fjernet 1. januar 2020"

Gjelder kun butikker som ikke er registrert i VOEC.

Hva vil det si?

Anonymkode: b2893...bc8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg forsette å bestille klær fra aliexpress feks?

Anonymkode: b2893...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil det si?

Anonymkode: b2893...bc8

 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg forsette å bestille klær fra aliexpress feks?

Anonymkode: b2893...bc8

VOEC vil si at utenlandske bedrifter må registrere seg i Skatteetaten. Det er vanskelig å vite om en bedrift er registrert i VOEC. 

Klær vil være tollfritt hvis det er under 3000 kr, men du må betale mva. fra 1. april.

"Nettbutikken eller e-markedsplassen vil kreve opp merverdiavgiften, akkurat som om du handler fra en norsk nettbutikk. Dette vil også kunne føre til at pakken din passerer raskere og billigere over grensen fordi transportselskapet ikke trenger å belaste deg med toll eller avgifter."

Mva. skal altså være med i prisen fra 1. april, dermed vil det ikke komme noen "skremmende" kostnader etter du har bestilt hvis du holder deg under tollgrensen.

Endret av abc123detvardet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, abc123detvardet skrev:

 

VOEC vil si at utenlandske bedrifter må registrere seg i Skatteetaten. Det er vanskelig å vite om en bedrift er registrert i VOEC. 

Klær vil være tollfritt hvis det er under 3000 kr, men du må betale mva. fra 1. april.

"Nettbutikken eller e-markedsplassen vil kreve opp merverdiavgiften, akkurat som om du handler fra en norsk nettbutikk. Dette vil også kunne føre til at pakken din passerer raskere og billigere over grensen fordi transportselskapet ikke trenger å belaste deg med toll eller avgifter."

Mva. skal altså være med i prisen fra 1. april, dermed vil det ikke komme noen "skremmende" kostnader etter du har bestilt hvis du holder deg under tollgrensen.

Så det forsetter som vanlig? At jeg kan bestille varer Under 350 kroner Uten å få toll?

Anonymkode: b2893...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det forsetter som vanlig? At jeg kan bestille varer Under 350 kroner Uten å få toll?

Anonymkode: b2893...bc8

Ja, det kan du. Men følg med, for plutselig endrer de det igjen. Var vel og litt med tanke på Corona viruset og, jeg har selv pakker bestilt i januar som ikke er sendt ennå. Og folk har vel og bestilt som tullinger nå før 1. april, så regner med at posten har alt for mange pakker, så de klarer ikke å skulle kreve fortolling for hver eneste pakke. 

Anonymkode: a6d59...acb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele greia er pokker så forvirrende.. i alle fall for meg med min tåkehjerne og hukommelsestrøbbel. >.>  Satt senest i går og kjente på panikken over noe hobbymateriell jeg begynner å få lite av. Jeg trodde grensa var 1. mars og har ikke tatt sjansen på å bestille mer via ebay etter nyttår siden jeg ikke aner hva det vil koste meg. Hodet vil bare ikke forstå disse greiene, så det er nesten lettere å vente til det er på plass og høste erfaringer fra andre. 

Anonymkode: 11543...721

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestiller fortsatt, og får uten tillegg, ting til under 350,- Bortsett fra vitaminene mine (næringsmidler) der det kommer solide påslag.

Det ser ut til at vi kan fortsette med det en stund til, for de ønsker ikke at pakker skal hope seg opp. 

Det jeg lurer på, er hvordan det skal håndteres når det trer i kraft - skjer det på et knips, slik at vi plutselig må betale på pakker vi venter inn? 

Et evig rot, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, vintage skrev:

Jeg bestiller fortsatt, og får uten tillegg, ting til under 350,- Bortsett fra vitaminene mine (næringsmidler) der det kommer solide påslag.

Det ser ut til at vi kan fortsette med det en stund til, for de ønsker ikke at pakker skal hope seg opp. 

Det jeg lurer på, er hvordan det skal håndteres når det trer i kraft - skjer det på et knips, slik at vi plutselig må betale på pakker vi venter inn? 

Et evig rot, egentlig.

Toll grensa skullle starte 1 april, ER derfor du får uten nå

Anonymkode: b2893...bc8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Hva med Iherb?

 

Er så irritert over å måtte betale 290 for sist pakke...

Anonymkode: baee5...8b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Toll grensa skullle starte 1 april, ER derfor du får uten nå

Anonymkode: b2893...bc8

Ja, men som du ser, så råder det mye usikkerhet. Jeg hadde tenkt å stoppe nå, for å ha en mulighet til å få inn det jeg bestiller uten ekstrautgifter - men så ser det ut til at man ikke trenger å stoppe riktig enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, vintage skrev:

Ja, men som du ser, så råder det mye usikkerhet. Jeg hadde tenkt å stoppe nå, for å ha en mulighet til å få inn det jeg bestiller uten ekstrautgifter - men så ser det ut til at man ikke trenger å stoppe riktig enda.

Så jeg kan forsette å bestille? 

Anonymkode: b2893...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg kan forsette å bestille? 

Anonymkode: b2893...bc8

Jeg fortsetter i hvert fall litt til, men det dreier seg jo ikke om mange pakker - sånn i tilfelle de  kjører det i gang ganske raskt etter 1. april. 
Først så var det jo slik at selv om man bestilte for 2 mndr. siden så måtte man betale hvis pakken kom til Norge etter 1. April. Nå er det ullent og uavklart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mat og kosttilskudd: dyre gebyrer påløper fordi dette ble endret fra og med 1.1.20.

Klær, skrot fra Kina o.l.: hvis det ble kjøpt og postet før 1.april er det gebyrfritt. Dette er en overgangsordning for å hindre svenske tilstander der det hoper seg opp pakker som folk nekter å hente. Dersom det postes etter 1.april påløper det gebyrer.  

Anonymkode: 74da1...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mat og kosttilskudd: dyre gebyrer påløper fordi dette ble endret fra og med 1.1.20.

Klær, skrot fra Kina o.l.: hvis det ble kjøpt og postet før 1.april er det gebyrfritt. Dette er en overgangsordning for å hindre svenske tilstander der det hoper seg opp pakker som folk nekter å hente. Dersom det postes etter 1.april påløper det gebyrer.  

Anonymkode: 74da1...b13

Hvor har du fått vite dette?

Anonymkode: d20f7...c32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor har du fått vite dette?

Anonymkode: d20f7...c32

Det lurer jeg også på, all den tid sist jeg leste noe om det så ble det sagt rimelig bastant at det hjalp IKKE når varene er sendt, så lenge de ankommer landet etter 1. april legges det til toll, og gebyrer for fortolling.

Men som andre er inne på, det er jo et evig kaos av informasjon (og synsing, om man ser til alternative kilder).

Kan noen bekrefte, med en kilde, om det er greit å bestille varer under 350,-, selv fra butikker som ikke er/blir medlemmer av VOEC, så lenge de er postet før 1. april?

Hva skjer med eBay og VOEC, kan jeg fortsette å kjøpe transistorer og annet småtteri til en svært billig penge, eller må jeg vente en periode nå?

Anonymkode: 32a04...a3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo forbasket irriterende at jeg kansellerte alle ebay bestillingene mine da det ble klart at de ikke ville komme frem til 1 april. 

Anonymkode: 91dbb...f6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...