Gå til innhold

Kanskje koronaviruset er bra for miljøet i det minste?

nilen2

Anbefalte innlegg

Noen som har sett de siste bildene fra utslippet over Kina siste måneden? 
Tenk på hvor mye mindre klimautslipp som skjer når så mange folk må sitte i karantene. 
Såklart ikke bra for økonomi og bedriftsmarkedet, men kanskje verden har litt godt av dette? 
kanskje det er en mening med det😊

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fint nå, men også en mulighet for at det blir kortvarig om økonomien blir så dårlig at få har råd til å ta miljøvennlige valg fremover. Men la oss håpe at det er godt for noe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, EEØm skrev:

Fint nå, men også en mulighet for at det blir kortvarig om økonomien blir så dårlig at få har råd til å ta miljøvennlige valg fremover. Men la oss håpe at det er godt for noe 

Det er sant. Dette høres barbarisk ut, men sånn som verden har blitt har jeg mange ganger tenkt at vi og jorda kanskje hadde hatt godt av å oppleve krig igjen, ikke fordi jeg ønsker lidelse og grusomheter, men fordi det hadde vært en vekker for folk. 
Kanskje covid-19 er «krigen». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fantastisk for økonomien, for miljøet og for vår fremtid som mennesker. Det er vanskelig å se noen nedsider på denne epidemien, med tanke på alternativene.

Kansje vi som skapninger faktisk har fått en fremtid på grunn av en litt smittsom influensa 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, nilen2 skrev:

Det er sant. Dette høres barbarisk ut, men sånn som verden har blitt har jeg mange ganger tenkt at vi og jorda kanskje hadde hatt godt av å oppleve krig igjen, ikke fordi jeg ønsker lidelse og grusomheter, men fordi det hadde vært en vekker for folk. 
Kanskje covid-19 er «krigen». 

Unnskyld meg, men hvor har du vært siden starten på 1. verdenskrig? Jorda har hatt så og si kontinuerlig kriføring siden den gang. Ikke fungerer det som noen "vekker", hva enn det betyr, og det er i hvertfall ikke bra for miljøet. Vilt forbruk av drivstoff, samt utslipp av giftige kjemikalier og rasering av landskapet er konsekvensene av krig. 

Men ja, det faktum at tusenvis av fly står på bakken og at hele fabrikker stenger ned har naturligvis en positiv effekt for naturen. Forbruk av teknologi, også "grønn" teknologi kan bare optimeres i den forstand at man begrenser den negative effekten på miljøet, det kan aldri bli positivt, i sum. Det beste hadde vært om mennesker gikk tilbake til å leve som huleboere, og det er ikke ment sarkastisk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, nilen2 skrev:

Noen som har sett de siste bildene fra utslippet over Kina siste måneden? 
Tenk på hvor mye mindre klimautslipp som skjer når så mange folk må sitte i karantene. 
Såklart ikke bra for økonomi og bedriftsmarkedet, men kanskje verden har litt godt av dette? 
kanskje det er en mening med det😊

Det gir en veldig god indikasjon på hva et forhastet «grønt skifte» medfører i alle fall. Så kan man smile og tenke på naturen, men de tapte inntektene gjør jo at neste steg blir å finne ut hvor man skal kutte.. så forhåpentligvis ofrer mdgerne noen minutter på dette også (og ikke bare bruker all tiden på å planlegge kostbare sykkelveier, luftbroer for migranter og hvor mye mer man skal gi vekk i uhjelp osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis er det bare kortvarig. De fleste økonomer sier at Kina sannsynligvis vil kjøre på med langt høyere produksjon straks korona er ute av bildet, slik at de kan nå sine målsetninger for økonomisk vekst for året. De vil kompensere når pandemien er over.

Kina har ingen samvittighet eller ansvarsfølelse overfor resten av verden - de bragte jo denne sykdommen til verden i utgangspunktet - og de gir blanke i miljøet, slik de alltid har gjort.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt for miljøet er det helt klart. Ikke bare med tanke på forurensing i byer, men også iforhold til reising, produksjon, import/eksport. Enn så lenge kortvarig.

Også får man håpe at ting endrer seg litt i tankegangen når det kommer til å være rustet som et land mot fremtidige trusler. Blant annet mer produksjon innad i landet, mindre reising etc. 

Anonymkode: 5f81a...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jorden kjemper tilbake mot oss som ødelegger den. Helt ok at vi forbruker mindre og slipper ut mindre CO2. 

Anonymkode: 22fe8...be1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jorden kjemper tilbake mot oss som ødelegger den. Helt ok at vi forbruker mindre og slipper ut mindre CO2. 

Anonymkode: 22fe8...be1

Tja, det var jo ikke så mange fly og biler på 1350-tallet da over halvparten av Europa strøk med av svartedauen. Virus og pest har alltid eksistert. Tror ikke det styres av CO2-nivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt for miljøet er det helt klart. Ikke bare med tanke på forurensing i byer, men også iforhold til reising, produksjon, import/eksport. Enn så lenge kortvarig.

Også får man håpe at ting endrer seg litt i tankegangen når det kommer til å være rustet som et land mot fremtidige trusler. Blant annet mer produksjon innad i landet, mindre reising etc. 

Anonymkode: 5f81a...b1f

Som matprodusent er jeg helt enig i dette. Håper virkelig den norske befefolkningen får øynene opp for mat og varer vi kan produsere her i Norge. 
det er jo en trend i disse dager at «alle» skal bli veganere pga kjøtt er en klimaversting. Nytter lite når man stortsett må importere mesteparten av den veganske maten fra andre siden av jorden. 😂 Såfremst man ikke lever på de råvarene vi produserer her til lands da!

Anonymkode: a269a...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...