Gå til innhold

Coronavirus, oljeprisfall, børsras - er du bekymret for din privatøkonomi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det varsles permitteringer, potensielt oppsigelser. Oljeindustrien og reiselivsnæringen ligger allerede tynt an. Norsk økonomi ser ut til å å få seg en kraftig demper. 
 

Har du noen bekymringer mtp din privatøkononi? Bekymringer for renteutvikling, tap av inntekt, annet?

Anonymkode: 19b30...d87

Nei. Både jeg og mannen er statsansatte, vi har lavt boliglån og aksjesparingen vår er langsiktig.

Anonymkode: d3c05...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

40 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Så lenge man har likvid kapital så kan man kjøpe seg opp. At man har noen urealiserte, sannsynligvis midlertidige tap bør en ikke la gå for mye inn på seg.

Men det er jo likevel ikke bra for din personlige økonomi? Det er vel ikke noen automatikk i at kursene kommer til å stige fortere nå enn de ville ha gjort uten dette fallet? (Man bør jo naturligvis uansett ikke investere mer enn man har råd til å tape, så slipper man å la det gå innpå seg selv om man ender opp med en del tap.)

 

Anonymkode: f5f0b...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker

Opphavet til Koronaviruset hevdes å kome ifra  flaggermusa  i Kina.     Er det noen som har reist spørsmål om dette er eit menneskeskapt virus.  ? ? 

Ingen vet med sikkerthet hva  dei styrer med borti i dette komunistlandet, og  kanskje blir  Flaggemusa bare eit skalkeskjul. 

Hva blir det neste tru ? 

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens fall i både kronekurs og på Oslo børs viser hvorfor det kan være lurt for nordmenn å ikke sette så mye av pensjonssparingen her. I dag alene har gjort at man har fått ca 12% dårligere råd hvis man planlegger å reise til Euro-land. Hvis man i stedet har pengene i internasjonale fond har man fått 3-5% dårligere råd.

Det kan selvsagt snu, men det vil uansett være risikoreduserende å ikke plassere sparepengene i Norge. Går ting bra i Norge så har man ofte en sikker jobb også, men når det går dårlig så kan man miste både jobben og ekstra mye av sparepengene.

Anonymkode: 6e46e...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo likevel ikke bra for din personlige økonomi? Det er vel ikke noen automatikk i at kursene kommer til å stige fortere nå enn de ville ha gjort uten dette fallet? (Man bør jo naturligvis uansett ikke investere mer enn man har råd til å tape, så slipper man å la det gå innpå seg selv om man ender opp med en del tap.)

 

Anonymkode: f5f0b...e3e

Når selskaper blir priset urealistisk lavt grunnet slike situasjoner så er sjansen for at kursene stiger høyere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helsepersonell ansatt i det offentlige, så er ikke redd for å miste jobben. 

Men har en leilighet som skal selges i løpet av de neste ukene, så er spent om den går for prisantydning

Anonymkode: 0c90f...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det varsles permitteringer, potensielt oppsigelser. Oljeindustrien og reiselivsnæringen ligger allerede tynt an. Norsk økonomi ser ut til å å få seg en kraftig demper. 
 

Har du noen bekymringer mtp din privatøkononi? Bekymringer for renteutvikling, tap av inntekt, annet?

Anonymkode: 19b30...d87

Bekymret for Statens pensjonsfond som er plassert i aksjer rundt hele verden. Det kommer også andre katastrofer varslet av FN og som fører til grensestengninger. ( Påstår ikke med dette at Corona er noen katastrofe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2020 den 17.51, AnonymBruker skrev:

Utrolig om et virus skulle ødelagt økonomien på lang sikt. 

Anonymkode: de948...998

Det som er tragisk er at det kunne vært unngått ved å leve som normalt og ikke bli hysterisk. Selv tør jeg ikke sjekke aksjefondene mine. Det provoserer meg at dette filleviruset som er like farlig som sesonginfluensa, ødelegger vår privatøkonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest justloseit

Hvorfor ble denne flyttet til Koronaforumet? Det er jo et økonomispørsmål. Det står dessuten i trådtittelen nevnt andre faktorer som spiller ikke, som oljeprisfallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2020 den 17.43, LeneXCII skrev:

Det er ikke de som utgjør hovedtyngden av kjøpere 

Det spørs. Et sted må folk plassere pengene. Når olje og aksjer går ned, går ofte gull og bolig opp. Sistenevnte kan forsterkes ved at Norges Bank setter ned renten. Det kan det tenkes at de gjør for å få penger i omløp pluss at det er en stor fordel for eksportnæringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Expandable86 skrev:

Det som er tragisk er at det kunne vært unngått ved å leve som normalt og ikke bli hysterisk. Selv tør jeg ikke sjekke aksjefondene mine. Det provoserer meg at dette filleviruset som er like farlig som sesonginfluensa, ødelegger vår privatøkonomi.

Like farlig som sesonginfluensa? Hvordan er det mulig å ikke få med seg at coronaviruset er mye verre enn influensa? Det skal fakt tisk godt gjøres. 

Anonymkode: 50ca4...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Like farlig som sesonginfluensa? Hvordan er det mulig å ikke få med seg at coronaviruset er mye verre enn influensa? Det skal fakt tisk godt gjøres. 

Anonymkode: 50ca4...697

Det er vel fortsatt litt uklart hvor mye farligere det, bortsett fra at det smitter lettere 

Anonymkode: e12c8...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Like farlig som sesonginfluensa? Hvordan er det mulig å ikke få med seg at coronaviruset er mye verre enn influensa? Det skal fakt tisk godt gjøres. 

Anonymkode: 50ca4...697

Kanskje.. men hvis dette vedvarer en stund, vil veldig mange miste jobbene sine og boliger vil da måtte selges oven en lav sko.. 

Anonymkode: e12c8...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, er ikke bekymret for min privatøkonomi. Har en fast stilling i en sektor som ikke er påvirket av dette, og har lite lån samt en partner med god økonomi.

Jeg har hatt Airbnb som en biinntekt ved å leie ut et rom der jeg bor, og der merker jeg det jo. Jeg har selv kansellert noen bestillinger fra gjester i risikoområder, og noen har også kansellert selv.

Anonymkode: 791a5...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel fortsatt litt uklart hvor mye farligere det, bortsett fra at det smitter lettere 

Anonymkode: e12c8...61a

Det smitter lettere (noe som er farlig i seg selv hvis det hade vært likt som influensa) , høyere dødelighet og kan gi varige skader. Hadde det vært på lik linje som influensa så hadde det aldri i verden det blitt satt inn så mange tiltak rundt i verden som nå. 

 

Anonymkode: 50ca4...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje.. men hvis dette vedvarer en stund, vil veldig mange miste jobbene sine og boliger vil da måtte selges oven en lav sko.. 

Anonymkode: e12c8...61a

Det er jo ikke lenger et kanskje. Man må være passe naiv som ikke har fått med seg at dette er verre enn influensa. Det er dog veldig leit at det går utover jobb og hjem. Men det samme hadde skjedd om vi ikke satt inn noen tiltak mot dette og viruset hadde fått herjet fritt. Så uansett hvordan man vrir og vender på det vil folk miste både jobb og hus pga viruset. 

Anonymkode: 50ca4...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lasox
På 9.3.2020 den 17.56, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg spør fordi jeg prøver å sette meg litt inn i hvilke ulike konsekvenser denne utviklingen kan få for forskjellige folk. Jeg er selv sykepleier i offentlig sektor og er dermed ikke bekymret for jobben min. Men jeg følger med litt spent på evt renteendringer, lønnsforhandlinger, og lignende som kan bli rammet. Har ikke helt oversikt selv over hvordan dette kan påvirke meg i det lange løp, selv om jeg ikke blir direkte rammet i første rekke. Interessant å se hvordan dere resonnerer. 

Anonymkode: 19b30...d87

I og med at aktiviteten begynner å synke i fysiske butikker, og at man vil som oftest kun reise ut for å handle mat så vil det påvirke hele landet sin økonomi drastisk spesielt for flybransjen og hotellbransjen fordi det blir færre turister inn i landet. Store risikoen er om staten ikke setter tiltak kjapt nok og både SAS og norwegian går konkurs.

Treningsenter er også ekstremt utsatt på grunn av at det er dårlig hygiene på senter, og at det er ofte store mengder med folk også har vi svømmebassenger, restauranter og slike ting som vil bli hardest rammet pluss oljeselskapene pga. folk kjører mindre bil og trenger mindre olje, bensin og på grunn av det og at lagrene vil stadig fylles opp fordi det brukes mindre olje, bensin globalt så vil oljeprisen synke.

Noen som vil tjene på det er tankskiper fordi det blir billigere for dem å transportere skipene sine og matbutikker på nettet vil også tjene stort på denne nedturen om folk stadig flere må holde seg inn i karantene og at stadig flere folk ikke tørr å gå ut. Flyselskaper pleier vanligvis å tjene på at oljeprisen blir lavere, men ikke denne gangen pga. smittefaren er veldig høy i så trangt som et fly med mange forskjellige mennesker som muligens reiser mye.

Dersom det vil skje noen rentendringer fremover så vil det bli rentekutt, og da kan det hende at boligmarkedet vil bli stimulert ytterligere, men muligens at frykten vil forsatt ta over at folk ikke tørr å gå på visninger (utenom private visninger?) så en del usikkerhet på om boligmarkedet er faktisk tjent med det som før.

Offentlige sektoren vil jo selvfølgelig bli hardt rammet på lengre sikt om viruset pågår i minst ca. 1 år, men på kort sikt så tror jeg ikke dere og du spesielt som er sykepleier ikke vil få noen problemer. Offentlige sektoren vil trenge mange flere sykepleiere tiden fremover om situasjonen forverrer seg, men du som sykepleier må ta stadig mer forsiktighet for å unngå og bli smittet, men det vil dere garantert få beskjed om.

I verste fall om situasjonen forverrer seg globalt så kommer world bank og imf til å tilby lån og betale banker og statene til å ta imot pengene for å øke aktiviteten til økonomien igjen.

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...