Gå til innhold

Plastposer er det beste for miljøet og USA vil forby dette??


Gjest Giselle

Anbefalte innlegg

Gjest Giselle

Man skulle tro at engangs plastposer var dårlig for klimaet og miljøet, men i følge en stor undersøkelse (ref. Folkeopplysningen NRK) visste deg seg at bomullsposer, plastikk nett ol. var flere tusen ganger mer forurensende for miljøet. 
 

Nå vil New York forby plastposer. Noe som virker som en «gladnyhet» på VG. Er det noen som forstår dette? Er det noe jeg har misset her?
 

45DCB76E-5EC1-4010-8DA1-764BBA61BACA.thumb.jpeg.36d99906fae5d385736697f91db5abc6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, Giselle skrev:

bomullsposer, plastikk nett ol. var flere tusen ganger mer forurensende for miljøet. 

Plastposer vil være dårligere for miljøet, men kan være bedre for klimaet.

Endret av abc123detvardet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giselle
9 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Plastposer vil være dårligere for miljøet, men bedre for klimaet.

Ok, jeg forstod det slik at plastposer var bedre både mtp. klima og miljø? Men, er det ikke bedre å tenkte på klimaet egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Giselle skrev:

Ok, jeg forstod det slik at plastposer var bedre både mtp. klima og miljø?

Plastposer er elendig for miljøet på grunn av forsøpling og dårlig kildesortering. Det har en stor påvirkning på havet.

Det er antatt at det er 22.000 tonn plastikk i havet.

https://klardag.no/klar-tale/gronnere-hverdag/22-000-tonn-plast-skylles-ut-i-havet/?gclid=EAIaIQobChMIiOTngKGK6AIVgvdRCh2OEwsbEAAYASAAEgKZ5PD_BwE

Bilderesultater for ocean cleanup

m4P_r7jUCBU6W2SqtHsDVQvLJpPf2efT8gcMQjaP

Hvor klimavennlig plastposer er vil også komme helt an på hvor gode man er på å resirkulere. 

Har vært i New York - ikke imponerende kildesortering.

image.png.223dea18f60317fdc13ee6cdcaec60db.pngSamtidig må man også vekte hvor mange ganger du kan bruke et handlenett vs. antall poser man ville ha brukt hvis man ikke brukte handlenett.

Endret av abc123detvardet
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastposer er da ikke det beste for miljøet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giselle

Ut i fra der korte foredraget på folkeopplysningen så forstod jeg det slik at plastposer er det beste for miljøet i lengden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, abc123detvardet skrev:

Plastposer er elendig for miljøet på grunn av forsøpling og dårlig kildesortering. Det har en stor påvirkning på havet.

Men så med så mye annet er et bare svart/hvitt tenking her fra klimahysteriske idioter som er like ekstremistiske som IS bare dette er religion. De landene som er gode på kildesortering forbyr plastposene, alle de alle andre land i østen som driter i noe som helst sortering av søppel men dumper det i elver og havet? Ja det er som å sitte å øse båten med et fingerbøll med et stort hull i skroget. Norge er vel verst av alle! Hykleriet kjenner ikke noen grenser. Best på resirkulering av plastposer, alle syter over at man ikke skal bruke disse allikevel fordi vi skal gå foran med et "godt eksempel" for putin, Kim og Kina mafiaen :) Ler så jeg griner av disse klovnene i MDG og alle de politisk korrekte som kaster seg på. Logikken i alt de står for er fraværende. Men når plastposen koster 2 kroner da er det bra! Da pusher butikken på poser som de er gale! For da blir plutselig posene ikke så farlige allikevel :) Beste miljøtiltak? Forby MDG ;)  Melonsosialistene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Giselle skrev:

Ut i fra der korte foredraget på folkeopplysningen så forstod jeg det slik at plastposer er det beste for miljøet i lengden. 

Tanker er at du skal bruke vesker eller igjenbruk bare poser i steden for. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste plastposer tåler lite vekt før de ryker eller går hull på (spesielt håndtakene ryker for ingenting), så jeg foretrekker helt klart handlenett i stoff. Stoffposer kan man dessuten reparere (man syr fort igjen et hull) dersom de revner, men hullete plastposer er ikke så mye å gjøre med annet enn å kaste i plastavfallet. Noen er kanskje så kreative at de syr/smelter sammen nye poser av ødelagte plastposer, men tviler på at så mange gidder det. Da kan man jo like gjerne sy nye handlenett av stoffbiter fra gamle ødelagte handlenett. Stoff kan dessuten også resirkuleres.

Jeg prøver å bruke kun stoffnett (har flere som er strategisk plassert i veska og i lommene på ulike jakker), men om jeg glemmer det og må ta pose, blir plastposen enten gjenbrukt til søppelpose eller til frakt av ting og tang, eller så går den i plastavfallet. En sjelden gang tar jeg papirpose. Spesielt om de er uten logo, da de funker fint som gavepose istedet for gavepapir.

Jeg tror ikke jeg redder verden med de valgene jeg tar, men jeg gjør i hvert fall ikke miljøet/klimaet verre enn om jeg hadde gitt blaffen. Håper jeg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Giselle skrev:

Ok, jeg forstod det slik at plastposer var bedre både mtp. klima og miljø? Men, er det ikke bedre å tenkte på klimaet egentlig?

Om det er så farlig med co2 utslipp er ikke godt å vite, hvem vet f.eks. om økt co2 skyldes varmere klima eller om varmere klima skyldes økt co2. Det kan godt være at det er det første, og i såfall er det mindre viktig. 

Det som er sikkert er at plast på ville veier er forurensning. Ikke kult for en hval å ha magen full av plastposer. Ingen tvil om at det er et problem, og et problem som er veldig vanskelig nedbrytbart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, abc123detvardet skrev:

Plastposer er elendig for miljøet på grunn av forsøpling og dårlig kildesortering. Det har en stor påvirkning på havet.

Det er antatt at det er 22.000 tonn plastikk i havet.

https://klardag.no/klar-tale/gronnere-hverdag/22-000-tonn-plast-skylles-ut-i-havet/?gclid=EAIaIQobChMIiOTngKGK6AIVgvdRCh2OEwsbEAAYASAAEgKZ5PD_BwE

Bilderesultater for ocean cleanup

m4P_r7jUCBU6W2SqtHsDVQvLJpPf2efT8gcMQjaP

Hvor klimavennlig plastposer er vil også komme helt an på hvor gode man er på å resirkulere. 

Har vært i New York - ikke imponerende kildesortering.

image.png.223dea18f60317fdc13ee6cdcaec60db.pngSamtidig må man også vekte hvor mange ganger du kan bruke et handlenett vs. antall poser man ville ha brukt hvis man ikke brukte handlenett.

Det mest miljøvennlige alternativet er mest sannsynlig ryggsekk eller tralle. Jeg har hatt ryggsekken min i over 20 år, og den er så bærekraftig at jeg kan gå på butikken uten bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.3.2020 den 19.58, Ardwinna skrev:

De fleste plastposer tåler lite vekt før de ryker eller går hull på (spesielt håndtakene ryker for ingenting), så jeg foretrekker helt klart handlenett i stoff. Stoffposer kan man dessuten reparere (man syr fort igjen et hull) dersom de revner, men hullete plastposer er ikke så mye å gjøre med annet enn å kaste i plastavfallet.

Nå fikk jeg en idé til hva jeg skal bruke noen gamle, solide duker til (som jeg har somlet med å kaste).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Zenobia skrev:

Nå fikk jeg en idé til hva jeg skal bruke noen gamle, solide duker til (som jeg har somlet med å kaste).

Lager du en til meg også? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, CAPS LOCK skrev:

Lager du en til meg også? 

:laugh:  Bare én?

Tror jeg outsourcer jobben til en venninde med symaskin. Skal spørre om hun vil lage en til deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...