Gå til innhold

Oppkjøring: erfaring og tips, hva er viktig å huske på?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har oppkjøring snart og er utrolig nervøs!! Vil gjerne høre hvordan opplevelsen deres var og om det er vanskelig å besto på første forsøk. Er det noe spesielt man bør tenke på? 

Anonymkode: d9cdf...80a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husk å puste med magen!

Har ikke kjørt opp selv ennå, men var nettopp på glattbanekurs. Der fikk vi beskjed om at det var lurt å være ydmyk ovenfor sensor når man får spørsmålet om hvordan man selv opplevde det når man er ferdig! Om det ikke er noe spesifikt du vet du har gjort feil eller burde ha gjort annerledes sa læreren at vi burde si at - det er helt sikkert noe jeg burde ha gjort annerledes, men så har nok du like mange år bak rattet (se seff an alder på sensor!) som jeg har timer bak rattet og det er helt sikkert ting du ville ha gjort annerledes/ikke gjort!

Anonymkode: e98bc...638

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk speil og sider ofte. Ikke bryt vikeplikten. 

Anonymkode: 75c69...396

Gjest Suzanne
Skrevet

Pust, dette går bra!

Sjekk speil jevnlig og husk blindsonen, bruk blinklysene riktig i rundkjøringer, senk farten jevnt og i god tid før kryss, fotgjengere osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bryt vikeplikten 

sjekk speil hyppig 

vær obs på fartsgrensen 

vær sikker på hvordan du skal ligge i rundkjøringer 

Ikke vær for modig, men ikke vær for pinglete, begge deler kan skape farlige situasjoner. 

Anonymkode: c54e7...e5a

Skrevet

Leste at de fleste som stryker gjør det fordi de bryter/ikke følger med på fartsgrensen, eller fordi de ikke overholder vikeplikt. 

Skrevet
På 7.3.2020 den 23.18, AnonymBruker skrev:

Hei!

Har oppkjøring snart og er utrolig nervøs!! Vil gjerne høre hvordan opplevelsen deres var og om det er vanskelig å besto på første forsøk. Er det noe spesielt man bør tenke på? 

Rakk du å kjøre opp eller ble det utsatt?

AnonymBruker
Skrevet

Det har blitt utsatt på ubestemt tid ettersom statens vegvesen stenger.

uff, det er så typisk!😭

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har blitt utsatt på ubestemt tid ettersom statens vegvesen stenger.

uff, det er så typisk!😭

Dette kommer til å ta tid. Det er bare utsatt til 26. foreløbig. Men det blir nok lenge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det så vanskelig å bestå oppkjøring? Virker som mange ser på seg som heldig om de består. Da er du ikke klar. Du skal kjøre som om du kjører alene etter du har fått lappen.

Jeg har masse oppkjøringer. Alle klasser bortsett fra buss med henger. Det blir noen runder med sensor. Aldri strøket eller sett på det som en mulighet. Ikke hatt spesielt mange timer heller, bortsett fra klasse A.

Anonymkode: 191f9...e8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Speil, speil, speil. Blindsoner og vikeplikt. 

Anonymkode: 08684...70e

Skrevet
På 20.3.2020 den 1.23, AnonymBruker skrev:

Er det så vanskelig å bestå oppkjøring? Virker som mange ser på seg som heldig om de består. Da er du ikke klar. Du skal kjøre som om du kjører alene etter du har fått lappen.

Jeg har masse oppkjøringer. Alle klasser bortsett fra buss med henger. Det blir noen runder med sensor. Aldri strøket eller sett på det som en mulighet. Ikke hatt spesielt mange timer heller, bortsett fra klasse A.

Anonymkode: 191f9...e8a

For majoriteten er det ikke vanskelig å bestå en oppkjøring, men for noen grupper er det utforende.

Jeg vil påstå at mc og bil er de vanskeligste oppkjøringene. Disse er de første man opplever og det er en uvant opplevelse. Å kjøre opp til BE er trivielt i forhold. Minibuss og liten lastebil er også veldig enkelt, man har kjørt opp før og man kan lese trafikken.

Jeg tror mange sliter med å forstå hva som er forventet, og hvilken insats som kreves. Enkelte elever vil ha så få timer som mulig, men de evner likevel ikke å øve privat. Selv uten å øvelseskjøre privat kan man med mental trening forbedre seg mellom kjøretimene. I tillegg er det et stort problem at progresjon ikke er lineær, man merker ikke nødvendigvis stor forskjell mellom hver kjøretime. Det skjer i trappetrinn, da er det fort å tenke at man bare må prøve å kjøre opp og håpe på det beste selv om man mangler ferdigheter, kunnskap og holdninger.

For en 18-åring er det å navigere trafikken utfordrende. De opplever press fra familie, venner og har ikke nødvendigvis tillitt til trafikklæreren. Jeg har hatt elever som nekter å senke farten når en 6åring balanserer på fortauskanten, men som som insisterer på å kjøre i 16km/t over enhver fartshump. De kan jo ikke hindre trafikken med å kjøre sakte på grunn av barn, må jo forstås. Noen er uenige i det jeg lærer bort, og mange forstår ikke målene i opplæringen godt nok. I tillegg er mange redd for at trafikkskolene bare er ute etter å melke penger fra elevene.

Å bli en god og trygg trafikant krever at man øver. Dette tar tid, det finnes ingen snarveier. Dessverre lever misoppfatninger som: "Jeg kan ikke øve hjemme, vi har bare automatgir" eller "vi har elektronisk håndbrekk så vi kan ikke øve" videre. Noen som øver mye øver ikke på riktige utfordringer. Alt for mange kjører endeløse ganger på landevei, uten å kjøre inn og ut av kryss. Grunnferdigheter som bakkestart og parkering ignoreres, og foreldrene lærer bort uvaner. De mer reflekterte foreldrene ber barna sine om å gjøre som trafikklæreren sier framfor hva de mener. 

Jeg har hatt elever som jeg forteller i klartekst: "Du er ikke klar, dropp oppkjøringen og betal gebyret. Slik du kjører nå vil du ikke bestå." Likevel velger de å gjennomføre en oppkjøring som garantert ikke blir bestått. 

Å bestå en oppkjøring krever i all hovedsak at man ikke er livsfarlig, ikke er en hestkuk og har grunnleggende kunnskap om kjøretøyet man skal kjøre. Men ikke alle gidder å lese gjennom sikkerhetskontrollene, eller å gå gjennom dem. Noen elever er overbevist om at sensor er problemet, så de nekter å kjøre nye timer. Da blir det vanskelig. En elev sa at han strøk fordi sensor var "arrogant", en "kjærring krysset veien" og en taxi kjørte for fort. 

Noen få stryker fordi de er nerøvse eller sliter i oppkjøringssituasjonen. 

Noen trenger flere timer enn andre. Der er det et problem at noen elever sammenligner timesantall med kompisene som har kjørt 4 ganger i uken i 18 måneder, og er irritert fordi de trenger flere (siden de ikke har øvd noe privat). I andre tilfeller har de rett og slett ikke økonomi til å kjøre opp, og så fører det til lange pauser som ødelegger progresjonen. 

Man kan heller ikke komme unna at det er en del ubrukelige trafikklærere som slipper elever igjennom for fort, og at mange bruker alt for lang tid med lærere som ikke passer deres personlighet. Det er utrolig hvor lite, og hvor mye man kan utrette på 90 minutter. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...