Gå til innhold

Navnet Torp, trodde det var tegn på overklasse men er visst det motsatte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har feks tidligere statsminister Oscar Torp, og NRK-journalist Ole Torp med eget TV-program i mange år, og Torp, Sandefjord Lufthavn.

Men så, for et par år siden, kom det et «sideprogram» til Farmen på TV 2, ved navn «Torpet». Og da skjønte jeg at Torp bare rett og slett betyr et bittelite og stusselig gårdsbruk! 

Andre som har hatt lignende aha-opplevelser?

Anonymkode: b74e1...f5d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Jeg har i alle år gått og trodd (og sagt) at jeg liker HenniNg Olsen iskrem. Så viste det seg at det heter HenniG Olsen....uten den siste n-bokstaven! Hakeslepp.... man tror man leser riktig i 30 år liksom.

Når det gjelder etternavn har jeg imidlertid ikke hatt noen aha-opplevelser eller misforstått noe. Det eneste jeg har hørt, er at alle navn som slutter på -sen (Johansen og Hansen f.eks) anses som "ikke fine nok og for simple" av vestkantfolket, som gladelig endrer etternavnene sine i folkeregisteret for å virke finere selv.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Million skrev:

Ja. Jeg har i alle år gått og trodd (og sagt) at jeg liker HenniNg Olsen iskrem. Så viste det seg at det heter HenniG Olsen....uten den siste n-bokstaven! Hakeslepp.... man tror man leser riktig i 30 år liksom.

Når det gjelder etternavn har jeg imidlertid ikke hatt noen aha-opplevelser eller misforstått noe. Det eneste jeg har hørt, er at alle navn som slutter på -sen (Johansen og Hansen f.eks) anses som "ikke fine nok og for simple" av vestkantfolket, som gladelig endrer etternavnene sine i folkeregisteret for å virke finere selv.

Har en lignende din! Alltid trodd det stod Tommy Hilfinger på t-skjortene til folk, men så var det Hilfiger!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og snømannen Kalle? Trodde bare det var et tilfeldig valgt navn. Men så gikk det opp for meg at det spilte på at en snømann jo er kald!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og snømannen Kalle? Trodde bare det var et tilfeldig valgt navn. Men så gikk det opp for meg at det spilte på at en snømann jo er kald!

Mind blown! Det har JEG aldri koblet 😂

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...