Jump to content
Expandable86

Jeg prøver å fikse livet mitt!

Recommended Posts

Expandable86

Jeg må ty til alkoholen i dag, fordi det er det nærmeste jeg kommer en venn. Min beste venn og verste fiende, for jeg vet at angsten øker i dagene etter alkoholforbruk. Trenger å roe nervene akkurat i dag.

Vurderer også å bare stenge denne tråden, for det blir bare negativitet og ingen utvikling. Det er ikke positivt for meg å henge på et forum, og lese om alt som blir en bekreftelse på at man ikke er god nok.

Fortsetter under...

Jegerikkeminskyld

Nei, det "må" du aldeles ikke. 

Expandable86
20 minutter siden, Jegerikkeminskyld skrev:

Nei, det "må" du aldeles ikke. 

Har ikke styrke nok til å la være. Det har vært en for vanskelig dag.

Jegerikkeminskyld
1 minutt siden, Expandable86 skrev:

Har ikke styrke nok til å la være. Det har vært en for vanskelig dag.

Sitter du og drikker nå da? 

Expandable86
2 minutter siden, Jegerikkeminskyld skrev:

Sitter du og drikker nå da? 

Ikke enda. Snart. 4-5 øl.

Jegerikkeminskyld

Et alternativ: hvis du bor sånn til at det finnes en skog i nærheten, gå såpass langt inn i den at ingen blir forstyrret, finn en kjepp og gå løs på alt rundt deg til du ikke orker mer. 

Annonse

Jegerikkeminskyld

Som sagt er jeg av den praktiske typen... 😒

Expandable86
1 minutt siden, Jegerikkeminskyld skrev:

Et alternativ: hvis du bor sånn til at det finnes en skog i nærheten, gå såpass langt inn i den at ingen blir forstyrret, finn en kjepp og gå løs på alt rundt deg til du ikke orker mer. 

Jeg har ikke noen aggresjon i meg som jeg trenger å få utløp for.

Er bare nedfor og fortvilt. Det er ferie og jeg har praktisk talt ingenting fornuftig å finne på. Ferie er virkelig en forbannelse for meg, og det er da jeg skjønner at jeg egentlig er ensom. At jeg har jobben er bra, men privatlivet er det ikke noe innhold i.

Mye av tanke om dagene går på at jeg ikke er god nok som partner. Jeg skulle ønske så inderlig at jeg fikk et lite bevis på det motsatte, bare en liten oppmerksomhet eller noe. Bare litt anerkjennelse.

Jegerikkeminskyld

Hadde jeg ikke vært så trøtt skulle jeg lekt litt psykolog her men... Hodet mitt fungerer dårlig så sent. Bare en ting, jeg har tenkt på det du skrev om deg selv i starten. Du har på mange måter hatt ansvar for andre tidlig. I stedet for å velge din egen vei har du vært nødt til å innta en rolle som andre bestemte for deg. Når det ble borte forsvant den grunnen du har vært vant til å stå på. 

Jeg tror (selv om noen sier at tro kan man gjøre i kirka) at du har behov for at noen trenger deg. Mulig jeg er på villspor men det er bildet jeg har dannet meg. 

Expandable86
4 minutter siden, Jegerikkeminskyld skrev:

Hadde jeg ikke vært så trøtt skulle jeg lekt litt psykolog her men... Hodet mitt fungerer dårlig så sent. Bare en ting, jeg har tenkt på det du skrev om deg selv i starten. Du har på mange måter hatt ansvar for andre tidlig. I stedet for å velge din egen vei har du vært nødt til å innta en rolle som andre bestemte for deg. Når det ble borte forsvant den grunnen du har vært vant til å stå på. 

Jeg tror (selv om noen sier at tro kan man gjøre i kirka) at du har behov for at noen trenger deg. Mulig jeg er på villspor men det er bildet jeg har dannet meg. 

Litt usikker på hva du mener her? Jeg er selv ikke "helt på" i kveld.

Om jeg har behov for at noen trenger meg? Vel, har ikke alle det?

Hvis noen skulle mene at jeg ikke er selvstendig eller ikke klarer å leve alene, så er det vel neppe mange som slår mine 33,5 år som singel av 34 mulige.

Jegerikkeminskyld

Skal prøve å uttrykke meg bedre når jeg blir mer våken. 😴

Guarana

Hei, 

Kjenner fant akkurat dagboken din, og jeg kjenner meg igjen i mye du skriver. Har slitt med angst i alt for mange år, og latt den kontrollere meg. Har forsøkt å studere, men takler ikke å være på universitetet på grunn av angsten. Som deg var jeg god på skolen på barneskolen, ganske god på ungdomsskolen, og dårlig på videregående. Gikk ut med kun 2ere og 3ere i snitt. Tenker ofte på hvor mye angsten har ødelagt for meg. Jeg ønsker også å ta tak i livet mitt, og få en ordentlig jobb. Ikke bare være bekymret for økonomien. Jeg har to barn, og føler på dårlig samvittighet for at de har en mor med angst, som ikke takler livet like bra som andre. 

Heier på deg! Og takk for at du deler. 

beige

Kan du ikke søke hjelp? Så du i hvertfall får snakket med en fagperson om tankene dine? Får vondt av å lese denne tråden, håper du får hjelp❤️

Annonse

Expandable86
1 time siden, beige skrev:

Kan du ikke søke hjelp? Så du i hvertfall får snakket med en fagperson om tankene dine? Får vondt av å lese denne tråden, håper du får hjelp❤️

Jeg syns det er vanskelig å ty til profesjonell hjelp.. har prøvd det før, uten hell.

beige
7 timer siden, Expandable86 skrev:

Jeg syns det er vanskelig å ty til profesjonell hjelp.. har prøvd det før, uten hell.

Prøv igjen!!

Expandable86
21 timer siden, Guarana skrev:

Hei, 

Kjenner fant akkurat dagboken din, og jeg kjenner meg igjen i mye du skriver. Har slitt med angst i alt for mange år, og latt den kontrollere meg. Har forsøkt å studere, men takler ikke å være på universitetet på grunn av angsten. Som deg var jeg god på skolen på barneskolen, ganske god på ungdomsskolen, og dårlig på videregående. Gikk ut med kun 2ere og 3ere i snitt. Tenker ofte på hvor mye angsten har ødelagt for meg. Jeg ønsker også å ta tak i livet mitt, og få en ordentlig jobb. Ikke bare være bekymret for økonomien. Jeg har to barn, og føler på dårlig samvittighet for at de har en mor med angst, som ikke takler livet like bra som andre. 

Heier på deg! Og takk for at du deler. 

Takk for svar! Det er "godt" at vi er flere i samme båt. Misforstå meg rett.

Syns det er vanskelig å tenke på at jeg er en "underachiever". Jeg kunne klart så mye mer. Burde absolutt ha greid rundt 4 i snitt på videregående, med full motivasjon. Men den bare forsvant mer og mer.

Jeg har jobb, men ikke noe fast. Det tærer på, selv om jeg økonomisk sett ikke har problemer. Da ser jeg bort ifra at jeg ikke eier noe. Men jeg sparer og gjør så godt jeg kan med de pengene jeg tjener og har.

Håper det ordner seg for deg også! Du har jo barn, og det må jo være en stor motivasjon til å gjøre sitt beste.😊

13 timer siden, beige skrev:

Prøv igjen!!

Jeg har fått et råd om å prøve privat psykolog. Det er dyrt, men kanskje bedre enn å gå gjennom fastlege og lang ventetid på DPS.

beige
1 time siden, Expandable86 skrev:

Takk for svar! Det er "godt" at vi er flere i samme båt. Misforstå meg rett.

Syns det er vanskelig å tenke på at jeg er en "underachiever". Jeg kunne klart så mye mer. Burde absolutt ha greid rundt 4 i snitt på videregående, med full motivasjon. Men den bare forsvant mer og mer.

Jeg har jobb, men ikke noe fast. Det tærer på, selv om jeg økonomisk sett ikke har problemer. Da ser jeg bort ifra at jeg ikke eier noe. Men jeg sparer og gjør så godt jeg kan med de pengene jeg tjener og har.

Håper det ordner seg for deg også! Du har jo barn, og det må jo være en stor motivasjon til å gjøre sitt beste.😊

Jeg har fått et råd om å prøve privat psykolog. Det er dyrt, men kanskje bedre enn å gå gjennom fastlege og lang ventetid på DPS.

Hadde jeg vært deg hadde jeg forsøkt alt som kan hjelpe❤️ Ring i morgen!☺️

Expandable86

Her er min konkrete 5-års plan som jeg har skrevet. Dette var bare noe jeg skriblet ned i mars, så det er kanskje litt rotete og jeg gjentar meg sikkert noen ganger.

Vurdèr gjerne om du syns det er bra, eller om jeg burde hatt med noe annet. Jeg har redigert den bittelitt for å ikke bli gjenkjent på noen måte.

Min 5-årsplan

"Dette er en langtidsplan for å imøtekomme alle utfordringer og problemer jeg har.

Her skal jeg sette opp konkrete mål på forskjellige felter og jobbe aktivt med og hardt, HVER eneste dag.

Noe jeg må huske er å ikke gi opp når motgang inntreffer og nedturer oppstår, for dette vil det komme mange av. Da må jeg heller fokusere på å takle de følelsene jeg får på en best mulig måte. Jeg må tenke at belønningen ligger der fremme, så lenge jeg fortsetter å stå på.

Jeg skal sette opp i detalj, på alle feltene jeg har utfordringer på, og skrive konkrete, detaljerte planer for hva jeg skal gjøre for å bedre situasjonen på dette området.

Jeg skal sette meg klare mål for hva jeg ønsker å oppnå på hvert felt.

Jeg må fokusere først på grunnbehovene, for deretter se oppover på «stigen».

Først må jeg ramse opp alle de feltene jeg føler jeg må forbedre meg på:

Sosialt (interaksjon med andre, venner, kolleger osv)

Psykisk helse (hvordan jeg takler vonde følelser og tanker jeg har om meg selv og om fremtiden)

Jobb/økonomi (jobb, penger, boligkjøp/lån)

Fysisk helse (kropp, mat, kosthold, tannhelse)

Angst/fobier (bilkjøring, sosial angst, vannskrekk)

Interesser, hobby, fritid

Først skal jeg ta for meg Psykisk helse.

1)    Psykisk helse- hva er mine utfordringer?

-        Jeg sliter med overtenking, og har store vansker med å takle vonde følelser.

-        Andres suksess blir til mine nedturer, fordi jeg hele tiden sammenligner mitt liv med andres. Jeg tåler ikke å innse at de har noe jeg ikke har eller mestrer noe jeg ikke mestrer.

-        Jeg sliter med å gi slipp på negative følelser. De sitter i lenge, og kan ødelegge en hel dag eller en helg.

-        Jeg føler meg mindreverdig, kjedelig og lite interessant i sosiale sammenhenger. Jeg er muligens litt redd for å bli vurdert og «avslørt». Dette fører til at jeg sosialiserer mindre enn jeg burde.

-        Selvfølelsen er veldig lav, selv om selvtilliten utad kan virke normal.

-        Jeg er generelt nedstemt, som gir gjenklang i nedsatt sosialisering og økt isolering.

-        Fritiden gjør meg ikke godt. Jo mer jeg er alene, jo mer tid får man til å tenke/overtenke.

-        Jeg blir fort nervøs, usikker på mine egne avgjørelser. Jeg blir også fort stresset, og uforutsette ting setter i gang negativ tankevirksomhet.

-        Små bagateller utløser voldsomme reaksjoner noen ganger.

-        Grubler veldig på hvor jeg er i livet, og hva jeg mangler; jobb, bolig, familie osv..

Hvordan kan jeg ta kontroll over mine problemer/utfordringer?

-        Ta kontroll over vonde følelser. Med en gang du kjenner at noe er på gang, må du tvinge tankegangen til å endre seg. Huske på at du er omtrent alltid gjør problemene større enn hva de faktisk er. Tenk på noe positivt, hør på rolig musikk, eller gå en tur ut.

-        Si til deg selv at du er like mye verdt som andre, og betyr veldig mye for mange mennesker.

-        Du må tvinge deg selv til å være sosial. Ikke si nei til et eneste tilbud, for det kan by på nye muligheter. Å lukke seg inne i komfortsonen er det verste du kan gjøre, og legger ikke til rette for utvikling.

-        Vis mye mer interesse for andre, lytt til hva de har å si. La være å sammenlign deg selv med andre.

-        Sosialiser etter jobb. Fotballtreninger, og alt annet som måtte dukke opp. Tør å gå på pub alene for å se fotball, f.eks. Se på muligheter for å kunne gjøre noe frivillig arbeid på fritiden.

-        VELG å være glad, positiv og fornøyd. Husk at absolutt alle har sine utfordringer og problemer. Du kan VELGE å ta nedturer med et smil. Vært litt mer kynisk, bry deg mindre om andres liv, og ta kontroll over alt i ditt eget liv.

-        Samtidig; bry deg mer positivt om andre, og ikke bry deg negativt. Sistnevnte gir deg ingenting.

-        Om ting en dag likevel skulle bli skikkelig ille, og på bristepunktet, ring mental helses hjelpetelefon.

-        Stol på egne avgjørelser, og hold deg til dem. Ikke nøl eller bli usikker. Du tar gode valg!

-        Gruble mindre på hvor du er i livet, handle mer, ta babysteps hver dag, og fokuser heller på hvor du SKAL i livet!

Konkrete mål:

-        1) Utfordre deg selv, enten det er sosialt, nye ting eller det er på de tingene du er redd for. Da utvikler du deg aller mest.

-        2) Fra nå av skal du si JA til alle invitasjoner. Kom deg ut av komfortsona, for der vil du gro fast om du ikke tar tak NÅ! DENNE DELEN ER EKSTREMT VIKTIG!

-        3) Bygg deg selv OPP, og ikke ned. Se på løsninger fremfor problemer, og gjør handlinger som fremmer utvikling.

-        4) Les selvhjelpsbøkene en gang til.

-        5) Å jobbe godt med psykisk helse-delen er helt vitalt for å kunne jobbe hardt for å fikse de andre feltene i livet du vil ordne opp i!

2)    Sosialt- hva er mine utfordringer?

-        Nettverket mitt er veldig begrenset, i tillegg så unngår jeg mye av sosiale sammenkomster.

-        Når jeg først er i sosiale sammenhenger, har jeg lite å prate om og bidra med i samtalen. I alle fall er det slik jeg opplever meg selv.

-        Jeg blir nervøs og usikker, spesielt i situasjoner jeg ikke er vant med.

-        Sosiale situasjoner fører ofte til at jeg hører ting om andres liv, sammenligner mitt eget med deres, «finner» ut av at de har et bedre liv enn meg, noe som fører til at jeg lukker meg inne. Føler meg mindreverdig alle andre.

-        Tenker at andre dømmer meg på en eller annen måte; enten utseende/kropp, utdannelse/jobb eller personlighet.

Hvordan kan jeg ta kontroll over mine problemer og utfordringer?

-        Det viktigste du kan gjøre er å utfordre deg selv på å være sosial. Tving deg selv ut av komfortsonen og si ja til tilbud selv når du ikke vil, orker eller det er vanskelig. Dette er viktig for din egen utvikling!

-        Se positivt på at folk vil ha deg med ut. De gjør det fordi de ønsker ditt selskap, og trives med deg!

-        Bidra mer i samtalene, og vis mer interesse for hva andre har å si. Vær fornøyd med deg selv, og unngå å sammenligne deg med andre. Du vet aldri hva motparten sliter med, selv om ting ser og høres rosenrødt ut.

-        Se på mulighetene for å kunne sosialisere etter jobb, starte med noe frivillighetsarbeid, eller liknende.

-        Husk at det sosiale livet henger sammen med alt. F.eks psykisk helse, muligheter for bekjentskaper, jobbmuligheter, følelsen av tilhørighet og egenverdi.

Konkrete mål:

-        1) Vær mer sosial, og si ja til absolutt alt. Uansett hvor lite du har lyst, så utvider du nettverket og utvikler du deg.

-        2) IKKE sammenlign deg med andre liv, og la det ødelegge og sørge for at du lukker deg inne. Stol på at du har like høy egenverdi som alle andre.

-        3) Tør å gi av deg selv i sosiale sammenhenger, og ikke forbli taus. Vis stor interesse for andre, spør spørsmål og vær positivt innstilt.

-        4) Smil mye, og BESTEM deg for å være glad utad, selv de dagene som føles mindre bra,

-        5) Utstrål sikkerhet, trygghet og selvtillit. Andre tiltrekkes av det.

3)    Jobb og økonomi- hva er mine utfordringer?

-        Har ikke fast jobb eller fast inntekt.

-        Har trolig ikke mulighet for å få lån til bolig pr. i dag.

-        Har kun egenkapital på rundt 150.000

-        Utfordringene med å få fast jobb er store.

-        Sliter med å motivere meg selv til å søke jobber, føler det er håpløst. Trives på arbeidsplassen, og er for tålmodig der.

-        Bruker for mye penger på mat, øl og annet unødvendige saker.

-        Kjenner på mye skam og skyldfølelse på dette området, og at jeg fremdeles er hjemsøkt at de dårlige valgene jeg tok etter videregående.

-        Ønsker å flytte til et nytt sted, men har ikke ork til å ta steget og tanken på alt stresset det medfører, samt økonomien ved overgangen til nytt bosted (f.eks depositum, husleie to steder i overgangsfasen, osv..)

-        Ønsker å prøve meg på boliglån i Husbanken, men tror ikke jeg fyller kravene.

Hva kan jeg gjøre for å oppnå målene?

-        Må fortsette å spare så mye jeg kan, sette dem inn i aksjefond/sparekonto. 

-        Søke jobber så mye du klarer, og ikke knytt deg til dagens arbeidssted.

-        Vær villig til å flytte på deg og i hele landet.

-        Søk lån i husbanken, selv om det er lite sannsynlig. Det er i det minste verd et forsøk.

-        Vær smartere når det gjelder innkjøp av mat. Dette er den verste synderen for min del. Det kan kuttes ned på dyr ferdigmat, div snacks og øl.

-        Ikke la deg stresse av økonomien. Husk at du har kontroll økonomisk, null gjeld og penger på bok! En fast jobb, og så kan du få boliglån.

Konkrete mål:

-        1) Spar penger i fond.

-        2) Søk på alt av jobber

-        3) Vær åpen for å flytte til andre deler av landet

-        4) Kutt ned på unødvendige utgifter på mat, øl, godis..

-        5) Søk lån i husbanken

4)    Fysisk helse- hva er mine utfordringer?

-        Har neglisjert tannhelsen over lang tid.

-        Kostholdet er så som så, med mye sukker, øl og kalorier. Mye fet mat.

-        Føler ikke jeg ser bra nok ut. Misfornøyd med håret og min spinkle kropp. Mangler også muskler. Jeg vil også bli kvitt bukfettet som jeg syns er sjenerende.

-        Alkoholforbruket mitt er litt for høyt, og jeg inntar for mye annet dritt gjennom hele uka.

Hva kan jeg gjøre for å forbedre fysisk helse? Konkrete mål.

-        Trene mye styrke. Planke, diverse mageøvelser, manualer og vektstang.

-        Kutt ned på unødvendige søtsaker.. La være pizza og pølse som mellommåltid etter jobb. Velg sunnere middager.

-        Tannhelsen må tas tak i, time er bestilt og behandling i gang.

-        Ha flere alkoholfrie helger. Kutt ned på ølforbruket.

-        Spis grovbrød, knekkebrød eller lag gjerne dette selv. Fortsette med fotballtreninger, samt løping en eller to ganger i tillegg.

5)    Angst og fobier- hva er mine utfordringer?

-        Sosiale settinger. Jeg blir fort nervøs i sosiale situasjoner og har en tendens til å bli stille og være den som snakker minst. Mild grad av sosial angst.

-        Sliter med bilkjøring. Blir nervøs uten særlig grunn. Spesielt nervøs hver gang jeg kjører ny bil. Tør ikke kjøre manuelt, om det er glatt eller på ukjente veier.

-        Sliter med vannskrekk. Er dårlig til å svømme.

Hva kan jeg gjøre for å forbedre situasjonen?

-        Utfordre sosial angst ved å være sosial. Du har allerede en sosial jobb, så du må gjøre alt du kan for å være sosial ellers.

-        Kjøre mer bil. Lån bil når du kan. Se på mulighetene for å kjøpe egen bil etter hvert.

-        Utfordre vannskrekken ved å prøve meg i vannet om sommeren, kanskje ta et svømmekurs.

HELT KONKRETE MÅL FREMOVER:

Allerede påbegynt:

·       Tatt tak i min psykiske helse, hvordan jeg takler ting osv.. Det må jobbes med kontinuerlig.

·       Tannhelsen min. Første behandling er gjennomført, og det er nå bare å møte opp til timene.

Ting jeg planlegger:

·       Flytte ut av nåværende leilighet så fort det lar seg gjøre. Målet er å klare det i løpet av høsten.

·       Jeg må være mer sosial enn tidligere. Jeg må si ja til alt.

·       Se på mulighetene om å ta ett-årig fagskole.

Mitt absolutt høyeste og viktigste hovedmål:

Jeg har et sterkt og indre ønske om ha en egen familie. Å ikke ha barn i familien er et sårt savn, og jeg må tørre å si at dette er mitt store mål.

Så er spørsmålet, hva må jeg fikse for å oppnå målet mitt?

Sannsynligheten er stor for at jeg må ha på plass; Fast jobb, bolig eller i det minste penger til egen bolig, og egen bil. Selvsagt må jeg også være sosial, så jeg treffer mennesker og kan bli kjent med jenter. Jeg må tørre å gi av meg selv, og utstråle selvtillit. Jeg er nødt til å løsrive meg mer fra plassen jeg bor på og helst flytte ut, for mitt eget beste. 

Hva er mine delmål på vei mot det viktigste målet mitt?

·       Jobbe hardt for å få fast jobb. Søke jobber, være pågående, ta videreutdanning (fagskole).

·       Spare penger til boligkjøp i fremtiden. Ikke forvent å kjøpe bolig om ett eller to år, ha en lengre plan på det. Vær fornuftig med penger, sett av i aksjefond kontinuerlig.

·       Se på muligheten for å kjøpe egen bil etter hvert.

·       Jeg må flytte, og finne ny leilighet å leie.

·       Jeg må oppsøke nye mennesker, nye arenaer hvor jeg kan bli kjent med folk.

Jeg må også forstå at å oppnå disse delmålene ikke gir noen garanti for at jeg når hovedmålet mitt, men at det gir meg en mye bedre sjanse enn ved å ikke oppnå noen av delmålene.

Jeg må ha et stort fokus på å unngå fryktscenariet; at jeg er på samme nivået som i dag når jeg blir 40.

Det ville ikke ha vært til å leve med. Jeg må steg for steg, men utfordre meg selv og ta bevisste valg som gagner egen utvikling! Jeg vet nå i hovedsak hva jeg må gjøre, så da er det ekstremt viktig at jeg fortsetter å jobbe hardt med det. Jo lenger tid det tar før jeg handler, jo lengre vil ting føles vondt og vanskelig. De kjipe tankene endrer ABSOLUTT INGENTING, men de vil alltid dukke opp. Da må jeg ignorere disse, og bare fortsette å stå på og gjøre konkrete handlinger. For det er DET som skaper forandringene; ikke tanker."