Gå til innhold

.


Anonymburker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Først vil jeg si at jeg heier på deg! 

Men ser at du flere ganger skriver hvordan skal livet bli bedre når det ikke har skjedd på 34 år???

Vel, det er jo det som er kjernen i alt, du gjør jo nå endringer SLIK at det skjer endringer. Men det er ikke gjort på en dag, en uke eller en mnd! Den eneste som kan skape forandringer er du.

En tanke fra meg er at under hvert punkt du har på planen din, får du lage delmål. Og så lager du tankekart for hva du kan gjøre for å oppnå hvert delmål. 

Eks: Du vil bli mer sosial, eventuelt beggynne å date. Hvor kan du treffe folk? Turlag, fotball, volleyball, frivillig I eks rødekors, dyrebeskyttelsen. Hva med å melde seg som besøksvenn for eldre?Der kan man jo til nytte  for noen andre, noen som setter pris på deg.  Listen er uendelig lang 😄 Men du må selv gjøre det. 

Idag har jeg hatt en stor AHA dag, begynte med Yoga under korona. Har nå endelig tatt steget videre til annen trening. Og idag klarte jeg å gjøre en Yoga øvelse som jeg ikke hadde sjans...IKKE I NÆRHETEN til å gjøre i midten av Mars. Var bare tilfeldig at jeg prøvde den idag, og ble så happy at bare den lille tingen har preget resten av dagen min idag til å gjøre positive valg mot mitt mål om å være mere aktiv og slanke meg 30kg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper du tar steget og finner deg egen bolig. Det kan være vanskelig å flytte fra familie der flere har problemer og man liksom «støtter» hverandre, men det er jo ikke sånn at man skal kutte all kontakt osv. Rom for seg selv i form av egen bolig kan hjelpe masse. Kan du bruke av de oppsparte midlene og bruke flyttebyrå kanskje? Da får du med deg masse av gangen også, og det er raskere. 
Håper det løser seg med jobb for deg også, du høres ut som en ressurs for barna🙂

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man lærer av det man opplever, du i ditt tilfelle velger å jobbe med dine problemer å gå videre, med erfaring av det du har opplevd psykisk i baklomma og det er et stort pluss å ha det perspektivet i livet. Du vil forstå mange med samme problemer enn dem som aldri har slitt psykisk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lirah
30 minutter siden, Expandable86 skrev:

Jeg har et dilemma nå. Forsåvidt et positivt et, men også noe som setter i gang tankevirksomheten. "Bør jeg gå for det eller ikke?"

Det har dukket opp en mulighet for å flytte til ny leilighet, via et bekjentskap. Dilemmaet er at det er snakk om en større leilighet enn hva jeg har nå, og jeg må ut med 8000 i måneden, som er 3000 mer enn jeg bruker nå. Egentlig er det en tomannsbolig. Strøm vil også komme i tillegg, og eventuelt tv-abonnement. Det kan fort bli 10.000 i måneden på bare boutgifter.

For meg som ringevikar vil det si at jeg kanskje noen måneder vil gå i minus, rett og slett. Utsiktene for å spare ved å ha denne leiligheten ser ikke så lys ut. Da måtte jeg hatt en mer fast jobb. Det er ingen garantier som ringevikar, det kan være måneder hvor jeg får under 10.000 utbetalt, og på de beste månedene 25.000. Sistnevnte har skjedd en måned det siste året.

Siden jeg får godt med lønn og feriepenger nå i juni, har jeg imidlertid skaffet en god buffer. Jeg har også et sekssifret beløp i aksjer som egentlig er ment for fremtidig boligkjøp, men som kan brukes hvis det blir krise.

Merker at jeg har veldig lyst til å ta sjansen (selv om det foreløpig ikke er garantert at jeg får den), for jeg trenger VIRKELIG å komme meg bort herfra og til mer sentrale strøk. Det veier veldig tungt, og det er et av målene mine.

Samtidig stresser det økonomiske meg. Det føles ikke bra å måtte ut med mesteparten av lønna si til husleie, når jeg virkelig trenger å spare til egen bolig. I tillegg har jeg påbegynt behandling angående tannhelsen, og utgifter på 10-15.000 regner jeg med der.

Om noen har noen råd å komme med, så er det fint! Setter veldig pris på det!

Det er tungt å ha økonomiske laster, og om du tror at du vil få det om du flytter, så ville jeg faktisk ikke gjort det! Personlig ville jeg prioritert å spare til å kjøpe bolig fremfor å flytte til en bolig som er dyrere å leie. Det er mulig det frister å flytte mer sentralt og til en større bolig, men på lang sikt vil det vell være bedre å kunne kjøpe bolig? Hilsen long time lurker, liker å følge dagboken din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lirah
1 minutt siden, Expandable86 skrev:

Takk for råd. Jeg er veldig usikker selv, men nå er det heller ikke noe konkret tilbud jeg har fått og jeg har tid til å tenke på det. Samtidig har jeg det ikke så greit her jeg bor nå, rent trivselsmessig. Har bodd her altfor lenge, og fått plassen "i halsen". Redd for at jeg vil angre mer på å ikke ta sjansen, enn å ikke ta sjansen. Har alltid hatt en tendens til å velge det trygge og komfortable.

Da håper jeg ikke jeg har skremt deg med det negative jeg har skrevet her til tider😦

Har skjønt at du ikke har det bra der du bor nå (leste litt tilbake i tråden). Miljøskifte kan være lurt, men jeg ville ikke flytte til et sted som er dyrere å leie. Det er så viktig å spare til kjøp, mye bedre å eie enn å leie, selvfølgelig. I dette tilfellet er det jo lurt å velge det som er trygt og komfortabelt, og ikke minst det som er riktig og viktig for deg. Om det å skifte miljø er mye viktigere enn å f.eks spare til kjøp av bolig, så skal du absolutt prioritere det. Vei de positive og negative sidene oppimot hverandre. 

Neida, kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Så jeg blir ikke skremt, føler heller med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si at jeg er imponert over hvordan du på egen hånd har klart å snu dine egne tanker! Mange trenger kognitiv terapi for å snu en dårlig trend. 😉 Keep up the good work!

Og så, med fare for å virke negativ, så ville jeg ikke flyttet til noe mye dyrere med en så usikker jobbhverdag. Det er litt av en sjanse å ta, og er du dårlig rustet blir det tøft i periodene med lite jobb. Ha tålmodighet, plutselig dukker det opp en mulighet som er rimeligere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Expandable86 skrev:

Jeg har et dilemma nå. Forsåvidt et positivt et, men også noe som setter i gang tankevirksomheten. "Bør jeg gå for det eller ikke?"

Det har dukket opp en mulighet for å flytte til ny leilighet, via et bekjentskap. Dilemmaet er at det er snakk om en større leilighet enn hva jeg har nå, og jeg må ut med 8000 i måneden, som er 3000 mer enn jeg bruker nå. Egentlig er det en tomannsbolig. Strøm vil også komme i tillegg, og eventuelt tv-abonnement. Det kan fort bli 10.000 i måneden på bare boutgifter.

For meg som ringevikar vil det si at jeg kanskje noen måneder vil gå i minus, rett og slett. Utsiktene for å spare ved å ha denne leiligheten ser ikke så lys ut. Da måtte jeg hatt en mer fast jobb. Det er ingen garantier som ringevikar, det kan være måneder hvor jeg får under 10.000 utbetalt, og på de beste månedene 25.000. Sistnevnte har skjedd en måned det siste året.

Siden jeg får godt med lønn og feriepenger nå i juni, har jeg imidlertid skaffet en god buffer. Jeg har også et sekssifret beløp i aksjer som egentlig er ment for fremtidig boligkjøp, men som kan brukes hvis det blir krise.

Merker at jeg har veldig lyst til å ta sjansen (selv om det foreløpig ikke er garantert at jeg får den), for jeg trenger VIRKELIG å komme meg bort herfra og til mer sentrale strøk. Det veier veldig tungt, og det er et av målene mine.

Samtidig stresser det økonomiske meg. Det føles ikke bra å måtte ut med mesteparten av lønna si til husleie, når jeg virkelig trenger å spare til egen bolig. I tillegg har jeg påbegynt behandling angående tannhelsen, og utgifter på 10-15.000 regner jeg med der.

Om noen har noen råd å komme med, så er det fint! Setter veldig pris på det!

Hvis du egentlig ikke har råd til å bo et sted så har du ikke råd til å bo der. Hvis du har økonomiske bekymringer allerede, blir de ikke mindre av at du får enda større utgifter.

Men du har penger på bok, så hvis du mener at det er verdt å ta litt av sparepengene for å komme deg bort fra der du bor nå, er det selvfølgelig noe du kan gjøre! Men da må du planlegge for at du kommer til å bruke opp sparepenger på det og velge at det er verdt det, dvs. veie det å flytte opp mot det å bruke av sparepengene og vurdere hva du synes er verst. (selv om det ikke er helt sikkert at du trenger å bruke av det - planlegg som om du må det, også blir det evt en bonus hvis du slipper, men ikke tenk på det som en mulighet når du planlegger)

 

(Leste gjennom hele tråden din nå og lurer på om du har utdanning for det du jobber med eller "bare" jobber som assistent? Menn er ettertraktet i jobber med barn, enten det er på skole, SFO eller i barnehage du jobber. En lærer- eller barnehagelærerutdanning kan være noe å vurdere hvis du trives med å jobbe med barn. Det er for sent å søke nå, men tipper det kommer til å dukke opp noe på restetorget. Da får du også et miljøskifte hvis du må flytte til et annet sted, og det hadde kanskje ikke gjort noe? Ev. finnes det nettstudier, hvis du ikke vil flytte til et helt annet sted - og du kan ta opp studielån, som gjør at du får spedd på inntekten og kanskje har råd til å flytte uten å tappe sparepengene allikevel).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

.

 

 

Endret av Expandable86
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å flytte inn i kollektiv, eller avertere etter en å bo med, om du f.eks. finner en ny, men litt for dyr leilighet? 

Livet vil ikke mirakuløst bli bedre av hus/jobb/kjæreste/barn. Mest sannsynlig vil du kjenne en større tomhet da de ytre tingene viser seg ikke gi deg lykke. Jobb med deg selv først, aksepter deg selv slik du er, med feil og mangler og styrker og fantastiske egenskaper. Ikke skam deg over den du er, aksepter at du er der du er og at du har de erfaringene du har - på godt og vondt. Prøv å skape lykke og aksept i deg selv, uten å gjøre lykken avhengig av andre. 

De sannhetene du har om deg selv som aktuell partner; har de blitt bekreftet av noen, eller er du tankeleser og kan uttale deg på vegne av alle kvinner der ute? Det vil være vanskelig for noen å nå inn til deg om de må motbevise dine egne sannheter og spådommer. Er du like streng mot mulige partnere og hva de må ha "oppnådd" i livet? 

Jeg valgte en partner som ikke hadde livet på stell, men som var og er trofast og kjærlig. Det var godt nok for meg, men i følge deg så er dette en umulighet i 2020. Kanskje du skal tenke litt på sannhetsgehalten i sannhetene dine...? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror du tok det rette valget med å takke nei til leiligheten. Som de andre over her har påpekt, så hadde nok ting bare føltes verre om du fikk økonomiske problemer på toppen, og du er jo tydeligvis opptatt av å spare til boligkjøp. Jeg stusser litt ved at du er så skeptisk til å leie av ukjente? De fleste som leier kjenner vel ikke huseieren sin personlig? Har du lett aktivt etter et nytt sted å bo? Hvis du bor i et område hvor det er gode muligheter for å finne en billigere leilighet så synes jeg du skal tørre å ta det steget, selv om det er skummelt. Hva er det verste som kan skje? Evt kan du bo i kollektiv, som personen over nevnte :) Da får du kanskje en venn eller to med på "kjøpet"? 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaida

Hei. En snikleser her. :)

Jeg synes at du tok et godt og smart valg ang. leiligheten. Synes ikke du behøver å se på det som noe nederlag i det hele tatt. Du finner noe annet som passer enda bedre, det er jeg sikker på.

Jeg leste tidligere i tråden at du hadde blitt tilbudt gruppeterapi. Det ble jeg også for ikke så lenge siden. Det som skjedde da var at jeg sa nei takk og så fikk jeg fortsette hos psykologen. Men senere har jeg lest om gruppeterapi og det virker absolutt ikke som på film, at man skal fortelle vilt fremmede om sine problemer. Heller at man skal lære og øve på ting sammen, noe som er spesielt bra for oss som sliter med det sosiale. Jeg heller nå mot å takke ja likevel, selv om det er veldig skummelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaida
1 minutt siden, Expandable86 said:

Gruppeterapi og psykolog kommer hele tiden opp som tema. Ser ikke for meg at det er aktuelt nå. 

Skjønner. Tenker bare at du kunne hatt mye å vinne på det og at det kunne gitt deg en boost i prosjektet ditt. Men jeg skal ikke mase mer om det. :) Hvis du skulle få lyst til å snakke om det en gang så er du velkommen til å sende PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...