Gå til innhold

.


Anonymburker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

19 hours ago, Expandable86 said:

 

- Kommer til å utsette timen hos psykolog neste uke fordi jeg ikke kan si fra meg jobb. Bedre å tjene penger, enn å bruke 900 kroner på prating som ikke fører noe sted.

Kontakt fastlegen så får du psykolog langt billigere. Vet  du har familie som går hos DPS som du ikke ønsker å møte, men de har jo helt sikkert ordninger for å sørge for at man slipper å møte familiemedlemmer når man går til psykolog. Bare si ifra på forhånd så kommer det til å ordne seg. 

Du synes livet ditt er helt håpløst. Da visste du også at første psykologtimen du fikk ikke kom til å løse alle problemene dine. Hadde du trodd det var så enkelt så hadde du jo aldri følt at livet er helt håpløst.  Du lagde en femårsplan fordi du vet at det kommer til å ta lang tid og det kommer til å kreve mye hardt arbeid å få livet du ønsker og fortjener. 

Jeg synes du bør fortsette å gå til psykolog. Å kutte psykologen fordi man ikke ble frisk etter første samtale blir litt som å kutte ut dietten fordi man ikke ble slank etter første dagen man var på diett. 

Prøv å hold deg unna alkoholen..Det er en dårlig ide å trøste seg selv med alkohol. Det siste du trenger er å få alkoholproblemer. Du har det tungt nok uten alkoholproblemer. 

Sender deg klemmer. :hjerte:  Jeg vet at det er lettere å gi råd enn å følge dem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/8/2021 at 6:53 PM, Expandable86 said:

Jau. Billigere, men merker jeg bare ikke vil det. Da "klarer" jeg heller meg selv.

Vet ikke egentlig om jeg tenker at psykolog vil hjelpe noe som helst, og absolutt ikke etter første time. Men hvis det fortsetter å være like lite konstruktivt de neste timene som den første, er det jo ingen vits. Jeg har ikke avlyst videre timer, men vurdert om jeg skal utsette den. Den er til uka.

 

Synes du bør ta det opp på psykologtimen. La psykologen forklare til deg hvordan han/hun kan hjelpe og hva du kan forvente. Synes ikke du skal avskrive psykologtimene før psykologen har fått forklare hva han/hun kan hjelpe deg med og hvordan hjelpen fungerer.   Bra du ikke ønsker å avlyse. 

 

On 5/8/2021 at 6:53 PM, Expandable86 said:

 

Femårsplanen er allerede over ett år gammel, uten at jeg har endret så mye. At jeg har fikset tannhelsen har ingen stor betydning, ei heller at jeg har spart 100.000 det siste året og dermed har nærmere 250.000 i sparte midler. Pengene er forespeilet bolig, men uten fast jobb (og elendige utsikter til det) har de ikke noen funksjon. Femårsplanen ble laget da jeg fikk en akutt motivasjon, men med tiden senker den seg automatisk. Man går tilbake til gamle mønstre fordi endring er for vanskelig. Jeg kan ikke endre personlighet ved å trykke på en magisk knapp, slik at jeg blir sosial, utvikler sosiale nettverk og får kjæreste. I midten av 30-åra er livet "satt" og nesten umulig å gjøre endringer på det området.

 

Du har en veldig "alt eller ingenting" holdning. Enten har man alt man ønsker seg eller så er ingenting av det det man har verdt noe. Nå har du fikset tannhelsen din.  Det gjør jo livet ditt lettere, spesielt med tanke på at du har hatt tannlegeskrekk og tidligere fått tannskader pga utsettelse av tannlegebesøk.   Du hadde hatt det verre om du ikke fikset tannhelsen din, det vet du med deg selv også. 

Det er også bedre å ha 250 000 kroner enn å ikke ha penger. Den dagen du får fast jobb så kommer du til å være glad for at du har egenkapital. Den dagen du får uforutsette utgifter vil du være glad for å ha penger på bok.  Du hadde hatt det verre om du i stedet for 250 000 på bok hadde kredittkortgjeld som du slet med å betale. 

Du har en 5 årsplan fordi man ikke kan fikse alt med en gang. På ett år har du klart å fikse tannhelsen din, spare opp penger, og begynne med psykolog. Synes det er svært bra! Om de 4 neste årene blir like bra som dette året så er jeg sikker på at du kommer i mål. Og siden du klarte første året så er det ingen grunn til å tro at du ikke klarer å gjøre det like bra de neste 4 årene.  Dette klarer du!

On 5/8/2021 at 6:53 PM, Expandable86 said:

 

Jeg har ikke hjerne til å ta høyere utdannelse, fordi det er kaos, stress, hodepine og angst som preger den. Relativt smart og oppegående er jeg, men det hjelper ikke. Og som vi vet, menn uten høyere utdannelse får sjeldent partnere og barn i 2021. Med mindre de er håndverkere da, det er av en eller annen grunn et unntak som er akseptert.

 

Det er ikke utdannelsen det står på. Så lenge du klarer å elske deg selv og andre så kan du får du deg kjæreste. Åpenbart at du har mye kjærlighet å gi så den delen er grei. Alt du trenger er å lære å gi deg selv den samme kjærligheten. 

On 5/8/2021 at 6:53 PM, Expandable86 said:

 

Ufrivillig holdt jeg meg unna alkoholen i går siden jeg var for sliten, men i dag er jeg "på flaska". Tidligere på dagen enn normalt. Noen gleder må man da ha.

Takk, jeg bare sutrer her for tiden. Men jeg er en mann i midten av 30-åra, uten fast jobb, eid bolig, sosialt nettverk, partner eller barn eller noen stabilitet i livet. Hvor mange hadde hatt motivasjon for å prøve å fikse livet sitt? Nylig hørte jeg om en yngre mann (en del år yngre enn meg) som tok sitt eget liv. Først tenkte jeg "uff, så tragisk", "det må være tøft for familien" osv.. Men jo mer jeg tenkte, jo mer forstår jeg valget. Det ER et beinhardt samfunn for mange menn, spesielt for dem som ikke strekker til, og aldri lykkes.

Det er din tråd du skal selvsagt få klage så mye du vil!  Skjønner godt at du sliter med motivasjonen, men lærer du deg å se de positive tingene i livet ditt så tror jeg du kommer til å se at du klarer å få fast jobb, bolig, og kjæreste. Du har vist at du har det som trengs.  Du fikk høre at du var drømmemannen da du var på ditt verste så åpenbart kan du få kjæreste. Du fikk lederansvar fra sjefen din, så åpenbart har du hva som trengs for å klare deg i arbeidslivet.  Du har klart å spare opp 250 000 kroner så åpenbart har du god nok kontroll på økonomien til å kunne komme inn på boligmarkedet. Du har klart å gå til tannlegen selv med tannlegeskrekk og du har klart å gå til psykolog og fortalt om dine mørke tanker selv om det er svært svært tungt.  Så du har jo åpenbart hva som trengs for å fikse livet ditt!

Ja, det er et beinhardt samfunn, men det betyr jo bare at du skal ha enda mer applaus for alt du har klart! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 hours ago, Expandable86 said:

Jeg har ny time hos psykologen nå til uka, men jeg vet strengt tatt ikke hva jeg skal prate om.

Ting går sånn tålig nå, og det er kun min egen fortjeneste i form av grepene jeg har tatt etter nyttår. Selvfølgelig er det mange "skjær i sjøen" fremdeles, men de verste dagene er blitt mindre og mindre ille, og forekommer sjeldnere. Blir sjeldent overveldet av vonde følelser slik som tidligere. Hyperventilering og panikk skjer så godt som aldri lenger nå.

Så bra du har ny time hos psykolog. Fantastisk at du føler deg bedre. Utrolig imponerende hva du har klart.

Jeg tenker det er mye du kan prate om med psykologen. Du har jo en del på hjertet, hvis ikke så hadde du ikke hatt denne tråden. Du kan spørre psykologen hva han/hun kan hjelpe deg med, for det lurer du jo på. Og du kan fortelle psykologen om grepene du har tatt og at du nå føler deg bedre.

Synes du bør bla litt gjennom i denne tråden og plukke ut de ting du kan ta opp med psykologen. Du har vært svært flink til å skrive ned hva du føler og tenker. Det kan du høste fruktene av og bruke når du har samtaler med psykologen. 

Endret av SVK
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87
Expandable86 skrev (1 time siden):

Typisk at jeg jinxer det ved å si at jeg regulerer følelsene bedre nå enn tidligere. Dagen etter er jeg tilbake dit jeg nettopp sa jeg ikke var lenger..

Jeg vil ikke skrive her i tråden lenger. Det er deprimerende å se at ting ikke går videre. Det er ingen vei videre for meg uansett. Jeg bare lurer meg selv. Psykolog hjelper ikke, livsløpet mitt ble lagt for 15+ år siden. Ting kan ikke snus i min alder.

Alt jeg vil er å forsvinne.

Hvordan kan du si at psykolog ikke hjelper, du har i praksis ikke prøvd det enda? Psykologhjelp er ikke en magisk vidunderkur, det er mye hardt arbeid. Og det harde arbeidet begynner med å øve seg på å være ærlig. Hvis ikke kan man ikke forvente å få hjelp med det man egentlig sliter med. Og det er virkelig tungt, men det er mulig. 

Det er en klisjé men de som tror de fikser livet og de som tror de ikke gjør det har begge rett. Det finnes så mange mennesker som er 35, 40, 50, 60 som forandrer livet sitt. Vil du fortsette å bruke tiden på å bestemme deg for at det ikke går, slik du også tidvis har gjort i årevis til nå, eller vil du gi alt i et års tid? Ikek undertrykke, late som eller ruse bort smerten. Men gi deg en sjanse. 

Jeg synes du fortjener en sjanse og helt ærlig synes jeg ikke du gir den til deg selv. Og ingen andre kan gi deg den. Jeg skjønner at dagen i dag er tung, tillat deg å kjenne på det. Du kan mestre dine egne følelser. Heia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Expandable86 said:

Typisk at jeg jinxer det ved å si at jeg regulerer følelsene bedre nå enn tidligere. Dagen etter er jeg tilbake dit jeg nettopp sa jeg ikke var lenger..

Jeg vil ikke skrive her i tråden lenger. Det er deprimerende å se at ting ikke går videre. Det er ingen vei videre for meg uansett. Jeg bare lurer meg selv. Psykolog hjelper ikke, livsløpet mitt ble lagt for 15+ år siden. Ting kan ikke snus i min alder.

Alt jeg vil er å forsvinne.

Klem. :hjerte:

Om du ønsker å avslutte tråden så er det selvsagt opp til deg. 

Enig med  @Rainstorm Du kan ikke vite at en psykolog ikke kan hjelpe før du har prøvd ordentlig. Og for å ha prøvd ordentlig så må du fortelle psykologen hvor ille du har det. I tillegg så må du følge rådene psykologen gir. 

Jeg sier ikke at det er enkelt å bli frisk, det er ikke enkelt. Men det betyr ikke at det ikke lar seg gjøre.  

Jeg skjønner at det er vanskelig å fortelle psykologen hvor ille du har det. Det skjønner psykologen også. Men jeg er sikker på at du klarer å fortelle psykologen sannheten over tid.  Du har klart vanskeligere ting. Du har allerede kommet deg til psykologtime nummer to. Bare det er en enorm seier. Du har klart å komme deg til tannlegen og fått fikset tennene, en enorm seier igjen. 

Hva med å skrive ned tankene dine og gi dem til psykologen? Du klarer å skrive ned tankene dine, det ser vi jo i denne tråden. 

Endret av SVK
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 hours ago, Expandable86 said:

Kjemper enda hardere mot de tunge tankene i dag. Flere ting angående jobben som skaper hodebry. Alt fra det økonomiske til det mer praktiske.

Syns egentlig bare tilværelsen er slitsom i det store og det hele. Jeg har kun makt på en ting, og det er å leve eller ikke. Selve livsinnholdet er ikke i min makt. Jeg kan ikke bestemme meg for å få fast jobb, få kjæreste eller barn. Ser ikke noe der framme av positive ting som skal skje. De tingene er ikke forespeilet meg, det er bare så tydelig.

Jo, alt det kan du bestemme. Arbeidsgiveren din har tilbydd deg lederoppdrag, du kan selv velge å ta det oppdraget. Du kan søke nye jobber. Du er helt klart en svært god arbeidstaker.  Du har skrevet at det var en dame som så deg som drømmemannen da du var på ditt verste. Det var du som avviste henne og ikke omvendt. Du kan både bli sammen med noen som allerede har barn og du kan bestemme å prøve å få barn med en kjæreste. 

Du kan også bestemme at du skal fortsette å gå til psykologen og du kan bestemme om du ønsker å dele dine innerste tanker med psykologen. Du kan bestemme at du skal følge rådene til psykologen. Og over tid vil du ende med å bestemme at du skal ha en bedre selvfølelse enn det du har i dag. 

Du kan ikke knipse i fingeren og få alt du ønsker deg. Det er sant. Men gjennom å jobbe med deg selv så kan du få det du ønsker. Med tanke på alt du har oppnådd dette halvåret så tyder alt på at du klarer å få det mye bedre i løpet av 40. årsdagen du har satt som tidsfrist. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaida

Absolutt alle har oppturer og nedturer i varierende grad. Jeg mener at det er uunngåelig og normalt. Det betyr ikke at du er håpløs og det betyr ikke at du er helt tilbake ved start nå. Dette er en bølgedal og den er midlertidig. Du behøver ikke ta alle tankene du har i en bølgedal på alvor. De er ikke sannheter. Om litt ser ting mye lysere ut igjen.

Du sier livsløpet ditt er lagt, men det er ikke sant. Jeg pleide å tro på en slags skjebne, men det er for det første ikke logisk og for det andre gjorde det meg ingenting godt. Dommedagshistorier som jeg gikk rundt og skremte meg selv med. Det er overtro i beste fall, ikke noe mer. Ingen vet hva som ligger i fremtiden og ganske mye kan vi styre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

 

 

 

Endret av Expandable86
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Expandable86 said:

Takk for svar til alle tre. Jeg har egentlig ikke mye mer å si pr. nå. Takk for støtten.

Flott å høre fra deg. :hug:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...