AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #1 Del Skrevet 1. mars 2020 Når jeg løper ca 5 km får jeg vondt i kneet og etterhvert i den ene siden av hoften. Har tidligere fått beskjed om at jeg har stiv hofte. Smerten begynte på innsiden av kneet, men etterhvert gjorde det vondt på utsiden også. Jogger kanskje 1-2 ganger i måneden. Ikke like flink til å trene styrke, men planen er å bli bedre på det nå (kanskje yoga også?).Det føltes verre i går da jeg skulle løpe 10 km. Vanligvis går det over når jeg er ferdig å løpe, men har fortsatt vondt i kneet og hoften i dag. Jeg er jente hvis det har noe å si Noen som har opplevd lignende eller vet hva det kan være? Anonymkode: 7d692...2fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #2 Del Skrevet 1. mars 2020 Hvorfor jogge så sjelden? Blir jo helt sjokk for systemet. Jogg minst annenhver dag. Så slipper du sikkert plagene også. Anonymkode: 986c0...9a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #3 Del Skrevet 1. mars 2020 Vil ikke det forverre plagene? Tenkte å trene gradvis opp. Var godt trent før, men kroppen tåler ikke så mye lengre. Trener alternativ aerobic og step. Ts Anonymkode: 7d692...2fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #4 Del Skrevet 1. mars 2020 Kanskje du burde prøve å trene mer mobilitet og styrke muskulaturen ved knær og hofter. Det er også et veldig sjokk for systemet hvis du bare jogger 1-2 ganger i måneden. Anonymkode: 5839d...921 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #5 Del Skrevet 1. mars 2020 De aller, aller fleste som ikke er profesjonelle løpere, løper med alt for lange steg og alt for få steg i minuttet. Det fører til stor belastning på kroppen. Neste gang du jogger, prøv å tenk at sålen på skoen din er metall og underlaget er metall og du skal forsøke å lage så lite lyd som mulig. Det betyr at du må løpe med korte skritt og rulle på hele foten og ikke så mye sånn spretting opp og ned med hele kroppen som veldig mange gjør når de jogger. Anonymkode: dad4a...293 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Made4u Skrevet 1. mars 2020 #6 Del Skrevet 1. mars 2020 Tenker at å forsøke mindre belastende treningsformer vil være en fordel for deg, sykling og svømming f.eks., for noe er tydeligvis galt og det bør du også få utredet så du vet hva det kan være og hva du kan gjøre med problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 1. mars 2020 #7 Del Skrevet 1. mars 2020 Tøye, tøye og tøye. Løping foregår i marka heretter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
matrobot Skrevet 2. mars 2020 #8 Del Skrevet 2. mars 2020 Et par ganger i måned er for lite. Prøv minst 1 gang i uken. Jeg slet med vonde føtter da jeg begynte å løpe, men etterhvert blir kroppen vant til det. Det har også med løpeteknikken å gjøre. Mange nybegynnere (inkl meg) lander føttene feil som gjør at man bremser farten og beina sliter mer enn nødvendig. Her er en enkel video som forklarer det godt: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #9 Del Skrevet 2. mars 2020 Å løpe 10 km 1-2 ganger i mnd. er et sjokk for en kropp som ikke er vant med løping. For langt, for sjelden. Anbefaler, som jeg også ser noen andre skriver her, at du løper oftere, men kortere avstand. Gi kroppen tid til å tilpasse seg, men også hyppig nok med utfordring til at det skjer (positiv) endring. Anonymkode: 60d82...705 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 2. mars 2020 #10 Del Skrevet 2. mars 2020 Jeg støtter det de andre skriver. Det er én ting som er viktigere enn alt annet, og det er å øke treningsmengden gradvis. Det er helt normalt å få vondt når man løper langt uten å være vant til det. Kroppen må gradvis styrkes for å tåle løping. Det gjelder uansett hvor riktig man løper og hva man har av sko og underlag. (Selv om teknikk, sko og underlag også har noe å si) Du bør kutte ned lengden til 3 km, og heller løpe oftere. Når det går bra øker du lengden, men ikke øk mer enn 10% i uka. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå