blasfeminist Skrevet 6. mars 2020 #321 Del Skrevet 6. mars 2020 3 minutter siden, stan said: Influensa dreper ikke 3000 på en måned, selv ikke i Kina. Nei, men med så mange vi har blitt på kloden nå, så må det visst kraftigere lut til. Hvor mange år tror du de som har daua hadde igjen å leve uansett, i snitt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #322 Del Skrevet 6. mars 2020 1 minutt siden, likestilling skrev: Jeg orker ikke å kverulere mer her om det er det du vil. Det kan hende at du spør i beste mening, og da bør det egentlig holde å lese forrige post og se på sykehusene i Italia, Hvis du har sett hva WHO sier så har de ikke funnet noe belegg for at det er enorme mørketall i verken Italia eller Kina som kan bortforklare dette. Uansett bør tallene være skremmende nok, og selv FHI som hele tiden har bagatellisert dette, begynner nå å si at dette er langt mer alvorlig enn andre ting vi har sett (som veldig mange har klart å tenke seg til). Hvis du vil diskutere sykdommen/epidemien og ikke "hysteriet" foreslår jeg at vi hopper til en annen tråd Ingen belegg for at det er enorme mørketall i Italia og Kina? Ehh hva med f.eks. at Italia har greid å smitte omtrent samtlige nordmenn som var i landet i den aktuelle perioden? Er det bare ekstremt tilfeldig, eller er det fordi jævlig mange går rundt og er smittet uten å vite det? Anonymkode: e1e78...d45 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #323 Del Skrevet 6. mars 2020 7 minutter siden, stan skrev: I min familie er det flere både gamle og unge som er i risiko gruppa. Da er det hyggelig å vite at det går noen omkring og ikke engang vet at de smitter. Influensa dreper ikke 3000 på en måned, selv ikke i Kina. Det gjør det nok. Minst. Det dreper i influensasesongen ca 3000-4000 i måneden i USA (14 000 i året). Nå finner jeg ikke tall for Kina. Men gitt at Kina har 4 ganger så mange mennesker som USA kan det estimeres ca 12 000 dødsfall i måneden i Kina som følge av ordinær influensa. Dette er grove estimater. Men det er opplagt at influensa dreper flere enn 3000 i Kina på en måned. Anonymkode: 87ba4...23a 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 6. mars 2020 #324 Del Skrevet 6. mars 2020 3 minutter siden, blasfeminist skrev: Nei, men med så mange vi har blitt på kloden nå, så må det visst kraftigere lut til. Hvor mange år tror du de som har daua hadde igjen å leve uansett, i snitt? Li Wenliang var 34. Frisk og fikk den beste behandlingen det er mulig å gi et menneske. Likevel døde han. Mora mi er 79, og burde statistikk sett vært død. Det gjør det vel ikke riktig at hun skal dø nå? Gjør det vel? Hvor lett er det ikke å tåle 3000 døde kinesere... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 6. mars 2020 #325 Del Skrevet 6. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen belegg for at det er enorme mørketall i Italia og Kina? Ehh hva med f.eks. at Italia har greid å smitte omtrent samtlige nordmenn som var i landet i den aktuelle perioden? Er det bare ekstremt tilfeldig, eller er det fordi jævlig mange går rundt og er smittet uten å vite det? Anonymkode: e1e78...d45 For det første siterer jeg bare WHO her. Dette kommer fra pressekonferanser så hvis du vil se det får du lete dem opp selv. De ligger på YouTube. Jeg tror det hadde vært bra for deg å faktisk se en slik, eller lese litt forskning. At "Italia" har klart å smitte så mange er "rart", men det kan være mange forklaringer. Jeg tror personlig at det er store mørketall der, men ikke symptomatiske. En forklaring på at så mange er smittet kan være en EKSTREM smittsomhet, der det har holdt at alle har vært innom samme flyplass, eller har delt fly med noen. Mye tyder på at dette har skjedd. Igjen, jeg orker ikke å kverulere. Jeg har skrevet det jeg ville her for denne gang, og jeg kan ikke annet enn å pent be dere om å i alle fall ta høyde for at dere tar feil, slik at vi unngår en potensiell katastrofe her. Er det virkelig nødvendig å risikere liv og helse for så mange andre for å ikke gjøre noen endringer i livet og kanskje droppe å dra til Italia nå fordi det er billig? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blasfeminist Skrevet 6. mars 2020 #326 Del Skrevet 6. mars 2020 3 minutter siden, stan said: Mora mi er 79, og burde statistikk sett vært død. Det gjør det vel ikke riktig at hun skal dø nå? Gjør det vel? Min også (sånn veldig omtrentlig), og jeg kan ikke si når det er riktig at folk dør. Det eneste jeg veit er at alle gjør det, før eller seinere. Hvem skal folk skylde på når deres eldre dør av kreft? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 6. mars 2020 #327 Del Skrevet 6. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjør det nok. Minst. Det dreper i influensasesongen ca 3000-4000 i måneden i USA (14 000 i året). Nå finner jeg ikke tall for Kina. Men gitt at Kina har 4 ganger så mange mennesker som USA kan det estimeres ca 12 000 dødsfall i måneden i Kina som følge av ordinær influensa. Dette er grove estimater. Men det er opplagt at influensa dreper flere enn 3000 i Kina på en måned. Anonymkode: 87ba4...23a Jeg kan gi deg tall fra Kina, siden du ikke finner det. I hele 2016 døde 56 personer av influensa der. Det er det de sier selv, så samme tellemåte som for Corona. http://www.chinadaily.com.cn/a/201902/22/WS5c6f11daa3106c65c34eaaf7.html Sitat More than 608,000 flu cases were reported in the mainland in January, including 143 deaths, while the total of reported flu cases in January of last year was about 274,000, including 56 deaths, the commission said. The total number of flu deaths last year was 144, compared with 56 in 2016 and 41 in 2015 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #328 Del Skrevet 6. mars 2020 2 minutter siden, likestilling skrev: For det første siterer jeg bare WHO her. Dette kommer fra pressekonferanser så hvis du vil se det får du lete dem opp selv. De ligger på YouTube. Jeg tror det hadde vært bra for deg å faktisk se en slik, eller lese litt forskning. At "Italia" har klart å smitte så mange er "rart", men det kan være mange forklaringer. Jeg tror personlig at det er store mørketall der, men ikke symptomatiske. En forklaring på at så mange er smittet kan være en EKSTREM smittsomhet, der det har holdt at alle har vært innom samme flyplass, eller har delt fly med noen. Mye tyder på at dette har skjedd. Igjen, jeg orker ikke å kverulere. Jeg har skrevet det jeg ville her for denne gang, og jeg kan ikke annet enn å pent be dere om å i alle fall ta høyde for at dere tar feil, slik at vi unngår en potensiell katastrofe her. Er det virkelig nødvendig å risikere liv og helse for så mange andre for å ikke gjøre noen endringer i livet og kanskje droppe å dra til Italia nå fordi det er billig? Hæ, her siterer du meg og snakker som om jeg har gjort noe som helst for å risikere liv og helse eller til og med skal på reise til Italia, hva faen? Det eneste jeg har sagt er at jeg tror ekstremt mange flere er smittet enn vi vet, ergo enorme mørketall, og at det er et godt tegn fordi det viser at dødeligheten kan være langt lavere enn det man ser av bekreftet smittet-statistikken. Og så husker jeg tilbake til da man antok at svineinfluensa hadde dødelighet på 10%. Det viste seg å være feil, mildt sagt. Men jeg følger altså ALLE retningslinjer. Det eneste jeg ikke gjør er å krisemaksimere, for det kommer det ingenting godt ut av. Anonymkode: e1e78...d45 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 6. mars 2020 #329 Del Skrevet 6. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det gjør det nok. Minst. Det dreper i influensasesongen ca 3000-4000 i måneden i USA (14 000 i året). Nå finner jeg ikke tall for Kina. Men gitt at Kina har 4 ganger så mange mennesker som USA kan det estimeres ca 12 000 dødsfall i måneden i Kina som følge av ordinær influensa. Dette er grove estimater. Men det er opplagt at influensa dreper flere enn 3000 i Kina på en måned. Anonymkode: 87ba4...23a God i statistikk du. Men det blir feil, USA med sitt betale selv helsevesen har vesentlig flere tilfeller. Mellom 30 000 og 50 000 dødsfall på grunn av influensa. Kina har et gratis helsevesen, som gjør at folk oppsøker hjelp tidligere. Der rapportes det om drøyt 20 000 dødsfall i året. Det tallet er sikkert fort lavt. Men det er nok de 3000 også. Men når det er sagt har det så langt i år i Norge, død ganske mange av influensa. Særlig unge folk. Så pr 6.mars er influensa mye dødligere i Norge enn Covid-19. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 6. mars 2020 #330 Del Skrevet 6. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hæ, her siterer du meg og snakker som om jeg har gjort noe som helst for å risikere liv og helse eller til og med skal på reise til Italia, hva faen? Det eneste jeg har sagt er at jeg tror ekstremt mange flere er smittet enn vi vet, ergo enorme mørketall, og at det er et godt tegn fordi det viser at dødeligheten kan være langt lavere enn det man ser av bekreftet smittet-statistikken. Og så husker jeg tilbake til da man antok at svineinfluensa hadde dødelighet på 10%. Det viste seg å være feil, mildt sagt. Men jeg følger altså ALLE retningslinjer. Det eneste jeg ikke gjør er å krisemaksimere, for det kommer det ingenting godt ut av. Anonymkode: e1e78...d45 Jeg skriver dere, jeg adresserer alle her som eventuelt ikke tar det seriøst nok til å gjøre noen endringer, jeg sikter ikke til deg personlig. Nå er det ikke så lett å holde styr på hvem som er hvem når ingen av dere tør å skrive som annet enn "anonym" heller, men det er til "alle" som har holdninger som jeg har sett mye av nå; dette er hysteri og det er bare gamle og syke som dør uansett.. Hvem antok at svineinfluensa hadde en dødelighet på 10% forresten? Kilde? Det blir dessverre litt off topic men dette har jeg aldri hørt. https://www.abcnyheter.no/nyheter/2009/12/13/101293/ny-forskning-sa-dodelig-er-svineinfluensaen Sitat Mange fryktet at svineinfluensaen skulle utvikle seg til å bli like dødelig som den store influensaepidemien i 1918 og 1919, hvor dødeligheten var på to til tre prosent. Til sammenlikning har denne pandemien en dødelighetsrate på 0,026 prosent. Her er i alle fall tall som kom etter et stort antall smittede som var bekreftet. Hittil har vi over 100.000 syke av SARS-CoV-2 og i overkant av 3.4% er døde. De største problemene vil komme om sykehusene blir fulle, og det blir de fort når det angriper lungene på denne måten. Dette var aldri noe stort problem med svineinfluensa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #331 Del Skrevet 6. mars 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Du tar feil i at ingen andre enn Kina har iverksatt ekstreme tiltak. Italia har stengt alle skoler og universitet. Det er ikke lov å bestille (og drikke) kaffe, drinker, whatever ved disken på kaffebarer og andre barer. Avstand til andre skal være minimum 1 meter. Anonymkode: a8988...7e9 Dette er det du tenker på som ekstreme tiltak? De er ikke engang på et minimumsnivå for å stoppe utviklingen. Den daglige utviklingen i antall smittede i Italia tyder på at det de har gjort til nå knapt har hjulpet noe som helst. I Wuhan får man ikke lov til å gå ut bortsett fra på bestemte dager for å kjøpe mat, Bare en i famlien får lov til å gå ut, og man må ha munnbind. De bruker droner med ansiktsgjenkjenning for å passe på at alle følger reglene. Gater og offentlige steder sprayes jevnlig med desinfiserende middel. Anonymkode: e9843...077 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sermina Skrevet 6. mars 2020 #332 Del Skrevet 6. mars 2020 44 minutter siden, LeneXCII skrev: Hvor har du dette fra når helsemyndighetene presiserer at de aller fleste kun vil få lette influensasymptomer... Et stort antall vil trolig ikke engang vite at de er smittet Studier fra Kina viser at nesten alle som har fått diagnostisert Coronavius har synlig fortettninger i lungene. Faktisk så er det mer nøyaktig å gi diagnose basert på CT fremfor test. De aller fleste vil ikke være asymptome selv om myndighetene selger oss denne versjonen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 6. mars 2020 #333 Del Skrevet 6. mars 2020 8 minutter siden, Sermina skrev: Studier fra Kina viser at nesten alle som har fått diagnostisert Coronavius har synlig fortettninger i lungene. Faktisk så er det mer nøyaktig å gi diagnose basert på CT fremfor test. De aller fleste vil ikke være asymptome selv om myndighetene selger oss denne versjonen. Ja, dette har jeg sagt lenge, og det er selvfølgelig helt riktig. Forskning sier at diagnostisering med CT av lunger gir 98% treffsikkerhet på diagnose. Disse fortetningene er væske i luftsekkene som hindrer utveksling av O2/CO2. Jeg kan sitere FHI her... https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nxQ56/virusekspert-jeg-tror-dette-blir-veldig-stort Sitat – Vi vet at det går et skille ved 1–2 uker. Hvis pasienten blir dårligere etter 1–2 uker, får de ofte viruslungebetennelse langt nede i lungene. Det kan ødelegge lungene og gi akutt lungesvikt. Da trenger pasienten pustehjelp. Vi vet også at risikoen for barn og unge voksne er liten. Fra 60-årsalderen øker den voldsomt. Dette er da de som blir betegnet som "ikke milde" i studiene fra Kina. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #334 Del Skrevet 6. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Innimellom skulle jeg sterkt ønske at diskusjonsfora på nettet ikke fantes. Sånn som spekulasjonene og hysteriet nå sprer seg så hamstrer folk av alt som de virkelig utsatte (og sykehus, legekontor og nødetater) trenger av beskyttelse. Resultatet av det er at sannsynligheten for spredning til de utsatte gruppene øker. Anonymkode: f4b9e...618 Jeg har ikke hamstret en dritt, og er nok i den gruppen hvor jeg bør være ekstra obs. Anonymkode: a3c19...be9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #335 Del Skrevet 6. mars 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: At de for alle som nå er smittet, vet hvordan de ble smittet. I motsetning til Italia, der tusenvis "plutselig" var smittet. Mørketall er det sikkert. Og det kommer til å eksplodere med tilfeller de ikke har kontroll på de neste dagene. Men et annet spørsmål; hva er vitsen med å bruke store ressurser og medisinsk personell på å teste, når smitten først er overalt? Anonymkode: 87ba4...23a Det bør ikke være noe poeng egentlig. Mørketall er det helt garantert, siden mange tydeligvis får få eller ingen symptomer. Jeg kan bare ikke begripe at man lar verden gå inn i krise og vil stenge ned alt mens hundretusenvis døde av influensa ellers ikke blir sett på som noe problem. Anonymkode: 73121...c38 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #336 Del Skrevet 6. mars 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Det bør ikke være noe poeng egentlig. Mørketall er det helt garantert, siden mange tydeligvis får få eller ingen symptomer. Jeg kan bare ikke begripe at man lar verden gå inn i krise og vil stenge ned alt mens hundretusenvis døde av influensa ellers ikke blir sett på som noe problem. Anonymkode: 73121...c38 Det er fordi influensatallene er teoretiske beregninger, mens de som dør av COVID-19 er relle dødsfall fra en konkret sykdom. I tillegg er antallet som vil dø av COVID-19 hvis ikke den stoppes mest sannsynlig mye høyere enn de teoretiske influensatallene. Det siste må du ha fått med deg allerede, men det kan være vanskelig å ta innover seg fakta som ikke passer med bildet man har skapt seg. Anonymkode: e9843...077 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #337 Del Skrevet 7. mars 2020 Ser at én av de norsk står med mild/moderat sykdomsgrad. Brtyr det at det f.eks. har blitt en lungebetennelse? Noen som har sett definisjon på sykdomsgraden moderat? Anonymkode: e1e78...d45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #338 Del Skrevet 7. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ser at én av de norsk står med mild/moderat sykdomsgrad. Brtyr det at det f.eks. har blitt en lungebetennelse? Noen som har sett definisjon på sykdomsgraden moderat? Anonymkode: e1e78...d45 Hvor ser du det? Anonymkode: 2c3d0...aa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #339 Del Skrevet 7. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor ser du det? Anonymkode: 2c3d0...aa4 I VGs detaljerte oversikt over norske smittede. Anonymkode: e1e78...d45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 7. mars 2020 #340 Del Skrevet 7. mars 2020 Influensa vs. COVID-19 Her kommer influensa "greit ut", som noen skriver over, så er influensatall bare teoretiske beregninger, mens COVID er målte. Da de faktisk telte opp tall et år, da det var svineinfluensa, var det ekstrem lav dødelighet. 0.026% i UK f.eks. Corona ligger langt over 100x dette på nåværende tidspunkt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg