Agatha Spinatha Skrevet 6. mars 2020 #301 Del Skrevet 6. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er nok lurt, men beredskapslager dreier seg først og fremst å sikre seg mot strømbrudd, naturkatastrofer, strid og andre ting som kan lamme samfunnet. Det er verre å sikre seg mot spesifikke sykdommer siden man trenger spesifikke vaksiner mot de individuelle sykdommene. Det beste forsvaret mot sykdommer er god folkehelse generelt sett. Anonymkode: 0c45b...610 Det finnes beredskapsplaner for håndtering av sykdom og smitte som truer folkehelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #302 Del Skrevet 6. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er nok lurt, men beredskapslager dreier seg først og fremst å sikre seg mot strømbrudd, naturkatastrofer, strid og andre ting som kan lamme samfunnet. Det er verre å sikre seg mot spesifikke sykdommer siden man trenger spesifikke vaksiner mot de individuelle sykdommene. Det beste forsvaret mot sykdommer er god folkehelse generelt sett. Anonymkode: 0c45b...610j Jeg er enig i at god folkehelse er helt vesentlig. Beredskap skal dreie seg om å kunne klare seg en stund i tilfelle krise. Og jeg er kanskje tett i pappen, men jeg synes en pandemi er mer sannsynlig krise enn atomulykke. Jeg har allikevel kjøpt jod siden jeg har barn og da er det en del av beredskapslager ut fra myndighetene. Men det kan være greit å ha antibac i tilfelle uansett. Hadde man kjøpt litt nå og litt da har det ikke blitt tomt rundt omkring nå. Jeg har antibac i hus/bil/hytte/håndvesk etc og har ikke hatt behov for å kjøpe nå, så jeg demper presset nå. Jeg er overrasket over at vi er allerede i kripe etter så kort tid. Den heisann håsann holdningen som er vanskelig nå kommer til å gjøre utbrudd mye verre enn nødvendig. Nå er til og med helikopter trafikken til Nordsjøen rammet... Anonymkode: f53cd...b6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #303 Del Skrevet 6. mars 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den eneste grunnen til at ikke det er mange flere er at Kina tok i bruk ekstreme tiltak. Uten dem ville spredningen fortsatt i samme tempo, og det ville vært mange millioner nå. I Europa gjør vi mye mindre, og derfor har vi fortsatt en eksponentiell vekst i mange land. Sånn ser grafen for land utenom Kina ut: https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-cases/#case-tot-outchina Anonymkode: e9843...077 Du tar feil i at ingen andre enn Kina har iverksatt ekstreme tiltak. Italia har stengt alle skoler og universitet. Det er ikke lov å bestille (og drikke) kaffe, drinker, whatever ved disken på kaffebarer og andre barer. Avstand til andre skal være minimum 1 meter. Jeg bor delvis i Italia. Er der nå, og følger nøye med i lokale media. (må forresten få si at jeg føler meg mye tryggere i Italia enn i Norge. Her er det nesten 4000 smittede. I Norge kom smitten for en liten uke siden, og man er oppe i 100 (!). Og det snakkes om at man kanskje ikke har nok testeutstyr? WTF? Verdens rikeste land med en bitteliten befolkning har hatt 1,5 måned på seg til å foreberede virus-utbruddet. Og så har man kanskje ikke nok teste-utstyr siden uhyrlige 100 (!) er smittet. Hadde ikke temaet vært så alvorlig, hadde jeg rullet rundt på gulvet og ledd..... Anonymkode: a8988...7e9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #304 Del Skrevet 6. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tar feil i at ingen andre enn Kina har iverksatt ekstreme tiltak. Italia har stengt alle skoler og universitet. Det er ikke lov å bestille (og drikke) kaffe, drinker, whatever ved disken på kaffebarer og andre barer. Avstand til andre skal være minimum 1 meter. Jeg bor delvis i Italia. Er der nå, og følger nøye med i lokale media. (må forresten få si at jeg føler meg mye tryggere i Italia enn i Norge. Her er det nesten 4000 smittede. I Norge kom smitten for en liten uke siden, og man er oppe i 100 (!). Og det snakkes om at man kanskje ikke har nok testeutstyr? WTF? Verdens rikeste land med en bitteliten befolkning har hatt 1,5 måned på seg til å foreberede virus-utbruddet. Og så har man kanskje ikke nok teste-utstyr siden uhyrlige 100 (!) er smittet. Hadde ikke temaet vært så alvorlig, hadde jeg rullet rundt på gulvet og ledd..... Anonymkode: a8988...7e9 60+ av disse hundre er smittet i Nord Italia. 60 nordmenn blir ikke smittet av 1 000 italienere. Det er statistisk klin umulig. Mørketallene i Italia er enorme, det er titusenvis av smittende man ikke vet om, mens man i Norge foreløpig har kontroll på enhver smittelinje. Anonymkode: 87ba4...23a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #305 Del Skrevet 6. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 60+ av disse hundre er smittet i Nord Italia. 60 nordmenn blir ikke smittet av 1 000 italienere. Det er statistisk klin umulig. Mørketallene i Italia er enorme, det er titusenvis av smittende man ikke vet om, mens man i Norge foreløpig har kontroll på enhver smittelinje. Anonymkode: 87ba4...23a Dette har jeg heller aldri sagt? Ja, det finnes mørketall. I Italia. Og i resten av verden (spesielt USA, der fattige må betale syke summer for å bli testet/behandlet) Og: I Norge. Hva tilsier at du tror blindt på at (sitat): " i Norge foreløpig har kontroll på enhver smittelinje" Og hva mener du om at norske myndigheter i januar sa at de hadde full kontroll, og var forberedt. Og at de nå sier at de kanskje ikke har nok teste-utstyr? Anonymkode: a8988...7e9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #306 Del Skrevet 6. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette har jeg heller aldri sagt? Ja, det finnes mørketall. I Italia. Og i resten av verden (spesielt USA, der fattige må betale syke summer for å bli testet/behandlet) Og: I Norge. Hva tilsier at du tror blindt på at (sitat): " i Norge foreløpig har kontroll på enhver smittelinje" Og hva mener du om at norske myndigheter i januar sa at de hadde full kontroll, og var forberedt. Og at de nå sier at de kanskje ikke har nok teste-utstyr? Anonymkode: a8988...7e9 Enig. FHI gikk også ut og så for noen dager tilbake at siden dette nå begynte å smitte så mange, så ville man komme til et punkt hvor det ikke var nødvendig at alle skulle testes. Man skulle da kun fokusere på de fremskredne tilfellene, siden man ikke hadde mye testutstyr. Blir nok troverdig statistikk utav det... Anonymkode: 07a30...e35 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 6. mars 2020 #307 Del Skrevet 6. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: mens man i Norge foreløpig har kontroll på enhver smittelinje. Synes ikke det virker som man har kontroll, de fleste tiltak her i Norge blir jo satt inn retrospektivt.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #308 Del Skrevet 6. mars 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det største problemet er i mine øyne at sykehusene, legekontor og nødetatene ikke har tilstrekkelig lager til å kunne håndtere en krise. Det er det virkelige problemet. Er man i risikogruppene bør man allerede ha et lager av det man trenger av antibac etc før det bryter ut en krise. Får håpe alle tar lærdom av dette. Ha beredskapslager som vi fikk brev om for en god stund tilbake, og kjøp litt etter litt. Anonymkode: f53cd...b6e I utgangspunktet er jeg helt enig med deg når det gjelder DSB sin beredskapsliste. Men, nå er jo problemet at folk typisk hamstrer Antibac som det var vann det var det eneste middelet som kan redde dem fra den sikre død. Varmt vann, såpe og kunnskapen om hvordan man vasker hender har blitt glemt og erstattet med å klaske sammen hendene med en dose Antibac i håndflaten. De/vi i nødetatene må også forsøke å hindre en eventuell smitte internt, fordi konsekvensene av et større antall i karantene vil kunne få ringvirkninger for større hendelser i samfunnet. Vi har heller ikke på tusenvis av liter med AntiBac på lager til enhver tid. Anonymkode: f4b9e...618 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #309 Del Skrevet 6. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I utgangspunktet er jeg helt enig med deg når det gjelder DSB sin beredskapsliste. Men, nå er jo problemet at folk typisk hamstrer Antibac som det var vann det var det eneste middelet som kan redde dem fra den sikre død. Varmt vann, såpe og kunnskapen om hvordan man vasker hender har blitt glemt og erstattet med å klaske sammen hendene med en dose Antibac i håndflaten. De/vi i nødetatene må også forsøke å hindre en eventuell smitte internt, fordi konsekvensene av et større antall i karantene vil kunne få ringvirkninger for større hendelser i samfunnet. Vi har heller ikke på tusenvis av liter med AntiBac på lager til enhver tid. Anonymkode: f4b9e...618 Ja, det er lett å være etterpåklok i alle ledd. Må si jeg har blitt satt ut om ambulanse må stoppe på rema for å handle antibac. Regner med at helse har førsteprioritet hos grossister. Og hvorfor i skal ikke man ha såpass størrelse og rullering at man har eget lager for viktige ting, som smittevern? Får håpe det blir amnesti i Trøndelag, for 96 skal hjelpe på så mangt... Ikke minst humøret. Anonymkode: f53cd...b6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #310 Del Skrevet 6. mars 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette har jeg heller aldri sagt? Ja, det finnes mørketall. I Italia. Og i resten av verden (spesielt USA, der fattige må betale syke summer for å bli testet/behandlet) Og: I Norge. Hva tilsier at du tror blindt på at (sitat): " i Norge foreløpig har kontroll på enhver smittelinje" Og hva mener du om at norske myndigheter i januar sa at de hadde full kontroll, og var forberedt. Og at de nå sier at de kanskje ikke har nok teste-utstyr? Anonymkode: a8988...7e9 At de for alle som nå er smittet, vet hvordan de ble smittet. I motsetning til Italia, der tusenvis "plutselig" var smittet. Mørketall er det sikkert. Og det kommer til å eksplodere med tilfeller de ikke har kontroll på de neste dagene. Men et annet spørsmål; hva er vitsen med å bruke store ressurser og medisinsk personell på å teste, når smitten først er overalt? Anonymkode: 87ba4...23a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #311 Del Skrevet 6. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er lett å være etterpåklok i alle ledd. Må si jeg har blitt satt ut om ambulanse må stoppe på rema for å handle antibac. Regner med at helse har førsteprioritet hos grossister. Og hvorfor i skal ikke man ha såpass størrelse og rullering at man har eget lager for viktige ting, som smittevern? Får håpe det blir amnesti i Trøndelag, for 96 skal hjelpe på så mangt... Ikke minst humøret. Anonymkode: f53cd...b6e Det jobbes jo på spreng hos produsentene, og ære være dem for det. Grossistens prioriteringer finner jeg helt riktige. https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/jobber-pa-spreng-for-a-dekke-antibac-ettersporselen-prioriterer-sykehus-over-apotek-1.1675565 Nødetatene er mer enn 'bare' ambulasetjenesten og helse, og å kaste hodet overbord har sjelden ført til spesielt smarte avgjørelser hos noen. Anonymkode: f4b9e...618 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #312 Del Skrevet 6. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jobbes jo på spreng hos produsentene, og ære være dem for det. Grossistens prioriteringer finner jeg helt riktige. https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/jobber-pa-spreng-for-a-dekke-antibac-ettersporselen-prioriterer-sykehus-over-apotek-1.1675565 Nødetatene er mer enn 'bare' ambulasetjenesten og helse, og å kaste hodet overbord har sjelden ført til spesielt smarte avgjørelser hos noen. Anonymkode: f4b9e...618 Ja du har helt rett i at nødetatene er mer enn bare helse... Men når jeg vet! at private barnehager har lager som tilsvarer flere måneder med bruk er det vel ikke rart om en blir litt forundret over hvor raskt dette ble en problem. Kan vi være enig om det da? Anonymkode: f53cd...b6e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 6. mars 2020 #313 Del Skrevet 6. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er nettopp derfor mange av oss ser på koronaviruset på samme måte. Mange kommer til å bli smittet, noen kommer til å dø, det kommer til å gå over. Hvis vi blir overhysteriske hver gang, kommer vi til slutt til å være lei av at det blir ropt "ulv, ulv", og den dagen hjerneetende luftbårne monstervirus kommer for å utrydde menneskene fra kloden, gir vi totalt faen alle sammen. Anonymkode: e1e78...d45 Dette er ikke "hjerneetende" og vil ikke utrydde mennesker fra kloden, men det er et veldig, veldig ille virus og langt verre enn noen andre vi har sett i moderne tid, uansett hvordan man ser på det. Og ja, mange gir dessverre totalt faen. Vi er der Italia var for en 1-3 uker siden nå. Det er på høy tid å begynne å ta dette seriøst, for det er ikke lenge til det er for sent. Sitat 769 new cases and 41 new deaths in Italy, which becomes the country with the largest daily increase in cases and deaths in the world. [source] Among the 3,296 active cases, 1,790 (54%) are hospitalized, 331 of which (representing 11% of active cases) are in intensive care. Among the 562 closed cases, 414 (74%) have recovered, 148 (26%) have died. ... 54% (og økende) er innlagt på sykehus til tross for at de har store kapasitetsproblemer allerede. 11% er innlagt på intensivavdeling og 4.5% (også økende) har allerede dødd. Hva tror du skjer om 3-4 uker når sykehusene er fulle? Dette er det nærmeste du kommer til å komme et slikt monstervirus du beskriver, selv om det "spiser" lunger og ikke hjerner. Folk surrer fremdeles rundt i sin egen verden og tror at livet kommer til å gå som normalt fremover og at det er et kupp å bestille en billig billett til Milano i April. Børsen fortsetter å stupe, og vi er ned 13% siste to uker, et helt vanvittig fall. De som analyserer situasjonen nøye med milliarder på spill vurderer den som svært, svært alvorlig og er livredde for konsekvensene. Til sammenligning var det knapt noen reaksjon ved noen av de andre virusene vi har hatt. Ærlig talt, hva skal til for at dere skal våkne opp og skjønne at dette er en veldig alvorlig situasjon? Problemet for min del er ikke at dere som fortsatt insisterer på at dette er en forkjølelse blir syke, det kan dere velge selv, men i denne konteksten er vi faktisk et samfunn. For hver av dere som blir syke og tar opp en sykehusplass, vil en annen stakkar bli liggende uten, og uten endringer vil dere bidra til smitte. Det er som å dele en oppblåsbar livbåt med en gjeng trassige tenåringer som nekter å slutte å sjonglere med lommekniver. Senker dere båten, så synker vi andre med dere. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 6. mars 2020 #314 Del Skrevet 6. mars 2020 Akkurat nå, likestilling skrev: men det er et veldig, veldig ille virus og langt verre enn noen andre vi har sett i moderne tid, uansett hvordan man ser på det. Og ja, mange gir dessverre totalt faen. Hvor har du dette fra når helsemyndighetene presiserer at de aller fleste kun vil få lette influensasymptomer... Et stort antall vil trolig ikke engang vite at de er smittet 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #315 Del Skrevet 6. mars 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Innimellom skulle jeg sterkt ønske at diskusjonsfora på nettet ikke fantes. Sånn som spekulasjonene og hysteriet nå sprer seg så hamstrer folk av alt som de virkelig utsatte (og sykehus, legekontor og nødetater) trenger av beskyttelse. Resultatet av det er at sannsynligheten for spredning til de utsatte gruppene øker. Anonymkode: f4b9e...618 Helsevesenet osv kan bruke media til å be publikum om ting de trenger hjelp til og de vil få det. Janus har f.eks vært hardt ute på tilbudssiden på det planet. Anonymkode: 429dd...859 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #316 Del Skrevet 6. mars 2020 1 minutt siden, LeneXCII skrev: Hvor har du dette fra når helsemyndighetene presiserer at de aller fleste kun vil få lette influensasymptomer... Et stort antall vil trolig ikke engang vite at de er smittet Kanskje du kan se hva som skjer andre plasser enn i Norge? Når så du på nyhetene eller oppdateringer uansett? Helsevesenet er i krise allerede fordi de ikke har nok av noe, og da har det såvidt begynt her hos oss. Sorry, men gi gjerne en oppdatering her i tråden om 14 dager. Så er jeg ikke sikker på at du hiver med et smilefjes 🙄 Anonymkode: f53cd...b6e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 6. mars 2020 #317 Del Skrevet 6. mars 2020 2 minutter siden, LeneXCII skrev: Hvor har du dette fra når helsemyndighetene presiserer at de aller fleste kun vil få lette influensasymptomer... Et stort antall vil trolig ikke engang vite at de er smittet I min familie er det flere både gamle og unge som er i risiko gruppa. Da er det hyggelig å vite at det går noen omkring og ikke engang vet at de smitter. Influensa dreper ikke 3000 på en måned, selv ikke i Kina. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 6. mars 2020 #318 Del Skrevet 6. mars 2020 1 minutt siden, LeneXCII skrev: Hvor har du dette fra når helsemyndighetene presiserer at de aller fleste kun vil få lette influensasymptomer... Et stort antall vil trolig ikke engang vite at de er smittet Jeg orker ikke å kverulere mer her om det er det du vil. Det kan hende at du spør i beste mening, og da bør det egentlig holde å lese forrige post og se på sykehusene i Italia, Hvis du har sett hva WHO sier så har de ikke funnet noe belegg for at det er enorme mørketall i verken Italia eller Kina som kan bortforklare dette. Uansett bør tallene være skremmende nok, og selv FHI som hele tiden har bagatellisert dette, begynner nå å si at dette er langt mer alvorlig enn andre ting vi har sett (som veldig mange har klart å tenke seg til). Hvis du vil diskutere sykdommen/epidemien og ikke "hysteriet" foreslår jeg at vi hopper til en annen tråd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #319 Del Skrevet 6. mars 2020 7 minutter siden, likestilling skrev: Dette er ikke "hjerneetende" og vil ikke utrydde mennesker fra kloden, men det er et veldig, veldig ille virus og langt verre enn noen andre vi har sett i moderne tid, uansett hvordan man ser på det. Og ja, mange gir dessverre totalt faen. Vi er der Italia var for en 1-3 uker siden nå. Det er på høy tid å begynne å ta dette seriøst, for det er ikke lenge til det er for sent. ... 54% (og økende) er innlagt på sykehus til tross for at de har store kapasitetsproblemer allerede. 11% er innlagt på intensivavdeling og 4.5% (også økende) har allerede dødd. Hva tror du skjer om 3-4 uker når sykehusene er fulle? Dette er det nærmeste du kommer til å komme et slikt monstervirus du beskriver, selv om det "spiser" lunger og ikke hjerner. Folk surrer fremdeles rundt i sin egen verden og tror at livet kommer til å gå som normalt fremover og at det er et kupp å bestille en billig billett til Milano i April. Børsen fortsetter å stupe, og vi er ned 13% siste to uker, et helt vanvittig fall. De som analyserer situasjonen nøye med milliarder på spill vurderer den som svært, svært alvorlig og er livredde for konsekvensene. Til sammenligning var det knapt noen reaksjon ved noen av de andre virusene vi har hatt. Ærlig talt, hva skal til for at dere skal våkne opp og skjønne at dette er en veldig alvorlig situasjon? Problemet for min del er ikke at dere som fortsatt insisterer på at dette er en forkjølelse blir syke, det kan dere velge selv, men i denne konteksten er vi faktisk et samfunn. For hver av dere som blir syke og tar opp en sykehusplass, vil en annen stakkar bli liggende uten, og uten endringer vil dere bidra til smitte. Det er som å dele en oppblåsbar livbåt med en gjeng trassige tenåringer som nekter å slutte å sjonglere med lommekniver. Senker dere båten, så synker vi andre med dere. Wow, dette innlegget er vel selve definisjonen på krisemaksimering. Hvordan kan du vite at dette viruset er det verste vi noen har sett (du insinuerer også at det er det verste vi noen gang kommer til å se, og det er nok i beste fall naiv tankegang) når ikke WHO eller noen andre vet dette på et så tidlig stadium? Come on, dette er akkurat de samme tingene som ble sagt om svineinfluensa, som du selv kalte et fjollevirus. Anonymkode: e1e78...d45 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #320 Del Skrevet 6. mars 2020 Kjekt med litt fri fra jobb ihvertfall! Anonymkode: e7817...3b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg