Gå til innhold

Corona hysteriet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Husker svineinfluensaen godt. Jobber i skolen og vi fikk utdelt svære flasker antibac og sprayet i hendene til elevene. Synes det er rart det ikke har blitt satt inn nå. 

Husker forøvrig ikke at det var snakk om å stenge skoler og bhg for ti år siden. Det er det jo litt om nå. Hva skjer med oss ansatte da? Blir vi permittert? Det tenker jeg litt på.. De økonomiske konsekvensene som kan komme av dette. 

Anonymkode: 3b6aa...547

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, exictence skrev:

Ja, generelt var det sånn.

Corona er mildere, men flere i et område er blitt smittet.

Det er bare tull. Corona er verre enn svineinfluensa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den gangen hadde de helt andre rutiner for hygiene og dårligere immunforsvar og medisiner enn dagens befolkning. Svartedauden finnes fortsatt i små utbrudd i deler av verden, og det hadde ikke vært krise om vi fikk den til Norge igjen. Den ville ikke vært farligere enn influensa i dag. 

Anonymkode: b41b8...6bd

You kidding me? 😂 Leste nettopp en studie som viste at halvparten av befolkningen ikke vasker hendene sine regelmessig, ogsås i Europa...

Men ja, kan vel si vi har mer kaloririk mat nå enn de hadde før, ihvertfall i vesten.

Anonymkode: a3c19...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Isambard skrev:

Vi vet veldig godt hvor farlig coronaviruset er. Det har en dødelighet på 1%, eller 10x mer enn vanlig influensa. På cruiseskipet ble 700 smittet og 6 er døde hittil. Der er det ingen mørketall mhp antall smittede.

Det er ikke mulig at coronaviruset viser seg å være like ufarlig som influensa. 

Vel. Dødeligheten når det kommer til lukkede saker (erklært frisk eller død) er på 7%. Det blir fril å regne dødelighet når en bruker syke mennesker i statistikken, man vet jo ikke utfallet hos disse enda. 

Anonymkode: 6650e...94a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kunne ta vaksine mot svineinfluensa, som antakelig reddet mange liv. Bare en av de som hadde vaksinert seg døde.

Anonymkode: e9843...077

Bare en i Norge? Er uansett ikke bare. Et liv er et liv. Flere døde, og noen fikk narkolepsi. Var også flere tilstander knyttet til den. 

Grunnen til at ingen fikk erstatning, var at Norge hadde skrevet under på at produsenten var fratatt alt ansvar.

Anonymkode: 4b5ee...c14

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Isambard skrev:

Mye mulig, men vi må fortsette livene våre uansett. Dessverre er det mange som sperrer seg inne i tider som dette.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Isambard skrev:

Ligner en vanlig forkjølelse

– En infeksjon med coronavirus skiller seg lite fra en vanlig øvre luftveisinfeksjon i første fase, eller for dem som blir mildt syke. I symptomatologi er det liten forskjell på forkjølelse og coronavirus i mild fase av sykdommen. Mest vanlige symptomer er feber, tørrhoste, sår hals og eventuelt kortpustethet, forteller Frode Forland, Fagdirektør, Smittevern og global helse ved Nasjonalt folkehelseinstitutt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den gangen hadde de helt andre rutiner for hygiene og dårligere immunforsvar og medisiner enn dagens befolkning. Svartedauden finnes fortsatt i små utbrudd i deler av verden, og det hadde ikke vært krise om vi fikk den til Norge igjen. Den ville ikke vært farligere enn influensa i dag. 

Det er ikke bare derfor spanskesyken var så dødelig. Den hadde spesielle egenskaper som gjorde at unge med sterkt immunforsvar faktisk var overrepresentert blant de døde. Når det gjelder Svartedauden så vil sykdommer utvikle seg bli mildere over tid. De som ikke gjør verten veldig syk sprer seg mest. En annen sak er at vi er etterkommere etter de som tålte sykdommen best. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare en i Norge? Er uansett ikke bare. Et liv er et liv. Flere døde, og noen fikk narkolepsi. Var også flere tilstander knyttet til den. 

Grunnen til at ingen fikk erstatning, var at Norge hadde skrevet under på at produsenten var fratatt alt ansvar.

Lurer på hvor mange ''ettertilstander'' folk får av coronaviruset, noen virus har jo blitt knyttet til kroniske sykdommer. Enda en grunn til at jeg hater virus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei

Hvis jeg blir smittet hvor lang feier, eller karantene får jeg hjemme da? Snakker vi dager eller uker?

hadde jeg rukket å sett alle episoden av game of Thrones?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvor mange ''ettertilstander'' folk får av coronaviruset, noen virus har jo blitt knyttet til kroniske sykdommer. Enda en grunn til at jeg hater virus.

Ja, virus er ekle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Isambard skrev:

Vi vet veldig godt hvor farlig coronaviruset er. Det har en dødelighet på 1%, eller 10x mer enn vanlig influensa. På cruiseskipet ble 700 smittet og 6 er døde hittil. Der er det ingen mørketall mhp antall smittede.

Det er ikke mulig at coronaviruset viser seg å være like ufarlig som influensa. 

På cruiseskipet var det vel gjerne mange pensjonister? Disse dør lettere av både corona og influensa enn resten av befolkningen, så det blir litt feil å basere statestikken på disse. Jeg mener på ingen måte at corona er ufarlig, men etter mine observasjoner har det ikke kommet en fullverdig statestikk enda. Det er nok mange som går rundt udiagnostisert med dette viruset også, og de kommer jo ikke med i statestikken. Jeg leser stort sett bare om eldre som har dødd av viruset, og gjennomsnittsalderen for de som har dødd er vel over 70 år? Det virker som om ingen av de 15 smittede i Norge er alvorlig syke. Jeg tror vi må vente en stund før vi får en realistisk og nøye utarbeidet statestikk. Nå er det bare antakelser. TV-nyhetene meldte om en reell dødelighet på 0,4 %, som er mye lavere enn det du skisserer.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, virus er ekle. 

Jepp, ikke død eller 'levende' . Synes virus er creepy uansett om de er ufarlige eller ikke 😆

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, exictence skrev:

Ligner en vanlig forkjølelse

– En infeksjon med coronavirus skiller seg lite fra en vanlig øvre luftveisinfeksjon i første fase, eller for dem som blir mildt syke. I symptomatologi er det liten forskjell på forkjølelse og coronavirus i mild fase av sykdommen. Mest vanlige symptomer er feber, tørrhoste, sår hals og eventuelt kortpustethet, forteller Frode Forland, Fagdirektør, Smittevern og global helse ved Nasjonalt folkehelseinstitutt.

Du trekker ut en liten bit informasjon og lukker øynene for det som ikke passer. 80% får slike milde symptomer, men 20% blir alvorlig syke. 

En vanlig forkjølelser dreper ikke 1% av de smittede. Det vet du utmerket godt. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Forumhei skrev:

Hvis jeg blir smittet hvor lang feier, eller karantene får jeg hjemme da? Snakker vi dager eller uker?

hadde jeg rukket å sett alle episoden av game of Thrones?  

14 dager tror, så det rekker du fint!😂

Anonymkode: 5bdc9...f01

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei

14 dager tror, så det rekker du fint!😂

Anonymkode: 5bdc9...f01

👍🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Forumhei
Akkurat nå, Forumhei skrev:

👍🥳

Sender vekk kona også, så blir det jævlig hyggelig, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hysteri.. Altså, det er litt skumle saker det her. I Kina har de fått noenlunde kontroll på det, men de har satt hele byer i karantene. 

Her i Norge virker det som helsemyndighetene gir faen. Det blir vel gjerne ikke krisestemning før det er for sent å gjøre noe. Se hva som skjedde på Ullevål nå. Vi er ikke "på", vi tar det ikke alvorlig, og det kommer til å spre seg overalt pga det. Om en måned har sikkert mange tusen fått dette. 

Jeg har ikke lyst på lungebetennelse. Har du? 

Anonymkode: f40a6...901

De færreste får lungebetennelse. For ee fleste gir det ikke symptomer, eller milde symptomer som forkjølelse. 

Anonymkode: da373...c58

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kunne ta vaksine mot svineinfluensa, som antakelig reddet mange liv. Bare en av de som hadde vaksinert seg døde.

Anonymkode: e9843...077

Eh nei...

"I Norge vaksinerte 45 prosent av befolkningen seg, mens ingen vaksinerte seg i Polen. Likevel var det flere som døde av svineinfluensa i Norge."
https://www.tv2.no/a/3708979?fbclid=IwAR0-tX5X9sULZb6CdOKqLtZi0JltZTFvaXscf7NBsI57tXC5LJik9ogaR-0

Anonymkode: 68a1c...427

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Isambard skrev:

Du trekker ut en liten bit informasjon og lukker øynene for det som ikke passer. 80% får slike milde symptomer, men 20% blir alvorlig syke. 

En vanlig forkjølelser dreper ikke 1% av de smittede. Det vet du utmerket godt. 

Det er mange med svakt immunforsvar som dør av en hvilken som helst forkjølelse, jo.

Men sant nok skal man ikke klukke øynene for informasjonen i sammenheng. Men man behøver ikke å tolke det i verst mulig mening. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...