AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #1 Del Skrevet 28. februar 2020 Jeg er inne på tanken om å selge bilen til fordel for kollektivt til/fra jobb. I dag bruker jeg ca. 1500 kr i måneden på kjøreutgifter, i tillegg til alle andre kostnader med bil. Kjører kun til og fra jobb. Årskort med buss blir ca. 500 kr i måneden. Det jeg er usikker på er om det er dumt fordi jeg bor litt på "landet". Det er en liten by. Bussene går hver en gang i timen og det er en halvtime kjøring hver vei. Selv om jeg bor litt utenfor bor jeg midt i gryta, og har gangavstand til kjøpesenter, matbutikk, osv. Samboeren min har bil, så vi blir ikke helt uten. Men hvor ofte skjer det at busser blir innstilt? Skjer det i det heletatt? Kan man stole på at den kommer? Det var en periode for noen år siden at jeg pendlet med tog (en helt annen retning, går ikke tog til jobben), og fyttikatta for et styr det var! Togene ble innstilt hele tiden.. Så har fått litt skrekk av det. Men det er kanskje mindre problemer med busser? Anonymkode: d193b...0db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #2 Del Skrevet 28. februar 2020 Dersom tog eller buss blir innstilt har man vel krav på drosje. Sjekk selskapets nettsider for vilkår. Anonymkode: b818a...fd4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 28. februar 2020 #3 Del Skrevet 28. februar 2020 Greit å reise kollektivt, slipper å stresse med at bilen alltid må fungere osv, men hadde aldri kvittet meg med den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #4 Del Skrevet 28. februar 2020 Ikke alle som har lappen vet du. Anonymkode: 32f28...7c4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #5 Del Skrevet 28. februar 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er inne på tanken om å selge bilen til fordel for kollektivt til/fra jobb. I dag bruker jeg ca. 1500 kr i måneden på kjøreutgifter, i tillegg til alle andre kostnader med bil. Kjører kun til og fra jobb. Årskort med buss blir ca. 500 kr i måneden. Det jeg er usikker på er om det er dumt fordi jeg bor litt på "landet". Det er en liten by. Bussene går hver en gang i timen og det er en halvtime kjøring hver vei. Selv om jeg bor litt utenfor bor jeg midt i gryta, og har gangavstand til kjøpesenter, matbutikk, osv. Samboeren min har bil, så vi blir ikke helt uten. Men hvor ofte skjer det at busser blir innstilt? Skjer det i det heletatt? Kan man stole på at den kommer? Det var en periode for noen år siden at jeg pendlet med tog (en helt annen retning, går ikke tog til jobben), og fyttikatta for et styr det var! Togene ble innstilt hele tiden.. Så har fått litt skrekk av det. Men det er kanskje mindre problemer med busser? Anonymkode: d193b...0db Jeg har pendlet med buss og bane i 10 år. Har skjedd to ganger at det har vært problemer og ting har blitt innstilt. Den ene gangen var det snøstorm og det var kaos med ALT - verken biler, busser, t-baner og trikker kom seg avgårde. Den andre gangen så var det en påkjørsel så da sto banen og kunne ikke kjøre videre. Anonymkode: 7fde3...8e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjompen Skrevet 1. mars 2020 #6 Del Skrevet 1. mars 2020 I tillegg til at de fleste kollektivselskaper har en reisegaranti som sikrer deg drosje ved uforutsette hendelser, så kan du jo, grovt regnet, ta drosje til og fra jobb 6 ganger i året bare på det årsavgiften på bilen koster. Så om du sparer 1000,- pr måned i tillegg til faste kostnader ved bilhold, så blir det jo en vurderingssak. Når du i tillegg har tilgang til bil hos samboer, så hadde jeg for min del prøvd meg uten bil. Det meste går med et minstemål av egeninnsats, og du kan helt klart ha nytte av12000+ til andre formål. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #7 Del Skrevet 1. mars 2020 Kjørte kollektivt i 2 år. Skjer ALDRI igjen. Anonymkode: 4f856...0b1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #8 Del Skrevet 1. mars 2020 Jeg bruker begge deler, bor rett utenfor Oslo. Skal jeg inn til sentrum bruker jeg buss/tog. Håpløst å parkere, men når jeg skal rundt her jeg bor blir det bil pga bussgreiene er håpløst. Tar MYE mer tid også. Kollektiv er vanskelig å være avhengig av, men har heldigvis en direkte bussrute til Oslo bussterminal herfra jeg bor. Anonymkode: d2023...f7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #9 Del Skrevet 1. mars 2020 Det er ikke så mye å spare på det, og komfort og hygiene går kraftig ned. Hadde aldri tatt buss selv, hvis jeg ikke måtte. Holder det på et minimum. Anonymkode: 6aa0b...2d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #10 Del Skrevet 1. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke så mye å spare på det, og komfort og hygiene går kraftig ned. Hadde aldri tatt buss selv, hvis jeg ikke måtte. Holder det på et minimum. Anonymkode: 6aa0b...2d5 Helt enig, koster ikke mer enn 5-10.000 kroner i måneden per bil. Anonymkode: ee1f1...cc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #11 Del Skrevet 3. mars 2020 Kan bare svare for her jeg bor. Her fungerer kollektivt helt krise dårlig enda vi ikke bor langt uti gokk. En småby 30 min med bil (47 min med tog) unna Oslo. Vi har tog og buss. Togene går nesten aldri som de skal (alle avgangene ble f.eks. innstilt uten forvarsel da Vy hadde den krisa si rett før jul) - vi pleier å tulle med at toget kom for tidlig hvis det var mindre enn 10 minutter forsinka. Når det er buss for tog blir vi nedprioritert, og det skjer stadig vekk at vi står på stasjonen og venter på en buss som skulle kommet for tre timer siden om sommeren når linja er sommerstengt, kun fordi det ikke var nok busser, uten å få informasjon. Vi har også buss, ca. 8 avganger i døgnet. Siste buss går klokka 16, første går 6.45 (mener jeg å huske). Den ene bussen kjører én tur (ikke retur), én avgang i uka. Bussene vet vi heller aldri når kommer. Vi pleier å stå klar en halvtime før den skal gå for å være nesten sikre på at vi kommer på. Skal bussen gå klokka 7, kommer den et sted mellom 6.25 og 7.50 - i verste fall kommer den ikke. Nå studerer jeg i Oslo, og når jeg har eksamen klokka 9 må jeg reise med toget som går 6.15 for å være sikker på at jeg rekker det. Trenger ikke si noe mer enn at vi gleder oss til lappen er i boks. Bilen står klar, vi mangler bare førerkort x2 før vi kan få litt forutsigbarhet i hverdagen. 🤷♀️ Anonymkode: 43b88...522 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #12 Del Skrevet 3. mars 2020 Har brukt buss som hovedtransportmiddel hele livet, i tre ulike byer. En kort periode buss og tog. Så i løpet av litt over tretti år som kollektivbruker, så er vel gjennomsnittlig innstilt avgang på buss sånn ca en gang i halvåret. De siste to årene har det vært en innstilt avgang på mine ruter. Anonymkode: f8c45...2c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #13 Del Skrevet 3. mars 2020 Jeg pendler med kollektiv 5 dager i uken til/fra jobb. Jeg ville brukt den samme tiden hvis jeg skulle kjøre, og jeg måtte kjørt grytidlig for å unngå å bli fanget i kø inne til Oslo. Antallet p-plasser i bakgården på jobb er ikke mange, og ingen får booke på noen av dem på fast basis. Anonymkode: ce4ac...43b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #14 Del Skrevet 4. mars 2020 Bodde jeg innenfor t-bane dekning hadde jeg brukt dette mye. Men bor man utenfor det og tog så blir dert håpløst med buss som går hver 30min, den er også avhengig av trafikken. Stå i kø på E6 i buss hver dag takler jeg ikke. Anonymkode: d2023...f7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
poli10 Skrevet 4. mars 2020 #15 Del Skrevet 4. mars 2020 På 28.2.2020 den 18.25, AnonymBruker skrev: Jeg er inne på tanken om å selge bilen til fordel for kollektivt til/fra jobb. I dag bruker jeg ca. 1500 kr i måneden på kjøreutgifter, i tillegg til alle andre kostnader med bil. Kjører kun til og fra jobb. Årskort med buss blir ca. 500 kr i måneden. Det jeg er usikker på er om det er dumt fordi jeg bor litt på "landet". Det er en liten by. Bussene går hver en gang i timen og det er en halvtime kjøring hver vei. Selv om jeg bor litt utenfor bor jeg midt i gryta, og har gangavstand til kjøpesenter, matbutikk, osv. Samboeren min har bil, så vi blir ikke helt uten. Men hvor ofte skjer det at busser blir innstilt? Skjer det i det heletatt? Kan man stole på at den kommer? Det var en periode for noen år siden at jeg pendlet med tog (en helt annen retning, går ikke tog til jobben), og fyttikatta for et styr det var! Togene ble innstilt hele tiden.. Så har fått litt skrekk av det. Men det er kanskje mindre problemer med busser? Anonymkode: d193b...0db Om du uansett skal beholde bilen og det ikke er noe tidsbesparelse ved å reise kollektivt kontra ta bilen ville jeg ikke gått over til kollektivt. Om det gjør at du kan kvitte deg med bilen så ville jeg kjørt kollektivt, for en bil koster deg ekstremt mye mer enn 500kr i mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baker Harepus Skrevet 21. april 2020 #16 Del Skrevet 21. april 2020 Har byttet til tog på det sentrale østlandet, går ikke tilbake til bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #17 Del Skrevet 21. april 2020 På 1.3.2020 den 8.44, AnonymBruker skrev: Det er ikke så mye å spare på det, og komfort og hygiene går kraftig ned. Hadde aldri tatt buss selv, hvis jeg ikke måtte. Holder det på et minimum. Anonymkode: 6aa0b...2d5 Komfort er nok subjektivt. Jeg tar toget til jobb (evt. buss for tog slik som i går) og for meg er det MYE mer komfortabelt enn å kjøre bil en drøy time. På kollektivtransport kan jeg sove, se på Netflix eller svare på eposter. I bilen må jeg kjøre bil, punktum. Spesielt i kø er det ikke veldig komfortabelt. Etter en lang arbeidsdag er det utrolig deilig med en god blund på toget på vei hjem istedenfor å kjøre 97km med bil istedenfor... (og ja, jeg har en nyere og meget komfortabel bil). Besparelsen er svært stor. Årskort på toget koster drøye 30.000 kroner, sett opp mot kostnadene ved å kjøre bil 45.000km årlig til/fra jobb er det en dråpe i havet. Jeg tipper jeg sparer minst 100.000 i året på å bruke toget. Anonymkode: d2f9d...ece 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #18 Del Skrevet 22. april 2020 Akkurat nå er jo anbefalingen å unngå kollektivtransport. Da sier regjeringen endelig høyt hva de har bevilget med midler og infrastruktur i årevis ellers. 🤪 Anonymkode: 1f4dd...9e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #19 Del Skrevet 22. april 2020 Her så sto bilen bare mer og mer i garasjen. Nå bor jeg et sted, hvor bussen går hvert 7. minutt i rushen, og ellers hvert 10. minutt. Så tar jeg toget videre, men toget går hvert 10. minutt. Så skulle det være innstilt, så venter jeg i maks 10 min. Jeg fikk jobb et sted, hvor det både gikk raskere og billigere med buss og tog. Bor og sånn at det går raskere med buss til sentrum, da man med bil må kjøre en omvei, og så lete etter parkering. Så da kvittet jeg meg med bilen. Men da jeg var ung, flyttet jeg fra Oslo og ut på bygda, da tok jeg førerkort og skaffet meg bil i rekordfart. Så det er jo ikke alle steder det er praktisk å klare seg uten bil. Anonymkode: 37610...a4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå