Gå til innhold

Tyrkia vil ikke lenger stoppe flyktninger på vei til Europa


NordicViking

Anbefalte innlegg

Tyrkia vil ikke lenger prøve å stoppe syriske flyktninger fra å nå Europa. Beslutningen kommer etter at tyrkerne venter at opp mot én million syrere vil flykte fra den syriske Idlib-provinsen. (NRK) (Reuters)

Hvis Tyrkia nå slutter å stoppe syrere fra å dra videre til Europa, så vil det kunne føre til at antall flyktninger som kommer til Europa øker dramatisk. Det kan bli en het sommer. På den greske øya Lesvos er det opprør blant befolkningen etter at den greske regjeringen har besluttet å bygge en ny leir for asylsøkere på øya.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er merkelig at ikke europeiske myndigheter kan stoppe migrantene akkurat som Tyrkia har gjort. For meg gir det ingen mening at vi ikke kan gjøre akkurat det samme som dem.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym27 skrev:

Synes det er merkelig at ikke europeiske myndigheter kan stoppe migrantene akkurat som Tyrkia har gjort. For meg gir det ingen mening at vi ikke kan gjøre akkurat det samme som dem.

Jeg tror det handler mer om hvorvidt en er parat til å ta "pr-belastningen" ved å stoppe disse enn evnen. En ønsker ikke å være de slemme som "setter opp murer" men gode mennesker som tar imot de som kommer. Da er det mer behagelig å betale Tyrkia for å gjøre det "slemme". 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym27 skrev:

Synes det er merkelig at ikke europeiske myndigheter kan stoppe migrantene akkurat som Tyrkia har gjort. For meg gir det ingen mening at vi ikke kan gjøre akkurat det samme som dem.

Som vi har erfart de siste par årene: grenser virker stort sett ikke.  Hvis grensa ikke er supportert av begge landene, vil den lekke. Og Tyrkia har gjordt en kjempejobb med å beskytte EU og har fått altfor lite igjen for det.

Det handler nok om å hindre at det fremstår som at Erdogan lykkes overfor EU, men det er risikostrategi som har konsekvenser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal effektivt stoppe ulovlig immigrasjon i stor skala, så må man sette bevæpne styrker langs grensen og bygge fysiske murer. Nå blir det vanskelig for Tyrkias naboland Hellas og Bulgaria som blir første stopp, men få om noen vil forbli der, så marsjen fortsetter nordvest.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig hvordan EU har lagt unionens skjebne i Erdogans hender.

Å kontrollere sin egen grense er helt grunnleggende for enhver stats uavhegighet. At Erdogan kontrollerer EUs skjebne viser hvor lite selvstendig EU egentlig er, og hvor lite EU egentlig kan ta av egne beslutninger uten å først konsultere og få godkjenning fra Tyrkia.

Der har Trump faktisk et poeng. For å øke USAs selvstendighet, må de faktisk først få kontroll over egen grense.

Det er egentlig ganske lett å redusere Erdogans makt over EU. Det er bare å endre asylreglene det. Asylretten forustetter i dag at man kommer seg fysisk til grensen. Å snu på dette vil endre maktbalansen mellom EU og Tyrkia. Alt man trenger å gjøre er å innføre en regel som sier at alle som møter på grensen ikke får søke asyl. Man må søke asyl ved EUs kontorer i Ankara. Jeg ser ingen prinsipiell forskjell mellom å kreve at folk møter på et bestemt kontor/ambassade for å kunne søke asyl og slik det allerede er i dag hvor man må møte på grensen for å søke asyl. Det er bare oppmøtestedet som er endret.

Ja det vil samles hudretusenvis av folk utenfor kontorene i Ankara, men det vil bli tyrkerens problem, og det er bedre enn at de samles på en øy i Hellas som ikke har mulighet til å huse så mange mennesker som en storby har.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Villfisker
5 timer siden, Drizzt skrev:

Hvis man skal effektivt stoppe ulovlig immigrasjon i stor skala, så må man sette bevæpne styrker langs grensen og bygge fysiske murer. Nå blir det vanskelig for Tyrkias naboland Hellas og Bulgaria som blir første stopp, men få om noen vil forbli der, så marsjen fortsetter nordvest.

Det er for drøyt. Blir helt feil å peke våpen mot sivile. De må stoppes på andre måter. De som er reelle flyktninger, må tas imot på en god måte. De som kommer bare for økonomisk vinning, burde vi hatt en bedre rutine på å sile ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Villfisker skrev:

Det er for drøyt. Blir helt feil å peke våpen mot sivile. De må stoppes på andre måter. De som er reelle flyktninger, må tas imot på en god måte. De som kommer bare for økonomisk vinning, burde vi hatt en bedre rutine på å sile ut.

Hvordan vil du stoppe personer som ikke har tenkt å stoppe før de har nådd reisemålet? De aller, aller fleste kommer bare for økonomisk vinning. Så hva er ditt forslag for å stoppe 1 mil syrere fra å komme seg ulovlig i Europa?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig timing. Nå har Europa både et virus og en million flyktninger å ta seg av...Jeg lurer litt på hvorfor de ikke reiser til andre land i Midtøsten? Saudi-Arabia er vel et trygt land for de?

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Ti.09 said:

Jeg lurer litt på hvorfor de ikke reiser til andre land i Midtøsten? Saudi-Arabia er vel et trygt land for de?

Nei si det gitt :blink: 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ti.09 skrev:

Dårlig timing. Nå har Europa både et virus og en million flyktninger å ta seg av...Jeg lurer litt på hvorfor de ikke reiser til andre land i Midtøsten? Saudi-Arabia er vel et trygt land for de?

Det er fordi alle med vett i behold ikke lar disse feigingene få lov til å komme over grensen. Vi kan nekte dem, men politikerne gidder ikke. Sikkert fordi de håper på en jobb i en internasjonal organisasjon som FN. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
3 timer siden, Drizzt skrev:

Hvordan vil du stoppe personer som ikke har tenkt å stoppe før de har nådd reisemålet? De aller, aller fleste kommer bare for økonomisk vinning. Så hva er ditt forslag for å stoppe 1 mil syrere fra å komme seg ulovlig i Europa?

Det har jeg ikke noe godt svar på. Men å peke på mennesker med våpen er for meg utenkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Villfisker skrev:

Det har jeg ikke noe godt svar på. Men å peke på mennesker med våpen er for meg utenkelig.

For å opprettholde loven er tvang nødvendig og da må en til tider bruke våpen.

Endret av Anonym27
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ti.09 skrev:

Jeg lurer litt på hvorfor de ikke reiser til andre land i Midtøsten? Saudi-Arabia er vel et trygt land for de?

Saudi-Arabia stenger dem ute. 

https://www.aftenposten.no/verden/i/KjK4/teltleir-for-tre-millioner-mennesker-staar-tom-i-landet-som-ikke-har-tatt-i-mot-en-eneste-syrisk-flyktning 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, CAPS LOCK skrev:

Saudi-Arabia har tatt imot over en halv million syrere, men de kaller de arabiske brødre og søstre i nød, ikke flyktninger. 

 

 

Endret av GaiusMarius
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, Drizzt skrev:

Hvordan vil du stoppe personer som ikke har tenkt å stoppe før de har nådd reisemålet? De aller, aller fleste kommer bare for økonomisk vinning. Så hva er ditt forslag for å stoppe 1 mil syrere fra å komme seg ulovlig i Europa?

Dette har blitt forsøkt mange ganger i historien, uten at det har fungert. Siviliserte liberale rettstater skal ikke skyte på sivile på flukt, det er slikt man forbinder med regimer vi ikke ønsker å sammenlignes med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, GaiusMarius said:

Dette har blitt forsøkt mange ganger i historien, uten at det har fungert. Siviliserte liberale rettstater skal ikke skyte på sivile på flukt, det er slikt man forbinder med regimer vi ikke ønsker å sammenlignes med.

Man trenger ikke å skyte. Det holder fint å bruke gummikuler, barrikader og tåregass. Det er hva europeerene allerede bruker på sine egne demonstranter.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Ti.09 said:

Dårlig timing. Nå har Europa både et virus og en million flyktninger å ta seg av...Jeg lurer litt på hvorfor de ikke reiser til andre land i Midtøsten? Saudi-Arabia er vel et trygt land for de?

Fordi dette virker som snikislamisering. Tyrkia ønsker dette, da de føler seg utelatt av Europa? De får jo ikke komme inn i EU slik at de kan fritt bevege seg i Schengen.

Erdogan er en maktsyk "Sultan" som prøver å gjenreise det Osmanske riket. Hovedgrunnen til at han sender styrker til Idlib er for å skape en flyktningstrøm og utvide sine landegrenser, hva annet kan det være? Syria var i ferd med å vinne og befri den siste "terrorist bastionen" som er Idlib, så hvorfor sender sultanen styrker dit nå, som vi vet og ser at skaper enorm kaos?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...