Martin1985 Skrevet 28. februar 2020 Forfatter #21 Del Skrevet 28. februar 2020 9 timer siden, Lesehøne skrev: 100 kg i markløft er absolutt ikke noe imponerende. Jeg og en studievenninne av meg startet å trene styrke for ca 1 år siden, og vi tar det lett. Kunne sikkert tatt et supersett med 10-12 reps med det. Jeg trente før med lettere vekter, men har hatt mye fremgang det siste året etter vi endret på tankesettet og trente med færre reps. Før trente vi med 40/45 kg i knebøy f.eks., men har arbeidsvekt på ca 80kg. Benkpress var jeg latterlig svak i før, men klarer nå noen reps på 60 kg. Miltærpress klarte jeg bare stangen før, men nå klarer jeg 30-40kg, litt avhengig av dagsform. Høres ut som du har en styrke tilsvarende den jevne jenta på gymmet, kanskje til og med noe mindre. Det er bare å skjerpe seg, og flott at du har meldt deg inn på SATS og forsøker å gjøre noe med det. Fy søren, det er jo nesten dårlig gjort 🙂 Jeg kan si så mye som at du og venninna di er for øyeblikket sterkere enn meg i alle øvelsene du nevner. Militærpress synes jeg er en fryktelig tung øvelse. I den øvelsen synes jeg foreløpig det er mer enn nok å bare bruke stangen alene som veier 20kg. Jeg klarer 6 godt gjennomførte reps der jeg kjenner jeg aktiverer skulderen, men så svikter det i oppstøtet og jeg merker at jeg må bruke andre deler av kroppen hvis jeg skal klare flere. Og i sett 2 og 3 klarer jeg ofte bare to, tre repetisjoner. Benkpress har jeg ikke trent på en stund ,så må venne meg til teknikken. Jeg tror jeg nok skulle klare 60kg, men foreløpig trener jeg rolig med 45/50kg, og merker det godt etter en 6-7 reps. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin1985 Skrevet 28. februar 2020 Forfatter #22 Del Skrevet 28. februar 2020 (endret) 8 timer siden, Truly skrev: Det er mye brødmat. Mye karbs. Ikke veldig mye kalorier for en mann. Du kan jo en periode logge maten din, og så legge deg endel over dette. Du spiser mindre enn f eks ei venninne av meg på 62 kg, som ikke trener. Hvis målet ditt er å bli større da 6 dager er mye med styrke, så da må du hvertfall spise. Proteinshakes kanskje og? Proteinbar er mest en liten sjokolade med ekstra protein bare. Muskelkontakt er viktigst, og mestring og trivsel Nok mat, og hvile kan funke bedre enn de lette dagene. Jeg hører hva du sier. ja jeg har alltid hatt litt problemer med matlyst. Jeg blir veldig fort mett. Får derfor prøve å innta mer jevnt. Har nå gått til innkjøp av nøtter, rosiner, bønner. Vil også koke egg, som jeg kan spise til lunsj. Har også bestilt proteinshakes på nettet. Så nå skal det planlegges kosthold til den store gullmedaljen! 🙂 Ja målet mitt er todelt: jeg vil bli sterkere og få mer muskelmasse. Du skrev tidligere du mente jeg burde veie opp mot 80kg, men er ganske spinkelt bygd. Jeg har lange og tynne armer og bein. Men vi får se. Jeg håper jeg kan se noe endring på vektskala etter 2-3 måneder i hvert fall. Jeg er også veldig nøye på oppvarming (og gradvis økning) i alle øvelser, slik at jeg er sikker på at jeg får muskelkontakt som du skriver. Det er gøy, men blir enda gøyere hvis jeg får se resultater på sikt. Endret 28. februar 2020 av Martin1985 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #23 Del Skrevet 28. februar 2020 På 27.2.2020 den 0.55, AnonymBruker skrev: dere er nedsettende mot kvinner uten å vite det selv😕 Anonymkode: fca04...479 Nei da, hvorfor det? Det er et faktum at kvinner først de siste årene har begynt å gjøre ting som tidligere har vært typiske manneting. Sport har kvinner drevet med lenge, men ikke all slags mulig sport. Stort sett håndball og ski. Styrketrening har ikke mange kvinner drevet med før, men stort sett spinning og aerobic. Anonymkode: 65a0a...be5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #24 Del Skrevet 28. februar 2020 12 minutter siden, AnonymBruker said: Nei da, hvorfor det? Det er et faktum at kvinner først de siste årene har begynt å gjøre ting som tidligere har vært typiske manneting. Sport har kvinner drevet med lenge, men ikke all slags mulig sport. Stort sett håndball og ski. Styrketrening har ikke mange kvinner drevet med før, men stort sett spinning og aerobic. Anonymkode: 65a0a...be5 😂 Anonymkode: 6779c...a64 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 28. februar 2020 #25 Del Skrevet 28. februar 2020 Jeg må ærlig innrømme at jeg også lar meg imponere og synes det er kjempebra at jenter tar styrketrening seriøst. At jeg jenter tar all trening seriøst. Det er mer respekt enn en seksuell greie egentlig. Når jeg tenker meg om er det egentlig ikke bare jenter heller, men egentlig alle jeg ser på treningssenteret som åpenbart har en genuin interesse av og er der for å ta vare på kropp og helse. Stå på, jeg heier på dere alle sammen 💪 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #26 Del Skrevet 28. februar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: 😂 Anonymkode: 6779c...a64 Hva var så komisk med det? Det er jo sant. Anonymkode: 65a0a...be5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin1985 Skrevet 28. februar 2020 Forfatter #27 Del Skrevet 28. februar 2020 10 minutter siden, Jdz skrev: Jeg må ærlig innrømme at jeg også lar meg imponere og synes det er kjempebra at jenter tar styrketrening seriøst. At jeg jenter tar all trening seriøst. Det er mer respekt enn en seksuell greie egentlig. Når jeg tenker meg om er det egentlig ikke bare jenter heller, men egentlig alle jeg ser på treningssenteret som åpenbart har en genuin interesse av og er der for å ta vare på kropp og helse. Stå på, jeg heier på dere alle sammen 💪 Jaja helt klart. Men gutta har jo alltild vært der og løfta tungt. Det nye er at jentene har begynt med det samme. De har skjønt at de ikke blir store bodybuildere, og bare kan gønne på. Massesvis av jenter der jeg trener som lager grimaser og ikke er redd for å lage lyder heller når de strever på de siste par repetisjonene. Kult, og absolutt respekt! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 28. februar 2020 #28 Del Skrevet 28. februar 2020 På 27.2.2020 den 4.18, AnonymBruker skrev: Hun sterke jenta du studerte Ts..hadde hun tights? Fin rumpe? Så du noe cameltoe? Anonymkode: fc9ca...2c1 Det er lite cameltoe der i gården gitt. Det ser du mere på de jålebertene borte ved speilet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Truly Skrevet 28. februar 2020 #29 Del Skrevet 28. februar 2020 2 hours ago, Martin1985 said: Jeg hører hva du sier. ja jeg har alltid hatt litt problemer med matlyst. Jeg blir veldig fort mett. Får derfor prøve å innta mer jevnt. Har nå gått til innkjøp av nøtter, rosiner, bønner. Vil også koke egg, som jeg kan spise til lunsj. Har også bestilt proteinshakes på nettet. Så nå skal det planlegges kosthold til den store gullmedaljen! 🙂 Ja målet mitt er todelt: jeg vil bli sterkere og få mer muskelmasse. Du skrev tidligere du mente jeg burde veie opp mot 80kg, men er ganske spinkelt bygd. Jeg har lange og tynne armer og bein. Men vi får se. Jeg håper jeg kan se noe endring på vektskala etter 2-3 måneder i hvert fall. Jeg er også veldig nøye på oppvarming (og gradvis økning) i alle øvelser, slik at jeg er sikker på at jeg får muskelkontakt som du skriver. Det er gøy, men blir enda gøyere hvis jeg får se resultater på sikt. Det er lite forskjell på skjelettet til folk. Du kan jo f eks se på gamle bilder av Tom Hardy, da han var modell. Veldig spinkel. Man blir jo spinkel på lav vekt. Liten matlyst, mindre ork,mindre muskler. Sånne som deg kan godt prøve gainer. Viktigste for deg blir å få i seg nok mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin1985 Skrevet 29. februar 2020 Forfatter #30 Del Skrevet 29. februar 2020 (endret) ... Endret 29. februar 2020 av Martin1985 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin1985 Skrevet 29. februar 2020 Forfatter #31 Del Skrevet 29. februar 2020 19 timer siden, Truly skrev: Det er lite forskjell på skjelettet til folk. Du kan jo f eks se på gamle bilder av Tom Hardy, da han var modell. Veldig spinkel. Man blir jo spinkel på lav vekt. Liten matlyst, mindre ork,mindre muskler. Sånne som deg kan godt prøve gainer. Viktigste for deg blir å få i seg nok mat. Takk for tipset. Jeg skal gjøre mitt beste for å øke matinntaket. Har også bestilt proteinshake med sjokoladesmak på nettet. Jeg bestilte samtidig flytende kalk, fordi i markløft er det ofte at det skorter på grepet mitt, at det rett og slett grlipper, og at jeg føler jeg egentlig kunne ha tatt flere repetisjoner. Jeg har funnet ut at alt henger sammen. Jeg er relativt svak i overkroppen, tar f.eks. pr nå kun 55 kg i benkpress (2-3 reps). Tør ikke gå for maks, for har ingen spotter pr nå. Og klarer bare å løfte stangen i militærpress (uten å jukse). Så jeg er ganske sikker på at de ulike øvelser vil ha overføringsverdi til hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Truly Skrevet 29. februar 2020 #32 Del Skrevet 29. februar 2020 Kalk er fint om det er lov på senteret. Eller så kommer grepsstyrken sammen med resten. Fordelen for deg er at det kan gå raskt riktig veien Nei bare å spise og spise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #33 Del Skrevet 29. februar 2020 1 hour ago, Martin1985 said: Takk for tipset. Jeg skal gjøre mitt beste for å øke matinntaket. Har også bestilt proteinshake med sjokoladesmak på nettet. Jeg bestilte samtidig flytende kalk, fordi i markløft er det ofte at det skorter på grepet mitt, at det rett og slett grlipper, og at jeg føler jeg egentlig kunne ha tatt flere repetisjoner. Jeg har funnet ut at alt henger sammen. Jeg er relativt svak i overkroppen, tar f.eks. pr nå kun 55 kg i benkpress (2-3 reps). Tør ikke gå for maks, for har ingen spotter pr nå. Og klarer bare å løfte stangen i militærpress (uten å jukse). Så jeg er ganske sikker på at de ulike øvelser vil ha overføringsverdi til hverandre. Jeg har samme problem med hensyn til grepstyrke. Jeg har løst det med å bruke stropper, f.eks.: https://gymgrossisten.no/lifting-straps-neoprene Mange treningssentre godtar ikke kalk. Anonymkode: 6779c...a64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin1985 Skrevet 1. mars 2020 Forfatter #34 Del Skrevet 1. mars 2020 (endret) De tillater visst flytende kalk på SATS senteret der jeg trener. Jeg spurte i resepsjonen. De selger det til og med. Hadde forresten en ny beinøkt i dag. Endte opp med 65kg på knebøy Synes det er tungt nok. Jeg får aktivert muskulaturen, men det blir ikke en helt jevn bevegelse, så mulig jeg burde ha gått ned til 60kg. Men man må jo forsøke å presse seg litt også? Gikk for en gradvis økning i markløft. Begynte på 50kg, tok en 8-10 reps og jobbet meg oppover ca 5-10 kg om gangen til det begynte å bli tungt, sånn rundt 90 kg. Tok et par sett på 100kg også. Får til en 3-4 reps, men det føles blytungt, og det er mulig teknikken skorter litt, samt grepet begynner å svikte. Nok en gang så jeg en slank ung dame som tok mange reps med 100kg, samme som meg, men med klart bedre form, og med flere reps. Men denne gangen gadd jeg ikke bli værende for å se om hun økte. Får forsøke å ha fokus på meg selv 🙂 Endret 1. mars 2020 av Martin1985 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #35 Del Skrevet 1. mars 2020 5 minutter siden, Martin1985 said: Hadde forresten en ny beinøkt i dag. Never skip leg day. Ta knebøy hver eneste treningsøkt. Anonymkode: 7026f...5df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lesehøne Skrevet 2. mars 2020 #36 Del Skrevet 2. mars 2020 (endret) På 28.02.2020 den 19.26, Martin1985 skrev: Fy søren, det er jo nesten dårlig gjort 🙂 Jeg kan si så mye som at du og venninna di er for øyeblikket sterkere enn meg i alle øvelsene du nevner. Militærpress synes jeg er en fryktelig tung øvelse. I den øvelsen synes jeg foreløpig det er mer enn nok å bare bruke stangen alene som veier 20kg. Jeg klarer 6 godt gjennomførte reps der jeg kjenner jeg aktiverer skulderen, men så svikter det i oppstøtet og jeg merker at jeg må bruke andre deler av kroppen hvis jeg skal klare flere. Og i sett 2 og 3 klarer jeg ofte bare to, tre repetisjoner. Benkpress har jeg ikke trent på en stund ,så må venne meg til teknikken. Jeg tror jeg nok skulle klare 60kg, men foreløpig trener jeg rolig med 45/50kg, og merker det godt etter en 6-7 reps. At du fremdeles bare klarer å ta stangen i militærpress når du skriver at du har trent 6 dager i uken siden nyttår, synes jeg er overraskende, spesielt mtp at du er en mann på 175cm. Er du sikker på at du gjør øvelsen riktig? Stangen på 20kg er jo startvekten for utrente jenter. Jeg begynte jo selv med den bare for å øve inn riktig teknikk, og var jo ikke noe problem å ta mange reps med den. Foreslår du ber en PT om instruksjon. Og ikke ta for mange reps, 5x5 er bra for å øke styrken tenker jeg. Det er faktisk blitt mer vanlig for jenter å trene overkropp også, ikke bare rompe og bein. Viktig å trene helheten. Er for øvrig litt stolt av benkpressen min da, som pr nå er på 67,5kg, Klarer en 2-3 reps med det. Både jeg og venninna mi var faktisk ganske overrasket over hvor raskt vi har økt i styrke i benkpress, tatt i betraktning av vi bare har trent i litt over et år. Endret 2. mars 2020 av Lesehøne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin1985 Skrevet 2. mars 2020 Forfatter #37 Del Skrevet 2. mars 2020 9 timer siden, Lesehøne skrev: At du fremdeles bare klarer å ta stangen i militærpress når du skriver at du har trent 6 dager i uken siden nyttår, synes jeg er overraskende, spesielt mtp at du er en mann på 175cm. Er du sikker på at du gjør øvelsen riktig? Stangen på 20kg er jo startvekten for utrente jenter. Jeg begynte jo selv med den bare for å øve inn riktig teknikk, og var jo ikke noe problem å ta mange reps med den. Foreslår du ber en PT om instruksjon. Og ikke ta for mange reps, 5x5 er bra for å øke styrken tenker jeg. Det er faktisk blitt mer vanlig for jenter å trene overkropp også, ikke bare rompe og bein. Viktig å trene helheten. Er for øvrig litt stolt av benkpressen min da, som pr nå er på 67,5kg, Klarer en 2-3 reps med det. Både jeg og venninna mi var faktisk ganske overrasket over hvor raskt vi har økt i styrke i benkpress, tatt i betraktning av vi bare har trent i litt over et år. Jeg har hatt PT time, så jeg tror jeg gjør øvelsen riktig. Jeg er opptatt av å aktivere skulderen, og å spenne magen og underkroppen og stå støtt slik at jeg ikke jukser. Jeg stopper ikke nederst, men gjør det til en jevn bevegelse. Jeg tror rett og slett bare at jeg har ganske svak "core" og skuldre, så jeg blir så innmari fort sliten. Men ja, jeg ser de fleste folk rundt meg, både gutter og jenter, har vektskiver på stanga. Så må vel bare svelge stolteheten min og fortsette på mitt nivå, så får vi håpe fremskrittene kommer etterhvert. Merket forresten en liten stivhet i midtre rygg etter forrige markløftøkt, så tror faktisk 100kg er for tungt for meg pr dags dato. Føles bedre i dag heldigvis, ble litt bekymret en stund. Skal kjøre en lett økt neste gang med fokus på teknikk. Sinnsykt bra benk du kan skilte med da. Tror jeg må bruke en del tid på å klare ta deg igjen, haha. Jeg ville ikke møtt deg i en trang bakgate en natteskveld, det er sikkert 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lesehøne Skrevet 4. mars 2020 #38 Del Skrevet 4. mars 2020 På 02.03.2020 den 18.03, Martin1985 skrev: Jeg har hatt PT time, så jeg tror jeg gjør øvelsen riktig. Jeg er opptatt av å aktivere skulderen, og å spenne magen og underkroppen og stå støtt slik at jeg ikke jukser. Jeg stopper ikke nederst, men gjør det til en jevn bevegelse. Jeg tror rett og slett bare at jeg har ganske svak "core" og skuldre, så jeg blir så innmari fort sliten. Men ja, jeg ser de fleste folk rundt meg, både gutter og jenter, har vektskiver på stanga. Så må vel bare svelge stolteheten min og fortsette på mitt nivå, så får vi håpe fremskrittene kommer etterhvert. Merket forresten en liten stivhet i midtre rygg etter forrige markløftøkt, så tror faktisk 100kg er for tungt for meg pr dags dato. Føles bedre i dag heldigvis, ble litt bekymret en stund. Skal kjøre en lett økt neste gang med fokus på teknikk. Sinnsykt bra benk du kan skilte med da. Tror jeg må bruke en del tid på å klare ta deg igjen, haha. Jeg ville ikke møtt deg i en trang bakgate en natteskveld, det er sikkert 😄 Ja, utrolig viktig å gjøre markløft riktig. Heller gå ned på vekten, hvis du f.eks. ikke klarer å opprettholde den naturlige svaien i ryggen. Er vel bare rett og rimelig at jeg tar en del meg enn i deg i benken siden jeg har trent i over ett år mens du begynte først i januar. Jeg tipper at noe av forklaringen på at du ikke klarer mer i benkpress er nettopp at du har lite stabilisering i rygg og skuldre (da du virker å være relativt svak der), så alt henger sammen, og du vil sikkert se gradvis økning i alle øvelser tipper jeg. De ulike øvelsene har overføringsverdi til hverandre. F.eks. har jeg funnet ut at grepsstyrke er utrolig viktig i nesten alle øvelser man gjør, likeledes det å opprettholde en tight core. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EmKay Skrevet 4. mars 2020 #39 Del Skrevet 4. mars 2020 Er litt mer sosialt akseptabel for jenter å løfte tungt nå, sikkert mye pga fitness har eksplodert, crossfit er blitt populært og ikke minst sosiale medier. Når jeg var yngre husker jeg at jentene ikke våget seg inn til frivektene, der de store gutta var. Det var litt gutteklubb mentalitet der, og man fikk fort ubehagelig oppmerksomhet hvis man var jente og fersk i "gamet". Nå er det så vanlig at jeg ikke tror så mange tenker over det lenger. Jeg har falt litt av treningen, men jeg synes det var supergøy når folk la merke til meg på gymmet før. Ikke seksuelt, men jeg opplevde at når jeg kom inn som en liten jente på 160, blondt hår, lange negler og rosa klær (for å sette det helt på spissen), så ble mange overrasket over hvor sterk jeg var. Det gjorde meg bare enda mer motivert til å øke i styrke. Jeg er en av de jentene med genetikk for å bli ganske "stor", og etter lang tid med gjentatte kommentarer om hvor "biff" jeg var, at jeg var bredere over rygg og skuldre enn kompiser, osv, trappet jeg ned på treningen. Men når jeg ikke skulle løfte like tung, forsvant også motivasjonen, og jeg falt helt ut. Så det var ganske kjipt. Nå forsøker jeg å komme i gang igjen, og merker heldigvis at jeg at fortsatt klarer løfte relativt tung til tross for rundt 2 år uten aktiv trening. 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lesehøne Skrevet 4. mars 2020 #40 Del Skrevet 4. mars 2020 (endret) 50 minutter siden, EmKay skrev: Er litt mer sosialt akseptabel for jenter å løfte tungt nå, sikkert mye pga fitness har eksplodert, crossfit er blitt populært og ikke minst sosiale medier. Når jeg var yngre husker jeg at jentene ikke våget seg inn til frivektene, der de store gutta var. Det var litt gutteklubb mentalitet der, og man fikk fort ubehagelig oppmerksomhet hvis man var jente og fersk i "gamet". Nå er det så vanlig at jeg ikke tror så mange tenker over det lenger. Jeg har falt litt av treningen, men jeg synes det var supergøy når folk la merke til meg på gymmet før. Ikke seksuelt, men jeg opplevde at når jeg kom inn som en liten jente på 160, blondt hår, lange negler og rosa klær (for å sette det helt på spissen), så ble mange overrasket over hvor sterk jeg var. Det gjorde meg bare enda mer motivert til å øke i styrke. Jeg er en av de jentene med genetikk for å bli ganske "stor", og etter lang tid med gjentatte kommentarer om hvor "biff" jeg var, at jeg var bredere over rygg og skuldre enn kompiser, osv, trappet jeg ned på treningen. Men når jeg ikke skulle løfte like tung, forsvant også motivasjonen, og jeg falt helt ut. Så det var ganske kjipt. Nå forsøker jeg å komme i gang igjen, og merker heldigvis at jeg at fortsatt klarer løfte relativt tung til tross for rundt 2 år uten aktiv trening. 😄 Som jente utvikler man som regel en viss muskeldefinisjon, men ikke i samme grad som guttene gjør (så sant man ikke har usedvanlig gode gener). Det kan være vanskelig å bedømme hvor sterk en jente er basert på utseende ( i hvert fall med klær på). Jeg tror ikke jeg ser så veldig annerledes ut nå, jfr hva jeg gjorde for litt over et år siden, selv om jeg regner meg for å være nesten dobbelt så sterk nå, og føler meg mentalt mye mer selvsikker. Skjønner litt hva du mener, jeg vil heller ikke bli for "buff". Ta f.eks. nederlandske Guusje van Geel, hun er et av mine forbilder. Hun fremstår for meg som den perfekte blandingen av å være slank, feminin og sterk. Hvem skulle gjettet at hun kjører bicepscurls med 18-20kg, slik hun skriver på sin instagram? Endret 4. mars 2020 av Lesehøne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå