AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #1 Del Skrevet 26. februar 2020 Jeg har hatt lappen siden jeg var 18, men har til gode å ha egen bil. Nå er jeg interessert i å skaffe meg en, da jeg blir gal av å vente på busser. Men jeg kan så lite om det, og hele prosessen. Først, hvordan er det å få lån til bil om man ikke har fast jobb, f.eks? Jeg har ikke lyst å bruke alle sparepengene mine på bil akkurat nå. Da snakker jeg om lån på maks 50.000. Hvor mye kan man forvente å bruke på bil i mnd, med forsikringer og drivstoff? Anonymkode: 380e1...0b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #2 Del Skrevet 26. februar 2020 Jeg setter av 5k hver mnd til bil. Kjøpte bilen for 40k Lån er 950,- Forsikring er 1300 1000,- for diesel Resten står på bilkontoen og dekker servicer og uforutsette utgifter som skader, riper etc Anonymkode: 1ee87...554 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #3 Del Skrevet 26. februar 2020 Ikke skaff deg gjeld når du har penger på sparekontoen! Hvorfor betale mer for bilen unødvendig? Anonymkode: 6193b...b32 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #4 Del Skrevet 26. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke skaff deg gjeld når du har penger på sparekontoen! Hvorfor betale mer for bilen unødvendig? Anonymkode: 6193b...b32 Fordi jeg vil spare disse til egenkapital til bolig. Anonymkode: 380e1...0b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #5 Del Skrevet 27. februar 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: Fordi jeg vil spare disse til egenkapital til bolig. Anonymkode: 380e1...0b9 Da får du la være å kjøpe bil. Bil er dyrt, og du kan fort gå på en smell om det skjer noe med bilen. Da flyr tusenlappene fort Anonymkode: 1ee87...554 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 27. februar 2020 #6 Del Skrevet 27. februar 2020 16 hours ago, AnonymBruker said: Jeg setter av 5k hver mnd til bil. Kjøpte bilen for 40k Lån er 950,- Forsikring er 1300 1000,- for diesel Resten står på bilkontoen og dekker servicer og uforutsette utgifter som skader, riper etc Anonymkode: 1ee87...554 15'000 i året i forsikring på en bil til 40k? Det var da voldsomt. Jeg betaler 6k i året, inkludert trafikkavgiften på 3000 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #7 Del Skrevet 27. februar 2020 11 timer siden, newman01 skrev: 15'000 i året i forsikring på en bil til 40k? Det var da voldsomt. Jeg betaler 6k i året, inkludert trafikkavgiften på 3000 Det finnes biler som er dyre å forsikre, og biler som er billige. Jeg regner med at AnonymBruker må ha full kaskoforsikring da han/hun i tillegg har billån. Greit å ha hvis bilen brenner opp på Sola flyplass. Anonymkode: a93ea...9d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #8 Del Skrevet 28. februar 2020 Akkurat nå er bruktmarkedet ganske kjøpervennlig. For 20000kr kan du få en helt grei småbil med fersk EU. Ikke lån penger til bil, det er idiotisk. Spesielt hvis du vil spare, og ikke har jobb heller. Minimum utgift for bil med noenlunde normal kjørelengde er 2000kr/mnd. Jo nyere bil, jo mer verditap, jo høyere kostnad. Biltyper: Se etter Toyota Starlet/Corolla, Honda Jazz, Kia Ceed. Da har du billig bil i noen år fremover. Anonymkode: 38214...4a8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
poli10 Skrevet 28. februar 2020 #9 Del Skrevet 28. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Starlet Hvorfor anbefaler du en bil som gikk ut produksjon for 20 år siden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #10 Del Skrevet 28. februar 2020 10 timer siden, poli10 skrev: Hvorfor anbefaler du en bil som gikk ut produksjon for 20 år siden? Fordi de ennå fins og er superbillige. Kamerat av meg kjøpte en slik for 10000kr for fem år siden, nå begynte den å ruste, solgte den for 4000kr. Han har skiftet bremser én gang, og kjøpt nye vinterdekk. Kjenner jeg han rett, har han ikke skiftet olje en gang. Det er ingenting på disse simple bilene som går i stykker. Anonymkode: 38214...4a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
poli10 Skrevet 3. mars 2020 #11 Del Skrevet 3. mars 2020 På 28.2.2020 den 22.49, AnonymBruker skrev: Fordi de ennå fins og er superbillige. Kamerat av meg kjøpte en slik for 10000kr for fem år siden, nå begynte den å ruste, solgte den for 4000kr. Han har skiftet bremser én gang, og kjøpt nye vinterdekk. Kjenner jeg han rett, har han ikke skiftet olje en gang. Det er ingenting på disse simple bilene som går i stykker. Anonymkode: 38214...4a8 Bortsett fra deg, om du kræsjer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #12 Del Skrevet 3. mars 2020 1 time siden, poli10 skrev: Bortsett fra deg, om du kræsjer. Greit poeng det, men her er det jo snakk om billig bil, ikke trygg bil. Anonymkode: 38214...4a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 3. mars 2020 #13 Del Skrevet 3. mars 2020 Utgiftene med bil avhenger av flere ting. Klart at drivstoffutgiftene stiger i takt med kjørelengde. Ang. forsikring vil den være dyrere hvis du har lån på den. Din alder, hvor du parkerer og bor, om det er alarm osv. har også innflytelse på forsikringsprisen. Hvis du skal ha en rimelig bil (for eksempel 30 000) og bor på et normalt rolig sted, dvs. ikke nærmeste nabo til den lokale puben:), hadde jeg gått for en rimelig forsikring, og heller vært litt bevisst på å være forsiktig når du kjører og parkerer. Klart at i utgangspunktet kan du være uheldig og alt kan skje, men det er litt bortkastet å betale like mye i forsikring på et år eller to som du har kjøpt bilen for. Spar heller de pengene, kjør pent og sats på at det går greit. Sjekk litt rundt på hva forsikringene koster og inneholder før du bestemmer deg. Det blir utgifter uansett: spylevæske, olje, vindusviskere, lyspærer osv. Og hvis du ikke kan skifte sånt selv, må du betale andre for det. Kanskje dekkskift, hvis du ikke kan det selv, ev. dekkhotell hvis du ikke har lagringsplass hjemme. EU-kontroll koster også penger. Bor du i et område der det saltes om vinteren, bør du spandere maskinvask på bilen av og til for å få spylt av saltet under. Mitt råd ut fra det du skriver, er vel å ikke kjøpe bil nå i det hele tatt hvis du ikke har jobb og ikke MÅ ha bil. Men hvis du likevel finner ut at du MÅ ha en rimelig bruktbil, er et lurt tips å sjekke bruktbiltester, og kjøp gjerne av veldig gamle folk. Spesielt gamle damer. De kjører som oftest lite, er veldig forsiktig med bilen og følger service slavisk. Dessuten er det lite sannsynlig at de prøver å lure deg med å ta for mye betalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
poli10 Skrevet 3. mars 2020 #14 Del Skrevet 3. mars 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Greit poeng det, men her er det jo snakk om billig bil, ikke trygg bil. Anonymkode: 38214...4a8 Ergo er det et idiotisk valg å kjøpe gamle vrak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #15 Del Skrevet 3. mars 2020 Haha, der kommer trollespråket. Kjører du bare frem og tilbake i byen i lav fart trenger du ikke en SUV på 2t. Folk står tross alt i buss uten belte her. Anonymkode: 38214...4a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
poli10 Skrevet 4. mars 2020 #16 Del Skrevet 4. mars 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Haha, der kommer trollespråket. Kjører du bare frem og tilbake i byen i lav fart trenger du ikke en SUV på 2t. Folk står tross alt i buss uten belte her. Anonymkode: 38214...4a8 1. Det er forskjell på å barbere seg og kutte av seg hodet. Hvor sa jeg at man skal kjøpe en SUV på 2t? En ny småbil er kjempetrygg. 2. Om du bare skal kjøre frem og tilbake i byen i lav fart burde du heller sykle og ta kollektivt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 4. mars 2020 #17 Del Skrevet 4. mars 2020 Du er arbeidsledig og skal ha bil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå