Gå til innhold

Rapport: Britiske politikere lot overgrep mot barn passere


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Britiske parlamentarikere, ministre og landets politiske partier unnlot alle å varsle om høytstående figurer som misbrukte barn, ifølge en ny granskning.
 

Av og til bidro de også til aktiv beskyttelse av overgriperne, ifølge granskningsrapporten, som ble publisert tirsdag.

En tidligere leder i Liberaldemokratene, Lord David Steel, har varslet at han forlater Overhuset etter at han i rapporten blir kritisert for ikke å ha tatt affære overfor pedofile parlamentarikere i eget parti.

– Jeg skal nå slutte å reise hver uke fra Skottland til London og nyte en stille pensjonisttilværelse borte fra det offentlige liv, sa Steel da han kunngjorde sin avgang samme dag som rapporten ble lagt fram.

Berøringsangst
Den uavhengige granskningskomiteen er blitt nedsatt av regjeringen for å finne ut hvordan politiske institusjoner i London håndterte overgrepssakene da de ble gjort kjent med dem.

Nå har de avdekket at både politiet, påtalemyndigheten og partier hadde berøringsangst da de fikk vite at enkelte politikere misbrukte barn. De blir også kraftig kritisert for å ha lagt mer vekt på politisk status enn barnas behov.

Granskningskommisjonen har imidlertid ikke funnet bevis for ryktene om at det de siste årene har eksistert en samordnet «pedofiliring» med flere politikere som medlemmer.

https://www.tv2.no/nyheter/11244135/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antar isfjellet er ganske stort med tanke på alle pedo-skandalene. Siden dette har pågått i 30 år tror jeg at vi får vite ca 20% av det som forgikk. Jeg antar ganske mange politikere er har videoer om dem som utpressing middel for kriminelle uten skulper.         

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...