Gå til innhold

Er det rart at jeg er sliten? Er det noe galt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går på videregående skole fra 08:00 til 15:00 vær dag. Jeg jobber også som ekstrahjelp i helgene hvor jeg må gå hele tiden og får ingen sjans til å sette meg ned mens jeg er på jobb( da begynner jeg mellom 5-8 tiden og jobber til 12-13 på morningen/formiddagen)

Jeg har jobbet vær dag i helgene denne måneden.. itillegg til at jeg trener 4 ganger i uken. Jeg er kanskje med venner 1 eller 2 ganger i uken maks..(noen uker er jeg ikke med venner i det hele tatt) Jeg føler meg kjempe sliten.. har jeg grunn til det? Føler jeg burde være med venner mer.. Resten av tiden min gjør jeg absolutt ingenting.. jeg ligger bare å slapper av... derfor synes jeg det er rart at jeg er sliten. Feiler det meg noe?

Anonymkode: d4b7e...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er, Ts, helt normalt å bli sliten av å ikke ha det moro. Du må derfor gjøre det vi voksne raskt lærer oss: ignorere at du er sliten og komme deg ut blant folk og gjøre gøyale ting. Minst 2-3 ganger i uka, aller helst mer.

Hva ønsker du å få ut av ukene eller helgene dine? Ikke hva du bør gjøre, hva du føler at du må gjøre, hva venner eller foreldre sier du skal gjøre - hva ønsker du å gjøre? Dra på fjellet? Stå på ski? Lære deg en ny sport? Bli med i lag, forening, kor? Bare henge med bestissen og snakke om gutter? Finn ut hva du vil. Vær konkret og realistisk (bestige mount everest er ikke et mål for uka). Og så gjennomfører du. 

Betyr det at du må droppe å jobbe en helg eller trene en dag eller at du må skrive norskstil på bussen i all hast? Ok. Det er helt greit. Livet er nemlig prioritering. Og det å nedprioritere kjas og mas og burde-burde til fordel for moro er en viktig del av denne prioriteringen, skal en ha et godt liv. 
 

Når det gjelder energinivå så er vi ulike. Det er helt normalt å være ulik. Din bestevenninne kan tåle 12-timersdager 7 dager i uka, trene etterpå og være sosial på kvelden. Og du kan tåle 7-timersdager 5 dager i uka og et par treninger og litt sosialt. Begge deler er innenfor det som friske mennesker har energi til. Å være i den energifattige delen av normalen er ikke en sykdom. 

Anonymkode: 662fc...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som at du har en for stor totalbelastning... Skole fulltid + jobb i helgene + trening 4 dager per uke = veldig mye bunden tid der du må prestere. Jeg tror du trenger å prioritere mer fritid - aka både moro og hvile. Ikke så rart at du kjenner deg sliten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville redusert trening og jobb betraktelig. Prioriter skole og venner.

Anonymkode: c6cd1...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...