Gå til innhold

Sliter med å bli gravid, hva er de beste hjelpemidlene i prøveperioden?


lolady

Anbefalte innlegg

Hvilke hjelpemidler brukte dere for å bli gravide? Tenker på dere som sliter litt med å bli det. Har selv PCOS og kjenner veldig på skammen og engstelsen over å kanskje ikke klare å bli gravid på naturlig vis.. Har sett på alt mulig av ulike eggløsningstester osv, og lurer på hvilke metoder som har funket best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tok dessverre hormonpiller(femar, fucker til kroppen noe så sykt), og det resulterte i eggstokkreft som 27 åring. Har nå operert vekk alt så sjansen min for flere barn er 0.

Anonymkode: 0e0dc...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tok dessverre hormonpiller(femar, fucker til kroppen noe så sykt), og det resulterte i eggstokkreft som 27 åring. Har nå operert vekk alt så sjansen min for flere barn er 0.

Anonymkode: 0e0dc...c66

Uffda! Så vondt å høre..😞 Mye på grunn av slike historier jeg gjerne vil bli gravid uten sånn.. Lurer bare så dækt på om jeg i det hele tatt har eggløsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få hjelp hos gynekolog, sjekk om du har eggløsning. Hvis ikke så kan du få hjelp til det i første omgang. Jeg brukte clomid tre ganger, fikk eggløsning men ingen graviditet.

Deretter vektnedgang og oppstart metformin, ble gravid etter det. 

For min egen del så brukte jeg også babyklister (bestilte fra Danmark), om det hadde effekt eller ikke vet jeg ikke. 

Jeg tempet også en god stund, og fikk da bedre kontroll når eggløsning var. For å bruke tester bør syklusene være mer stabile enn de ofte kan være mes pcos (har det selv).

Anonymkode: 96781...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få hjelp hos gynekolog, sjekk om du har eggløsning. Hvis ikke så kan du få hjelp til det i første omgang. Jeg brukte clomid tre ganger, fikk eggløsning men ingen graviditet.

Deretter vektnedgang og oppstart metformin, ble gravid etter det. 

For min egen del så brukte jeg også babyklister (bestilte fra Danmark), om det hadde effekt eller ikke vet jeg ikke. 

Jeg tempet også en god stund, og fikk da bedre kontroll når eggløsning var. For å bruke tester bør syklusene være mer stabile enn de ofte kan være mes pcos (har det selv).

Anonymkode: 96781...d7d

Okei takk! Er så usikker på om slik som metformin hjelper på meg for jeg kan ikke gå ned i vekt, da ender jeg som undervektig😅 Eller kanskje det kan være til hjelp selv om.. Tusen takk for godt svar😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte 1 et på å bli gravid, og til slutt så testet jeg et glidemiddel som skal «hjelpe svømmerene opp». Hadde vel egentlig ikke troen på det, men ble gravid. Kan jo selvsagt være helt tilfeldig også

Anonymkode: 64e47...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tok dessverre hormonpiller(femar, fucker til kroppen noe så sykt), og det resulterte i eggstokkreft som 27 åring. Har nå operert vekk alt så sjansen min for flere barn er 0.

Anonymkode: 0e0dc...c66

Har du fått bekreftet at det var pga femar? 😮

jeg brukte også det for å bli gravid, og hvis dette er tilfellet så er det jo ganske skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, elentari skrev:

Har du fått bekreftet at det var pga femar? 😮

jeg brukte også det for å bli gravid, og hvis dette er tilfellet så er det jo ganske skummelt.

Ja, først trodde de det bare var en cyste, men så viste det seg å være en ondarta svulst inni ene eggstokken... Er en grunn til at man ikke skal tulle med hormonene, for de endrer celledeling osv i kroppen osv.. Kirurgen spurte om jeg hadde brukt noe eggløsningsfremkallende midler, brukte metformin/provera/femar og babyklister, og da sa han at jeg måtte aldri finne på å bruke sånne medikamenter for å bli gravid! Finnes flere tilfeller av kvinner som har endt opp med eggstokkreft og i verste fall livmorhalskreft(men det kommer visst som regel av mange sex partnere og genetisk..) 

Anonymkode: 0e0dc...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si at det er maaaaange som bruker eggløsningsfremkallende midler uten å få kreft så startistisk sett er heldigvis faren lav. Jeg ble gravid på kombinasjon Metformin og Pergotime. Prøvde uten hell i 1 år før første men bare 4mnd med andre før jeg fikk resept siden faren var så liten. Syklus opp mot 52 dager og 50-50 sjanse på egg eller vanncyste. Det er ikke alle som går ned i vekt av metformin av de som er normalvektige men det kan du snakke med gyn om. Men den øker sjansen for eggløsninger og minsker faren for tidlig abort. Men har du uregelmessige menstruasjoner så kan gyn hjelpe deg bl.a ved å ta ultralyd for å se om du har egg/hvor lenge til neste eggløsning osv osv. Ellers er det jo et hav av ting som babyklister, bidronning gelè, wild yam, ulike vitaminer osv osv 

Anonymkode: 7eb71...271

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lolady skrev:

Okei takk! Er så usikker på om slik som metformin hjelper på meg for jeg kan ikke gå ned i vekt, da ender jeg som undervektig😅 Eller kanskje det kan være til hjelp selv om.. Tusen takk for godt svar😊

Jeg gikk ned i vekt før oppstart metformin, så de må ikke nødvendigvis påvirke vekten. Men de kan fungere ved langtidseffekt på stabilisering av syklus, som de gjorde hos meg. Litt usikker på om jeg husker rett. Men det var vel noe slik som at det stabiliserer insulinnivået som igjen påvirker hormonene positivt ved at testosteronnivået blir lavere og dermed kan kroppen lettere bli gravid. I tillegg så kan de reduserere risikoen for spontanabort og muligens svangerskapsdiabetes (kun info jeg fikk fra min gynekolog).

Anonymkode: 96781...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, først trodde de det bare var en cyste, men så viste det seg å være en ondarta svulst inni ene eggstokken... Er en grunn til at man ikke skal tulle med hormonene, for de endrer celledeling osv i kroppen osv.. Kirurgen spurte om jeg hadde brukt noe eggløsningsfremkallende midler, brukte metformin/provera/femar og babyklister, og da sa han at jeg måtte aldri finne på å bruke sånne medikamenter for å bli gravid! Finnes flere tilfeller av kvinner som har endt opp med eggstokkreft og i verste fall livmorhalskreft(men det kommer visst som regel av mange sex partnere og genetisk..) 

Anonymkode: 0e0dc...c66

Sannsynligheten for at det skjer er lav. Hva tenker denne kirurgen at vi som ikke har naturlig eggløsning skal gjøre da? 

(Det blir jo som å si at du aldri må sette deg i en bil, du kan dø av det også) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, først trodde de det bare var en cyste, men så viste det seg å være en ondarta svulst inni ene eggstokken... Er en grunn til at man ikke skal tulle med hormonene, for de endrer celledeling osv i kroppen osv.. Kirurgen spurte om jeg hadde brukt noe eggløsningsfremkallende midler, brukte metformin/provera/femar og babyklister, og da sa han at jeg måtte aldri finne på å bruke sånne medikamenter for å bli gravid! Finnes flere tilfeller av kvinner som har endt opp med eggstokkreft og i verste fall livmorhalskreft(men det kommer visst som regel av mange sex partnere og genetisk..) 

Anonymkode: 0e0dc...c66

Veldig trist å høre om situasjonen din, men her sprer legen din feilinformasjon. Kan det hende av du var genetisk utsatt for utvikling av kreft? BRCA feks? 

Letrozol er en aromatasehemmer som hemmer vekst av svulster ved å redusere produksjon av østrogen. Det brukes primært for å behandle kvinner med brystkreft (etter overgangsalder). Letrozol er et svært vanlig legemiddel å gi ved infertilitet og anovulasjon. Ovarialkreft er en alvorlig gynekologisk sykdom, og dersom det på et generelt grunnlag er fare for utvikling av kreft hadde aldri en gynekolog i sin rette forstand skrevet dette ut.

Anonymkode: 93c95...ea2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig trist å høre om situasjonen din, men her sprer legen din feilinformasjon. Kan det hende av du var genetisk utsatt for utvikling av kreft? BRCA feks? 

Letrozol er en aromatasehemmer som hemmer vekst av svulster ved å redusere produksjon av østrogen. Det brukes primært for å behandle kvinner med brystkreft (etter overgangsalder). Letrozol er et svært vanlig legemiddel å gi ved infertilitet og anovulasjon. Ovarialkreft er en alvorlig gynekologisk sykdom, og dersom det på et generelt grunnlag er fare for utvikling av kreft hadde aldri en gynekolog i sin rette forstand skrevet dette ut.

Anonymkode: 93c95...ea2

Jeg har ingen genetisk sannsynlighet for noen type kreft da jeg har tatt gentest. Så dette stemmer ikke. 


Kirurgen er et av landets beste på dette feltet, så tviler sterkt på at han feilinformerer meg. Femar er brystkreftmiddel som har blitt tester på damer med pcos, og funnet ut at det fungerer, som sagt har jeg ingen genetiske muligheter for kreften, alt var i skjønneste orden før jeg fikk skrevet ut disse tablettene(gått på de i 2 svangerskap). De fleste er ikke klar over at de har eggstokkreft før de ber en gynekolog om å bli undersøkt, det er veldig mange damer som kunne unngått dette om de hadde undersøkt seg tidligere i livet enn ved 40+++ alderen. 

Anonymkode: 0e0dc...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Nerine_ skrev:

Sannsynligheten for at det skjer er lav. Hva tenker denne kirurgen at vi som ikke har naturlig eggløsning skal gjøre da? 

(Det blir jo som å si at du aldri må sette deg i en bil, du kan dø av det også) 

Sannsynligheten for å overleve eggstokkreft er stor:) 

Eggløsning kan fremkalles ved riktig kosthold(mindre sukker/hvit brød/salt/brus/kaffe(!)). 

Anonymkode: 0e0dc...c66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil si at det er maaaaange som bruker eggløsningsfremkallende midler uten å få kreft så startistisk sett er heldigvis faren lav. Jeg ble gravid på kombinasjon Metformin og Pergotime. Prøvde uten hell i 1 år før første men bare 4mnd med andre før jeg fikk resept siden faren var så liten. Syklus opp mot 52 dager og 50-50 sjanse på egg eller vanncyste. Det er ikke alle som går ned i vekt av metformin av de som er normalvektige men det kan du snakke med gyn om. Men den øker sjansen for eggløsninger og minsker faren for tidlig abort. Men har du uregelmessige menstruasjoner så kan gyn hjelpe deg bl.a ved å ta ultralyd for å se om du har egg/hvor lenge til neste eggløsning osv osv. Ellers er det jo et hav av ting som babyklister, bidronning gelè, wild yam, ulike vitaminer osv osv 

Anonymkode: 7eb71...271

Pergotime blir ikke gitt ut lenger pga faren for flerlinger og mislykkede svangerskap, samt sjansen for ondartede cyster. 
 

 

Anonymkode: 0e0dc...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sannsynligheten for å overleve eggstokkreft er stor:) 

Eggløsning kan fremkalles ved riktig kosthold(mindre sukker/hvit brød/salt/brus/kaffe(!)). 

Anonymkode: 0e0dc...c66

Nei, eggløsning kan ikke fremprovoseres med kostholdsendringer hos alle. 

Endret av Nerine_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pergotime er assosiert med økt risiko for kreft, men Femar/Letrozol er ikke det, så her er det noen som har misforstått. Kirurgen kan jo ha trodd at det er snakk om pergotime? Det var jo standard behandling for manglende eggløsning for bare få år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2020 den 6.43, Nerine_ skrev:

Nei, eggløsning kan ikke fremprovoseres med kostholdsendringer hos alle. 

stort sett- jo.

Anonymkode: 0e0dc...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2020 den 6.59, Albbas skrev:

Pergotime er assosiert med økt risiko for kreft, men Femar/Letrozol er ikke det, så her er det noen som har misforstått. Kirurgen kan jo ha trodd at det er snakk om pergotime? Det var jo standard behandling for manglende eggløsning for bare få år siden. 

Nei, femar kan også danne ondartet svulster. Tror nok kirurgen og gyn vet bedre enn deg på dette området:)

Anonymkode: 0e0dc...c66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

stort sett- jo.

Anonymkode: 0e0dc...c66

Nei, hvis man har f.eks pcos vil det ikke hjelpe å endre kosthold. For noen vil et sunt kosthold hjelpe, men det er mange sunne og slanke kvinner som trener og spiser sunt som også sliter med infertilitet. 

Anonymkode: 501f8...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...