Gå til innhold

Søsken som tror at ting eies av hele familien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huff, har hatt et par slike arvetvister i min slekt. Og det startet noenlunde likt som du beskriver

Leiligheten er DIN, og jeg ville bare sagt at det ikke passer for deg at de skal besøke (legg vekt på ordet besøke) deg når de sier de skal bo der. Selv om du selv er hjemme eller ikke. Ville bare alltid sagt nei og at det ikke passer slik at du virkelig får understreket at det er din leilighet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitat

Hvor vanlig er dette blant andre familier/søsken? Må nevnes også at vi ikke er en super nær familie

Kanskje vanlig ,men for meg høres det ut som dine søsken er veldig griske. Veldig frekk oppførsel overfor deres foreldre , og deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om det du har fått er tenkt som forskudd på arv eller gave, og har de andre fått likt? Ved forskudd på arv tror jeg alle søsken kan kreve å få det samme beløpet, eller så må de godkjenne at de får igjen senere (ikke helt sikker her, men er forskjell på arv og gave iaf.)

Synes for så vidt det kan være smart å prate litt om hvordan hytte og hus skal disponeres mens foreldrene dine lever, slik at det er klart på forhånd, og ingen føler seg forbigått. Kanskje det også vil være nødvendig å for eksempel overføre hytta mens foreldrene dine fortsatt lever? Men den diskusjonen må jo initieres og styres av foreldrene dine. Det kan da gis for eksempel forkjøpsrett til den som ønsker det i arveoppgjøret. Hvis vedkommende ikke har råd kan noen av dere andre kjøpe ellers må eiendommen selges. Kjøper man noe i et arveoppgjør er det forresten smart å bruke takst og at man kjøper hverandre ut - da er det ingen som føler seg lurt. Finn Evt en takstmann hver og ta snittet, eller bli enige på forhånd hvem dere skal bruke (og da er det det som gjelder!!).

Og så er jeg ellers enig i at leiligheten er din, men dere må kanskje ta en prat om om du har fått arv eller gave slik at diskusjonen blir avsluttet.

Anonymkode: 39846...50b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg deg rett Ts at du har fått mest av dine foreldre hittil? Og at evt skjevfordeling som har foregått bryr du deg ikke særlig mye om? 

Da må du heller ikke bli sur om foreldrene gir resten av sin arv til dine søsken - de kan jo i levende live gjøre med sitt som de vil.

Anonymkode: 432ff...7b0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de har ikke nøkkel. Og ja den står i mitt navn. Men de forventer å kunne bo der ved behov, siden jeg fikk egenkapital av foreldrene våres

Anonymkode: 83fee...b38

Men du skriver jo at de har fått hjelp også, så hvorfor er det bare din leilighet som liksom er "felleseie" etter deres syn? Dette bør du raskt sørge for å renske vekk fra deres fantasi, og poengtere at den er DIN. Men dersom du fikk mer av dine foreldre i boligkjøpspenger enn dine søsken fikk, så bør din arv når foreldrene dør reduseres med tilsvarende beløp som du fikk mer til bolig. 

Du skriver "Alle har flyttet ut hjemmefra lenge siden, men vi har alle fått hjelp av ulik grad til leilighetskjøp og slikt." Hvor er leilighetene til dine søsken pr i dag da? Som de fikk hjelp til? Hvorfor kan ikke du forvente å bo der når du måtte ønske, som de mener de kan med din leilighet?

Merkelige søsken du har. Jeg hadde satt meg kraftig på bakbeina og sørget for at alle visste at denne leiligheten er MIN!!!

Anonymkode: 82eed...f16

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...