Gå til innhold

Søsken som tror at ting eies av hele familien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er en familie med tre søsken som alle er voksne. Alle har flyttet ut hjemmefra lenge siden, men vi har alle fått hjelp av ulik grad til leilighetskjøp og slikt. Foreldrene våres er pensjonert og begynner å bli noe opp i årene, men fortsatt spreke.

 

Greia er at søsknene mine er veldig opphengt i arv. De planlegger hvem som skal få hva. De ser på ting, hus og hytte til foreldrene våres som også deres egen. De spør ikke om de kan låne ting hos foreldrene våres, fordi de ser det som sitt egen. Dette gjelder også leiligheten min som jeg fikk hjelp med tanke på egenkapital, det er som deres også siden jeg fikk hjelp av foreldrene våres.

 

Hvor vanlig er dette blant andre familier/søsken? Må nevnes også at vi ikke er en super nær familie

Anonymkode: 83fee...b38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åssen kan de se på din leielighet som sin? Den står vell i ditt navn? Hvis de har nøkkel, bytt lås og få sånn ringeklokke med kamera.

Anonymkode: a72f9...e47

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hytta bør selges når foreldrene dine ikke orker være der mer.

Hytter kan sjelden deles uten tull.

Foreldrene dine kan skrive testamente nå, med alle til stede. Så slipper dere styr senere.

 

 

Endret av Truly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut! 

Men dumt at foreldrene deres har hjulpet dere i ulik grad. Dette lukter en fremtidelig arvestrid om ikke foreldrene dine sørger for at det blir fordelt rettferdig. 

Anonymkode: 09656...4fc

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åssen kan de se på din leielighet som sin? Den står vell i ditt navn? Hvis de har nøkkel, bytt lås og få sånn ringeklokke med kamera.

Anonymkode: a72f9...e47

Nei, de har ikke nøkkel. Og ja den står i mitt navn. Men de forventer å kunne bo der ved behov, siden jeg fikk egenkapital av foreldrene våres

Anonymkode: 83fee...b38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig spesielt ut! Vi er tre voksne søsken. Mine foreldres hytte ser vi på som deres, samme med boligen deres. For å være ærlig, håper jeg det er minst mulig igjen og arve når den tid kommer - slikt fører så ofte til konflikt.. Selv om jeg har et tett forhold til mine brødre.

Enda mer spesielt at de ser på leiligheten DIN som felleseie...

Anonymkode: e27fd...7ec

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si at leiligheten er din, men at du regner med at det var forskudd på arv

Anonymkode: a45ab...f0e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, de har ikke nøkkel. Og ja den står i mitt navn. Men de forventer å kunne bo der ved behov, siden jeg fikk egenkapital av foreldrene våres

Anonymkode: 83fee...b38

Har de fått penger også?

Eller bare du?

De har selvfølgelig ikke rett til å bo hos deg, samme hva.

Foreldrene dine gav bort penger, de er dine, og dine søsken har ingen rettigheter.

Så utrolig frekt!

Anonymkode: ff3e2...6d2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine foreldre bør virkelig skrive testamentet, med en slik holdning høres det ut som det kan bli veldig mye bråk ved deling av eventuell arv.

Hos oss har vi det virkelig ikke slik.
Tror ingen av oss 4 søsknene forventer noe arv, vet min mor har begynt å spare i fond til min datter, det setter jeg mye mer pris på enn arv til meg selv.
Tror nok at ihvertfall oss to eldste forventer at min far og stemor kommer til å hjelpe min yngste bror (halvbror) mye mer enn hva vi ble hjulpet, men det er jo naturlig da de har bedre økonomi nå enn da vi var i etableringsfasen (ca 20 år mellom meg og han).

Slik tankemåte som dine søsken har er ikke noe jeg har hørt andre har.

Anonymkode: c3db9...71b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns mange som ikke har peiling på arv og lov rundt det. Det fører til mange konflikter og uhygge når foreldre går bort. Og det er trist når foreldrenes bortgang skal føre til uvennskap. 

Jeg frykter litt når det kommer så langt for mine foreldre, for jeg har ei søster som tror hun kan forvente å arve masse også det som jeg har fått pr odel av mine foreldre. Ingen vilje til å lese og sette seg inn i arveloven og. 

 

Anonymkode: afc7f...a18

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt da. Kan ikke foreldrene deres sette opp testamente nå? 

søsteren min og jeg er enige om at jeg får alt unntatt et par ting hun har lyst på pga affeksjon. Hun er god for over 50 mill og jeg tjener i underkant av 400k i året. (Hun arvet sin far som vi ikke deler) 

jeg går ut ifra at jeg ikke får noe på farssiden, men det har ikke blitt snakket om. Jeg har fire søsken på den siden, så de får krangle seg imellom.

Anonymkode: 4a8f0...529

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her: Har informert til mine foreldre at de burde skrive testament. Men egentlig så synes jeg de bare burde bruke opp pengene slik at vi søsknene har minimalt å krangle om. Men det er måten de oppfører seg nå som irriterer meg mest, ved at de tror at alt er felleseie. 

Anonymkode: 83fee...b38

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testament er nøkkelordet her. Jeg personlig synes det helt hinsides at voksne søsken kan oppføre seg på denne måten og mene at alt er felleseie, når det ikke er det. Arveoppgjør kan få fram det verste i folk. Si til dine foreldre at enten så må de bruke opp pengene eller skrive testamente på alt de eier og på hvem som skal få hva.

Dine søsken er da egentlig ikke helt gode, som allerede nå planlegger hvem som skal få hva og så og si gnir seg i hendene ved tanken. Det er da ikke de som bestemmer hvem som skal få hva, det er foreldrene dine. Så jeg ville sagt til mine foreldre at de bør bruke opp pengene og skrive testamente, eller så kan det bli bråk ved arveoppgjør.

Min svigermor og hennes mann har et stort hus og en hytte. De har også penger på konto. Men min samboer og hans søster oppfører seg ikke sånn som dine søsken. Min mor døde for ca 2 år siden (min far lever ennå), men jeg og søskene mine forlangte ikke det ene eller det andre. Vi fordelte min mor sine ting mellom oss og noe gikk også til barnebarna. Alt foregikk ryddig og fint.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi er en familie med tre søsken som alle er voksne. Alle har flyttet ut hjemmefra lenge siden, men vi har alle fått hjelp av ulik grad til leilighetskjøp og slikt. Foreldrene våres er pensjonert og begynner å bli noe opp i årene, men fortsatt spreke.

 

Greia er at søsknene mine er veldig opphengt i arv. De planlegger hvem som skal få hva. De ser på ting, hus og hytte til foreldrene våres som også deres egen. De spør ikke om de kan låne ting hos foreldrene våres, fordi de ser det som sitt egen. Dette gjelder også leiligheten min som jeg fikk hjelp med tanke på egenkapital, det er som deres også siden jeg fikk hjelp av foreldrene våres.

 

Hvor vanlig er dette blant andre familier/søsken? Må nevnes også at vi ikke er en super nær familie

Anonymkode: 83fee...b38

Anbefaler Vigdis Hjorts bok, arv og miljø.

Anonymkode: b7f26...382

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts,  har fordelingen vært rettferdig hittil er det jo merkelig at de oppfører seg slik?

Anonymkode: b2ae4...056

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også tre, og det er en del verdier. Men arv har aldri blitt diskutert, utover at vi alle oppfordrer våre sparsommelige foreldre til å bruke mer på seg selv, og leve livet. 

Jeg ville forøvrig aldri nektet mine søsken å låne et rom hos meg om de trengte det. Med mindre det er snakk om klar utnyttelse og latskap ser jeg ikke hvorfor man ikke skal stille opp for søsken på denne måten. 

Anonymkode: b9446...92e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, de har ikke nøkkel. Og ja den står i mitt navn. Men de forventer å kunne bo der ved behov, siden jeg fikk egenkapital av foreldrene våres

Anonymkode: 83fee...b38

Er du sikker på det er derfor? I min familie tar vi det også litt for gitt at vi er velkommen hos hverandre, men det er fordi vi har vokst opp med at det skal være sånn. (Men jeg tror vi alle er enige da.)

Anonymkode: efe48...9ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testamente hjelper ikke så veldig mye, da barn uansett har krav på arv etter sine foreldre.

Det er foreldrene som har oppdratt og formet disse barna, og det er de som bør ta tak, og si at barna er ute av kurs. Personlig synes jeg ikke det er feil å la søsken sove over, ved behov. Totalt uavhengig av finansiering av boligen. Det er naturlig å tro at et overnattingsbesøk av søsken er hyggelig, og at det ikke handler om penger.

Pengene, huset, bilen og hytta er ikke barna sine før begge foreldrene er døde, inntil da, har foreldrene full råderett. De kan gi både hus og hytte til ett barn, uten at de andre får noe som helst. Ufint, så absolutt, men likevel fullt lovlig.

Anonymkode: bc3f6...4b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de har ikke nøkkel. Og ja den står i mitt navn. Men de forventer å kunne bo der ved behov, siden jeg fikk egenkapital av foreldrene våres

Anonymkode: 83fee...b38

Så gi en beskjed om at sånn blir det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de har ikke nøkkel. Og ja den står i mitt navn. Men de forventer å kunne bo der ved behov, siden jeg fikk egenkapital av foreldrene våres

Anonymkode: 83fee...b38

Da må jo du bare være tydelig, omtale den som "leiligheten min" og innimellom si at det ikke passer med besøk/gjester for å sette et eksempel for dem.

Om det spør mer, si at det er din private bolig, ikke noe felles prosjekt. Egenkapitalen du fikk var en gave (livsdisposisjon), som vil avregnes mot fremtidig arv (dødsdisposisjon). Også kalt forskudd på arv.

Det søsknene dine ikke tenker på, er kanskje at hvis gaven ikke er dokumentert som forskudd på arv, så kan du hevde det var gave utenom arv. Tror du juridisk vil komme unna med det.

Leiligheten er uansett tinglyst på deg, og bare din.

Anonymkode: f2aad...cc6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...