Gå til innhold

Hva er det som skjer? Uføre overalt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du er da passe dum om du tror at uføretrygd er noe å trakte etter, det er det jo ikke.

Mange står derimot utenfor arbeidslivet, i mine øyne er det da ønskelig at samfunnet støtter dem, vi lever i et godt vellferdssamfunn og i mine øyne er det også veldig ønskelig, jeg betaler med glede min skatt for å opprettholde et slikt samfunn. Selv om jeg er en som jobber og betaler mer skatt enn snittet her i landet (fordi jeg også tjener mer enn snittet) så er det ikke ønskelig for min del å endre dette, selv om jeg nok hadde sittet igjen med mer selv, hva hadde det hjulpet å ha mer i et samfunn jeg ikke vil leve i?

Så jeg tenker at det er bra at dem som er syke får uføretrygd, jeg kan rammes av dårlig helse selv også en gang (men håper for all del at ikke det skjer), i så fall vil jeg også ha den tryggheten en uføretrygd er. Selvfølgelig unner jeg da også andre den...

En vellferdsstat må uansett ta seg av mennesker som står utenfor arbeidslivet og uten inntekt, jeg tenker at uføretrygd er en mer verdig stønad for dem som havner i en slik situasjon enn andre stønader. Dessuten tenker jeg at skal mennesker opp og frem i livet, så er ikke pisken riktig virkemiddel, jeg har mer tro på gulroten - altså har det ingen poeng å hverken skjelle ut eller trykke ned mennesker som alt ligger nede. Det er bedre å løfte dem opp, jeg tenker at det gjør en stor forskjell på menneskeverdet og slike ting har faktisk noe å si for om mennesker kommer seg ut av vanskelige perioder eller ei. Ser at du dømmer og vil straffe mennesker, men tror du virkelig det bidrar til noe godt?

Synes du burde tenke deg om, for dette ble rett og slett tankeløst. Jeg kjenner selv mennesker som er uføretrygdet, jeg har intet ondt å si om dem og anser dem som vell så verdifulle mennesker som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så dritt lei av å høre de med uføretrygd klage på lønna. Syting hver jævla dag, men samtidig har de råd til å farge håret rødt, blått, gult og lilla annenhver uke. Sett og lest om flere uføretrygdede med rare hårfarger, piercinger i hele ansiktet og «huff og huff» statuser på både Facebook og Instagram. Er det en trend med den stilen blant de som er ung ufør? Sitte å sminke seg, farge håret og redigere bilder klarer de fint, men å feks ha dette som en JOBB, det kan de ikke.. Hele Norge har blitt psykisk syk de siste årene. Hva faen er det som skjer? 

Anonymkode: d2384...725

Enig!

Anonymkode: 18231...97f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onkel er ufør fordi HMS var ikke en ting på jobben hans. Etter å ha sittet i gravemaskin og brukt trykkluft- bor på 70 og 80-tallet, er skuldre og nakke helt ødelagt.  

Vil nok si at antall uføre er ganske ok nivå, med tanke på hvor hardt manuell jobb har på kroppen, spesielt før år 2000. Og med tanke på at vi har ganske lite naturlig sollys mange uker i året, så er det mange faktorer som gjør oss dårligere stilt enn de i Spania f.eks. 

Det at vi har bedre HMS regler og ordentlige arbeidsforhold nå enn for 40 år siden, gjør at det kanskje blir færre uføre, men så reiser mennesker mer, og vi får med oss ukjente bakterier og virus fra andre deler av kloden som ikke er naturlig her. Dette har nok også en ganske stor betydning for alle de sykdommene som invalidiserer oss, som vi ikke vet noe grunn for.

Bare mine tanker.

Anonymkode: 75bb7...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du tenker at minstesatsen er for høy?

Anonymkode: 08264...d3e

Nei, det er jeg som er lavtlønnet, så jeg vil få mer som ufør enn som sliter. Dette gjør at jeg selvsagt vil gjøre det jeg nå kan for å prøve og få uføretrygd. 

Anonymkode: 88d24...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da returnerer jeg den til deg siden du ikke hadde argumenter for å avfeie det folk sier. 

Anonymkode: a78c7...016

Jeg har mengder av argumenter. Problemet er at uføre er minst like lite villig til å lytte som de påstår at kritikerne av uføretrygdsystemet i Norge er. Det går ikke an å diskutere uføretrygd med uføre for de klarer ikke å ikke ta alt som sies personlig. De klarer altså ikke å diskutere sak men går rett i forsvar. Jeg forstår hvorfor de gjør det, men det fører til at diskusjonene er dødfødte og at folk bare får enda mer imot systemet med uføretrygd som det er nå.

Anonymkode: 88e5e...87d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Familytree
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er et av de få landene der man får gratis penger til livsopphold om man blir syk

Det er et gjennombrudd for folks rettigheter. Se for deg at 1% av verdens befolkning genererer mer penger enn de resterende 99%. Og du klager over at 10% av nordmenn kan ikke jobbe, men de må leve så de får et økonomisk hjelp fra staten. 

Livet ditt vil være det samme, men livet til disse menneskene vil ikke. Jeg er sikker på at de fleste ønsker å jobbe, men dette vil forverre deres helsetilstand ytterligere.

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

tror dere vi andre som jobber fult har så mye energi etter jobb til venner?

En mental smerte og en fysisk smerte er like fryktelig og beklagelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, spekulasjoner, nedsettende innlegg, avsporinger og svar til dette.

Søgni, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har mengder av argumenter. Problemet er at uføre er minst like lite villig til å lytte som de påstår at kritikerne av uføretrygdsystemet i Norge er. Det går ikke an å diskutere uføretrygd med uføre for de klarer ikke å ikke ta alt som sies personlig. De klarer altså ikke å diskutere sak men går rett i forsvar. Jeg forstår hvorfor de gjør det, men det fører til at diskusjonene er dødfødte og at folk bare får enda mer imot systemet med uføretrygd som det er nå.

Anonymkode: 88e5e...87d

Du lytter jo ikke til argumenter selv. Du har allerede bestemt deg for hva du mener og nekter å høre på fakta og informasjon

Anonymkode: a78c7...016

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe galt med de uføre, det er noe galt med samfunnet. Arbeidslivet blir bare tøffere og hardere, som samfunnet ellers, og det er bare rom for de perfekte, utadvendte, de som har en plan, som kan yte maks, som har overskudd og nettverk. De andre ramler av, og så sitter de privilegerte og ser ned på dem fordi de ikke fikk det til. 
 

Anonymkode: 06874...8ca

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skriver at "snart er det ikke penger igjen i velferdsskassa", men har ikke de uføre også utgifter? De uføre betaler som alle andre regninger, de handler i lokalbutikkene og legger igjen penger til næringslivet. Pengene gir, kommer alltid tilbake. Bare ikke helt som forventet. De pengene går tilbake til næringslivet, som lønn til butikkansatte, utleiere...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig med deg. Søsteren min ble ufør for mange mange år siden. Men situasjonen endret seg å nå har hun jobbet fast i barnehage hver dag i 3 år. Dette var ikke noe hun måtte siden hun hadde uføretrygden men hun ønsket å begynne å jobbe igjen ettersom situasjonen hennes nå var en helt annen. 

Så ja en burde se igjen noen år senare om det da er mulig for personen å begynne å jobbe litt.

Anonymkode: 0d90d...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som ikke har noe valg? De som kan jobbe litt, men ikke får jobb fordi arbeidsgiver ikke ansetter folk som ikke kan jobbe 100%? Se litt på de mulighetene som finnes og ikke finnes før du hakker på uføre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nå er det vel svært få som ønsker og jobbe etter å ha fått innvilget uføretrygd - selv om mange av de sier at de heller ville jobbet. Det er nok noe de sier bare for de føler at de må si det. 

Anonymkode: 88d24...e0a

Feil, jeg har fått innvilget uføretrygd. Men jeg vil fortsatt jobbe. jeg fikkd et innvilget fordi legen mente det og man må  jo høre på lege. Største feilen jeg har gjort er å høre på legen for det følte til et liv som levende død.

Noen kan antyde at det er noe jeg bare sier for at jeg føler jeg må si det. Da får de og du antyde det, men det er ikke sannhet. Det er falsk sannhet oppi deres hode fordi dere vil det skal være som det.

De aller aller fleste, vil jobbe og bidra med noe. Men nå har det seg sånn at folk er og forskjellige. Person a kunne mulig ikke fungert i samme jobb som person b pga ulik personlighet, egenskaper og drivkraft.

Anonymkode: f9cee...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Iso1 skrev:

Hva med de som ikke har noe valg? De som kan jobbe litt, men ikke får jobb fordi arbeidsgiver ikke ansetter folk som ikke kan jobbe 100%? Se litt på de mulighetene som finnes og ikke finnes før du hakker på uføre.

En kan fint finne på noe selv i egen regi.

Jeg sier at en KAN. Så ikke spør videre om hva en kan finne på. Det er opp til hver enkelt. Men man er altså ikke avhengig av en arbeidsgiver for å få inn ekstra penger eller ha noe å gjøre.

Dette er 1 av 2 ting uføre ikke forstår:

1: De skjønner ikke at kritikken fra folk er rettet mot de som svindler uføretrygd.

2: De legger alltid all skyld på arbeidsgivere for at de ikke har noe å gjøre.

Anonymkode: 6879d...efe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei, uff, ikke nå igjen!

Du er sikkert en av dem som vil at uføre skal sulte ihjel mens du selv sitter der og mener du fortjener å ha det bedre og at de uføre bare er en byrde.

Anonymkode: fd16f...1e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Iso1 skrev:

Hva med de som ikke har noe valg? De som kan jobbe litt, men ikke får jobb fordi arbeidsgiver ikke ansetter folk som ikke kan jobbe 100%? Se litt på de mulighetene som finnes og ikke finnes før du hakker på uføre.

I helsevesenet er det sjeldent at man få og- eller klarer å jobbe 100%. Burde være muligheter der. Men hvem ufør vil bytte bort et liv i frihet mot et liv der man må jobbe både helger og helligdager.

Anonymkode: 88d24...e0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Iso1 skrev:

Mye uvitenhet angående uføretrygd ute å går, og de som vet minst sier mest. Typisk! 

Opplys oss gjerne.

Anonymkode: 6879d...efe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Hva er det som skjer? Uføre overalt!

Hvorfor starte en ny tråd da ? Hvorfor ikke bare slenge på kommentarer på alle de mange trådene som allerede omhandler det å være ufør ? Hvis ikke baktanken er å sette negativt fokus på uføretrygdede , så ser jeg ingen poeng i å gjenta det samme om og om igjen... Ikke ta det ille opp , men synes de stakkars menneskene som er utenfor arbeidslivet virkelig får gjennomgå her inne.

Samtlige sier at meninga med diskusjonen ikke er å rakke ned på de virkelig syke ,men de som ikke er det. Dere vet alle innerst inne at det er overhodet ikke det som skjer når noen starter en tråd med ordet ufør . Så fint for deg at du kan jobbe ! Er virkelig glad på dine vegne ! :) Jeg jobber også ! Så bra !! Det er noen i dette landet som ikke kan jobbe , de er syke . Tror nok de fleste skulle ønske de kunne vært i jobb som alle oss andre , og ikke bare være en "byrde" for alle arbeidstakerne rundt omkring.

Kanskje du blir syk en gang i fremtida ? Kanskje ditt barn en gang blir syk ? Kanskje du blir sliten etterhvert og må over på trygd du også ,hvem vet ? 

At folk kan la seg provosere av at noen er uføretrygdet er helt hinsides ,spør du meg. Hva så om det er noen som lurer staten ? Det er synd ,men ikke så veldig mye vi kan gjøre med det. Sånn vil det alltid være. 

Er det rart at de som er uføretrygda føler seg truffef hver gang det blir starta en ny tråd som dette ? Fordi det er nettopp det som er meninga! Alle vet det .Noen sitter bak tastaturet sitt og har hatt en dårlig dag og trenger å få ut litt frustrasjon og sinne..Det er ene og alene grunnen .

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...