Gå til innhold

Hva er det som skjer? Uføre overalt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er greia, det holder med disse trådene nå!!!

Anonymkode: 99e24...74b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo snu på det da: 9 av 10 i yrkesaktiv alder er ikke på uføretrygd, men jobber. Høres det mindre skremmende ut? Ser man bare på det nøyaktige tallet, vil man finne at det er flere på uføretrygd i dag enn for tjue år siden. Men, du må ta i betraktning at vi også er langt flere innbyggere i dag enn for tjue år siden. I det ligger det at prosentdelen faktisk er stabil: prosentmessig er det ikke flere på uføretrygd i dag. Og nei, det er absolutt ikke lett å få uføretrygd i dag (jeg har det ikke, men var i prosessen. Er fortsatt anbefalt det, men prosessen var direkte helseskadelig for meg og jeg vil forsøke å jobbe).

Anonymkode: 81160...d69

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, BiancaWhite said:

Skyld på politikerne og arbeidsgiverne

Forsøk heller å finn årsaken til at folk blir uføre, i stedet for å fordele skyld, så blir det lettere å nå et felles mål. Da må uføre, og syke i arbeidslivet, kartlegges mye grundigere enn noen gang før, slik at man kan finne ut hva som forårsaker sykdom. Viser det seg at det er mange sykdommer/plager som er difuse, så må man for alvor bevilge mere til forskning.

Endret av Miklo Velka
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo snu på det da: 9 av 10 i yrkesaktiv alder er ikke på uføretrygd, men jobber. Høres det mindre skremmende ut? Ser man bare på det nøyaktige tallet, vil man finne at det er flere på uføretrygd i dag enn for tjue år siden. Men, du må ta i betraktning at vi også er langt flere innbyggere i dag enn for tjue år siden. I det ligger det at prosentdelen faktisk er stabil: prosentmessig er det ikke flere på uføretrygd i dag. Og nei, det er absolutt ikke lett å få uføretrygd i dag (jeg har det ikke, men var i prosessen. Er fortsatt anbefalt det, men prosessen var direkte helseskadelig for meg og jeg vil forsøke å jobbe).

Anonymkode: 81160...d69

9 av 10 er ikke på uføretrygd, men det betyr ikke at 9 av 10 jobber. Det er også endel som ikke har inntekt, noen som lever på sosialstøtte, noen på AAP og noen på dagpenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjenner/kjente/bekjent med fleire uføre.

1. Kreftpasient, vore igjennom fire rundar med cellegift. Diverre død i dag, levde ca 11 år med sjukdommen. Var heldig nok til å ha eit sosialt liv, men familie ble det aldri.
2. Bipolar lidelse, hen har prøvd å ta livet sitt x antal gonger i løpet av oppveksten min. Denna personen har ingenting i arbeidslivet å gjera. Snakk om ein person som reiste til Berlin og brukte opp 100.000kr av sparepengene sine på festing og fyll bare fordi det virka kult der og da. Kan klikke på deg berre fordi du seie god dag.
3. Sitter i rullestol, arbeider 20% på kontor. Vil eigentlig arbeida meir men folk er skeptiske, denna personen har bedre helsa enn person nr 2.
4. Var i 100% arbeid men havna i alvorlig bilulykke, driver å finner ut restarbeidsevne i dag.

5. Ung latsabb som alltid har fått alt opp i armana av både mor og far (som er skilt). Aldri trengt å løfta ein finger før, takla ikkje arbeidslivet og droppa ut av v.g.s. Holder på å bli ufør pga depresjonar, denna gruppa folk burde fått særprega tiltak utan straff. Staten burde tenkt ut av boksen og prøvd noko unikt, fordi det er ingen grunn til at hen skal bli ufør. Personen trenger hjelp på ein anna måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke uføre som starter de fleste trådene om uføre her inne. Men folk som deg som har så mot oss. 
 

det handler ikke om å bli sliten etter jobb. Det handler om at man blir så sliten at man knapt orker å gå på do. At man ikke orker å lage mat, blir liggende i mørket på sofaen og håpe man skal klare å flytte seg til senga. 
 

det handler ikke om å orke å være sosial og trene hver dag. Men å orke å være sosial en gang i uka, maks to. 
 

og det handler ikke om at ikke mange kan bidra noe. Men et system som sliter ut folk og motarbeider alt som er av aktivitet. Arbeidsgivere som aldri i livet innkaller deg til intervju, langt mindre ansetter deg om du har hull i CV eller er ufør. De kaster søknaden så fort de ser det. For hvem vil vel ha noen som kanskje kommer på jobb hvis formen tillater det? Jeg vet om flere som i utgangspunktet kunne jobbet 50%, men etter et helvetes kjør og motarbeiding fra nav i årevis, så ble de 100% uføre. 
 

psykisk behandling er flott det. Men da må det være nok psykologer og psykiatere med driftsavtale. Per i dag får man en liste hvor det kanskje er et par stykker med full driftsavtale og noen med 25%. Det blir fort dyrt for mange. Dos avslår over en lav sko og er man heldig og kommer inn noe sted, er det fort opp mot et års ventetid. Man kan bli veldig mye sykere av å gå et år uten behandling skal jeg si deg. 
 

og det handler om at jo lenger man går kronisk syk, jo mer sliten blir man. Man blir sliten av smertene, doturene, medisinene, behandlingene, kampene man må ta osv. 

Anonymkode: 86eca...d7d

Altså... Jeg kjenner null mennesker som trener hver dag eller er sosial hver dag. Vi tvinger oss ut til en samling en-to gang i måneden kanskje. Trening er det de færreste som gjør. Kun de som har det inkludert i jobbtiden. Kun en av oss som er uføre. Resten er helt vanlige mennesker i 100% jobb med vanlige A4 liv. Ingen av oss satser på sykemelding eller uføre. Og jeg har jobbet mange år i attføring og vet dessverre hvordan mange gjør seg syke med helt vanlige utfordringer. Vanvittig mange som bare skal ha uføre for å ligge på sofaen, se på Netflix og ha forståelse for at livet  er kjipt. Så har jeg de med ME, MS, ødelagte kropper osv som kjemper med nebb og klør for å få lov til å jobbe noe eller tilrettelagt. Som hater ideen om å sitte hjemme i gode perioder og som så gjerne vil bidra til samfunnet. Mange trenger virkelig å ta seg en bolle. Mer unntaket som jobber 100% og har familie og barn som har overskuddet til å i det hele tatt reise seg fra sofaen når alt som må gjøres er gjort 

Anonymkode: 2a1bb...36c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10% er et helt vilt. Når de andre skandinaviske landene har mye lavere antall uføre er det noe som ikke stemmer. Hvorfor skal nordmenn være så mye sykere enn alle andre? 

Anonymkode: 88e5e...87d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

10% er et helt vilt. Når de andre skandinaviske landene har mye lavere antall uføre er det noe som ikke stemmer. Hvorfor skal nordmenn være så mye sykere enn alle andre? 

Anonymkode: 88e5e...87d

Hvorfor har Norge høyere andel med MS og benskjørhet enn mange andre land?

Anonymkode: a78c7...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

10% er et helt vilt. Når de andre skandinaviske landene har mye lavere antall uføre er det noe som ikke stemmer. Hvorfor skal nordmenn være så mye sykere enn alle andre? 

Anonymkode: 88e5e...87d

Kanskje folkehelsa her er dårligare? Tar vi meir selvmord enn andre skandinaviske land f.eks? Eg veit ikkje, synest og det er merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har Norge høyere andel med MS og benskjørhet enn mange andre land?

Anonymkode: a78c7...016

Det er milevis fra så mye høyere at det forklarer denne forskjellen, men du har rett i at de norske tallene er litt høyere. Mener du å si at nordmenn faktisk er sykere enn andre folk til tross for høy levestandard og prima gratis helsevesen? Det henger jo ikke på greip.

Anonymkode: 88e5e...87d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så dritt lei av å høre de med uføretrygd klage på lønna. Syting hver jævla dag, men samtidig har de råd til å farge håret rødt, blått, gult og lilla annenhver uke. Sett og lest om flere uføretrygdede med rare hårfarger, piercinger i hele ansiktet og «huff og huff» statuser på både Facebook og Instagram. Er det en trend med den stilen blant de som er ung ufør? Sitte å sminke seg, farge håret og redigere bilder klarer de fint, men å feks ha dette som en JOBB, det kan de ikke.. Hele Norge har blitt psykisk syk de siste årene. Hva faen er det som skjer? 

Anonymkode: d2384...725

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mammahjarte skrev:

Kanskje folkehelsa her er dårligare? Tar vi meir selvmord enn andre skandinaviske land f.eks? Eg veit ikkje, synest og det er merkelig.

Det er fristende å tro at nordmenn bare har mer tid til på kjenne etter hvor det gjør vondt. I mange land har ikke folk råd og anledning til å gå til legen i tide og utide. Leter man lenge nok så finner man noe til slutt...

Anonymkode: 88e5e...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

10% er et helt vilt. Når de andre skandinaviske landene har mye lavere antall uføre er det noe som ikke stemmer. Hvorfor skal nordmenn være så mye sykere enn alle andre? 

Anonymkode: 88e5e...87d

Virker som om det er «in» å være psykisk syk i Norge 

Anonymkode: d2384...725

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts.

Du vet at nå tar det 4 år fra man blir syk og til man evt får innvilget uføretrygd?Et år på sykemelding og deretter 3 år på evt AAP?   Og at mange nå får avslag og dermed står uten rettigheter? 

Anonymkode: 88ea6...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er milevis fra så mye høyere at det forklarer denne forskjellen, men du har rett i at de norske tallene er litt høyere. Mener du å si at nordmenn faktisk er sykere enn andre folk til tross for høy levestandard og prima gratis helsevesen? Det henger jo ikke på greip.

Anonymkode: 88e5e...87d

Hvordan skal bra helsevesen forhindre at folk får MS og benskjørhet? 

Anonymkode: a78c7...016

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Prosenten har vært stabil siden 90-tallet.

Anonymkode: 106d2...4d7

Har prosenten uføre vært stabil siden 90-tallet?

Anonymkode: b39e3...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, AnonymBruker said:

Er du helt sikker på at du ikke kan bli syk du Ts ? Er du sikret ? Er du sikret mot kreft ? Tatt vaksine vaksine kanskje ? Vet du forresten at mange sykdommer er arvelige , slik at dine foreldre kan påføre deg sykdommer mot din vilje ? Har du hørt om gener ? Du kan vel ikke havne i en bilulykke du ? Ingen elg kan hoppe foran din bil ? Ingen utenlandsk trailer kan kjøre inn i deg . Så kjekt at du kommer til å holde deg frisk , kanskje du blir 100 og du ?? Du blir vel ikke så tøff den dagen du selv blir syk . Karma vet du ! 

Anonymkode: b640a...0f1

Tåpelig innlegg. Det er klart noe skurrer her i Norge med så mye uføre og sykemeldte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det på'an igjen. Bla bla bla. Før en elendig togtur dette er. Reprise atter reprise av alt som har blitt sagt i alle de andre hundre ufør trådene som ligger på forumet her🤦‍♀️

Anonymkode: 7be2e...c94

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke uføre selv, men aner du hvor vanskelig NAV systemet er? Det er tusenvis ordentlig syke mennesker som har kjempet mot NAV i 10 år eller mer for å få inntekt. De har gått gjennom arbeidsprøving og gått på alt NAV har bedt dem om å ikke blitt bedre, men fått avlag på uføre søknader år etter år selvom de har fått oppfølging av leger og psykologer. Det er ganske vanskelig å svindle NAV og de fleste som er uføre er det for en grunn, de må gjennom mange faser og prøving før de får det innvilget.

Det er også mange som kun er 50%-80% uføre så de fleste jobber vedsiden av. Det er ikke alle som er 100% uføre. Grunnen for at man blir uføre er fordi man ikke får seg i aktivitet i det hele tatt, de klarer ikke å reise seg eller gjøre normale ting på hverdagen fordi er så syke, både psykisk og fysisk. Det finnes forskjellige nivåer av sykdom, jeg tviler på at de hadde fått uføretrygd innvilget hvis NAV ikke hadde fått ordentlig bevis på at de er mer enn 50% nedsatt til å jobbe.

Og de fleste født i 1940 tallet er 80 år gammel nå, de har sikkert jobbet hardt i 50-60 år før de ble uføre. Det kommer sikkert til å stige først før prosenten går nedover igjen, men tror det blir ned til 5%-7% iløpet av noen år fordi vi er i den tiden der besteforeldrene våres er for gammel og trenger inntekt fordi de ikke klarer å jobbe mer. De fleste er pensjonister nå.

Anonymkode: 97d53...e2e

Ingen som har jobbet i 50 år er ufør. Da er man alderspensjonist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BiancaWhite skrev:

Skyld på politikerne og arbeidsgiverne

Norske private arbeidsgivere er på topp i verden med å inkludere delvis arbeidsføre mennesker. I de aller fleste andre land er inkluderingen ikke-eksisterende. I tillegg har vi en sterk statlig sektor som har ansatt mange delvis arbeidsføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...