Gå til innhold

Hva er det som skjer? Uføre overalt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, enig med Ts. Det er snart ingen igjen til å dra lasset i dette landet. Folk skal bare ha og ha. Det er også ekstremt mange unge uføre, det reagerer jeg på. Det er for lett. 

Anonymkode: 9f553...f52

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hjelper ikke å poste slike tråder, ts. De blir alltid fulle av uføretrygdede som blir sure og tar det personlig. At utbetalinger av sykepenger, uføretrygd og pensjon er i ferd med å kjøre hele velferdssystemet i kne er helt irrelevant. Det går ikke inn at vi ikke har råd til å holde på sånn og at vi er nødt til å gjøre noe, slik at alle har noe å leve av, også de som kommer etter oss. Hvor er for eksempel rettferdigheten i at noen som har jobbet og slitt hele livet, gjerne med plager og skader som jo er normalt når man blir eldre, ikke skal greie seg som gammel fordi alle pengene har gått til de som ikke jobber? 

Anonymkode: d8e33...dee

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de fleste er ikke uføre. Er flere som jobber.

Det er bare at man ser mange uføretråder her pga det sikkert er mange uføre på KG, mange uføre føler seg ofte utenfor samfunnet og da gir det vel mening at mange kommer her istedet.

 

Men TS, hva tenker du om de som er uføre pga gensykdommer eller ting som er helt ute av ens kontroll? Hva foreslår du at de skal gjøre f.eks?

Tror du at en person med muskeldystrofi er egnet til å jobbe altså?

Anonymkode: 42bd6...0b7

Jeg tror TS skrev tydelig om de som virkelig er syke.

Anonymkode: 676fc...c73

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er absolutt for at de som virkelig er syke og ikke er i stand til å jobbe i det heletatt blir uføretrygdet, men andre som faktisk kan bidra litt men likevel er 100% uføre burde det bli mer tilrettelagt for! 

Anonymkode: 4b308...135

Hvordan vet du om 10% ikke er reelt syke? Vi har en økning av blant annet autoimmune sykdommer i vesten, hvorfor er vi ikke helt sikre på. Men det er godt mulig at denne økningen gjør at flere er reelt syke. Mulig at vi lever så dårlig at økningen vil fortsette inn i fremtiden. Vi har for eks høyere andel med multippel sklerose i norge enn mange andre land. 

Ærlig talt er jeg mer bekymret for at vi får i oss en type miljøgift eller lignende som gradvis gjør oss syke, som vi ikke vet om. Det kan bli katastrofalt på lang sikt. 

Anonymkode: a78c7...016

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere kvikksølv gjør med hjernen og nervesystemet? Ett av de giftigste stoffene på planeten finnes nå i så store mengder i fisk at man blir frarådet å spise enkelte fiskeslag som tunfisk, sverdfisk og annen stor rovfisk. Det finnes også i enkelte medikamenter, fortsatt, legemiddelindustrien har ikke glemt sine kvikksølv-eliksirer..

Anonymkode: b39e3...5c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi får bare håpe at sånne som den du sikter til, som mente at han eller hun ikke ville låse seg til en jobb tilfelle den kunne tenkt seg å reise bort, og at den ville pusle med ting hjemme uten press fra andre, aldri i verden får uføretrygd. Ikke bare ødelegger sånne mennesker for resten av samfunnet, men han eller hun gjør skam av alle som faktisk må være uføretrygdet.

Kjenner noen sånne som håper på å melke systemet lenge nok til at personen til slutt bare får uføretrygd. Hvis det skjer mister jeg helt respekten for hvordan systemet har blitt. Krysser fingrene for at det ikke er mulig for idioter å utnytte systemet så lett

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser også flere tråder der uføre skriver « jeg kan ikke jobbe for jeg må velge mellom sosial livet eller jobb» tror dere vi andre som jobber fult har så mye energi etter jobb til venner? 

BAnonymkode: 4b308...135

Herregud, vær litt skeptisk til hva du leser da! Tror du virkelig på de som skriver sånne innlegg for å trolle her på KG? Du har nå reagert akkurat sånn de håpet på! De er selvfølgelig bare ute etter å henge ut og trakassere og rakke ned på uføretrygdede, gi dem mest mulig dårlig inntrykk og rykte.

Anonymkode: 3c30c...4af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til to personer, og meg selv som takket nei da lege foreslo ufør. Og de to jeg kjenner er i jobb, dog ikke fulltid. Jeg har skal begynne studie til høsten. Så det finnes de som kjemper mot. Det er tungt og vanskelig i perioder, men jeg har god støtte, fysisk, emosjonelt og økonomisk av ektemannen min. 

Anonymkode: 61f67...5cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi vi er sykere enn noen gang, kronisk sykdom og tilstander som ME, MS, fibromyalgi, migrene, leddgikt, tarmlidelser, diabetes, overvekt, kreft osv. osv. er blitt en epidemi. Det er nesten ingen som er friske lenger, og det kommer til å bli verre. Den forventede levealderen går også ned i mange vestlige land, i USA har den gått ned siden 2013.

Årsaken til dette er en rekke virus som Epstein Barr i over 60 varianter, helvetesildvirus i flere varianter med og uten utslett, en rekke herpesvirus i flere varianter osv. Samt alle giftstoffene vi utsettes for daglig, som tungmetaller, plast, stråling, kunstige parfymer i alt, tilsetningsstoffer i all mat, mer og mer medikamenter, sprøytemidler, giftstoffer i alt fra tekstiler til bakepapir, avgasser fra maling, lakk, lim osv osv. Mennesker er ikke laget for å få alt dette i seg og før eller senere blir det for mye.

Kjenner du noen som ikke har en eller annen plage idag? Hvor mange kjenner du nå som har MS mot de familien din kjente da du var barn? Hørte du noen gang "de/han/hun har fått MS?" Jeg er vokst opp på 70-tallet og kan si det eksisterte knapt da.

Anonymkode: b39e3...5c2

Jeg har MS , attakvis type. Oppvokst på 80 tallet

Jo før i tiden hadde man også multipel sklerose, gjerne havnet man i rullestol og på sykehjem før man ble 50 år.

Jeg kan med medisinene jeg har nå, stå i jobben 20 år til (50% )

 

MS har flere faktorer.- man bor på den nordlige halvkulen (innfødte amerikanere, inuitter, samer, og andre innfødte kan ikke få denne sykdommen )

                               - mangel på D vitamin

                               - man hadde kyssesyken i sin ungdom

                              -eksponering av tobakkrøyk i barnealder

                            - autoimmune sykdommer i slekta .

 

 

                

Anonymkode: 1b4d5...647

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi yrkeslivet har blitt så høyt kravsatt Og så komplekst i forhold til hvor mange områder du må mestre...forventningene ligger på et slikt nivå at mange mennesker som ikke hadde hatt problemer med å være yrkesaktive tidligere ikke lenger makter. Slik det går nå får man en høyt presterende elite     Og en veldig stor gruppe av de som faller utenfor. Det er vanskelig å forstå at ikke alle mennesker har samme kapasitet, men det er nå sånn fordet da. Hvis vi kunne slutte den sinnsyke kapitaliseringen og tilhørende vekst i effektivitet så kunne vi prestert litt lavere og ikke økt på alt så hadde langt flere av de ikke åpenbart uføre deltatt i en annen grad.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan er det egentlig mulig at 10% av befolkningen i Norge er uføre?? Ser så sinnsykt mange tråder om uføre her og der. Hvordan er det mulig ? Er terskelen så liten i Norge for å få uføretrygd? Noe er det jo når vi er et av de landene med mest uføretrygdede. Det MÅ gå an å tilpasse de som har mulighet til å jobbe litt å tilrette arbeid for de istedenfor at de blir 100% uføre. Det blir ufattelig tungt for oss andre som faktisk jobber og bærer samfunnet alene. Til slutt er det ikke mer penger igjen i velferdskassen og vi må jobbe enda lengre før vi får pensjon om vi i det heletatt er heldig nok til å få det...  

 

Jeg er absolutt for at de som virkelig er syke og ikke er i stand til å jobbe i det heletatt blir uføretrygdet, men andre som faktisk kan bidra litt men likevel er 100% uføre burde det bli mer tilrettelagt for! 
 

Ser også flere tråder der uføre skriver « jeg kan ikke jobbe for jeg må velge mellom sosial livet eller jobb» tror dere vi andre som jobber fult har så mye energi etter jobb til venner? Trening? Det er helt normalt å bli sliten av å jobbe! Men jeg syns alle som kan, burde bidra! Og enda verre når jeg leser tråder der uføre klager på inntekten sin, det er for meg helt skremmende hvor bortkjemt man er i dette landet! Vi er et av de få landene der man får gratis penger til livsopphold om man blir syk.  Er dere egentlig klar over hvor mange timer og dager man må jobbe for å få den summen dere får hver måned på å ta vare på helsen? Det er ganske mye det! 
 

VI må faktisk stramme inn. Få de som er blitt uføretrygdet for mange år siden testet i vurdert igjen om de ikke er alvorlig syk, de med psykiske plager og traumer, mer behandling og høyere terskel for å ta de helt ut av arbeidslivet! Med tett oppfølgning og litt jobb og vilje så er det lettere å komme seg tilbake i 100% eller mindre jobb. Ja, jeg vet mange sier det skal mye til å få uføretrygd men hvorfor er da 10% uføretrygdet i dette landet? Det er ganske mange! 
 

Bare å slenge inn kommentarer å kjefte for at jeg skriver dette innlegget men jeg blir oppriktig redd for framtiden om vi forsetter i samme baner og ikke gjør noe med dette der det går an å gjøre det. Vurder uføretrygdede igjen og gi de mulighet til å komme tilbake i arbeid der det går an! Sett litt krav for alle som kan bør bidra. 
 

avslutter med å si at dette er ikke rettet mot de virkelig syke. Det er rettet mot de som kan bidra! Om ikke 100% hvertfall litt. Er sikker på det fins veldig mange som kan men ikke vil pga de er sikret inntekt livet ut og det er egoistisk ovenfor oss andre som bidrar til felleskapet!  Det må komme flere arbeidsplasser som er tilrettelagt for det! 

Anonymkode: 4b308...135

Prosenten har vært stabil siden 90-tallet.

Anonymkode: 106d2...4d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norge er ett av de landene med høyest yrkesdeltagelse. Det er vel bare Island og Sveits som har høyere andel. La oss si av 1/3 av alle på AAP og uføre kunne jobbet. Finnes det jobber til disse?

Anonymkode: 106d2...4d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra mitt eget ståsted. Jeg er for ustabil til å kunne ansettes i noen stilling. Noen uker kunne jeg klart opp mot 40 prosent, men jeg vet ikke hvilken dag på forhånd. Andre uke kunne jeg klart en dag i uka, men jeg vet ikke hvilken dag. Jeg vet heller ikle hvor mange timer jeg orker når jeg først kommer. Og noen uker så hadde jeg ikke orket i det hele tatt. 

I alle bedrifter må alle de ansatte ta en del av lasset. De ansatte må være stabile både ovenfor bedriften, men også pasienter/ kunder evt er avhenging av at det kommer noen på jobb tll å utføre jobben..Tror du virkelig arbeidsgivere ønsker eller har mulighet for å tilrettelegge for ustabil arbeidskraft? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Man må jo huske på at 17% av disse 352.000 uføretrygdede faktisk har deltidsjobb, og dermed en gradert uføretrygd. Det blir ikke rett å betrakte disse som 100% uføretrygdet selv om dem er registrert som 1 uføretrygdet, når 30% av alle i jobb faktisk jobber 50% eller mer! 100.000 uføretrygdede over 60 år er ikke i jobb i det hele tatt. Henger dere dette i hopen med det jeg skrev tidligere om at generasjonen som er mellom 60-67 år er veldig høy nå med tanke på fødselsraten, så vet man jo at når disse blir pensjonist så synker uføretrygdtallene som en stein. 

Dessuten skyldes det høye uføretallet fordi regjeringen med Høyre i spissen tvang folk fra sosialen, arbeidsledighet og AAP over på uføretrygd, pga den sykt flotte (ironivarsel) AAP-reformen som begrenset folk tilgangen på AAP. 

Anonymkode: 175f4...9a0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi uføre er jo her. I virkeligheten kjenner jeg faktisk INGEN andre uføre. Ikke en. Eneste. En. 

Anonymkode: 2f2ef...5e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, enig med Ts. Det er snart ingen igjen til å dra lasset i dette landet. Folk skal bare ha og ha. Det er også ekstremt mange unge uføre, det reagerer jeg på. Det er for lett. 

Anonymkode: 9f553...f52

Skyld på politikerne og arbeidsgiverne

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uføre selv, men aner du hvor vanskelig NAV systemet er? Det er tusenvis ordentlig syke mennesker som har kjempet mot NAV i 10 år eller mer for å få inntekt. De har gått gjennom arbeidsprøving og gått på alt NAV har bedt dem om å ikke blitt bedre, men fått avlag på uføre søknader år etter år selvom de har fått oppfølging av leger og psykologer. Det er ganske vanskelig å svindle NAV og de fleste som er uføre er det for en grunn, de må gjennom mange faser og prøving før de får det innvilget.

Det er også mange som kun er 50%-80% uføre så de fleste jobber vedsiden av. Det er ikke alle som er 100% uføre. Grunnen for at man blir uføre er fordi man ikke får seg i aktivitet i det hele tatt, de klarer ikke å reise seg eller gjøre normale ting på hverdagen fordi er så syke, både psykisk og fysisk. Det finnes forskjellige nivåer av sykdom, jeg tviler på at de hadde fått uføretrygd innvilget hvis NAV ikke hadde fått ordentlig bevis på at de er mer enn 50% nedsatt til å jobbe.

Og de fleste født i 1940 tallet er 80 år gammel nå, de har sikkert jobbet hardt i 50-60 år før de ble uføre. Det kommer sikkert til å stige først før prosenten går nedover igjen, men tror det blir ned til 5%-7% iløpet av noen år fordi vi er i den tiden der besteforeldrene våres er for gammel og trenger inntekt fordi de ikke klarer å jobbe mer. De fleste er pensjonister nå.

Anonymkode: 97d53...e2e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det MÅ gå an å tilpasse de som har mulighet til å jobbe litt å tilrette arbeid for de istedenfor at de blir 100% uføre. Det blir ufattelig tungt for oss andre som faktisk jobber og bærer samfunnet alene.  

Anonymkode: 4b308...135

Det er alt for få arbeidsgivere som vil ta sjansen på mennesker med sykdom eller begrensninger. De tenker kun penger og profitt, og de ansatte er bare et nummer og en utgiftspost. Vi er for egoistiske. Vi bryr oss ikke nok om at de svake i samfunnet skal kunne få et verdig liv. Skal det tilrettelegges mere for uføre, så vil det føre til ekstra arbeid, og ekstra utgifter for arbeidsgivere. Dette er dessverre en type post i regnskapet som de fleste ikke vil ha.

Endret av Miklo Velka
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...