Gå til innhold

TA BARNET PÅ FØDESTUEN?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk kan bli frisk av schizofreni, så at jeg ikke burde få barn uansett hvor frisk jeg tror jeg er, er bare feil.

Anonymkode: b263f...8f7

Eller man kan bli syk etter at barn er født d har en jo ingen garanti for

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk kan bli frisk av schizofreni, så at jeg ikke burde få barn uansett hvor frisk jeg tror jeg er, er bare feil.

Anonymkode: b263f...8f7

Hvis du ikke kan jobbe mer enn et par dager i mnd er du ikke frisk. Jeg er frisk og har to barn, blir ikke sliten av å være på jobb, tvert i mot. En helg med dårlig vær og mye innetid, derimot, kan være skikkelig utmattende.

Anonymkode: 2a4c0...999

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde nok greid å jobbe mer, men måtte tatt det gradvis. Og om jeg fikk barn, og er gravid, hadde jeg tatt en pause fra jobb, og heller begynt å jobbe når barnet begynner i barnehagen.

Anonymkode: b263f...8f7

Det er mye mer slitsomt med graviditet og småbarnstid enn jobb, og graviditet kan du ikke ta en pasue fra, ikke småbarnstid heller nødvendigvis. Er du så frisk som du mener bør du klare å jobbe 100%. Utløser full jobb for mange triggere og du blir syk, så er du ikke kapabel til barn heller. Det er ikke din skyld at du ble syk, men livet er nå en gang sånn at man må håndtere de kortene man får tildelt. Du bør være mindre bekymret for om barenvernet tar barnet, og mer opptatt av barnets beste. 

Anonymkode: 641ff...8a5

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke jobbe pga alvorlige diagnoser, men barn det kan du. Det gir null mening. Og det hjelper ikke at far stepper inn når du er syk, for det å være ustabil og ikke evne å jobbe en gang pga det er ikke forenelig med barn.
Mange uføre påstår jobb og barn ikke sammenlignes. Nei det kan ikke, for du kan ikke sykmelde deg fra å være mamma! Når du sjekker ut og gir ifra det barnet til andre fordi du er for syk i perioder, så setter det skadelige spor i barnet! Jobben kan du sykmelde deg fra når du vil og hvor ofte du vil og trenger det. Det hjelper ikke at man elsker barna sine når man ødelegger dem psykisk med sin egen psykisk sykdom.

Du burde få en bedre utredning og en samtale med barnevernet før du begynner å tenke på barn. For om du ikke en gang er stabil nok til jobbe, så burde du revudere tanken om barn. For barnet sin skyld.

Anonymkode: ce3f7...53b

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde nok greid å jobbe mer, men måtte tatt det gradvis. Og om jeg fikk barn, og er gravid, hadde jeg tatt en pause fra jobb, og heller begynt å jobbe når barnet begynner i barnehagen.

Anonymkode: b263f...8f7

Barn kommer ikke gradvis, de kommer dundrende til verden og krever ting 24/7 fra det sekundet de er født. Om du har en dårlig dag så bryr de seg ikke et sekund, den bleia må skiftes og ungen må ha mat og stell og kos og trygghet osvosv.. Hva om mannen din ikke har mulighet til å ta fri hvis du har en dårlig dag?

Det kan være veldig ensomt å få barn. Plutselig sitter du der alene om natta med en baby som vil ligge på puppen konstant, og en mann som må sove fordi han har et viktig møte om morgenen. Du er trøtt, hormonell, ting gjør vondt, likevel må du holde ut og sette babyen først. Det er tøffe greier selv uten diagnoser..

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporing, latterliggjøring, diskusjon med seg selv og svar til dette. 

- Matas, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk kan bli frisk av schizofreni, så at jeg ikke burde få barn uansett hvor frisk jeg tror jeg er, er bare feil.

Anonymkode: b263f...8f7

Du blir ikke frisk av å sitte hjemme, du må ut i behandling for å bli frisk. 

Anonymkode: ce3f7...53b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk kan bli frisk av schizofreni, så at jeg ikke burde få barn uansett hvor frisk jeg tror jeg er, er bare feil.

Anonymkode: b263f...8f7

Du er for syk til å fungere i en 100% jobb, men påstår at du er frisk? Sorry, men den går jeg ikke på. 

Anonymkode: 2fe78...490

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å jobbe 2 dager i måneden har du en lang vei å gå. Som noen andre her nevner, jeg blir langt mer sliten av en helg inne med ungene i dårlig vær enn en helg på jobb... Barn er krevende! 

Anonymkode: cefb3...ab9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde nok greid å jobbe mer, men måtte tatt det gradvis. Og om jeg fikk barn, og er gravid, hadde jeg tatt en pause fra jobb, og heller begynt å jobbe når barnet begynner i barnehagen.

Anonymkode: b263f...8f7

Problemet er at det å ha et barn kan i perioder være mer krevende enn jobb. Og det å være mamma er 24/7 tilværelse som det ikke går ann å ta fri fra. Samme for pappa. Man bør tenke seg godt om her. 

Tenk hvordan du hadde taklet å være uten en sammenhengende natt med søvn i ett år og ta det derfra. Faren kan fint bidra 50% eller mer og ingen av dere få sove skikkelig. 

Anonymkode: d4b1e...127

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men teller det ikke at jeg har vært symptomfri i 4-5 år? Og at jeg bor med mannen min som er far til barna, holder ikke det? Eller må en slektning bo med oss?

Anonymkode: b263f...8f7

Klart det tells! Barnevernet går ut ifra hvordan situasjonen er i dag. Er den dårlig vil de forsøke å hjelpe deg og barnet til å få det bedre. Blir det ikke bedre vil de gjøre nye vurderinger. Du har normal intelligens (om enn litt lav), du har en alvorlig diagnose, som kan komme til å påvirke barnet ditt i stor grad. 

Hvis mannen din er up for it når det kommer til å ha hovedtyngden av omsorgen for barnet, kjør på. Men du må være forberedt på å forlate hjemme de periodene du er psykotisk/åpenlyst syk. Og barn er mer sensitive enn voksne, så terskelen må være lav . 

Anonymkode: e1b1d...e50

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du får mange bastante og negative svar her.  Jeg jobber med barn,  og kjenner flere som vokser opp med psykisk syke foreldre, uten at barnevernet "tar" barna av den grunn.  Kjenner også en ung jente som ble gravid mens hun var innlagt på psykiatrisk avdeling. Far til barnet var en annen pasient.  Jenta var bare 18 år da barnet ble født, men hadde en ressurssterk familie rundt seg.  Det var ikke snakk om å ta barnet fra henne,  da de visste at familien hennes kunne ta vare på barnet hvis det skulle være noe. Heldigvis klarte den unge moren seg bra i livet.  Hun tok utdannelse,  fant etter hvert en ny mann og fikk flere barn.  Barnet som ble unnfanget på psyk. sykehus, er i dag blitt 18 år, og har klart seg bra.  

Så kjære ts, det er ingen automatikk at de vil ta fra deg barnet.  Du har en stabil mann og du har i tillegg vært symptomfri i flere år.  Det er heller ikke slik at alle barselskvinner får psykiske problemer.  De fleste klarer seg bra. Og skulle du bli syk,  så har jo barnet en oppegående far! 

Lykke til!!💖

Endret av tirben
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, barnet blir ikke tatt fra deg på fødestua uten videre. Du har mann i huset som støtter deg.

Likevel ville jeg tatt det på alvor ang hva andre sier her inne ang diagnosen din. Det å gå gravid er en ENORM påkjenning på din kropp, og spesielt hjernen. på samme måte som du ikke vet om ecstacy-pillen du hiver i deg er nok til at du må legges inn på psykriatisk, så vet du ikke om svangerskapet vil påvirke hodet ditt på kort sikt eller lang sikt.

Når du er inneforstått med at du potensielt vil bli dårlig pga et svangerskap, og innser "farene", det er da du egentlig er klar. Din partner må også være 100% inneforstått med at han potensielt kan sitte med 100% ansvar fordi du er dårlig. Hvordan lar det seg kombinere med å være borte fra jobb første året av barnets liv? Og hva vil du føle om barnet ditt får samme diagnose som deg selv?

Ønsker deg lykke til TS, men tenk godt over hva du gjør før du gjør det.

Anonymkode: 187bd...ad9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke få en ny test i forhold til psykisk utviklingshemming? 
 

Ville snakket grundig med behandlere rundt deg først, hvis jeg var deg. 
 

Med tanke på at du skriver at du maks klarer å jobbe 2 dager i måneden virker det ikke som du er så frisk som du selv ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for ensidig meningspåvirkning, avsporinger, brukerdebatt og svar til dette. 

- Matas, mod. 

Endret av Matas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette må du først og fremst diskutere med din lege og andre behandlere(psykiater). Det er et spørsmål om medisiner og funksjonsnivå, ikke en sak for jordmor eller barnevern før det i det hele tatt finnes en graviditet. Mannen din må også være sterkt involvert i en eventuell avgjørelse. 

Anonymkode: a25b7...d17

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du tenker deg veldig, veldig godt om. Jeg gikk rett i kjelleren da jeg var hjemme med baby. Det var så slitsomt, og jeg utviklet svangerskapsdepresjon på grunn av det. Søvnmangel og ansvaret ble rett og slett for mye for meg. Er til vanlig en stabil og frisk person. Da jeg begynte å jobbe igjen gråt jeg av glede, fordi jeg endelig fikk litt pause. Så om du ikke greier å jobbe mer enn et par dager i måneden, må du se litt realistisk på det hele. Du er ikke frisk når du ikke klarer å jobbe mer enn det, som flere har påpekt.

Anonymkode: b85be...8b0

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2020 den 10.35, AnonymBruker skrev:

Du er schizofren, lett psykisk utviklingshemmet, deprimert, får psykoser trigget av stress... Ja, barnevernet kan bli involvert fra starten. 

Anonymkode: 08e42...048

WAIS testen skal ikke tas når enn er deprimert, det fikk ihvertfall jeg beskjed om. Det sier seg selv at testresultatene ikke gjenspeiler evnene når man er deprimert. Man greier ikke konsentrere seg og vil gjøre det mye dårligere enn om man hadde vært frisk. Jeg tviler på at ts er lett psykisk utviklingshemmet, hun formulerer jeg ihvertfall bra. 

Anonymkode: f3d9f...c06

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2020 den 10.42, AnonymBruker skrev:

Men teller det ikke at jeg har vært symptomfri i 4-5 år? Og at jeg bor med mannen min som er far til barna, holder ikke det? Eller må en slektning bo med oss?

Anonymkode: b263f...8f7

men det å få barnet er jo like mye stress som en jobb? Så at du har vært symptomfri har i noen år (hvorfor jobber du da ikke?) har ikke så mye å si. Har du vært barnevakt og vet hva det å ha barn innebærer?

Anonymkode: f3d9f...c06

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...