Gå til innhold

Når begynner folk å se at du har gått ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stusser over at det er svært få som har kommentert at jeg har gått ned i vekt. Har gått ned 14 kilo og det er kun mine foreldre som har kommentert de kan se det. Føler liksom jeg kan forstå det ikke er så lett på 3-4 kilo, men 14 burde være synlig for venner og kollegaer?? 

Anonymkode: d4072...154

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kommenterer aldri andres kropp om de ikke selv ber om en tilbakemelding.

Regner med du omgås folk med oppdragelse. 

• Liker 17
Skrevet

Jeg synes også det er uhøflig å kommentere andres kropp, så sier aldri noe om hverken vektøkning, vektreduksjon, graviditet osv før vedkommende tar det opp selv. 

Anonymkode: 5e585...354

• Liker 8
Skrevet

Jeg har gått ned 15 kg på cirka 4 måneder en gang tidligere og da la samboeren (nå ex) ikke merke til en gang før jeg var ferdig med vektnedgangen. Så spurte hun, «har du ikke gått ned litt?» og prøvde å studere meg. De som ser meg hver dag er usikker på det fordi for dem er det «sakte» jeg går ned i vekta, men de som sjelden ser meg ser store forandringer. Nesten som før- og etter-bilde.

Men det spørs også litt hva du veier fra før. Hvis man veier 80 kg og går ned til 65, er det veldig synlig kontra en som går ned fra 130 til 115 kg. Det tar også litt tid før huden strammer seg inn, da blir det mer synlig.

• Liker 3
Skrevet

Min erfaring er at folk er mye mer forsiktige med å kommentere slikt nå enn før, og godt er det. Jeg har gått ned 60 kg, og veldig, veldig få har kommentert det direkte. Etter ca 20 kg fikk jeg spørsmål fra én kollega (fordi hun ønsket "oppskriften"), og jeg tror det var på omtrent samme tid at svigerforeldrene mine spurte mannen min, men de sa ingenting til meg. Søsteren min sa at jeg "ser fantastisk ut" etter omtrent 30 kg, men vi treffer hverandre sjelden, så hun så meg ikke før det. Etter 45 kg spurte svigermoren min rett ut hvor mye jeg hadde gått ned. Traff en tidligere kollega da jeg hadde gått ned 55 kg og hun sa noe sånt som at hun nesten ikke kjente meg igjen, men ikke noe mer direkte enn det. 

Jeg er helt ærlig VELDIG glad jeg har sluppet unna med så få kommentarer, og skjønner ikke at folk ønsker seg at andre kommenterer slikt, men vi er jo forskjellige. Vekt er et såpass privat tema for så mange, at om samfunnet slutter å kommentere dette så veldig, er det utelukkende positivt. Så får heller de som ønsker kommentarer og tilbakemeldinger, ta det opp selv. Man kan fint snike det inn i en samtale uten at det blir selvskryt. Uansett er det nok sannsynlig at venner og kolleger ser at du har gått ned i vekt, men det er ikke sikkert at de kommer til å si noe uten at du gjør det først. 

Gratulerer med god innsats og godt resultat! 

Anonymkode: 41891...120

• Liker 9
Skrevet

Folk på jobb begynte å kommentere det rundt 9-10 kilo ned. Og flere da jeg hadde mistet rundt 12-13. Da var det de som jeg har mest med å gjøre, og i forbindelse med at jeg selv nevnte enten brudekjolen som er for liten eller diet eller noe. De færreste sier noe uten at jeg selv inviterer til det. 

Jeg la merke til en kollega som hadde gått ned en del for en stund tilbake. Jeg ventet lenge med å si noe, og når vi først snakket sammen så viste det seg at hun hadde vært veldig syk, gått igjennom en stor operasjon og derfor tapt mye vekt. Man vet aldri hva folk sliter med. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg er livredd for å kommentere sånt i tilfellet vedkommende er syk og ikke har gjort det med vilje, eller tar det som at jeg ikke synes de var fine før🙈Men om du er åpen om slanking hadde jeg nok kommentert at du har vært flink for lenge siden hvis jeg var kollega eller bekjent. Hvis man ikke kjenner godt nok til å vite er det mange fallgruver her😊

• Liker 6
Skrevet

Folk kommenterer aldri vekten direkte, og jeg er både høy og overvektig så 10 kilo opp eller ned er ikke veldig synlig. Nå har jeg nylig gått ned 15 kilo, og folk kommenterer ikke vekten direkte, de kommenterer heller at jeg ser bra ut.

Jeg skal også snart gifte meg, og hvis jeg nevner at jeg «må inn i kjolen» så er det noen som følger opp med at jeg jo må ha gått ned i vekt og at det er synlig.

Anonymkode: d75d1...9d9

Skrevet

Jeg vil tro at hvis man har et litt tyngre utgangspunkt så må man ned endel kilo før folk legger merke til det kontra hvis man bare er lettere overvektig og går med. Eller hvis man allerede er slank og går ned i vekt. 

Selv så raste jeg (ufrivillig) ned i vekt i fjor pga sykdom, gikk ned ca 15kg og var i utgangspunktet normalvektig. Folk rundt meg begynte å kommentere det etter 5kg. Hadde jeg vært overvektig så tror jeg ingen hadde lagt merke til det. Og om de hadde lagt merke til det så er det ikke sikkert de hadde kommentert det. Vekt er ømtålige greier. 

En annen ting er at ved sakte vektnedgang så er det ikke sikkert at de du omgås daglig legger merke til det siden de ser deg hver dag og gradvis venner seg til endringen. 

• Liker 2
Skrevet

Det tok ca 5 dager før noen kommenterte det. Men så gikk jeg ned ca 10kg på 1 uke.

Anonymkode: 58940...60e

Skrevet

Jeg har aldri kommentert folks ned eller oppgang og vil ikke gjøre det heller. Akkurat som når jeg selv går litt opp eller ned, så vil jeg ikke ha kommentarer. Jeg gjør det for min egen skyld, for at klærne skal sitte litt mere behagelig, ikke stramme i livet etc. og ikke for at noen skal gi meg komplimenter for utseendet. Jeg er ikke et overfladisk menneske. Jeg vil ikke være noens private se og hør som de kan bla i og kommentere som de vil. Min vekt og min kroppsstørrelse er privat. Sier ikke jeg noe om den, så snakk om noe annet til meg. Jeg forventer en viss oppførsel og høflighet. 

Anonymkode: c5dde...25b

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk ned 20 kg før jeg fikk en kommentar, og da hadde jeg ikke merket vektnedgangen selv en gang. 

Anonymkode: aba91...0fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...