Gå til innhold

Jeg er den riktige kandidaten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da synes jeg du skal revurdere din tolkning. CV, referanser, søknad og liv generelt vil si mye mer om noen er organisert enn en glipp på et intervju. Det er også betenkelig at du ikke ser at nervøsitet i en intervjusituasjon er en mer tilforlatelig forklaring. 

Vi har brukt noen rekrutteringsselskaper, men har mye dårlig erfaring, bl.a. pga tolkninger som dette, som siler ut kandidater på faktorer som ikke har noe å si for hvordan de utfører jobben. 

Samme gjelder her. Men ser du omtaler deg som sjef og ikke leder, og det er litt gammeldags så det kjennetegner kanskje også måten å rekrutterer på? Folk som er veldig motiverte for en stilling kan fort virke desperate, særlig om det er sjeldne muligheter. De kan bli veldig lojale og takknemlige medarbeidere. 

Anonymkode: 45a9a...1a0

Jeg ville nok også antakelig omtalt meg selv som «sjef», fordi stillingstittelen min har ordet «sjef» i seg. Det betyr ikke at jeg har gammeldagse eller dårlige lederegenskaper 😉 Ser først og fremst på meg selv som en lagleder, men stillingstittel er fortsatt «sjef». 

Anonymkode: 0acb7...9c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da synes jeg du skal revurdere din tolkning. CV, referanser, søknad og liv generelt vil si mye mer om noen er organisert enn en glipp på et intervju. Det er også betenkelig at du ikke ser at nervøsitet i en intervjusituasjon er en mer tilforlatelig forklaring. 

Vi har brukt noen rekrutteringsselskaper, men har mye dårlig erfaring, bl.a. pga tolkninger som dette, som siler ut kandidater på faktorer som ikke har noe å si for hvordan de utfører jobben. 

Samme gjelder her. Men ser du omtaler deg som sjef og ikke leder, og det er litt gammeldags så det kjennetegner kanskje også måten å rekrutterer på? Folk som er veldig motiverte for en stilling kan fort virke desperate, særlig om det er sjeldne muligheter. De kan bli veldig lojale og takknemlige medarbeidere. 

Anonymkode: 45a9a...1a0

Beklager altså, men tror ikke du sitter på fasiten her. Ikke vet du noe som helst om hvordan jeg analyserer og rekrutterer heller, så merkelig at du uttaler deg om det.
Motivasjon er veldig viktig. Men det er også sosial kompetanse. Å være skråsikker på at man er den rette kandidaten, slik HI skriver i overskriften, er feil innstilling mener jeg. I tillegg kommer det tydelig frem at hennes hovedmotivasjon er jobb fordi hun er arbeidsledig. Det er ikke alltid at lønn er den beste motivasjonen hos en kandidat. 

Så jeg holder fortsatt fast på at det er best å ikke sende noen mail. 

Anonymkode: 76cd1...211

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Samme gjelder her. Men ser du omtaler deg som sjef og ikke leder, og det er litt gammeldags så det kjennetegner kanskje også måten å rekrutterer på? Folk som er veldig motiverte for en stilling kan fort virke desperate, særlig om det er sjeldne muligheter. De kan bli veldig lojale og takknemlige medarbeidere. 

Anonymkode: 45a9a...1a0

Du har tydeligvis fordommer mot ordet sjef, og det er greit det, men titlene leder eller sjef sier jo ingenting om hverken rekrutteringspraksis eller lederstil. Vil ikke akkurat kalle min leder- eller rekrutteringsstil gammeldags, ut ifra min unge alder. 

Selvfølgelig kan TS være en utmerket kandidat for jobben. Både fra arbeidsgivers øyne og ikke minst TS selv. Men du nevner desperasjon. Det er denne desperasjonen jeg frarådet TS å vise. TS nevner, som jeg har fått med meg, små detaljer om framstilling. Jeg tipper at intervjuerne har vurdert kandidatene utifra svært mange momenter. Etter alt TS vet, så kan det hende tilbakemeldingene har vært helt suverene, eventuelt at det TS føler at må tilføyes ikke er særlig relevant. TS vet jo faktisk ikke helt hvilke personligheter dem søker, basert på arbeidsstokken og tidligere erfaringer. Og da kan fort desperasjon tolkes som usikkerhet.

Anonymkode: 2ee2f...4d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener forresten også at det er best å ikke sende noen e-post. Det kan nok være greit å sende en oppklarende e-post like etter intervjuet, dersom det er noe man synes kom helt feil ut - men da bør det være ganske konkret, og ikke minst kort. Å «fortsette intervjuet» på e-post fordi man ikke var fornøyd med egen prestasjon vil for mange ledere framstå litt rart, tror jeg. 

En slik e-post kan så klart overbevise leder om at dette er en person med sterk motivasjon og som er rett person for jobben, men jeg tror risikoen er minst like stor for at man framstår desperat og litt taktløs. 

Man må i alle fall ikke finne på å si «jeg er den riktige for denne jobben». Du har jo ikke møtt de andre kandidatene, og du aner ikke hva du konkurrerer mot. Du høres ut som du mangler selvinnsikt... For all del må man ha tro på seg selv, men det er faktisk bedriften som skal avgjøre hvem som er best kvalifisert. 

Anonymkode: 0acb7...9c1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man må i alle fall ikke finne på å si «jeg er den riktige for denne jobben»

Definitivt! 

Det er stor forskjell på å vise engasjement, selvtillit og motivasjon, kontra å være selvhøytidelig og arrogant. 
Det er i mange tilfeller en hårfin line å gå på akkurat der. 

Man kan føle seg så riktig og god man bare vil, men til syvende og sist er man i god konkurranse med andre, hvor ens egne meninger om dette betyr nada niks.  

Anonymkode: 2ee2f...4d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har den konpetanser og ferdigheter de letter etter.

dobbelt sjekk grammatikken, skriv feilfri, det er viktig. selv jeg, som ikke har norsk som morsmål, oppdaget to skrivefeil (kompetanse, leter), så du virker ukonsentrert. 

lykke til!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Beklager altså, men tror ikke du sitter på fasiten her. Ikke vet du noe som helst om hvordan jeg analyserer og rekrutterer heller, så merkelig at du uttaler deg om det.
Motivasjon er veldig viktig. Men det er også sosial kompetanse. Å være skråsikker på at man er den rette kandidaten, slik HI skriver i overskriften, er feil innstilling mener jeg. I tillegg kommer det tydelig frem at hennes hovedmotivasjon er jobb fordi hun er arbeidsledig. Det er ikke alltid at lønn er den beste motivasjonen hos en kandidat. 

Så jeg holder fortsatt fast på at det er best å ikke sende noen mail. 

Anonymkode: 76cd1...211

Neida, sitter ikke på fasiten. Ingen av oss gjør det, særlig ikke når vi ikke vet hvilken stilling det var snakk om. Jeg er enig i at man ikke er tjent med å hevde at man er den rette kandidaten, men oppfattet det som at Ts ønsket at arbeidsgiver skulle se det slik, ikke at hun skulle skrive det. 
Men jeg synes du igjen viser eksempel på merkelig vurdering av motivasjon. At Ts’ hovedmotivasjon er lønn/komme i jobb, gjør ikke motivasjonen mindre verdt. Om noen har hatt problemer med å komme inn på markedet, vil de ofte sette svært høyt det å bli sett, få en sjanse. Å kunne forsørge seg og sine kan faktisk være den beste motivasjonen av alle for å gjøre en god jobb, særlig i yrker som ikke krever høyere utdannelse, som renhold eller butikkarbeid, vil lønn gjerne være viktigste faktor og det er pretensiøst å late som alle folk skal ha en dypere motivasjon.

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har tydeligvis fordommer mot ordet sjef, og det er greit det, men titlene leder eller sjef sier jo ingenting om hverken rekrutteringspraksis eller lederstil. Vil ikke akkurat kalle min leder- eller rekrutteringsstil gammeldags, ut ifra min unge alder. 

Selvfølgelig kan TS være en utmerket kandidat for jobben. Både fra arbeidsgivers øyne og ikke minst TS selv. Men du nevner desperasjon. Det er denne desperasjonen jeg frarådet TS å vise. TS nevner, som jeg har fått med meg, små detaljer om framstilling. Jeg tipper at intervjuerne har vurdert kandidatene utifra svært mange momenter. Etter alt TS vet, så kan det hende tilbakemeldingene har vært helt suverene, eventuelt at det TS føler at må tilføyes ikke er særlig relevant. TS vet jo faktisk ikke helt hvilke personligheter dem søker, basert på arbeidsstokken og tidligere erfaringer. Og da kan fort desperasjon tolkes som usikkerhet.

Anonymkode: 2ee2f...4d3

Noen virksomheter bruker ordet sjef, men det var en del debatt/artikler om dette for en 15-20 år siden og man gikk bort fra ordet sjef til leder. Det viktigste er vel hvordan man selv oppfatter rollen sin og ikke tittelen i seg selv. 
Ellers enig i at desperasjon ikke er et pluss og at det ikle virket som noe veldig viktig. Det spørs veldig hvordan hun da legger frem det hun vil føye til, og det må være noe vesentlig. 
 

Jeg mente ikke å si at jeg vet best, mer at jeg opplever veldig mange «absolutter» når rekruttering omtales, som ikke fungerer i praksis eller er egnet til å identifisere den best kandidaten. Blant annet artikler med forståsegpåere med «tre ting du aldri må gjøre i et intervju» osv. Noen er relevante, mens andre er bare helt uvesentlige - eller avhenger av hvilken rolle som skal besettes og derfor ingen allmenngyldig regel. Det å supplere med info på Mail i etterkant er en slik sak jeg ikke vil si det finnes en fast regel for. Det kommer an på hva den skal si, timing, stillingen det gjelder og hvordan mailen formuleres.  

Anonymkode: 45a9a...1a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Energidronning said:

dobbelt sjekk grammatikken, skriv feilfri, det er viktig. selv jeg, som ikke har norsk som morsmål, oppdaget to skrivefeil (kompetanse, leter), så du virker ukonsentrert. 

lykke til!

Takk at du nevnte det, var veldig desperat, tenkte ikke en gang på grammatikken

Anonymkode: a7520...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vær snill gi tips, jeg vil helst sende en melding/mail til arbeidsgiver og sier at jeg er den riktige kandidaten, var på jobbintervju, men dessverre har ikke sagt det jeg skulle. Snart skal få beskjed hvem som skal få jobben. Arbeidsgiveren sa at det er flere som har søkt denne jobben. Har veldig dårlig økonomi med 2 små barn. Jeg har den kompetanser og ferdigheter de leter etter.

Hva skal jeg skrive til ham?

Anonymkode: a7520...311

 

Anonymkode: a7520...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen virksomheter bruker ordet sjef, men det var en del debatt/artikler om dette for en 15-20 år siden og man gikk bort fra ordet sjef til leder. Det viktigste er vel hvordan man selv oppfatter rollen sin og ikke tittelen i seg selv. 
Ellers enig i at desperasjon ikke er et pluss og at det ikle virket som noe veldig viktig. Det spørs veldig hvordan hun da legger frem det hun vil føye til, og det må være noe vesentlig. 
 

Jeg mente ikke å si at jeg vet best, mer at jeg opplever veldig mange «absolutter» når rekruttering omtales, som ikke fungerer i praksis eller er egnet til å identifisere den best kandidaten. Blant annet artikler med forståsegpåere med «tre ting du aldri må gjøre i et intervju» osv. Noen er relevante, mens andre er bare helt uvesentlige - eller avhenger av hvilken rolle som skal besettes og derfor ingen allmenngyldig regel. Det å supplere med info på Mail i etterkant er en slik sak jeg ikke vil si det finnes en fast regel for. Det kommer an på hva den skal si, timing, stillingen det gjelder og hvordan mailen formuleres.  

Anonymkode: 45a9a...1a0

Om man bruker sjef eller leder har ingen relevans. Jeg er enig i at leder høres bedre ut, men ordet sjef finner du i svært mange stillingstitler. Ordet sjef lever i beste velgående. Kontorsjef, administrasjonssjef, økonomisjef osv. Det sier jo ingenting om deg som person. 

Når du leser TS, basert på skrivefeil og uttrykksmåte, så kan du jo på forhånd si at en mail i ettertid av et intervju er en svært dårlig idé. Det kan være en helt OK ting å gjøre ved få unntak, slik du skriver med timing, stilling, innhold og formulering, men i de aller aller fleste tilfeller er en slik mail å anse som en "unnskyldning" eller en måte å rettferdiggjøre eller korrigere et dårlig intervju. Mitt råd: ikke gjør det.

Anonymkode: 2ee2f...4d3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke sendt noen mail. Dette sier jeg ikke for å være slem TS, jeg skjønner at du ikke er norsk og du har gjort en god innsats for å lære språket, men du skriver ikke veldig bra. Jeg er redd for at en slik mail med "oppklaringer" og "tilleggsopplysninger" fra deg bare vil bli rotete, famlende og ikke føre noe godt med seg. 

Er du så godt kvalifisert som du selv mener så er det godt mulig at de som intervjuet deg klarer å se forbi nervøsiteten på intervjuet, og gir deg sjansen uansett. 

Og hvis det ikke var din tur denne gangen, så får du bare gå på og prøve igjen. 

Lykke til! 

Anonymkode: efa99...4df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Beklager altså, men tror ikke du sitter på fasiten her. Ikke vet du noe som helst om hvordan jeg analyserer og rekrutterer heller, så merkelig at du uttaler deg om det.
Motivasjon er veldig viktig. Men det er også sosial kompetanse. Å være skråsikker på at man er den rette kandidaten, slik HI skriver i overskriften, er feil innstilling mener jeg. I tillegg kommer det tydelig frem at hennes hovedmotivasjon er jobb fordi hun er arbeidsledig. Det er ikke alltid at lønn er den beste motivasjonen hos en kandidat. 

Så jeg holder fortsatt fast på at det er best å ikke sende noen mail. 

Anonymkode: 76cd1...211

Min hovedmotivasjon er ikke jobb på grunn av at jeg er arbeidsledig, det ligger mange ting bak det. Jeg har strevet i mange år og ble ferdig med utdanningen min, så klart må jeg finne meg en jobb, hvis jeg ikke hadde motivasjon for jobben så hadde jeg ikke tatt den retningen.

Anonymkode: a7520...311

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde ikke sendt noen mail. Dette sier jeg ikke for å være slem TS, jeg skjønner at du ikke er norsk og du har gjort en god innsats for å lære språket, men du skriver ikke veldig bra. Jeg er redd for at en slik mail med "oppklaringer" og "tilleggsopplysninger" fra deg bare vil bli rotete, famlende og ikke føre noe godt med seg. 

Er du så godt kvalifisert som du selv mener så er det godt mulig at de som intervjuet deg klarer å se forbi nervøsiteten på intervjuet, og gir deg sjansen uansett. 

Og hvis det ikke var din tur denne gangen, så får du bare gå på og prøve igjen. 

Lykke til! 

Anonymkode: efa99...4df

Tusen takk, det er riktig, jeg er ikke norsk, derfor spurte jeg dere, hva som er rett, hva jeg skal skrive😉

Anonymkode: a7520...311

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Om man bruker sjef eller leder har ingen relevans. Jeg er enig i at leder høres bedre ut, men ordet sjef finner du i svært mange stillingstitler. Ordet sjef lever i beste velgående. Kontorsjef, administrasjonssjef, økonomisjef osv. Det sier jo ingenting om deg som person. 

Når du leser TS, basert på skrivefeil og uttrykksmåte, så kan du jo på forhånd si at en mail i ettertid av et intervju er en svært dårlig idé. Det kan være en helt OK ting å gjøre ved få unntak, slik du skriver med timing, stilling, innhold og formulering, men i de aller aller fleste tilfeller er en slik mail å anse som en "unnskyldning" eller en måte å rettferdiggjøre eller korrigere et dårlig intervju. Mitt råd: ikke gjør det.

Anonymkode: 2ee2f...4d3

Ord er makt. Det skader ikke å være bevisst på begrepsbruken. 
https://www.ledernytt.no/sjef-eller-leder.6132265-112537.html

Anonymkode: 45a9a...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mener forresten også at det er best å ikke sende noen e-post. Det kan nok være greit å sende en oppklarende e-post like etter intervjuet, dersom det er noe man synes kom helt feil ut - men da bør det være ganske konkret, og ikke minst kort. Å «fortsette intervjuet» på e-post fordi man ikke var fornøyd med egen prestasjon vil for mange ledere framstå litt rart, tror jeg. 

En slik e-post kan så klart overbevise leder om at dette er en person med sterk motivasjon og som er rett person for jobben, men jeg tror risikoen er minst like stor for at man framstår desperat og litt taktløs. 

Man må i alle fall ikke finne på å si «jeg er den riktige for denne jobben». Du har jo ikke møtt de andre kandidatene, og du aner ikke hva du konkurrerer mot. Du høres ut som du mangler selvinnsikt... For all del må man ha tro på seg selv, men det er faktisk bedriften som skal avgjøre hvem som er best kvalifisert. 

Anonymkode: 0acb7...9c1

Ja, det stemmer, det var feil av meg å si" at jeg er den riktige kandidaten" med det mente jeg at jeg har den kompetanser, ferdigheter og den utanningen som er relevant for jobben.

Anonymkode: a7520...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde ikke sendt noen mail. Dette sier jeg ikke for å være slem TS, jeg skjønner at du ikke er norsk og du har gjort en god innsats for å lære språket, men du skriver ikke veldig bra. Jeg er redd for at en slik mail med "oppklaringer" og "tilleggsopplysninger" fra deg bare vil bli rotete, famlende og ikke føre noe godt med seg. 

Er du så godt kvalifisert som du selv mener så er det godt mulig at de som intervjuet deg klarer å se forbi nervøsiteten på intervjuet, og gir deg sjansen uansett. 

Og hvis det ikke var din tur denne gangen, så får du bare gå på og prøve igjen. 

Lykke til! 

Anonymkode: efa99...4df

Tusen takk, har ombestemt meg å ikke sende mail😊

Anonymkode: a7520...311

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ord er makt. Det skader ikke å være bevisst på begrepsbruken. 
https://www.ledernytt.no/sjef-eller-leder.6132265-112537.html

Anonymkode: 45a9a...1a0

Jada, jeg har lest lignende. Også gjennom pensummet jeg for ikke lenge siden la ifra meg. Men man kan fint ha tittel som sjef, men opptre som en leder ifølge den oppramsningen der. Eller er du uenig med tanke på at du kicker så på noe uvesentlig?

Jeg skrev sjef for å utelukke enhver tvil om at jeg hadde øverste beslutningsmyndighet i bedriften, også ved ansettelsesprosesser. Noe som kan være uavklart med leder, ettersom mange på mellom- og undernivå har -leder i beskrivelsene deres. 

Anonymkode: 2ee2f...4d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mener forresten også at det er best å ikke sende noen e-post. Det kan nok være greit å sende en oppklarende e-post like etter intervjuet, dersom det er noe man synes kom helt feil ut - men da bør det være ganske konkret, og ikke minst kort. Å «fortsette intervjuet» på e-post fordi man ikke var fornøyd med egen prestasjon vil for mange ledere framstå litt rart, tror jeg. 

En slik e-post kan så klart overbevise leder om at dette er en person med sterk motivasjon og som er rett person for jobben, men jeg tror risikoen er minst like stor for at man framstår desperat og litt taktløs. 

Man må i alle fall ikke finne på å si «jeg er den riktige for denne jobben». Du har jo ikke møtt de andre kandidatene, og du aner ikke hva du konkurrerer mot. Du høres ut som du mangler selvinnsikt... For all del må man ha tro på seg selv, men det er faktisk bedriften som skal avgjøre hvem som er best kvalifisert. 

Anonymkode: 0acb7...9c1

Jeg er ikke norsk, sikkert jeg tolket den feil, med det mener jeg at jeg er kvalifisert og har kompetanser og ferdigheter som de trenger

Anonymkode: a7520...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt mail i etterkant av intervju, men vinklet det slik at jeg var attraktiv fordi jeg har kontakter som kan gagne bedriften jeg søkte hos. Dette var noe jeg glemte å si under intervjuet. Fikk jobben! Lykke til uansett hva du velger.

Anonymkode: a551b...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp evnene til å formidle deg skriftlig, tror jeg du skal droppe den mailen...

Anonymkode: b0665...b9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...