Gå til innhold

Har arbeidsgiver lov til å spørre om psykisk sykdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var på jobbintervju for et par dager siden og jeg reagerte på et spørsmål jeg fikk under intervjuet. Arbeidsgiveren spurte "sliter du med psykisk sykdom, depresjon, angst o.l?". Har aldri blitt stilt det spørsmålet under andre jobbintervjuer før, og uansett om jeg har angst, depresjon eller hva som helst har de lov til å spørre om det?

Anonymkode: 4641c...c55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg var på jobbintervju for et par dager siden og jeg reagerte på et spørsmål jeg fikk under intervjuet. Arbeidsgiveren spurte "sliter du med psykisk sykdom, depresjon, angst o.l?". Har aldri blitt stilt det spørsmålet under andre jobbintervjuer før, og uansett om jeg har angst, depresjon eller hva som helst har de lov til å spørre om det?

Anonymkode: 4641c...c55

Arbeidsgiver har ikke rett til å vite hvilken sykdom du har om du feks blir sykmeldt. Så definitivt ikke ok. 

Eneste er om deg er en jobb du absolutt uke kan slite med noe f or å ha. 

Anonymkode: 9b065...7a2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

 Nei. Hvorfor i all verden skal de vite det? Hva slags yrke var det jobbintervju for?

Det er ikke lov å spørre, og uansett om man har en psykisk lidelse eller ikke, ville ihvertfall ikke jeg ha jobba hos en arbeidsgiver som ikke kjenner hvor grensene går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen arbeidssteder kreves det at man må ha fysisk god helse for å jobbe. Andre steder psykisk god helse, så det kan vel være innafor. 

Anonymkode: 9b065...7a2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er en slags gråsone?

"Når det gjelder spørsmål om helse, må disse som utgangspunkt begrenses til det som er relevant for å avklare om kandidaten kan utføre de arbeidsoppgavene som ligger under stillingen."

Men om man er bipolar, deprimert eller har angst, går på medisiner eller får hjelp i form av psykolog og fungerer helt fint i hverdagen uten sykefravær så skal ikke det ha noe å si for arbeidsgiver tenker jeg. Dette var også en stilling som ikke krever utdannelse. 

Anonymkode: 4641c...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

 Nei. Hvorfor i all verden skal de vite det? Hva slags yrke var det jobbintervju for?

Det er ikke lov å spørre, og uansett om man har en psykisk lidelse eller ikke, ville ihvertfall ikke jeg ha jobba hos en arbeidsgiver som ikke kjenner hvor grensene går.

Det jeg lurte på også, det var en jobb uten utdanning til og med. En butikkjobb. 

Anonymkode: 4641c...c55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei, det er ikkje alle arbeidgsgivere som tolke regelverket riktig. Skal man gjera det på rett måte kan man signera eit skjema som gjer at arbeidsgivar kan henta inn helseopplysnigner for å skjekka om du er skikka til jobben. Det er skadelig for f.eks ei barnegruppa i barnehage om man tilsetter nokon som er kronisks sjuke, høgt vikarbruk er ikkje bra for små barn. Derfor er det ein del styrarar i barnehage som skjekker om folk faktisk er førlige til å arbeida (men det er ikkje praktisert likt på landsbasis). Arbeidsgivar har ikkje lov å stille generelle spørsmål om helsa di under intervjuet.

Ref:

§ 9-3. Innhenting av helseopplysninger ved ansettelse

Kommentarer til arbeidsmiljøloven § 9-3

Med begrepet “helseopplysninger” menes i følge forarbeidene til loven “informasjon som kan bidra til å kartlegge personers nåværende og mulige fremtidige helsetilstand.”

Bestemmelsen er uttømmende med hensyn til hvilke helseopplysninger som kan innhentes i ansettelsesprosessen. Det er med andre ord ikke lov å innhente samtykke for å hente inn helseopplysninger som ikke er «nødvendige».

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg lurte på også, det var en jobb uten utdanning til og med. En butikkjobb. 

Anonymkode: 4641c...c55

Jeg ville ha vært meget skeptisk til å takke ja til en arbeidsgiver som driver på sånn, ser på det med jobbintervjuet som starten, så hva blir det neste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men mindre det er av åpenbar relevans for arbeidet stillingen omfatter. Hvis det er tilfellet skal uansett ikke arbeidsgiver stille et så generelt spørsmål som "har du en psykisk lidelse, fks depresjon, angst, bipolar?". Man skal begrunne behovet for å spørre om slike helseopplysninger opp mot den spesifikke arbeidssituasjonen først og fremst, og spørsmålet skal ikke gå lengre enn å avklare det strengt tatt nødvendige. Videre er det ikke nok å bare basere seg på en diagnose som "angst" eller "depresjon", fordi det i seg selv vil ikke nødvendigvis forklare din funksjonsevne for jobben. Man kan fks ha en mild depresjonsdiagnose men samtidig være flink til å arbeide med sårbare mennesker. Angst er også mer eller mindre et paraplybegrep. Jeg har fks en angstdiagnose (tvangslidelse). Men den er nå på et såpass mildt nivå, samt at "angstområdene" ikke er noe som trigges av, eller påvirker arbeidet mitt. Så jeg er generelt kritisk til at arbeidsgivere spør om sånne diagnoser, fordi det setter den som intervjues i en uforholdsmessig situasjon der man liksom ikke kan si nei uten å føle at man lyver,  samtidig som man presses til å måtte forklare seg og dele (unødvendig) personlig informasjon for å "forsvare" seg selv.

Jeg tenker det er innenfor å spørre om man har psykiske utfordringer som gjør det vanskelig å takle f.eks. å jobbe med mennesker som har traumer. Da er jo det å kunne stå i, og å lytte til det en viktig del av jobben. Noen jobber innebærer fks å jobbe med mennesker som utagerer mye, eller som kan oppføre seg fiendtlig mot deg. Så da må man kunne takle å stå i den "stormen" og ikke la det gå inn på en på en måte som hindrer at du får gjort jobben din.

 

Uansett, om noen hadde spurt meg det spørsmålet så hadde jeg svart med å spørre hvorfor dette ble spurt om. Hadde jeg da fått en grunn, som fks "pga pasienter som kan utagere", hadde jeg svart at jeg ikke har psykiske utfordringer som hindrer meg i å takle slike situasjoner. Hadde forøvrig sittet med en inntrykk av at arbeidsgiver manglet kunnskap og innsikt på enkelte områder ved å stille slike spørsmål rett frem. Noe som hadde gitt røde flagg hos meg ihvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Det jeg lurte på også, det var en jobb uten utdanning til og med. En butikkjobb. 

Anonymkode: 4641c...c55

Er helt åpenbart at arbeidsgiver her ikke hadde lov til å spørre om dette. Tenker han der ikke var helt riktig skrudd sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Takk for svar dere. Da vet jeg at det ikke er greit i hvert fall, men ble litt satt ut der og da og stusset litt over dette så reagerte ikke.

Anonymkode: 4641c...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke blitt spurt direkte om slikt på intervju, men det har blitt nevnt på infomøte i forkant av intervjuer at både den fysiske og psykiske helsen må være god for å kunne jobbe i yrket. 

For min del synes jeg det er bra med åpenhet, så lenge de ikke siler ut personer som ikke er helt perfekt. Tror man komme lengre ved å inkludere litt forskjellige mennesker enn å bare ha mennesker som er tilsynelatende uten problemer.

Anonymkode: 66d46...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Takk for svar dere. Da vet jeg at det ikke er greit i hvert fall, men ble litt satt ut der og da og stusset litt over dette så reagerte ikke.

Anonymkode: 4641c...c55

Er vel et forsøk på å sile ut et fremtidig "problem" for arbeidsgiver 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke blitt spurt direkte om slikt på intervju, men det har blitt nevnt på infomøte i forkant av intervjuer at både den fysiske og psykiske helsen må være god for å kunne jobbe i yrket. 

For min del synes jeg det er bra med åpenhet, så lenge de ikke siler ut personer som ikke er helt perfekt. Tror man komme lengre ved å inkludere litt forskjellige mennesker enn å bare ha mennesker som er tilsynelatende uten problemer.

Anonymkode: 66d46...4a5

Men det er akkurat det uthevede som blir gjort. Alt man sier kan bli brukt mot deg i ansettelsesprosesser, så man kan dessverre ikke være for ærlig. Med mindre det gjelder spesielle jobber som f. eks. soldat, jobbe med psykisk syke mennesker o.l.så ville jeg aldri ha vært helt ærlig om egen helse. En vanlig butikkjobb er uansett ikke et yrke som berettiger arbeidsgiver til å skaffe slike opplysninger.  

Anonymkode: b4c5b...230

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I min jobb er det helsekrav for å få ansettelse. Derfor må man gjennomgå helsesjekk hos lege som bekrefter til arbeidsgiver at kandidaten er frisk og istand til å utføre yrket. Men da er det altså ikke direkte spørsmål fra arbeidsgiver, men en legen ved bedriftshelsetjenesten som får alle helseopplysninger.

Anonymkode: 26093...95a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I min jobb er det helsekrav for å få ansettelse. Derfor må man gjennomgå helsesjekk hos lege som bekrefter til arbeidsgiver at kandidaten er frisk og istand til å utføre yrket. Men da er det altså ikke direkte spørsmål fra arbeidsgiver, men en legen ved bedriftshelsetjenesten som får alle helseopplysninger.

Anonymkode: 26093...95a

Full forståelse at det er obligatorisk i visse yrker å vite om personen man ansetter har en god psykisk helse, men butikkjobb.. 

ts

Anonymkode: 4641c...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Full forståelse at det er obligatorisk i visse yrker å vite om personen man ansetter har en god psykisk helse, men butikkjobb.. 

ts

Anonymkode: 4641c...c55

Svaret mitt var til hovedspørsmålet "har arbeidsgiver lov til å spørre om psykisk helse". I noen yrker har man derfor "lov" til det, hvis det kreves god helse for å kunne virke i yrket. 

Anonymkode: 26093...95a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2020 den 23.21, AnonymBruker skrev:

Svaret mitt var til hovedspørsmålet "har arbeidsgiver lov til å spørre om psykisk helse". I noen yrker har man derfor "lov" til det, hvis det kreves god helse for å kunne virke i yrket. 

Anonymkode: 26093...95a

Jeg forsto det? Jeg ville bare påpeke at det var så teit siden det var butikkjobb.. men du tok den ikke

Anonymkode: 4641c...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...