AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #1 Skrevet 22. februar 2020 Hei, jeg gikk ned 21kg på 2mnd for noen år siden på keto uten at det var noe problem. Det eneste problemet jeg har nå med keto, er at jeg får insomnia og får ikke til å sove skikkelig. Søvn er viktig pga den krevende jobben jeg har. Noen sier at insomnia er relatert til insulin resistens, og at det kan ta uker og måneder før søvnen blir bedre ved keto. Noen som har noen tips? Jeg kan selvsagt øke karb-inntaktet før leggetid, dette vil øke Tryptofan tilgangen til hjernen, som igjen vil redusere kortisol og øke serotonin. Dette vil selvsagt hjelpe på søvn, men da tar det lenger tid å gå ned 20kg (4-6mnd).. Anonymkode: 0abaa...7f2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #2 Skrevet 22. februar 2020 Hvorfor "må" du gå ned 20 kg til påske? Og hvordan fungerte det for deg sist å gå ned 20 kg på 2 mnd når du igjen må ned 20 kilo..? Anonymkode: c9082...beb 19
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #3 Skrevet 22. februar 2020 Hvordan klarte du det? Ønsker også å gå ned en god del før mai. Anonymkode: 00ee9...87b
Brunhilde Skrevet 22. februar 2020 #4 Skrevet 22. februar 2020 52 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor "må" du gå ned 20 kg til påske? Og hvordan fungerte det for deg sist å gå ned 20 kg på 2 mnd når du igjen må ned 20 kilo..? Anonymkode: c9082...beb Dette er i grunnen et godt spørsmål! Skal du ned ytterligere 20 kg, eller har du lagt på deg de 20 kiloene du tok av tidligere? Problemet, slik jeg ser det hos de jeg kjenner som slanker seg ved hjelp av keto, er at kiloene kommer på igjen når de er "ferdige" og tilbake på ikke-ketogen kost. Men fra nå og frem til påske? Det er jo bare litt over en måned, det er mange kilo på kort tid. 11
Xcase33 Skrevet 22. februar 2020 #5 Skrevet 22. februar 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Hei, jeg gikk ned 21kg på 2mnd for noen år siden på keto uten at det var noe problem. Det eneste problemet jeg har nå med keto, er at jeg får insomnia og får ikke til å sove skikkelig. Søvn er viktig pga den krevende jobben jeg har. Noen sier at insomnia er relatert til insulin resistens, og at det kan ta uker og måneder før søvnen blir bedre ved keto. Noen som har noen tips? Jeg kan selvsagt øke karb-inntaktet før leggetid, dette vil øke Tryptofan tilgangen til hjernen, som igjen vil redusere kortisol og øke serotonin. Dette vil selvsagt hjelpe på søvn, men da tar det lenger tid å gå ned 20kg (4-6mnd).. Anonymkode: 0abaa...7f2 Har du egentlig fått verifisert hva netto fett% var før og etterpå? om du går ned 10kg på si 1måned så er det ikke dermed sagt at du har fått en mer fordelaktig fett%. Ned 20kg i netto fettmasse er det du mener? 1 kilo fett i måneden er bra nedgang. Jeg får ikke inntrykk av at du har nok kunnskap om ernæring generelt til at du bør gå på noe keto. Keto diett fungerer bare fordelaktig i en veldig kort periode. Energi fra fettceller er en krevende prosess, kroppen din vil ganske raskt heller ofre musklaturen din. Da musklaturen er den største forbrukeren av fett, samtidig som fett anses for å være mye mer viktig å konservere enn musklatur. Går du mer ned i musklatur enn i fett så har du faktisk økt i fett%. Noe som er sannsynlig at vil skje desto lengre du går på keto. Får du ikke sove så betyr det at du har økte nivåer av stresshormoner i kroppen. Stresshormoner øker blodsukkeret som igjen forårsaker frigjøring av insulin i kroppen. Jeg kunne skrevet et langt innlegg om hvorfor det vil være imot sin hensikt med keto...men burde egentlig holde med det jeg har skrevet til nå. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #6 Skrevet 22. februar 2020 20 kg til påske er drøyt høyt mål. Du trenger 6 mnd, alt ettersom hvor mye du veier. Jo høyere vekt jo raskere går du ned. Når du nærmer deg målvekten er det vanskeligere. Anonymkode: 7a118...fe4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #7 Skrevet 22. februar 2020 20 kilo på en mnd er da ikke mulig? Jeg har ganske lavt kcalinntak og går ned maks 1 kilo i uka. Du vil gå ned 3 ca i uka? Anonymkode: e770d...31e
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #8 Skrevet 22. februar 2020 31 minutter siden, Xcase33 skrev: Har du egentlig fått verifisert hva netto fett% var før og etterpå? om du går ned 10kg på si 1måned så er det ikke dermed sagt at du har fått en mer fordelaktig fett%. Ned 20kg i netto fettmasse er det du mener? 1 kilo fett i måneden er bra nedgang. Jeg får ikke inntrykk av at du har nok kunnskap om ernæring generelt til at du bør gå på noe keto. Keto diett fungerer bare fordelaktig i en veldig kort periode. Energi fra fettceller er en krevende prosess, kroppen din vil ganske raskt heller ofre musklaturen din. Da musklaturen er den største forbrukeren av fett, samtidig som fett anses for å være mye mer viktig å konservere enn musklatur. Går du mer ned i musklatur enn i fett så har du faktisk økt i fett%. Noe som er sannsynlig at vil skje desto lengre du går på keto. Får du ikke sove så betyr det at du har økte nivåer av stresshormoner i kroppen. Stresshormoner øker blodsukkeret som igjen forårsaker frigjøring av insulin i kroppen. Jeg kunne skrevet et langt innlegg om hvorfor det vil være imot sin hensikt med keto...men burde egentlig holde med det jeg har skrevet til nå. 1 kilo i mnd er vel litt lite. 0,5kg i uka er vel en generell anbefaling og opp mot 1 kilo. (Svært overvektige kan vel gå ned mer da) Anonymkode: e770d...31e
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #9 Skrevet 22. februar 2020 Keto og sovetabletter må være løsningen her. For en kortere periode kan det vel neppe gjøre stor skade? Anonymkode: 26072...8b0
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #10 Skrevet 22. februar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: 1 kilo i mnd er vel litt lite. 0,5kg i uka er vel en generell anbefaling og opp mot 1 kilo. (Svært overvektige kan vel gå ned mer da) Anonymkode: e770d...31e 1 kg i mnd er veldig bra for mange fordi da blir fokuset på livsstil. Også kommer det an på høyde og hva startvekten er. For meg en 1 kg i mnd max det jeg klarer fordi jeg har bare noen få kg igjen og er lav (dvs kaloribehov er lavt og kan ikke kutte det mye), mens for et familiemedlem som er sykelig overvektig så går det mange kg i mnd. Så helt individuelt. Anonymkode: 741f9...d25
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #11 Skrevet 22. februar 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1 kg i mnd er veldig bra for mange fordi da blir fokuset på livsstil. Også kommer det an på høyde og hva startvekten er. For meg en 1 kg i mnd max det jeg klarer fordi jeg har bare noen få kg igjen og er lav (dvs kaloribehov er lavt og kan ikke kutte det mye), mens for et familiemedlem som er sykelig overvektig så går det mange kg i mnd. Så helt individuelt. Anonymkode: 741f9...d25 Er vel det jeg skriver sånn ca. Men 1 kg i mnd er svært lite for de fleste. Anonymkode: e770d...31e 1
Xcase33 Skrevet 22. februar 2020 #12 Skrevet 22. februar 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: 1 kilo i mnd er vel litt lite. 0,5kg i uka er vel en generell anbefaling og opp mot 1 kilo. (Svært overvektige kan vel gå ned mer da) Anonymkode: e770d...31e 1 kilo netto fett reduksjon i måneden er ganske mye. Husk på 1kg fett = 9000 kcal. Du må ikke bli forvirret med samlet vektnedgang. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #13 Skrevet 22. februar 2020 1 kg fett = ca 7000 kcal. Anonymkode: 35fe5...f49 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #14 Skrevet 23. februar 2020 8 timer siden, Xcase33 skrev: 1 kilo netto fett reduksjon i måneden er ganske mye. Husk på 1kg fett = 9000 kcal. Du må ikke bli forvirret med samlet vektnedgang. Jaa, 7000 kcal er 1 kilo fett. Man skal minst ligge 500 kcal pr dag i underskudd for at vektnedgangen skal monne. Som er 3500 i uka, altså 0,5 kilo ned i uka. Anonymkode: e770d...31e
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #15 Skrevet 23. februar 2020 8 timer siden, Xcase33 skrev: 1 kilo netto fett reduksjon i måneden er ganske mye. Husk på 1kg fett = 9000 kcal. Du må ikke bli forvirret med samlet vektnedgang. Men vet ikke hva dere mener med 1 kilo netto fett reduksjon. Måler dere fettprose t da og ikke vekt? Anonymkode: e770d...31e 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #16 Skrevet 23. februar 2020 15 timer siden, Xcase33 skrev: Har du egentlig fått verifisert hva netto fett% var før og etterpå? om du går ned 10kg på si 1måned så er det ikke dermed sagt at du har fått en mer fordelaktig fett%. Ned 20kg i netto fettmasse er det du mener? 1 kilo fett i måneden er bra nedgang. Jeg får ikke inntrykk av at du har nok kunnskap om ernæring generelt til at du bør gå på noe keto. Keto diett fungerer bare fordelaktig i en veldig kort periode. Energi fra fettceller er en krevende prosess, kroppen din vil ganske raskt heller ofre musklaturen din. Da musklaturen er den største forbrukeren av fett, samtidig som fett anses for å være mye mer viktig å konservere enn musklatur. Går du mer ned i musklatur enn i fett så har du faktisk økt i fett%. Noe som er sannsynlig at vil skje desto lengre du går på keto. Får du ikke sove så betyr det at du har økte nivåer av stresshormoner i kroppen. Stresshormoner øker blodsukkeret som igjen forårsaker frigjøring av insulin i kroppen. Jeg kunne skrevet et langt innlegg om hvorfor det vil være imot sin hensikt med keto...men burde egentlig holde med det jeg har skrevet til nå. Jeg er uenig i dette med å ofre muskelmasse. Det er veldig relativt. Trener man aktivt på ketokosthold kan (sier ikke at alle gjør det) omdanne fett til muskler effektivt hvis man er overvektig. Jeg har levd på både lavkalori og keto og målt fremgang jevnlig på maskin på sats, lavere fett% og betydelig økt muskelmasse. Anonymkode: 1b31d...f26
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #17 Skrevet 23. februar 2020 Jeg har prøvd alle dietter, så vet at det kun er lavkarbo/keto som får av kiloene raskt. Trolig ikke lov å si det på forumet, men jeg føler ikke sult eller søtsug når jeg ligger under 5g karb om dagen (-kunstig søtning, meieri), jeg klarer så vidt å presse inn 800kcal med næringsrik mat ala vill laks, makrell, kokosolje, olivenolje, avokado, tomat (i moderasjon), gårds egg. Huden gløder og blir stam og fin. Gikk ned 14kg de 2 første ukene forrige gang. Klarer å gå lengre turer ute i naturen uten å bli utmattet. Er sikkert bedre å spørre i et internasjonalt forum angående dette med insomnia. Er nok forbigående, vil jeg tro. Er uansett utrolig mye enklere og raskere å gå ned i vekt på keto enn noen annen diett. Ingen sult og mye energi (bortsett fra akkuratt i starten når kroppen går fra å primært forbrenne glucose til ketoner) Anonymkode: 0abaa...7f2
Xcase33 Skrevet 23. februar 2020 #18 Skrevet 23. februar 2020 10 hours ago, AnonymBruker said: Jaa, 7000 kcal er 1 kilo fett. Man skal minst ligge 500 kcal pr dag i underskudd for at vektnedgangen skal monne. Som er 3500 i uka, altså 0,5 kilo ned i uka. Anonymkode: e770d...31e Nei det er 1000gram i 1 kilo. Du multipliserer 1g med 9. Det blir 9000 og ikke 7000. Du kan heller ikke se deg blind på kalorier inn og ut. Det fungerer ikke på den måten. Du kan sidestille 2 måltider hvor det ene som representerer 1000kalorier vil kunne gi en lavere fettlagrings effekt enn et måltid på 750 kcal. Det har med sammensetningen av karbohydrater og hvilken type disse er av. Det er andelen og typen karbohydrater som primært utløser insulin responser i kroppen din. Aktivitetsnivået styrer insulinsensitiviteten din for de påfølgende timene\døgnet. Noe som gjør at mengden insulin pr gram karbohydrat blir redusert. Så nei kaloritelling er langt ifra det man bør fokusere mest på.
Xcase33 Skrevet 23. februar 2020 #19 Skrevet 23. februar 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: Men vet ikke hva dere mener med 1 kilo netto fett reduksjon. Måler dere fettprose t da og ikke vekt? Anonymkode: e770d...31e 1kilo i ren fettmasse. Si du har gått på en aggressiv ketolyse diett i 6 uker. Vekta sier du har gått ned 12 kg. Det er ikke gitt at du har en lavere fettprosent etter de 6 ukene selv om du har gått ned 12 kg. Pga du har kuttet raske karbohydrater så har du mistet mye vekt i væske. Kroppen kan i større grad ha ofret muskelvev til fordel fra å ta fra fettreservene for å få energien den trenger. Så 12 kg i vektnedgang kan være 8 kg samlet i muskel og væsketap. Hvor 4 kg er fra fett. Ergo du har gått opp i fett%.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #20 Skrevet 23. februar 2020 11 minutter siden, Xcase33 skrev: 1kilo i ren fettmasse. Si du har gått på en aggressiv ketolyse diett i 6 uker. Vekta sier du har gått ned 12 kg. Det er ikke gitt at du har en lavere fettprosent etter de 6 ukene selv om du har gått ned 12 kg. Pga du har kuttet raske karbohydrater så har du mistet mye vekt i væske. Kroppen kan i større grad ha ofret muskelvev til fordel fra å ta fra fettreservene for å få energien den trenger. Så 12 kg i vektnedgang kan være 8 kg samlet i muskel og væsketap. Hvor 4 kg er fra fett. Ergo du har gått opp i fett%. Ja da forstår jeg 😊 Anonymkode: e770d...31e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå