Gå til innhold

Biomamma og svigermor reagerte på Facebook-innlegg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er forøvrig også en av de som hadde reagert kraftig om noen hadde fremstilt seg som mor til mitt barn. «Biomor» - barnet har kun en mor! Du er bonusmor, barnets biologiske mor er kun mor. Jeg hadde selvfølgelig satt pris på at du brydde deg om barnet og behandlet det som ditt eget, men moren hennes hadde du aldri blitt, og jeg hadde blitt svært såret om du prøvde å ta den rollen. Kommunikasjon er nøkkelen her.

Anonymkode: bcb23...263

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke hvorfor du postet på FB i utgangspunktet...

Anonymkode: f773f...7fc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Vegansucks skrev:

Jeg syns du gjorde rett jeg, om jeg hadde skilt meg så får ikke noen andre lov å kalle seg mamma til mine barn❤️
det er forskjell

Hva hadde du tillatt om eksen fant seg ei ny og de fikk felles barn, og om ditt barn gav uttrykk for å ønske å kalle også den nye konen til far for mamma? 

Jeg vet at jeg hadde ikke jublet av det selv men om mitt barn ønsket det så ville jeg ikke ha nektet barnet det. Det handler jo om tilhørigheten og tilknytningen til far, søsken og stemor. Dette synes jeg at er viktigere enn hva jeg liker eller ei. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tråder som dette som får meg til å tenke på en ting jeg synes er ganske merkelig i samfunnet vårt: har ikke noe eksakt antall, men en ganske høy andel barn har foreldre som ikke er sammen, og mange av disse foreldrene igjen har nye partnere. Likevel er det i vårt samfunn ekstremt liten plass til bonusforeldre. 

De offentlige systemene er ekstremt rigide, det er en ting, men folks holdninger henger heller ikke med. Her inne er det nok veldig konsentrert, men sier jo også noe om at folk ikke klarer å se fordelene i at barn har flere foreldrefigurer. Det virker som om folk stort sett føler seg truet av med-foreldres nye partnere, noe som skaper masse konflikter som barna er nødt til å forholde seg til. Det er innmari trist. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor du postet på FB i utgangspunktet...

Anonymkode: f773f...7fc

Folk liker jo å dele alle sånne ting for å vise hvor bra familie de har. Hender jeg og deler en videosnutt eller et bilde fordi jeg blir så vanvittig stolt av familien min. 

Anonymkode: 6c65e...625

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Krok1 skrev:

Det er tråder som dette som får meg til å tenke på en ting jeg synes er ganske merkelig i samfunnet vårt: har ikke noe eksakt antall, men en ganske høy andel barn har foreldre som ikke er sammen, og mange av disse foreldrene igjen har nye partnere. Likevel er det i vårt samfunn ekstremt liten plass til bonusforeldre. 

De offentlige systemene er ekstremt rigide, det er en ting, men folks holdninger henger heller ikke med. Her inne er det nok veldig konsentrert, men sier jo også noe om at folk ikke klarer å se fordelene i at barn har flere foreldrefigurer. Det virker som om folk stort sett føler seg truet av med-foreldres nye partnere, noe som skaper masse konflikter som barna er nødt til å forholde seg til. Det er innmari trist. 

Jeg har sett en familie der det er ok å ha mamma Ina og mamma Lena. Barnet fikk si mamma til begge og med navn etterpå utenat den som fødte han følte på det. Tenk så fint å kunne ha det sånn. Jeg er selv mamma i en slik situasjon og om eksen får seg dame så håper jeg på at vi kan ha det slik. 

Anonymkode: 6c65e...625

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har sett en familie der det er ok å ha mamma Ina og mamma Lena. Barnet fikk si mamma til begge og med navn etterpå utenat den som fødte han følte på det. Tenk så fint å kunne ha det sånn. Jeg er selv mamma i en slik situasjon og om eksen får seg dame så håper jeg på at vi kan ha det slik. 

Anonymkode: 6c65e...625

Ja, det er så fint, og jeg skulle ønske flere barn "fikk lov" til å ha et nærere forhold til steforeldre og bonusforeldre. Mine barn har en pappa og en bonuspappa, og alle er fornøyde med at det er 3 foreldre å fordele gleder og sorger mellom. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegansucks
43 minutter siden, Forundret.. skrev:

Hva hadde du tillatt om eksen fant seg ei ny og de fikk felles barn, og om ditt barn gav uttrykk for å ønske å kalle også den nye konen til far for mamma? 

Jeg vet at jeg hadde ikke jublet av det selv men om mitt barn ønsket det så ville jeg ikke ha nektet barnet det. Det handler jo om tilhørigheten og tilknytningen til far, søsken og stemor. Dette synes jeg at er viktigere enn hva jeg liker eller ei. 

Det er Ekser som har akkurat dette med i sine skilsmisse og barnefordeling papirer så det er ikke nytt, nei, mamma er min tittel, nei mine barn måtte hatt ett annet kallenavn for «eksen» sin kjæreste, men det skjer ikke for vi skal ikke skille oss❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Vegansucks skrev:

Jeg syns du gjorde rett jeg, om jeg hadde skilt meg så får ikke noen andre lov å kalle seg mamma til mine barn❤️
det er forskjell

Det bestemmer jo faktisk ikke du, og får barnet ditt en så nær relasjon til sin stemor at hen føler det er naturlig, skal du være veldig glad og takknemlig på barnets vegne. 

45 minutter siden, Krok1 skrev:

Det er tråder som dette som får meg til å tenke på en ting jeg synes er ganske merkelig i samfunnet vårt: har ikke noe eksakt antall, men en ganske høy andel barn har foreldre som ikke er sammen, og mange av disse foreldrene igjen har nye partnere. Likevel er det i vårt samfunn ekstremt liten plass til bonusforeldre. 

De offentlige systemene er ekstremt rigide, det er en ting, men folks holdninger henger heller ikke med. Her inne er det nok veldig konsentrert, men sier jo også noe om at folk ikke klarer å se fordelene i at barn har flere foreldrefigurer. Det virker som om folk stort sett føler seg truet av med-foreldres nye partnere, noe som skaper masse konflikter som barna er nødt til å forholde seg til. Det er innmari trist. 

Veldig enig i dette. Som steforeldre er man plassert i en umulig skvis, der man på den ene siden skal behandle barnet som sitt eget, alltid være raus, alltid ha plass og tid, aldri være misfornøyd (selv om biologiske foreldre har lov til å ønske ungene sine dit pepper'n gror inni mellom), dele på alle materielle goder osv - men man skal for all del ikke tro at man har noen relasjon av verdi for barnet, man skal være ydmykt klar over at det er barn man låner på nåde osv. Og dette er spesielt ille for stemødre. 

Anonymkode: 75ee9...934

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt å høre at jeg ikke gjorde noe feil. Jeg er usikker på hvorfor jeg reagerte sånn på det, for det er jo egentlig bare en bagatell, jeg ble bare så lei meg. Mente jo ikke at noen skulle sitte og føle at jeg ekskluderte henne, jeg føler egentlig ikke at jeg gjorde det heller, men da vet jeg iallfall det til neste gang. 

Anonymkode: 3b2f7...852

Høres ut som sånne folk som hadde reagert dersom du hadde inkludert henne også 🙄 ... tror ikke du kan gjøre dem fornøyde. Fortsett å være den fine bonusmammaen du er du ♥️

Anonymkode: 82a79...b8c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, folk legger virkelig sjela i facebook.... både med dette og forholdsstatus..... Folj er (p)syke 😕

TS: du gjorde helt rett! 

Anonymkode: 12793...4fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk liker jo å dele alle sånne ting for å vise hvor bra familie de har. Hender jeg og deler en videosnutt eller et bilde fordi jeg blir så vanvittig stolt av familien min. 

Anonymkode: 6c65e...625

Ja, alle er forskjellige. De jeg ser av mine venner og bekjente som poster denslags på FB, er folk som gjerne vil fremstå mer lykkelige og bedre enn de egentlig er, evnt er usikre og trenger bekreftelser. Har selv også stebarn og egne barn, ville absolutt aldri postet noe av stebarna iallefall. Gjør heller ikke det med egne barn.

Anonymkode: f773f...7fc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde vært i tvil om jeg såret noen om jeg postet slik eller slik, så hadde jeg droppet den facebook-posten. Jeg skjønner at begge deler kunne blitt et problem. Hvorfor ikke bare takket kun i virkeligheten? Om du absolutt skulle takket på Facebook, og blomstene faktisk var fra bonusjenta di, så ville jeg takket for de flotte blomstene fra familien.

Anonymkode: b045a...82e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg hadde vært i tvil om jeg såret noen om jeg postet slik eller slik, så hadde jeg droppet den facebook-posten. Jeg skjønner at begge deler kunne blitt et problem. Hvorfor ikke bare takket kun i virkeligheten? Om du absolutt skulle takket på Facebook, og blomstene faktisk var fra bonusjenta di, så ville jeg takket for de flotte blomstene fra familien.

Anonymkode: b045a...82e

Jeg var ikke i tvil. Jeg tenkte helt ærlig ikke så mye over det akkurat i det la jeg det ut, og i kortet stod det kun vårt felles barn og samboeren min. Jeg legger sjelden ut ting på Facebook, men jeg legger ut de gangene jeg opplever noe jeg synes er spesielt koselig eller hyggelig. Jeg forstår ikke helt hvorfor det skulle bli et problem for noen. Hadde jeg prioritert mitt eget barn foran henne ofte, ville jeg forstått at mor også reagerte, men jeg gjør jo ikke det. 
TS

Anonymkode: 3b2f7...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2020 den 8.40, AnonymBruker skrev:

Jeg må bare lufte en tanke her. Jeg er sammen med en mann som har ei datter fra før på fem år, og sammen har vi ett barn på litt over et år. Jeg inkluderer datteren hans i alt jeg gjør de helgene hun er hos oss, og jeg gjør aldri forskjell på de to. Jeg har også vært veldig åpen og ærlig hele veien på at jeg er glad i jenta hans, og at hun er litt min også - jeg sier som regel at jeg har to barn. På morsdagen fikk jeg roser av samboeren min, og jeg la ut et bilde på Facebook hvor jeg takket han og vårt felles barn. Jeg valgte å ikke ta med jenta hans da jeg tenkte at jeg jo ikke er mammaen hennes og jeg ville ikke såre eller tråkke biomammaen på tærne. Fikk i dag høre at moren hans og eksen hans har reagert på dette og de synes det var feil av meg å ekskludere henne. Jeg tok det nok litt for personlig, i og med at jeg ble veldig lei meg, men jeg føler virkelig ikke at jeg har ekskludert henne. I tillegg så synes jeg det er veldig rart å reagere på noe så lite som et innlegg på Facebook, når jeg alltid ellers har inkludert henne. Har jeg gjort noe feil her? 

Anonymkode: 3b2f7...852

:klo: 

Hvorfor deler du sånt tull på Facebook? Og om du nå engang legger ut bilde av barn (eller tagger dem) i 2020, så må du jo få tillatelse fra begge barnas foreldre (altså begge foreldrene til jenten som ikke er din). Og du må be barna selv om tillatelse.

Usikker på hva du tok bilde av, men var det rosene så var det jo helt meningsløst, og var det samboeren så vet jo folk hvordan han ser ut og var det samboer og ett barn så er jo det litt snodig. 

Uansett: du løser dette problemet enkelt ved å slutte å poste «jeg er så perfekt, se på meg!»-statuser på fb. Det er ikke en sympatisk ting å gjøre i noe tilfelle, dessverre. 

Anonymkode: e0308...d5f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bare si at du valgte å ikke ta med hans datter på bildet av personvernhensyn siden du formelt sett ikke er mor og kan ta slike avgjørelser. Det gjør deg ikke mindre glad i barnet, jeg vil snarere si at det er mye bedre enn foreldre som tankeløst legger ut bilder og info om både egne og andres barn.

Anonymkode: d4396...79f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var ikke i tvil. Jeg tenkte helt ærlig ikke så mye over det akkurat i det la jeg det ut, og i kortet stod det kun vårt felles barn og samboeren min. Jeg legger sjelden ut ting på Facebook, men jeg legger ut de gangene jeg opplever noe jeg synes er spesielt koselig eller hyggelig. Jeg forstår ikke helt hvorfor det skulle bli et problem for noen. Hadde jeg prioritert mitt eget barn foran henne ofte, ville jeg forstått at mor også reagerte, men jeg gjør jo ikke det. 
TS

Anonymkode: 3b2f7...852

Da er det jo samboeren din som har ekskludert datteren hans, ikke deg. Du takket jo de som ga deg rosene. Synes forresten at samboeren din kunne latt det være fra datteren hans også. Vi gir farsdagsgave til pappa og bonuspappa her i huset.

Anonymkode: b045a...82e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du gjorde det riktige med å tenke på å ikke tråkke på tær, her er det biomamma som overreagerer synes jeg. Ta en prat med henne og forklar deg slik at hun forstår hvorfor du valgte å ikke nevne stedatter i posten på facebook. 

 

Anonymkode: fdfbe...af8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor la du det ut på facebook i det hele tatt? Tror man virkelig det interesserer perifære venner at man fikk blomster? 

Anonymkode: 0c7bd...b2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du tatt henne med, hadde hun sikkert blitt sur for det også. Men hvorfor kaller du henne biomamma? Det høres litt sært ut. 

Anonymkode: d4dc0...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...